COM(2005)305 - Wijziging van Verordening 1348/2000 inzake de betekening en de kennisgeving in de lidstaten van gerechtelijke en buitengerechtelijke stukken in burgerlijke of in handelszaken

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.

Deze Verordening19 is opgesteld door het Directoraat-generaal Justitie en Consumentenzaken (JUST)20 van de Europese Commissie en op 7 juli 2005 voorgelegd aan de Raad van de Europese Unie en ter medebeslissing21 aan het Europees Parlement.

Inhoudsopgave

  1. Kerngegevens
  2. Key dates
  3. Gerelateerde informatie
  4. Resulterende wetgeving
  5. Uitgebreide versie
  6. EU Monitor

1.

Kerngegevens

officiële titel

Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1348/2000 van de Raad van 29 mei 2000 inzake de betekening en de kennisgeving in de lidstaten van gerechtelijke en buitengerechtelijke stukken in burgerlijke of in handelszaken

officiële Engelstalige titel

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Council Regulation (EC) No 1348/2000 of 29 May 2000 on the service in the Member States of judicial and extrajudicial documents in civil or commercial matters
 
Rechtsinstrument Verordening
Besluitvormingsprocedure Gewone wetgevingsprocedure (COD)
COM-nummer22 COM(2005)305 NLEN
Extra COM-nummers COM(2006)751; COM(2007)400
Procedurenummer24 2005/0126(COD)
Celex-nummer25 52005PC0305

2.

Key dates

Document 07-07-2005
Online publicatie 07-07-2005
Besluit 13-11-2007; Verordening 2007/1393
Bekendmaking in Publicatieblad26 10-12-2007; Special edition in Croatian: Chapter 19 Volume 007,OJ L 324, 10.12.2007

3.

Gerelateerde informatie

  • Toelichting

4.

Resulterende wetgeving

  • Verordening 2007/1393 - Betekening en de kennisgeving in de lidstaten van gerechtelijke en buitengerechtelijke stukken in burgerlijke of in handelszaken (de betekening en de kennisgeving van stukken)
 

5.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de Europese rechtsgrond, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

6.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 160 van 30-6-2000, pagina 37 pdf icoon.

     
  • 2. 
    europa.eu.int/comm/justice_home/doc_centre/civil

     
  • 3. 
    COM(2004) 603 definitief; bijlage: SEC(2004) 1145.

     
  • 4. 
    In tegenstelling tot de andere lidstaten hebben Oostenrijk en Duitsland in hun nationale wetgeving (verschillende) termijnen ingevoerd voor de weigering een stuk in ontvangst te nemen.

     
  • 5. 
    Zaak C-443/03, Götz Leffler/Berlin Chemie AG.

     
  • 6. 
    Spanje, Ierland, Litouwen, Hongarije, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Slovenië, Finland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk.

     
  • 7. 
    In Frankrijk bedraagt de vergoeding 69 EUR en in de Verenigde Staten 89 USD.

     
  • 8. 
    Richtlijn 97/67/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 15 van 21-1-1998, pagina 14 pdf icoon), zoals gewijzigd bij Richtlijn 2002/39/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 176 van 5-7-2002, pagina 21 pdf icoon).

     
  • 9. 
    Oostenrijk, Tsjechische Republiek, Engeland, Wales en Noord-Ierland, Estland, Duitsland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Portugal, Slowaakse Republiek en Slovenië.

     
  • 10. 
    In de inleiding van de mededelingen van de lidstaten overeenkomstig artikel 23 van Verordening (EG) nr. 1348/2000 van de Raad wordt het volgende gepreciseerd:
     
  • 11. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 174 van 27-6-2001, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 12. 
    europa.eu.int/comm/justice_home

     
  • 13. 
    PB C
     
  • 14. 
    PB C
     
  • 15. 
    COM(2004) 603 definitief; SEC(2004) 1145.

     
  • 16. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 160 van 30-6-2000, pagina 37 pdf icoon.

     
  • 17. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 124 van 8-6-1971, pagina 1.

     
  • 18. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina pdf icoon
     
  • 19. 
    Dit bindende besluit van de Europese Unie geldt rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie. Hierdoor hebben verordeningen dezelfde werking als een nationale wet. In geval van strijdigheid gaat de verordening echter boven nationaal recht. Daarmee is een verordening het meest verstrekkende wetgevingsinstrument van de Europese Unie.
     
  • 20. 
    Dit directoraat-generaal ziet er op toe dat de Europese Unie een gebied is van vrijheid en veiligheid, zonder binnengrenzen. Dit DG valt onder verantwoordelijkheid van de Eurocommissaris voor Justitie en de Eurocommissaris voor Gelijkheid.
     
  • 21. 
    Deze procedure is de wetgevingsprocedure die standaard van toepassing is op alle besluitvorming in de Europese Unie, tenzij in de verdragen specifiek staat dat er een andere, bijzondere wetgevingsprocedure geldt. De procedure stond vóór de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon eind 2009 bekend als de medebeslissingsprocedure. Kern van de procedure is dat zowel de Raad van Ministers als het Europees Parlement een beslissende stem hebben in het wetgevingsproces, én dat allebei de instellingen de mogelijkheid hebben om een voorstel aan te passen.
     
  • 22. 
    De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
     
  • 23. 
    De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
     
  • 24. 
    Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
    Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
     
  • 25. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 26. 
    Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.