31430 - Experimentenwet Bedrijveninvesteringszones

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Dit wetsvoorstel werd op 23 april 2008 ingediend door de staatssecretaris van Economische Zaken, Heemskerk1.

 

Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het wenselijk is experimenten mogelijk te maken met het instellen van zones waarbinnen alle ondernemers bijdragen aan door een bepaalde meerderheid van hen gewenste activiteiten die mede een publiek belang in de openbare ruimte dienen en die in aanvulling op de activiteiten van de gemeente door een vereniging of stichting worden uitgevoerd.

Inhoudsopgave

  1. Volledige titel
  2. Nota's van wijziging en amendementen
  3. Moties
  4. Documenten
  5. Disclaimer
  6. Uitgebreide versie
  7. Parlementaire Monitor

1.

Volledige titel

Tijdelijke regels voor experimenten met een gebiedsgerichte bestemmingsheffing ten behoeve van aanvullende activiteiten van samenwerkende ondernemers mede in het publiek belang (Experimentenwet BI-zones)

2.

Nota's van wijziging en amendementen

Bij dit wetsvoorstel werden een nota van wijziging en zeven amendementen ingediend.

3.

Moties

Bij dit dossier werden in de Tweede Kamer twee moties ingediend.

4.

Documenten

(45 stuks)

2 18 april 2008, voorstel van wet, nr. 2     KST117746
Voorstel van wet
publicatie: 28 april 2008
 
2 18 april 2008, memorie van toelichting, nr. 3     KST117747
Memorie van toelichting
publicatie: 28 april 2008
 
2 23 april 2008, koninklijke boodschap, nr. 1     KST117744
Koninklijke boodschap
 

5.

Disclaimer

Dit dossier is automatisch samengesteld. Aan de technische programmering is veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met het inleidende gedeelte van de memorie van toelichting, alle documenten in dit dossier, een overzicht van door dit wetsvoorstel gewijzigde wetten, een overzicht van Kamerleden en bewindslieden die bij de behandeling van dit dossier het woord hebben gevoerd en een overzicht van verwante dossiers.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de Parlementaire Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.


  • 1. 
    Uit het bankwezen afkomstige PvdA-politicus (een krant betitelde hem als 'rode bankier'), die als Tweede Kamerlid belangrijke onderwerpen in zijn portefeuille had. Zo was hij één van de woordvoerders bij de behandeling van de wetsvoorstellen over het nieuwe stelsel van ziektekostenverzekering. Verder hield hij zich bezig met economische zaken (markt en overheid). In het kabinet-Balkenende IV was hij als staatssecretaris van Economische Zaken verantwoordelijk voor onder meer exportbeleid, consumentenbeleid en ondernemerschap. Hij was voor hij Kamerlid werd vicepresident Institutional Servicing Midden-Oosten van ABN AMRO Asset Management. In 2011-2013 bestuurder van Royal Haskoning en daarna bewindvoerder namens Nederland bij de Wereldbank in Washington tot eind 2018.
     
  • 2. 
    Uit de bankwereld afkomstige CDA-politica, die bijna zes jaar Tweede Kamerlid was. Vervulde 25 jaar diverse managementfuncties bij de Rabobank, onder andere als branchespecialist en accountmanager grootzakelijk. In de Tweede Kamer hadden zaken betreffende het midden- en kleinbedrijf (ondernemerschap, innovatie) haar belangstelling en daarnaast de inkomenspositie van gezinnen. Later was zij financieel woordvoerster en voorzitter van het cluster sociale zaken, economische zaken en financiën in de CDA-fractie. Zij speelde toen een prominente rol in debatten over herstel van de financiële markten en de Europese schuldencrisis. Van 1 november 2012 tot 1 november 2024 was zij burgemeester van Helmond. Sinds 31 maart 2025 is zij waarnemend burgemeester van Someren.
     
  • 3. 
    Limburgs PvdA-Tweede Kamerlid dat zich, na zelf in het bedrijfsleven werkzaam te zijn geweest, met veel passie inzette voor het midden- en kleinbedrijf en ondernemers. Zo bepleitte zij vermindering van de regeldruk en maakte zij zich sterk voor innovatie. Hield zich als Kamerlid ook bezig met winkeltijden, internationaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen, toerisme en recreatie, en regionaal economisch beleid. Wilde Limburg nadrukkelijk op de kaart plaatsen. Was vijf jaar voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Vervulde voor zij Kamerlid werd diverse leidinggevende functies in de schoonmaaksector, onder meer als interim-manager/managementconsultant bij Vebego Management Consultancy. Was van 2012 tot 2018 directeur bij Limburgse GGZ-instellingen.
     
  • 4. 
    Ondernemende en strijdbare VVD-politicus en bestuurder, die zich als Kamerlid sterk maakte voor ondernemers en automoblisten. Streed tegen de kilometerheffing en bepleitte een hogere maximumsnelheid. Als Tweede Kamerlid hield hij zich verder bezig met economische zaken en als voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven zette hij zich in voor versterking van het budgetrecht. Enige tijd voorzitter van de Kamercommissies van Onderwijs en van Financiën. Was zelf, na docent te zijn geweest, 23 jaar ondernemer en voorts voorzitter van de VVD-fracties in de gemeenteraad van Wassenaar en in Provinciale Staten van Zuid-Holland. Vanaf september 2012 tot april 2020 was de heer Aptroot burgemeester van Zoetermeer. Daarna was hij achtereenvolgens waarnemend burgemeester van Wassenaar, Voorschoten, Hilversum, Hoeksche Waard en Wijdemeren.
     
  • 5. 
    Beeldend kunstenaar die vier jaar voor de SP in de Tweede Kamer zat. Was behalve als kunstenaar werkzaam op het partijbureau van de SP en daarnaast raadslid in Leidschendam-Voorburg. Voerde in de Kamer met name het woord over het cultuurbeleid. Als woordvoerder ruimtelijke ordening maakte hij zich sterk voor bestrijding van grondspeculatie en voor maatregelen tegen verrommeling van de openbare ruimte.