28 okt 2009

Met dank overgenomen van A.J. (Arend Jan) Boekestijn i, gepubliceerd op woensdag 28 oktober 2009.

Datum 27 oktober 2009

Ons kenmerk DRMV2009016653

Onderwerp Antwoorden op schriftelijke vragen over de geluidsklachten op Gilze-Rijen

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Boekestijn over de geluidsklachten op Gilze-Rijen. Deze vragen werden ingezonden op 2 oktober 2009 met kenmerk 2009Z17855.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

drs. J.G. de Vries

Ministerie van Defensie

Antwoorden op vragen van het lid Boekestijn aan de staatssecretaris van Defensie over de geluidsklachten op Gilze-Rijen (ingezonden 2 oktober 2009, kenmerk 2009Z17855)

1

Heeft u kennisgenomen van het artikel "Genoeg van heli-herrie"? 1)

Ja.

2

Zou u aan de hand van het cijfermateriaal van de COVM (Commissie Overleg en Voorlichting Milieuhygiëne) willen uiteenzetten hoe de geluidsoverlast zich heeft ontwikkeld vanaf het moment dat de operaties met helikopters op vliegbasis Gilze- Rijen zijn geïntensiveerd?

Vanwege de sluiting per 31 december 2008 van de vliegbasis Soesterberg zijn de Cougar en Chinook transporthelikopters die daar gestationeerd waren, in het najaar van 2008 overgeplaatst naar de vliegbasis Gilze-Rijen. Dit heeft geresulteerd in een stijging van aantal geluidsklachten dat sinds september 2008 door de vliegbasis Gilze-Rijen is ontvangen. De onderstaande tabel bevat de aantallen klachten die deze vliegbasis per maand heeft ontvangen vanaf januari 2008.

Geluidsklachten Vliegbasis Gilze Rijen

2008 Maand Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov dec Luchtgebonden 0 3 3 8 7 3 6 2 11 65 187 118 geluidsklachten

2009 Maand Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Luchtgebonden 95 47 115 153 114 83 184 124 geluidsklachten

Naar aanleiding van deze stijging heeft Defensie de vliegpatronen van de helikopters gewijzigd. Dit heeft niet geleid tot minder klachten, maar wel tot een spreiding van de klachten over de omgeving.

2

Ministerie van Defensie

Verder oefent Defensie sinds enige tijd meer in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland om daarmee het aantal vliegbewegingen in de omgeving van de vliegbasis te beperken. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium voert inmiddels een evaluatie uit van de vliegpatronen rondom deze basis. De Kamer zal over de resultaten van deze evaluatie worden geïnformeerd.

Zoals uit de tabel blijkt, waren er in de maanden november 2008 en juli 2009 uitschieters bij het aantal geluidsklachten. Op 7 november 2008 is de startbaan van Gilze-Rijen na een renovatie weer in gebruik genomen, waarna het vliegverkeer toenam. De uitschieter van juli 2009 had te maken met intensiever vliegverkeer van andere luchtvaartuigen dan helikopters, zoals F-16's, AWACS-toestellen en vliegtuigen van de Stichting KLu Historische Vlucht.

3

Deelt u de mening dat de NH-90 helikopter niet op vliegbasis Gilze-Rijen maar op het marinevliegkamp de Kooy gestationeerd zou moeten worden zodat de geluidsoverlast in Brabant niet nog meer toeneemt?

Defensie zal in de toekomst beschikken over twee types NH-90, de NATO Frigate Helicopter (NFH) en de Transport NFH (TNFH). De NFH zal vooral taken aan boord van marineschepen uitvoeren en de zogenoemde waltaken, waaronder Search and Rescue (SAR) en patiëntenvervoer naar de Waddeneilanden. Vanwege de directe nabijheid van marineschepen en de afstand tot het inzetgebied voor SAR-taken en patiëntenvervoer worden de twaalf NFH's gestationeerd op het Maritiem Vliegkamp de Kooy te Den Helder.

De acht TNFH's zullen evenals de Cougar en Chinook helikopters worden ingezet voor transporttaken. Daartoe zullen de TNFH's worden gestationeerd op de vliegbasis Gilze- Rijen.

  • 1) 
    Binnenlands Bestuur, 25 september 2009