Richtlijn 1999/52 - Aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG betreffende de harmonisatie van nationale wetgeving inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 6 juni 1999 tot 25 juni 2009 en moest uiterlijk op 1 oktober 2000 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 1999/52/EG van de Commissie van 26 mei 1999 houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

officiële Engelstalige titel

Commission Directive 1999/52/EC of 26 May 1999 adapting to technical progress Council Directive 96/96/EC on the approximation of the laws of the Member States relating to roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 1999/52
Celex-nummer i 31999L0052

3.

Key dates

Document 26-05-1999
Bekendmaking in Publicatieblad 05-06-1999; Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 004,OJ L 142, 5.6.1999,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 004
Inwerkingtreding 06-06-1999; in werking datum publicatie + 1 zie art 3
Einde geldigheid 25-06-2009; zie 31996L0096
Omzetting 01-10-2000; zie art. 2

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31999L0052

Richtlijn 1999/52/EG van de Commissie van 26 mei 1999 houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (Voor de EER relevante tekst)

Publicatieblad Nr. L 142 van 05/06/1999 blz. 0026 - 0028

RICHTLIJN 1999/52/EG VAN DE COMMISSIE

van 26 mei 1999

houdende aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

(Voor de EER relevante tekst)

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Richtlijn 96/96/EG van de Raad van 20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens(1), inzonderheid op artikel 7, lid 2,

  • (1) 
    Overwegende dat in het eerste Programma Auto-Oil(2) de staat van onderhoud van motorvoertuigen is aangemerkt als een bepalende factor voor het effect van het verkeer op de luchtkwaliteit;
  • (2) 
    Overwegende dat in punt 8.2 van bijlage II bij Richtlijn 96/96/EG de tests zijn beschreven die bij de periodieke controle van voertuigen moeten worden uitgevoerd om na te gaan of deze naar behoren worden onderhouden;
  • (3) 
    Overwegende dat in punt 8.2.2 van bijlage II bij Richtlijn 92/55/EEG van de Raad(3) is bepaald dat met ingang van 1 januari 1996 bij motorvoertuigen uitgerust met een dieselmotor de opaciteit van de uitlaatgassen moet worden gemeten door middel van een vrije acceleratieproef waarbij de motor niet belast wordt;
  • (4) 
    Overwegende dat door de technische aanpassing waarop deze richtlijn betrekking heeft de technische controle van de uitlaatemissies van voertuigen met een dieselmotor doeltreffender wordt gemaakt;
  • (5) 
    Overwegende dat verder moet worden gewerkt aan de ontwikkeling van alternatieve testprocedures voor de controle van de staat van onderhoud van voertuigen met een dieselmotor, met name wat deeltjes en NOx betreft;
  • (6) 
    Overwegende dat de in deze richtlijn vervatte bepalingen in overeenstemming zijn met het advies van het bij artikel 8 van Richtlijn 96/96/EG ingestelde Comité voor de aanpassing aan de technische vooruitgang van de richtlijn betreffende de technische controle van de voertuigen,

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1

Richtlijn 96/96/EG wordt als volgt gewijzigd:

Bijlage II, punt 8.2.2, wordt gelezen: "8.2.2. Motorvoertuigen uitgerust met een motor met compressieontsteking (dieselmotor).

  • a) 
    De opaciteit van de uitlaatgassen wordt gemeten tijdens een vrije acceleratie (bij niet-belaste motor wordt het toerental opgevoerd van het stationair toerental tot het toerental waarbij de regelaar van de brandstoftoevoer in werking treedt) met de versnellingspook in de vrije stand en niet-ontkoppelde motor.
  • b) 
    Conditionering van het voertuig:
  • 1. 
    Voertuigen kunnen worden gecontroleerd zonder voorafgaande conditionering, maar om veiligheidsredenen moet eerst worden nagegaan of de motor warm is en in een bevredigende mechanische staat verkeert.
  • 2. 
    Behalve in het onder d), punt 5, bedoelde geval kan een voertuig niet worden afgekeurd tenzij het eerst volgens de onderstaande voorschriften is geconditioneerd.
  • 3. 
    De motor moet volledig op temperatuur zijn, hetgeen bijvoorbeelde kan worden geconstateerd wanneeer de temperatuur van de motorolie, gemeten door middel van een in de opening voor de oliepeilstok ingebrachte voeler, ten minste 80 °C bedraagt, of de normale bedrijfstemperatuur wanneer deze lager is, dan wel wanneer de temperatuur van het motorblok, bepaald aan de hand...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.