Richtlijn 2001/9 - Aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG betreffende de harmonisatie van nationale wetgeving inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 9 maart 2001 tot 25 juni 2009.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2001/9/EG van de Commissie van 12 februari 2001 houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

officiële Engelstalige titel

Commission Directive 2001/9/EC of 12 February 2001 adapting to technical progress Council Directive 96/96/EC on the approximation of the laws of the Member States relating to roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2001/9
Celex-nummer i 32001L0009

3.

Key dates

Document 12-02-2001
Bekendmaking in Publicatieblad 17-02-2001; Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 005,OJ L 48, 17.2.2001,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 005,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 005
Inwerkingtreding 09-03-2001; in werking datum publicatie + 20 zie art 3
Deadline 09-03-2002; ten laatste zie art 2
Einde geldigheid 25-06-2009; zie 31996L0096

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32001L0009

Richtlijn 2001/9/EG van de Commissie van 12 februari 2001 houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (Voor de EER relevante tekst)

Publicatieblad Nr. L 048 van 17/02/2001 blz. 0018 - 0019

Richtlijn 2001/9/EG van de Commissie

van 12 februari 2001

houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

(Voor de EER relevante tekst)

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Richtlijn 96/96/EG van de Raad van 20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens(1), gewijzigd bij Richtlijn 1999/52/EG van de Commissie(2), inzonderheid op artikel 8,

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    In de "auto-olie"-programma's, die in 1992 van start zijn gegaan om de analytische gegevens te leveren voor de bepaling van de voertuigemissie- en brandstofkwaliteitsnormen voor het jaar 2000 en volgende, teneinde luchtkwaliteitsdoelstellingen te realiseren waarbij bijzondere nadruk op de verlaging van de emissies van het wegverkeer wordt gelegd, is de staat van onderhoud van motorvoertuigen aangemerkt als een bepalende factor voor het effect van het verkeer op de luchtkwaliteit.
  • (2) 
    In Richtlijn 96/96/EG zijn de tests beschreven die bij de periodieke controle van voertuigen moeten worden uitgevoerd om na te gaan of de emissie van benzine- en dieselwagens nog steeds binnen de toegelaten grenzen valt.
  • (3) 
    Het koolmonoxidegehalte van de uitlaatgassen van benzinewagens met bepaalde nabehandelingssystemen voor uitlaatgassen (euro 1-norm) moet zowel bij hoge als bij lage toerentallen worden getest.
  • (4) 
    Richtlijn 98/69/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van motorvoertuigen en tot wijziging van Richtlijn 70/220/EEG van de Raad(3) bepaalt dat benzinewagens en lichte bedrijfsvoertuigen vanaf het jaar 2000 moeten worden voorzien van diagnostische boordsystemen (OBD-systemen), die de werking van de emissiebeperkingssystemen van het voertuig tijdens het gebruik moeten controleren. Voor nieuwe dieselvoertuigen worden deze OBD-systemen verplicht in 2003.
  • (5) 
    De ontwikkeling van OBD-systemen die tijdens het bedrijf voertuigstoringen kunnen opsporen en registreren moet in de toekomst de kloof dichten tussen testomstandigheden en praktijkomstandigheden.
  • (6) 
    Deze richtlijn maakt het overbodig benzinewagens bij laag stationair toerental te testen zodat de complexiteit van de test wordt verminderd, terwijl de nauwkeurigheid wordt verbeterd door het OBD-systeem van het voertuig uit te lezen.
  • (7) 
    Overwegende dat de bepalingen van deze richtlijn in overeenstemming zijn met het advies van het bij artikel 8 van Richtlijn 96/96/EG ingestelde Comité voor de aanpassing aan de technische vooruitgang van de richtlijn betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens,

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1

Richtlijn 96/96/EG wordt gewijzigd op de in de bijlage bij deze richtlijn aangegeven wijze.

Artikel 2

De lidstaten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van deze richtlijn aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.

Wanneer de lidstaten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar de onderhavige richtlijn verwezen of wordt...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.