Voorstel inzake de bijzondere voorwaarden voor de handel met de delen van de Republiek Cyprus

1.

Kerngegevens

Document­datum 03-09-2004
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 335, 10

2.

Tekst

Titel

Voorstel

voor een verordening van de Raad inzake de bijzondere voorwaarden voor de handel met de delen van de Republiek Cyprus waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag voert

Datum Raadsdocument

9 juli 2004

Nr Raadsdocument

11278/04

Nr. Commissiedocument

COM(2004) 466

Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Buitenlandse

Zaken i.o.m. FIN en EZ

Behandelingstraject in Brussel

Ad Hoc Werkgroep over de follow-up van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 26 april 2004; RAZEB.

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De Europese Raad heeft herhaaldelijk benadrukt een groot voorstander te zijn van toetreding van een herenigd Cyprus. Tot op heden is er nog geen alomvattende regeling tot stand gekomen. De «definitieve oplossing van de kwestie-Cyprus», zoals uitgewerkt door VN-secretaris-generaal Kofi Annan werd door de Turks-Cypriotische kiezers goedgekeurd tijdens de aparte gelijktijdige referenda die op 24 april 2004 gehouden werden. Gezien de uitslag aan Turks-Cypriotische zijde sprak de VN-secretarisgeneraal in zijn verslag over zijn bemiddelingspogingen op Cyprus1 de hoop uit dat de leden van de VN-Veiligheidsraad «het goede voorbeeld zullen geven en alle staten sterk zullen aanmoedigen zowel bilateraal als internationaal te streven naar de opheffing van onnodige beperkingen en obstakels waardoor de Turks-Cypriotische gemeenschap geïsoleerd wordt en haar ontwikkeling belemmerd wordt» (punt 93).

Na de uitslag van de referenda verklaarde de Raad op 26 april 2004: «De Turks-Cypriotische gemeenschap heeft zich duidelijk uitgesproken vóór een toekomst binnen de Europese Unie. De Raad is vastbesloten een einde te maken aan het isolement van de Turks-Cypriotische gemeenschap en de vereniging van Cyprus te vergemakkelijken door de economi-

sche ontwikkeling van de Turks-Cypriotische gemeenschap te stimuleren.

De Raad nodigt de Commissie uit uitvoerige voorstellen daartoe te doen,

waarin de nadruk ligt op de economische integratie van het eiland en het verbeteren van de contacten tussen beide gemeenschappen en met de EU.»

Met het ontwerpvoorstel voor een verordening van de Raad wordt gevolg gegeven aan deze uitnodiging. Hierin wordt een belangrijke maatregel voorgesteld om een einde te maken aan het economische isolement van de Turks-Cypriotische Gemeenschap doordat de handel tussen het noordelijke deel van Cyprus en het douanegebied van de EU vergemakkelijkt wordt. In het ontwerpvoorstel wordt een preferentiële regeling gepresenteerd voor producten die het douanegebied van de EU binnenkomen. Er worden onder meer gedetailleerde regels beschreven met betrekking tot de oorsprongscertificaten die afgegeven moeten worden door de TurksCypriotische Kamer van Koophandel of een ander bevoegd orgaan, fytosanitaire controle, belastingen, informatievereisten en vrijwaringsmaatregelen in geval van geen medewerking, onregelmatigheden of fraude. Voorgesteld wordt de preferentiële regeling de vorm te geven van een tariefcontingentsysteem waarmee de economische ontwikkeling gestimuleerd wordt zonder kunstmatige handelspatronen tot stand te brengen of fraude in de hand te werken.

Rechtsbasis van het voorstel

Artikel 133 EG

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Raad met gekwalificeerde meerderheid.

Instelling nieuw Comitologie-comité

Geen.

Subsidiariteit en proportionaliteit

Subsidiariteit

Aangezien handel grotendeels een onderwerp van exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap betreft, is de subsidiariteitstoets niet van toepassing.

Proportionaliteit

de voorgestelde ontwerp-verordening voldoet aan de eis dat het Gemeenschapsoptreden niet verder gaat dan wat nodig is om de doelstellingen van het Verdrag te bereiken.

Consequenties voor de EU-begroting

geen.

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger

geen.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen/zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)

geen.

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

Het voorzitterschap is voornemens om op korte termijn (bij voorkeur nog in september/oktober 2004) overeenstemming te bereiken over deze ontwerp-verordening.

Consequenties voor ontwikkelingslanden

geen.

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Nederland hecht er belang aan dat de Europese Unie gevolg geeft aan de Raadsconclusies van 26 april jl. Hiertoe dient het isolement van de NoordCypriotische gemeenschap te worden beëindigd en haar economische ontwikkeling gestimuleerd te worden. Dit dient te gebeuren door middel van zowel financiële hulp als directe handel.

3.

Onderdeel van

3 sep
'04
Brief staatssecretaris met 15 BNC-fiches - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 335
 
 
 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.