COM(2001)125-2 - Wijziging van Richtlijn 96/92/EG en Richtlijn 98/30/EG betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en aardgas

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Kerngegevens
  2. Key dates
  3. Gerelateerde informatie
  4. Resulterende wetgeving
  5. Uitgebreide versie
  6. EU Monitor

1.

Kerngegevens

officiële titel

Voorstel voor een VOORSTEL VOOR EEN richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 96/92/EG en Richtlijn 98/30/EG betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en aardgas

officiële Engelstalige titel

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directives 96/92/EC and 98/30/EC concerning common rules for the internal market in electricity and natural gas
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Besluitvormingsprocedure Gewone wetgevingsprocedure (COD)
COM-nummer69 COM(2001)125 NLEN
Extra COM-nummers COM(2002)304; SEC(2003)161; COM(2003)428; COM(2003)429
Procedurenummer71 2001/0077(COD)A
Celex-nummer72 52001PC0125(01)

2.

Key dates

Document 13-03-2001
Online publicatie 13-03-2001
Besluit 26-06-2003; Richtlijn 2003/54
Bekendmaking in Publicatieblad73 15-07-2003; OJ L 176, 15.7.2003,Special edition in Romanian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Slovenian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Hungarian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Czech: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Maltese: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Lithuanian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Polish: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Estonian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Slovak: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Latvian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Bulgarian: Chapter 12 Volume 002

3.

Gerelateerde informatie

  • Toelichting

4.

Resulterende wetgeving

  • Richtlijn 2003/54 - Gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en houdende intrekking van Richtlijn 96/92/EG - Verklaringen met betrekking tot ontmantelings- en afvalbeheeractiviteiten
 

5.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de Europese rechtsgrond, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

6.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Richtlijn 96/92/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 27 van 30-1-1997en Richtlijn 98/30/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998.

     
  • 2. 
    Of 2 500 miljard kilowattuur.

     
  • 3. 
    Resolutie Liberalisering van de energiemarkten A5-0180/2000 van 6 juli 2000.

     
  • 4. 
    COM (2000) 297 'Recente vooruitgang in de ontwikkeling van de interne elektriciteitsmarkt'.

     
  • 5. 
    Deze mededeling is een vervolg op de mededeling van 16 mei 2000 waarin de Commissie haar voorlopige zienswijze gaf over de manier waarop de liberalisering van de elektriciteitssector voltooid kan worden.

     
  • 6. 
    Gedetailleerde informatie staat op de website van de Commissie: elektriciteit - europa.eu.int/comm/energy/en/elec_single_market gas - europa.eu.int/comm/energy/en/gas_single_market

     
  • 7. 
    Steeds complexere handelsovereenkomsten maken het bijvoorbeeld onmogelijk de herkomst van gas of elektriciteit na te speuren.

     
  • 8. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 9. 
    De belangrijkste bron voor dit hoofdstuk is Eurostat, die tweemaal per jaar statistieken van elektriciteits- en gasprijzen publiceert.

     
  • 10. 
    Bij een gestandaardiseerd belastingsprofiel wordt uitgegaan van een aanname van het elektriciteitsverbruik van een type kleine verbruiker naar volume en tijdstip van de vraag. Eventuele afwijkingen van het profiel worden geregeld na periodieke aflezing van de bestaande meter, waardoor kan worden afgezien van de duurdere methode waarbij van minuut tot minuut het werkelijke verbruik wordt afgelezen en vergeleken met het bij contract vastgestelde volume van de verbruiker.

     
  • 11. 
    Volgens de Zweedse organisatie van elektriciteitsdistributeurs is 10% van alle huishoudens tussen 1 november 1999 en 31 augustus 2000 veranderd van leverancier. De elektriciteitsprijzen zijn echter ook voor andere huishoudens gedaald. De organisatie schat dat 2/3 van alle elektriciteitsleveranciers de prijzen heeft verlaagd.

     
  • 12. 
    Bron: Department of Trade and Industry: 'UK Energy Sector Indicators - 1999'.

     
  • 13. 
    COM (2000) 769, blz. 69.

     
  • 14. 
    Handel binnen het Scandinavische systeem (NORDEL) en tussen Ierland en het VK is hier niet in opgenomen.

     
  • 15. 
    Dit heeft met name betrekking op de mate waarin de kosten van het net tussen producenten en verbruikers zijn verdeeld.

     
  • 16. 
    PB

     
  • 17. 
    COM (2000) 769, blz. 70.

     
  • 18. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 19. 
    Mededeling van 20 september, Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 17 van 19-01-2001, pagina 4 pdf icoon.

     
  • 20. 
    Maar ook artikel 9, lid 2, van de gasrichtlijn (verplichting tot levering aan een bepaald gebied), artikel 17 van beide richtlijnen (weigering van toegang), artikel 20 van de gasrichtlijn en 21 van de elektriciteitsrichtlijn (toestemming voor de aanleg van directe leidingen) en artikel 23 van de elektriciteitsrichtlijn en 24 van de gasrichtlijn (waarborgen in het geval van een plotselinge crisis).

     
  • 21. 
    Inclusief, waar toepasselijk, intrekking van de vergunning.

     
  • 22. 
    De Commissie heeft een onderzoek opgezet om tot 2010 de gevolgen van de openstelling van de markt voor het milieu te beoordelen.

     
  • 23. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 24. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 25. 
    COM (2000) 279 def. van 10.5.2000, 'Voorstel voor een richtlijn betreffende de bevordering van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt'.

     
  • 26. 
    COM (97) 514 def. van 15.10.1997.

     
  • 27. 
    COM (2000) 247 def. van 26.4.2000 'Actieplan voor energie-efficiëntie in de Europese Gemeenschap'.

     
  • 28. 
    Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24.9.96 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging.

     
  • 29. 
    COM (2000) 87 def. van 8.3.2000 'Groenboek over de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Europese Unie'.

     
  • 30. 
    Op basis van de beschikbare Europese en nationale statistieken kunnen in de sector tussen 1990 en 1998 naar schatting meer dan 250 000 banen verloren zijn gegaan. Statistieken geven vaak echter slechts de ontwikkeling van de werkgelegenheid in nutsbedrijven als geheel aan en maken - in het geval van gecombineerde nutsbedrijven - geen onderscheid tussen de verschillende verleende diensten, b.v. gas-, elektriciteits- en watervoorziening.

     
  • 31. 
    Het comité werd opgericht op basis van het Besluit van de Commissie van 20 mei 1998 inzake de oprichting van sectorale comités ter bevordering van de dialoog tussen sociale partners op EU-niveau.

     
  • 32. 
    Beschikbaar op www.emcef.org, www.epsu.org, www.eurelectric.org

     
  • 33. 
    COM(2000) 297 def.

     
  • 34. 
    COM (2000) 769, blz. 71-72.

     
  • 35. 
    Richtlijn 96/92/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 27 van 30-1-1997en Richtlijn 98/30/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998.

     
  • 36. 
    Of 2 500 miljard kilowattuur.

     
  • 37. 
    Resolutie Liberalisering van de energiemarkten A5-0180/2000 van 6 juli 2000.

     
  • 38. 
    COM (2000) 297 'Recente vooruitgang in de ontwikkeling van de interne elektriciteitsmarkt'.

     
  • 39. 
    Deze mededeling is een vervolg op de mededeling van 16 mei 2000 waarin de Commissie haar voorlopige zienswijze gaf over de manier waarop de liberalisering van de elektriciteitssector voltooid kan worden.

     
  • 40. 
    Gedetailleerde informatie staat op de website van de Commissie: elektriciteit - europa.eu.int/comm/energy/en/elec_single_market gas - europa.eu.int/comm/energy/en/gas_single_market

     
  • 41. 
    Steeds complexere handelsovereenkomsten maken het bijvoorbeeld onmogelijk de herkomst van gas of elektriciteit na te speuren.

     
  • 42. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 43. 
    De belangrijkste bron voor dit hoofdstuk is Eurostat, die tweemaal per jaar statistieken van elektriciteits- en gasprijzen publiceert.

     
  • 44. 
    Bij een gestandaardiseerd belastingsprofiel wordt uitgegaan van een aanname van het elektriciteitsverbruik van een type kleine verbruiker naar volume en tijdstip van de vraag. Eventuele afwijkingen van het profiel worden geregeld na periodieke aflezing van de bestaande meter, waardoor kan worden afgezien van de duurdere methode waarbij van minuut tot minuut het werkelijke verbruik wordt afgelezen en vergeleken met het bij contract vastgestelde volume van de verbruiker.

     
  • 45. 
    Volgens de Zweedse organisatie van elektriciteitsdistributeurs is 10% van alle huishoudens tussen 1 november 1999 en 31 augustus 2000 veranderd van leverancier. De elektriciteitsprijzen zijn echter ook voor andere huishoudens gedaald. De organisatie schat dat 2/3 van alle elektriciteitsleveranciers de prijzen heeft verlaagd.

     
  • 46. 
    Bron: Department of Trade and Industry: 'UK Energy Sector Indicators - 1999'.

     
  • 47. 
    COM (2000) 769, blz. 69.

     
  • 48. 
    Handel binnen het Scandinavische systeem (NORDEL) en tussen Ierland en het VK is hier niet in opgenomen.

     
  • 49. 
    Dit heeft met name betrekking op de mate waarin de kosten van het net tussen producenten en verbruikers zijn verdeeld.

     
  • 50. 
    PB

     
  • 51. 
    COM (2000) 769, blz. 70.

     
  • 52. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 53. 
    Mededeling van 20 september, Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 17 van 19-01-2001, pagina 4 pdf icoon.

     
  • 54. 
    Maar ook artikel 9, lid 2, van de gasrichtlijn (verplichting tot levering aan een bepaald gebied), artikel 17 van beide richtlijnen (weigering van toegang), artikel 20 van de gasrichtlijn en 21 van de elektriciteitsrichtlijn (toestemming voor de aanleg van directe leidingen) en artikel 23 van de elektriciteitsrichtlijn en 24 van de gasrichtlijn (waarborgen in het geval van een plotselinge crisis).

     
  • 55. 
    Inclusief, waar toepasselijk, intrekking van de vergunning.

     
  • 56. 
    De Commissie heeft een onderzoek opgezet om tot 2010 de gevolgen van de openstelling van de markt voor het milieu te beoordelen.

     
  • 57. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 58. 
    COM (2000) 769, blz. 71.

     
  • 59. 
    COM (2000) 279 def. van 10.5.2000, 'Voorstel voor een richtlijn betreffende de bevordering van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt'.

     
  • 60. 
    COM (97) 514 def. van 15.10.1997.

     
  • 61. 
    COM (2000) 247 def. van 26.4.2000 'Actieplan voor energie-efficiëntie in de Europese Gemeenschap'.

     
  • 62. 
    Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24.9.96 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging.

     
  • 63. 
    COM (2000) 87 def. van 8.3.2000 'Groenboek over de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Europese Unie'.

     
  • 64. 
    Op basis van de beschikbare Europese en nationale statistieken kunnen in de sector tussen 1990 en 1998 naar schatting meer dan 250 000 banen verloren zijn gegaan. Statistieken geven vaak echter slechts de ontwikkeling van de werkgelegenheid in nutsbedrijven als geheel aan en maken - in het geval van gecombineerde nutsbedrijven - geen onderscheid tussen de verschillende verleende diensten, b.v. gas-, elektriciteits- en watervoorziening.

     
  • 65. 
    Het comité werd opgericht op basis van het Besluit van de Commissie van 20 mei 1998 inzake de oprichting van sectorale comités ter bevordering van de dialoog tussen sociale partners op EU-niveau.

     
  • 66. 
    Beschikbaar op www.emcef.org, www.epsu.org, www.eurelectric.org

     
  • 67. 
    COM(2000) 297 def.

     
  • 68. 
    COM (2000) 769, blz. 71-72.

     
  • 69. 
    De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
     
  • 70. 
    De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
     
  • 71. 
    Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
    Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
     
  • 72. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 73. 
    Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.
     
  • 74. 
    Dit bindende besluit van de Europese Unie bevat doelstellingen waar alle lidstaten van de Europese Unie aan moeten voldoen. De lidstaten zijn verplicht de doelstellingen te verwezenlijken; de wijze waarop staat de lidstaten vrij. Lidstaten zijn verantwoordelijk voor de juiste en tijdige implementatie van richtlijnen.