Mededeling ­ Een strategisch partnerschap tussen de EU en India

1.

Kerngegevens

Document­datum 03-09-2004
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 335, 2

2.

Tekst

Titel

Mededeling van de commissie aan de raad, het Europees parlement en het Europees Economisch en Sociaal Comité ­ Een strategisch partnerschap tussen de EU en India

Datum Raadsdocument

23 juni 2004

Nr. Raadsdocument

10773/04

Nr. Commissiedocument

COM(2004)430

Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Buitenlandse

Zaken i.o.m. EZ en FIN

Behandelingstraject in Brussel

COASI, RAZEB

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De Mededeling behandelt de uitdagingen, kansen en verwachtingen van de politieke en economische samenwerking alsmede de ontwikkelingssamenwerking tussen de EU en India. Er worden tal van terreinen voorgesteld waarop in de toekomst strategische samenwerking tot stand zou kunnen worden gebracht. Ook stelt de Commissie stroomlijning van de institutionele «architectuur» voor. Het aangehechte werkdocument van de Commissie bevat een analyse en een nadere beschrijving van de voorstellen die in de mededeling worden gedaan.

Zowel vanwege omvang als economisch en militair gewicht is India een belangrijke regionale macht in Zuid-Azië. India kan bogen op een indrukwekkende economische groei die ondersteund wordt door hervormingen en verdere liberalisering. De gunstige effecten komen echter niet in gelijke mate ten goede aan alle burgers: de meerderheid van de bevolking moet nog altijd rondkomen met minder dan 2 USD per dag. Daarnaast zijn er grote regionale verschillen.

Gezien de belangrijke politieke en economische positie van India in de wereld ziet de Commissie mogelijkheden voor een groot aantal terreinen van samenwerking tussen de EU en India. De Commissie stelt concrete samenwerking voor op de volgende terreinen:

Politieke dialoog en samenwerking

Multilateralisme: meer dialoog in VN verband tussen EU en India, op alle niveaus. Tevens zou de samenwerking ter plekke in New York, Wenen en Geneve geïntensiveerd kunnen worden.

Conflictpreventie en post conflict wederopbouw: betere afstemming bij vredesopbouw, training, samenwerking in vredesmissies, samenwerking in VN kader.

Non-proliferatie massavernietigingswapens: expertbijeenkomsten over export controle en «dual use», politieke dialoog.

Bestrijding terrorisme en georganiseerde misdaad: expertbijeenkomsten, strategisch samenwerkingsakkoord Europol-India, technische samenwerking, samenwerking in VN kader.

Migratie: De Commissie stelt een alomvattende dialoog voor over dit onderwerp. Dit loopt uiteen van mensensmokkel tot integratie van Indiërs in de Unie.

Democratisering en mensenrechten: de EU zou in dialoog met India zich moeten richten op het Internationaal Strafhof, het afschaffen van de doodstraf, martelingen, gelijke behandeling van vrouwen, bescherming van kinderen en vrijheid van godsdienst. Daarnaast zou ook meer samengewerkt kunnen worden in de Derde Commissie van de Algemene Vergadering van de VN.

Vrede, welvaart en stabiliteit in Azië: meer uitwisseling van ervaringen met vredesopbouw en partnerschappen. Daarnaast zou de Unie een regionale benadering van Zuid-Azië moeten ontwikkelen op dit gebied.

Economische samenwerking

Milieu: India en de EU zouden meer kunnen samenwerken op het gebied van de implementatie van VN milieu conventies zoals Kyoto. Sectorale Dialogen: verder uitwerken van de dialoog en samenwerking op gebied van informatietechnologie, transport, energie, biotechnologie, sateliet-navigatie (Galileo) en ruimtevaart.

Handel- en investeringen: multilaterale samenwerking in kader van de WTO (Doha Ontwikkelingsronde), bilaterale samenwerking op gebied van intellectuele eigendomsrechten, handelsbeschermende maatregelen, technische handelsbelemmeringen (sanitaire en fytosanitaire standaarden). Ook douanesamenwerking, «business-to-business» samenwerking en wetenschap en technologie worden als gebieden genoemd. Tenslotte wordt samenwerking op het gebied van financieel beleid voorgesteld.

Ontwikkelingssamenwerking

Op het gebied van ontwikkelingssamenwerking zouden de inspanningen vooral gericht moeten zijn op het bereiken van de Millennium doelstellingen. Economische en sociale cohesie zijn daarbij uitgangspunten. Verder kan door zowel de EU als door India meer aandacht besteed worden aan de arbeidsomstandigheden van werknemers in India.

Onderling begrip

Onder deze term verstaat de Commissie de bredere samenwerking tussen de Europese en Indiase maatschappij. Contacten tussen academici, NGO's, cultuurinstituten, parlementen moeten worden bevorderd.

Institutionele architectuur: De Commissie concludeert dat de samenwerking tussen India en de EU complexe vormen heeft aangenomen. Zij doet een voorstel tot stroomlijning van deze samenwerking. Dit komt neer op het beperken van de onderwerpen die tijdens toppen en ministeriële bijeenkomsten behandeld worden. Voor specifieke thema's kunnen de Samenwerkingscommissies en eventueel sub-commissies gebruikt worden. Er wordt eveneens voorgesteld om op het niveau van de VN vertegenwoordigen meer samen te werken. De Commissie vindt ook dat de Ronde Tafel van vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en bedrijfsleven, die bij de Top in Lissabon werd ingesteld, volledig moet worden opgenomen in de institutionele architectuur van de bilaterale samenwerking.

Rechtsbasis van het voorstel

n.v.t., betreft een mededeling.

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: n.v.t.

Instelling nieuw Comitologie-comité

n.v.t.

Subsidiariteit en proportionaliteit

n.v.t. betreft een mededeling.

Consequenties voor de EU-begroting

Geen.

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger

Geen.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen/zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)

n.v.t.

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

n.v.t.

Consequenties voor ontwikkelingslanden

Betere samenwerking tussen de EU en India zal positieve gevolgen hebben voor India. Ook kunnen er positieve gevolgen zijn voor andere ontwikkelingslanden als gevolg van meer stabiliteit in de regio, de economische ontwikkeling van het land waar andere landen van meeprofiteren, de positie van ontwikkelingslanden in de WTO etc.

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

De mededeling van de Commissie formuleert politieke- en economische aspiraties. De geformuleerde doelstellingen zijn ambitieus, maar zijn gerechtvaardigd gezien het toenemende belang van India. Het document biedt voldoende aanknopingspunten om de relatie tussen de EU en India verder vorm te geven. Wellicht dat er wat meer aangegeven kan worden wat de echte prioriteiten moeten zijn.

V.w.b. de institutionele architectuur en de implementatie doet zich de vraag voor of de vele voorgestelde werkgroepen en comités een daadwerkelijke verbetering zal zijn. Het document zou winnen met een evaluatie van het nut en de effectiviteit van de bestaande organen voordat daar nieuwe aan worden toegevoegd.

Nederland is voorstander van een dialoog tussen de EU en India over de impact van HIV/AIDS op de economie. Deze dialoog zou derhalve binnen de versterking van het economisch partnerschap moeten vallen.

Positief is de voorgenomen dialoog over vrede, veiligheid, mensenrechten en migratie. In paragraaf 2.1.6 wordt terecht gewezen op het belang van gendergelijkheid. De positie van vrouwen moet echter ook aandacht krijgen in de dialoog over conflict preventie, post-conflict situaties en migratie/mensenhandel. Daarnaast is het voor een aantal lidstaten zeker van belang om ook over andere migratie gerelateerde onderwerpen, waaronder integratie, bestrijding illegale migratie en terugkeer met India in gesprek te zijn. Nederland onderschrijft het belang hiervan ook al is het directe belang van India in deze termen voor Nederland zelf niet zeer groot.

De EU en India zijn, i.t.t. wat in de mededeling staat, niet werkelijk vergelijkbaar op het terrein van non-proliferatie van massavernietigingswapens. In de praktijk zijn er nauwelijks raakvlakken. Nederland ondersteunt echter het streven naar een meer reguliere/formele EU relatie op het terrein van non-proliferatie/verbetering exportcontroles/nucleaire veiligheid e.d..

3.

Onderdeel van

3 sep
'04
Brief staatssecretaris met 15 BNC-fiches - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 335
 
 
 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.