Verordening 2003/1554 - Wijziging van Verordening 95/93 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van "slots" op gemeenschappelijke luchthavens
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EG) nr. 1554/2003 van het Europees Parlement en de Raad van 22 juli 2003 houdende wijziging van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van "slots" op communautaire luchthavensofficiële Engelstalige titel
Regulation (EC) No 1554/2003 of the European Parliament and of the Council of 22 July 2003 amending Council Regulation (EEC) No 95/93 on common rules for the allocation of slots at Community airportsRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2003/1554 |
Origineel voorstel | COM(2001)335 ![]() ![]() |
Celex-nummer85 | 32003R1554 |
Document | 22-07-2003 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 04-09-2003; Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 012,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 007,OJ L 221, 4.9.2003,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 020,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 012,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 007 |
Inwerkingtreding | 05-09-2003; in werking datum publicatie + 1 zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
|
Verordening (EG) nr. 1554/2003 van het Europees Parlement en de Raad van 22 juli 2003 houdende wijziging van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van "slots" op communautaire luchthavens
Publicatieblad Nr. L 221 van 04/09/2003 blz. 0001 - 0001
Verordening (EG) nr. 1554/2003 van het Europees Parlement en de Raad
van 22 juli 2003
houdende wijziging van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van "slots" op communautaire luchthavens
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 80, lid 2,
Gezien het voorstel van de Commissie(1),
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité(2),
Na raadpleging van het Comité van de Regio's,
Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3),
Overwegende hetgeen volgt:
-
(1)De oorlog die in maart 2003 tegen Irak is begonnen en de daaruit voortvloeiende politieke ontwikkelingen evenals het uitbreken van het Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) hebben een ernstige weerslag op de vervoersactiviteiten van de luchtvaartmaatschappijen en leiden tot een aanzienlijke daling van de vraag aan het begin van de zomerdienstregeling van 2003.
-
(2)Teneinde ervoor te zorgen dat het niet-benutten van slots die voor de dienstregeling 2003 zijn toegewezen, er niet toe leidt dat luchtvaartmaatschappijen hun recht op die slots verliezen, is het noodzakelijk om duidelijk en ondubbelzinnig vast te stellen dat de dienstregelingsperioden 2003 en 2004 ongunstig worden beïnvloed door de oorlog en het uitbreken van SARS.
-
(3)Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad(4) dient derhalve dienovereenkomstig te worden gewijzigd,
HEBBEN DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
In Verordening (EEG) nr. 95/93 wordt het volgende artikel ingevoegd:
"Artikel 10 ter
Voor de toepassing van artikel 10, lid 3, aanvaarden de coördinatoren dat luchtvaartmaatschappijen gedurende de zomerdienstregeling van 2004 recht hebben op dezelfde reeks slots als die welke hun voor de zomerdienstregeling van 2003 zijn toegewezen.".
Artikel 2
Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 22 juli 2003.
Voor het Europees Parlement
De voorzitter
-
P.Cox
Voor de Raad
De voorzitter
-
G.Alemanno
-
(1)PB C 270 E van 25.9.2001, blz. 131.
-
(2)PB C 125 van 27.5.2002, blz. 8.
-
(3)Advies van het Europees Parlement van 19 juni 2003 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad) en beschikking van de Raad van 15 juli 2003.
-
(4)PB L 14 van 22.1.1993, blz. 1. Verordening gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 894/2002 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 142 van 31.5.2002, blz. 3).
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 2.Vonnis van het Britse High Court of Justice van 25 maart 1999, Regina vs. Airport Co-ordination Limited ex parte The States of Guernsey Board of Transport.
- 3.Een lijst van betrokken partijen en lidstaten die hebben bijgedragen aan het debat, is opgenomen in bijlage 1.
- 4.ATFM-slots zijn in feite een tactisch instrument om overbelasting van ATC-sectoren langs een vluchtroute te voorkomen, met inbegrip van de sectoren op de luchthavens van vertrek en aankomst. Dergelijke slots worden alleen uitgegeven wanneer daar behoefte aan bestaat en pas twee uur voor het vertrek. ATFM-slots kunnen ad hoc aan veranderingen in de situatie van het luchtverkeer worden aangepast.
- 5.Verslag van 24 november 2000, ingediend bij de Raad van vervoersminsters op hun vergadering op 22 december 2000; zie met name hoofdstuk 3.2 Beheer van het luchtruim, blz. 19-20.
- 6.Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over luchtvervoer en het milieu, COM(1999) 640 def. van 1 december 1999, punt 5, blz. 6.
- 7.idem, punt 62 c, blz. 28.
- 8.idem blz. 29 en 34.
- 9.Zie bijv. M. 616 Swissair/Sabena van 20.7.1995, 96/180 Lufthansa/SAS van 16.01.1996, JV.19 KLM/ALITALIA van 11.8.1999, M.2041 - UNITED AIRLINES / US AIRWAYS beslissing van 12.01.2001.
- 10.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 11.Een lijst van betrokken partijen en lidstaten die hebben bijgedragen aan het debat, is opgenomen in bijlage 1.
- 12.Vonnis van het Britse High Court of Justice van 25 maart 1999, Regina vs. Airport Co-ordination Limited ex parte The States of Guernsey Board of Transport.
- 13.Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over luchtvervoer en het milieu, COM(1999) 640 def. van 1 december 1999, punt 5, blz. 6.
- 14.idem, punt 62 c, blz. 28.
- 15.idem blz. 29 en 34.
- 16.Zie voor deze maatregelen blz. 33-41 en 51-53 van het rapport van PriceWaterhouseCoopers van mei 2000 waarin de toepassing van bepaalde artikelen van de verordening in de lidstaten is onderzocht.
- 17.Zie voor deze maatregelen blz. 33-41 en 51-53 van het rapport van PriceWaterhouseCoopers van mei 2000 waarin de toepassing van bepaalde artikelen van de verordening in de lidstaten is onderzocht.
- 18.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 19.Vonnis van het Britse High Court of Justice van 25 maart 1999, Regina vs. Airport Co-ordination Limited ex parte The States of Guernsey Board of Transport.
- 20.Een lijst van betrokken partijen en lidstaten die hebben bijgedragen aan het debat, is opgenomen in bijlage 1.
- 21.ATFM-slots zijn in feite een tactisch instrument om overbelasting van ATC-sectoren langs een vluchtroute te voorkomen, met inbegrip van de sectoren op de luchthavens van vertrek en aankomst. Dergelijke slots worden alleen uitgegeven wanneer daar behoefte aan bestaat en pas twee uur voor het vertrek. ATFM-slots kunnen ad hoc aan veranderingen in de situatie van het luchtverkeer worden aangepast.
- 22.Verslag van 24 november 2000, ingediend bij de Raad van vervoersminsters op hun vergadering op 22 december 2000; zie met name hoofdstuk 3.2 Beheer van het luchtruim, blz. 19-20.
- 23.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 24.Vonnis van het Britse High Court of Justice van 25 maart 1999, Regina vs. Airport Co-ordination Limited ex parte The States of Guernsey Board of Transport.
- 25.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 26.Een lijst van betrokken partijen en lidstaten die hebben bijgedragen aan het debat, is opgenomen in bijlage 1.
- 27.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 28.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 29.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 30.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 31.ATFM-slots zijn in feite een tactisch instrument om overbelasting van ATC-sectoren langs een vluchtroute te voorkomen, met inbegrip van de sectoren op de luchthavens van vertrek en aankomst. Dergelijke slots worden alleen uitgegeven wanneer daar behoefte aan bestaat en pas twee uur voor het vertrek. ATFM-slots kunnen ad hoc aan veranderingen in de situatie van het luchtverkeer worden aangepast.
- 32.ATFM-slots zijn in feite een tactisch instrument om overbelasting van ATC-sectoren langs een vluchtroute te voorkomen, met inbegrip van de sectoren op de luchthavens van vertrek en aankomst. Dergelijke slots worden alleen uitgegeven wanneer daar behoefte aan bestaat en pas twee uur voor het vertrek. ATFM-slots kunnen ad hoc aan veranderingen in de situatie van het luchtverkeer worden aangepast.
- 33.Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over luchtvervoer en het milieu, COM(1999) 640 def. van 1 december 1999, punt 5, blz. 6.
- 34.Verordening (EEG) nr. 4064/89 van de Raad van betreffende de controle op concentraties van ondernemingen als gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1310/97, artikelen 14 en 15.
- 35.PB C
- 36.PB C
- 37.PB C
- 38.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 14 van 22-1-1993, pagina 1.
- 40.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 395 van 30-12-1989, pagina 1, gecorrigeerde versie Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 257 van 21-9-1990, pagina 13.
- 41.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 180 van 9-7-1997, pagina 1.
- 42.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 9-9-1996, pagina 99.
- 43.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 44.Vonnis van het Britse High Court of Justice van 25 maart 1999, Regina vs. Airport Co-ordination Limited ex parte The States of Guernsey Board of Transport.
- 45.Een lijst van betrokken partijen en lidstaten die hebben bijgedragen aan het debat, is opgenomen in bijlage 1.
- 46.ATFM-slots zijn in feite een tactisch instrument om overbelasting van ATC-sectoren langs een vluchtroute te voorkomen, met inbegrip van de sectoren op de luchthavens van vertrek en aankomst. Dergelijke slots worden alleen uitgegeven wanneer daar behoefte aan bestaat en pas twee uur voor het vertrek. ATFM-slots kunnen ad hoc aan veranderingen in de situatie van het luchtverkeer worden aangepast.
- 47.Verslag van 24 november 2000, ingediend bij de Raad van vervoersminsters op hun vergadering op 22 december 2000; zie met name hoofdstuk 3.2 Beheer van het luchtruim, blz. 19-20.
- 48.Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over luchtvervoer en het milieu, COM(1999) 640 def. van 1 december 1999, punt 5, blz. 6.
- 49.idem, punt 62 c, blz. 28.
- 50.idem blz. 29 en 34.
- 51.Zie bijv. M. 616 Swissair/Sabena van 20.7.1995, 96/180 Lufthansa/SAS van 16.01.1996, JV.19 KLM/ALITALIA van 11.8.1999, M.2041 - UNITED AIRLINES / US AIRWAYS beslissing van 12.01.2001.
- 52.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 53.Een lijst van betrokken partijen en lidstaten die hebben bijgedragen aan het debat, is opgenomen in bijlage 1.
- 54.Vonnis van het Britse High Court of Justice van 25 maart 1999, Regina vs. Airport Co-ordination Limited ex parte The States of Guernsey Board of Transport.
- 55.Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over luchtvervoer en het milieu, COM(1999) 640 def. van 1 december 1999, punt 5, blz. 6.
- 56.idem, punt 62 c, blz. 28.
- 57.idem blz. 29 en 34.
- 58.Zie voor deze maatregelen blz. 33-41 en 51-53 van het rapport van PriceWaterhouseCoopers van mei 2000 waarin de toepassing van bepaalde artikelen van de verordening in de lidstaten is onderzocht.
- 59.Zie voor deze maatregelen blz. 33-41 en 51-53 van het rapport van PriceWaterhouseCoopers van mei 2000 waarin de toepassing van bepaalde artikelen van de verordening in de lidstaten is onderzocht.
- 60.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 61.Vonnis van het Britse High Court of Justice van 25 maart 1999, Regina vs. Airport Co-ordination Limited ex parte The States of Guernsey Board of Transport.
- 62.Een lijst van betrokken partijen en lidstaten die hebben bijgedragen aan het debat, is opgenomen in bijlage 1.
- 63.ATFM-slots zijn in feite een tactisch instrument om overbelasting van ATC-sectoren langs een vluchtroute te voorkomen, met inbegrip van de sectoren op de luchthavens van vertrek en aankomst. Dergelijke slots worden alleen uitgegeven wanneer daar behoefte aan bestaat en pas twee uur voor het vertrek. ATFM-slots kunnen ad hoc aan veranderingen in de situatie van het luchtverkeer worden aangepast.
- 64.Verslag van 24 november 2000, ingediend bij de Raad van vervoersminsters op hun vergadering op 22 december 2000; zie met name hoofdstuk 3.2 Beheer van het luchtruim, blz. 19-20.
- 65.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 66.Vonnis van het Britse High Court of Justice van 25 maart 1999, Regina vs. Airport Co-ordination Limited ex parte The States of Guernsey Board of Transport.
- 67.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 68.Een lijst van betrokken partijen en lidstaten die hebben bijgedragen aan het debat, is opgenomen in bijlage 1.
- 69.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 70.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 71.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 72.Eindrapport ingediend op 20 mei 2000.
- 73.ATFM-slots zijn in feite een tactisch instrument om overbelasting van ATC-sectoren langs een vluchtroute te voorkomen, met inbegrip van de sectoren op de luchthavens van vertrek en aankomst. Dergelijke slots worden alleen uitgegeven wanneer daar behoefte aan bestaat en pas twee uur voor het vertrek. ATFM-slots kunnen ad hoc aan veranderingen in de situatie van het luchtverkeer worden aangepast.
- 74.ATFM-slots zijn in feite een tactisch instrument om overbelasting van ATC-sectoren langs een vluchtroute te voorkomen, met inbegrip van de sectoren op de luchthavens van vertrek en aankomst. Dergelijke slots worden alleen uitgegeven wanneer daar behoefte aan bestaat en pas twee uur voor het vertrek. ATFM-slots kunnen ad hoc aan veranderingen in de situatie van het luchtverkeer worden aangepast.
- 75.Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over luchtvervoer en het milieu, COM(1999) 640 def. van 1 december 1999, punt 5, blz. 6.
- 76.Verordening (EEG) nr. 4064/89 van de Raad van betreffende de controle op concentraties van ondernemingen als gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1310/97, artikelen 14 en 15.
- 77.PB C
- 78.PB C
- 79.PB C
- 80.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 14 van 22-1-1993, pagina 1.
- 82.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 395 van 30-12-1989, pagina 1, gecorrigeerde versie Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 257 van 21-9-1990, pagina 13.
- 83.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 180 van 9-7-1997, pagina 1.
- 84.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 9-9-1996, pagina 99.
- 85.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 86.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.