De mythe rond de verpakkingenbelasting

Met dank overgenomen van E.A. (Ernst) Cramer i, gepubliceerd op vrijdag 26 februari 2010.

Door fabrikanten wordt op dit moment met hernieuwde energie geklaagd over de verpakkingenbelastingen. Door deze maatregel zijn producten onnodig duur voor de consument en het is slecht voor de economie. En “slecht voor de economie” werkt als een fatale drug op de VVD. Als een ondernemer dat roept, nou dan is leiden in last. Bij het uitspreken van zulke woorden gaat er een knop om bij de VVD en wordt niet meer verder nagedacht.

Want wat te denken van de volgende twee mogelijkheden.

De eerste is: Niet doorberekenen! Wie kiest ervoor om zijn producten soms zo ingewikkeld te verpakken? Dat is heel vaak niet de klant. Die vindt dat op zijn hoogst grappig, maar heeft er niet om gevraagd. Helemaal in de vers-wereld is het een drama aan het worden. koekjes die in een gezamenlijke verpakking en dan ook nog eens los verpakt zijn. Een toffee in een blister, in een zakje, in een blikje! Staat leuk, maar is eigenlijk zonde van al dat materiaal. Ik ben ervan overtuigd dat de klant als ie de keuze heeft echt niet zit te wachten op die meerkosten. Misschien hadden we er verstandig aan gedaan om het gewoon te verbieden dat deze verpakkingenbelasting wordt doorberekend. Mogelijk dat er dan een veel grotere druk was ontstaan bij de fabrikanten om zelf iets aan die waanzinnige wedloop van het leukste papiertje een einde te maken.

Want dat is dus de andere mogelijkheid: gewoon een andere verpakking kiezen. Of de klant de keuze laten: eentje waar misschien wat minder jeu aan zit, maar die dan ook een paar duppies goedkoper is, of een pak met toeters en bellen. Inclusief de extra bel van de kassa…

Recent hoorde ik een leverancier van verse kippen klagen over al die verpakkingen waarbij de kip in een gasomgeving wordt verpakt. Veel mensen weten niet dat je zo’n gas-verpakte-kip niet in de vriezer mag doen. Dat gebeurt toch, met als gevolg dat wanneer de kip uitgepakt wordt er een vies luchtje aan zit. veel van deze kippen worden vervolgens terug gebracht naar de winkel: niet goed! Nog minder mensen weten dat je zon kip gewoon even goed kan afspoelen onder de kraan waarna de vieze lucht weg is; en gewoon klaar gemaakt kan worden. Een voorbeeld waarvan het de vraag is of die houdbaarheid zoveel langer wel goed uitpakt…

Kortom: er moet veel meer gewerkt worden in de geest van de verpakkingstax: houdt het simpel en doelmatig, dan kost het de klant ook niets extra’s.

Heb ik zelf geen kritiek dan op de uitwerking van de tax? Jazeker wel. In het bepalen van welke verpakking als extra moet worden beoordeeld is men op de ministeries erg ver gegaan. We hebben daar verschillende keren met de staatssecretaris van financiën over gesproken en dat heeft ook in een aanpassing geresulteerd. Misschien dat dit nog verder geoptimaliseerd kan worden.

Maar het principe blijft overeind staan: een financiële prikkel moet juist helpen om beter na te denken over welke verpakking er om een product wordt gedaan. Het oog wil ook wat, dat is helemaal niet erg. Maar dan zijn dat kosten voor jou als fabrikant, of kosten voor de consument. Maar dan heeft hij of zij het er ook expliciet voor over.

En voor de rest? Laten de fabrikanten gewoon hun werk doen en goede verpakkingen maken. In plaats van zeuren dat de consument benadeeld wordt! Dat laatste klopt namelijk, niet vanwege de tax, maar omdat de fabrikant zijn werk niet goed doet.

ernst