Richtlijn 1978/338 - Steunverlening aan de scheepsbouw

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 6 april 1978 tot 31 maart 1981.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 78/338/EEG van de Raad van 4 april 1978 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw

officiële Engelstalige titel

Council Directive 78/338/EEC of 4 April 1978 on aid to shipbuilding
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 1978/338
Origineel voorstel COM(1977)517 EN
Celex-nummer i 31978L0338

3.

Key dates

Document 04-04-1978
Bekendmaking in Publicatieblad 11-04-1978; OJ L 98, 11.4.1978,Special edition in Greek: Chapter 08 Volume 001
Inwerkingtreding 06-04-1978; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-03-1981; verlengd door 31981L0022
Kennisgeving 06-04-1978

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31978L0338

Richtlijn 78/338/EEG van de Raad van 4 april 1978 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw

Publicatieblad Nr. L 098 van 11/04/1978 blz. 0019 - 0025

Bijzondere uitgave in het Grieks: Hoofdstuk 08 Deel 1 blz. 0190

++++

RICHTLIJN VAN DE RAAD

van 4 april 1978

betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw

( 78/338/EEG )

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN ,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap , inzonderheid op artikel 92 , lid 3 , sub d ) , en artikel 113 ,

Gezien het voorstel van de Commissie ,

Gezien het advies van het Europese Parlement ( 1 ) ,

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité ( 2 ) ,

Overwegende dat de toestand in de scheepsbouw de laatste jaren aanzienlijk is verslechterd en dat de scheepswerven van de Gemeenschap , die geconfronteerd worden met een algemene daling van de vraag , op deze lusteloze wereldmarkt voorts het hoofd moeten bieden aan een scherpe concurrentie op het gebied van de prijzen ; dat hierdoor de onderportefeuilles van de scheepswerven aanzienlijk minder gevuld zijn , zodat de structurele problemen in deze sector nog ernstiger zijn geworden en soms zelfs het voortbestaan van de scheepswerven bedreigen ;

Overwegende dat een gezonde en concurrerende scheepsbouwindustrie voor de Gemeenschap volstrekt noodzakelijk is en bijdraagt tot de economische en sociale ontwikkeling van de Gemeenschap , aangezien zij een belangrijke markt vormt voor een aantal bedrijfstakken , daaronder begrepen die met een hoog ontwikkelde technologie , en eveneens bijdraagt tot de handhaving van de werkgelegenheid in een aantal gebieden van de Gemeenschap ; dat zulks eveneens geldt voor de verbouwing en de reparatie van schepen ;

Overwegende dat , wanneer de situatie in deze sector normaal is , de handhaving van de produktiesteun niet gerechtvaardigd is , omdat deze slechts een conserverende werking heeft en het internationale concurrentievermogen van de scheepsbouwindustrie in de Gemeenschap niet aanmerkelijk en duurzaam kan vergroten ; dat , gezien de ernst van de gevolgen van de crisis voor de hoeveelheid werk bij de scheepswerven en voor de ontwikkeling van de marktsituatie , dergelijke steunmaatregelen in de huidige crisisperiode evenwel kunnen worden toegestaan in de vorm van maatregelen die een overgangskarakter hebben om deze bedrijfstak in staat te stellen aan de nieuwe marktomstandigheden het hoofd te bieden en die tevens degressief zijn volgens een mate van degressie waarbij met name rekening wordt gehouden met de acuutheid van de crisis in de betrokken Lid-Staat , om deze industrie tot aanpassing te stimuleren ; dat deze steun moet worden gecontroleerd , waardoor intracommunautaire concurrentievervalsingen kunnen worden voorkomen die strijdig zijn met het gemeenschappelijk belang , en een verband kan worden gelegd met de herstructurering van deze sector ;

Overwegende dat , om het hoofd te bieden aan de huidige moelijkheden in deze sector , de lid-staten van de OESO algemene richtsnoeren hebben vastgesteld volgens welke " alle scheepsbouwlanden zich moeten inspannen opdat de onvermijdelijke vermindering van de scheepsbouwcapaciteit in de wereld met zo weinig mogelijk schade en op zo billijk mogelijke wijze kan geschieden ten einde de belangrijke structurele evenwichtsverstoring in deze sector te ondervangen " ; dat de Gemeenschap het nodige wil blijven doen om deze richtsnoeren toe te passen ten einde de gevolgen van deze crisis eerlijker te verdelen , zowel intern door het bepalen van een sectoriële aanpak op intracommunautair niveau , als op internationaal vlak , met name in OESO-verband ;

Overwegende dat Richtlijn 75/432/EEG van de Raad van 10 juli 1975 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw ( 3 ) met name de concurrentievervalsingen op de internationale markt wilde corrigeren en in een eerste periode heeft bijgedragen tot vermindering van de directe steun aan de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.