Studie EC inzake toerekening externe kosten aan wegvervoer niet serieus

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op vrijdag 22 januari 2010, 12:57.

in Nieuws

Het voorstel voor een herziening van de bestaande Eurovignetrichtlijn ligt al een tijdje op het bord van de EU-lidstaten. Met de beoogde herziening krijgen lidstaten de mogelijkheid om gedifferentieerde heffingen in te voeren met als doel de efficiëntie en milieuprestaties van het goederenvervoer over de weg te verbeteren. Door het creëren van een Europese bandbreedte waarbinnen de lidstaten mogen opereren, wordt tevens de interne markt 'bewaakt'. Heikele punten zijn o.a. de spitsheffing, het zgn. oormerken van de opbrengsten en het feit dat vooralsnog alleen het wegvervoer aan een dergelijk systeem wordt onderworp. Na het Europees Parlement, zijn nu de lidstaten aan zet. Zij blijken er echter onderling niet uit te komen.

In een poging om tóch een doorbraak te bewerkstelligen heeft de Europese Commissie gehoor gegeven aan het verzoek van de lidstaten om een studie naar de effecten van de voorgestelde beleidsmaatregelen. Deze studie is uitgevoerd door het Joint Research Centre (JRC) van de Europese Commissie.

VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert en lid van de parlementaire commissie Transport: "Het JSC stelt dat hogere belastingen de welvaart niet aantasten. Dat is echter, zoals terecht uiteengezet door TLN, een boterzachte conclusie. De grote vraag is welk doel men voor ogen heeft en wat er met de opbrengsten van die belastingen gebeurt. Met het oog op de verwachte groei van het goederenvervoer, hebben we alle modaliteiten hard nodig: weg, water, lucht en rail. Gedwongen ´modal shift' klinkt mooi maar dat is in de praktijk lang niet altijd haalbaar. Een trein stopt nog steeds niet voor de bevoorrading van de Albert Heijn, om maar 'ns iets te noemen. De toerekening van de externe kosten aan het wegvervoer blijkt een nihil effect te hebben op de prijs van (eind)producten. Geen producent zal zijn logistieke processen dus aanpassen. Milieuactivisten kunnen zeggen 'verhoog de tarieven' maar het wegvervoer kan nergens naar toe, de capaciteit is broodnodig."

Volgende week maandag worden de resultaten in de Transportcommissie van het Europees Parlement besproken.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert