Verordening 2004/1565 - Bijzondere interventiemaatregel voor haver in Finland en Zweden voor het verkoopseizoen 2004-2005

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 7 september 2004 tot 30 juni 2005.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EG) Nr. 1565/2004 van de Commissie van 3 september 2004 betreffende een bijzondere interventiemaatregel voor haver in Finland en Zweden voor het verkoopseizoen 2004-2005

officiële Engelstalige titel

Commission Regulation (EC) No 1565/2004 of 3 September 2004 on a special intervention measure for cereals in Finland and Sweden for the 2004/05 marketing year
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2004/1565
Celex-nummer i 32004R1565

3.

Key dates

Document 03-09-2004
Bekendmaking in Publicatieblad 04-09-2004; PB L 285 p. 3-5
Inwerkingtreding 07-09-2004; in werking datum publicatie + 3 zie art 9
Einde geldigheid 30-06-2005; einde seizoen 2005

4.

Wettekst

4.9.2004   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 285/3

 

VERORDENING (EG) Nr. 1565/2004 VAN DE COMMISSIE

van 3 september 2004

betreffende een bijzondere interventiemaatregel voor haver in Finland en Zweden voor het verkoopseizoen 2004-2005

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1784/2003 van de Raad van 29 september 2003 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector granen (1), en met name op artikel 7,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Haver behoort tot de producten die onder de gemeenschappelijke ordening der markten in de sector granen vallen. Zij behoort echter niet tot de in artikel 5 van Verordening (EG) nr. 1784/2003 genoemde basisgraansoorten waarvoor in interventieaankoop is voorzien.

 

(2)

Haver is in Finland en Zweden een belangrijk en traditioneel gewas dat goed is aangepast aan het daar heersende klimaat. De productie ervan is veel groter dan de behoeften in deze landen, zodat zij in het verleden genoodzaakt zijn geweest de overschotten in derde landen af te zetten. De toetreding tot de Gemeenschap heeft daarin geen verandering gebracht.

 

(3)

Een eventuele inkrimping van de haverteelt in Finland en Zweden zou het areaal doen toenemen van andere graansoorten die wel voor de interventieregeling in aanmerking komen, en met name van gerst. In die twee landen en in de Gemeenschap als geheel is sprake van een overproductie van gerst. Een overschakeling van haver op gerst zou dit alleen maar kunnen verergeren. Daarom moet ervoor worden gezorgd dat de haver verder naar derde landen kan worden uitgevoerd.

 

(4)

Voor haver kan de in artikel 13 van Verordening (EG) nr. 1784/2003 bedoelde restitutie worden toegekend. De geografische ligging van Finland en Zweden is minder gunstig voor uitvoer dan die van andere lidstaten. De vaststelling van een restitutie op grond van het genoemde artikel 13 komt allereerst de uitvoer uit die andere landen ten goede. Het is dus aannemelijk dat de productie van haver in Finland en Zweden steeds meer zal worden vervangen door de productie van gerst. Daarom valt te verwachten dat de interventiebureaus in Finland en Zweden in de komende verkoopseizoenen overeenkomstig artikel 5 van Verordening (EG) nr. 1784/2003 aanzienlijke hoeveelheden gerst zullen overnemen die alleen door uitvoer naar derde landen kunnen worden afgezet. Dergelijke uitvoer uit interventievoorraden is kostbaarder voor de Gemeenschapsbegroting dan rechtstreekse uitvoer.

 

(5)

Deze extra kosten kunnen worden voorkomen door een bijzondere interventiemaatregel als bedoeld in artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1784/2003. Een dergelijke interventiemaatregel kan de vorm aannemen van een maatregel om de druk op de havermarkt in Finland en Zweden te verlichten. De geschiktste maatregel in dit verband is de toekenning van een restitutie die wordt bepaald bij openbare inschrijving en alleen geldt voor haver die is geproduceerd in en wordt uitgevoerd uit die twee landen.

 

(6)

Gezien de aard en de doelstellingen van een dergelijke maatregel, is het dienstig te bepalen dat artikel 13 van Verordening (EG) nr. 1784/2003 en de ter uitvoering daarvan vastgestelde verordeningen, waaronder met name Verordening (EG) nr. 1501/95 van de Commissie van 29 juni 1995 tot vaststelling van enkele toepassingsbepalingen van Verordening (EEG) nr. 1766/92 van de Raad voor wat de toekenning, in de graansector, van uitvoerrestituties en van bij verstoring van de graanmarkt te treffen maatregelen betreft (2), van overeenkomstige toepassing zijn.

 

(7)

Wat de verplichtingen van de opdrachtnemer betreft, is in Verordening (EG) nr. 1501/95 onder meer bepaald dat deze een aanvraag om een uitvoercertificaat moet indienen en een zekerheid moet...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.