Brief minister over voortgang invoering aangepaste profielen - Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs ter aanpassing van de profielen in de tweede fase van het vwo en het havo (aanpassing profielen tweede fase vwo en havo) - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 43 toegevoegd aan wetsvoorstel 30187 - Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs ter aanpassing van de profielen in de tweede fase van het vwo en het havo (aanpassing profielen tweede fase vwo en havo) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs ter aanpassing van de profielen in de tweede fase van het vwo en het havo (aanpassing profielen tweede fase vwo en havo); Brief minister over voortgang invoering aangepaste profielen |
---|---|
Documentdatum | 30-01-2007 |
Publicatiedatum | 12-03-2009 |
Nummer | KST104812 |
Kenmerk | 30187, nr. 43 |
Van | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2006–2007
30 187
Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs ter aanpassing van de profielen in de tweede fase van het vwo en het havo (aanpassing profielen tweede fase vwo en havo)
Nr. 43
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 januari 2007
In uw brief (07-OCW-B-001) verzoekt u mij aan te geven, wat de vervolgstappen zijn in verband met de invoering van de aangepaste profielen vwo/havo, onderscheiden naar de korte en de lange termijn. Dit naar aanleiding van mijn brief van 21 december 2006, waarin ik de voorstellen in het ontwerpadvies van de profielcommissies scherp afwees (Kamerstuk 30 187, nr. 42).
Per 1 augustus 2007 (de korte termijn) zullen scholen aangepaste profielen invoeren. De aanpassing bestaat uit een nieuwe structuur van de profielen, waardoor zij beter organiseerbaar, beter leerbaar en beter werkbaar zullen zijn. Er zijn meer keuzemogelijkheden, ook binnen de examenprogramma’s. Dat komt met name daarin tot uitdrukking, dat allerlei voorschriften over de wijze waarop het onderwijs moet worden gegeven («studiehuis-achtige» zaken, praktische opdrachten) zijn vervallen. Dat betekent een nieuw evenwicht tussen kennis en vaardigheden, ruimte voor inhoudelijke verdieping en bijvoorbeeld de mogelijkheid om bij de talen grammatica weer afzonderlijk te toetsen. Anderzijds zijn soms inhoudelijke voorschriften aangescherpt (rekenkundige/algebraïsche vaardigheden bij wiskunde, overzichtskennis bij geschiedenis). Dus: meer ruimte waar mogelijk, maar ook betere inhoudelijke eisen waar nodig. De maatregelen, zoals nu in de wet opgenomen, zijn tot stand gekomen na een lang en intensief proces van maatschappelijk en politiek overleg, waarin soms moeilijke keuzes moesten worden gemaakt: onderwijstijd is beperkt, niet alle vakken kunnen worden gegeven aan alle leerlingen. Met het eindresultaat zijn de scholen blij en ze zijn nu druk bezig om zich op de invoering voor te bereiden. De nodige wijzigingen van het inrichtings- en examenbesluit zijn onlangs in het Staatsblad geplaatst (besluit van 22 december 2006, Stb. 2007, 24) en wat ik nu nog moet doen is het formeel vaststellen van de examenprogramma’s. Inhoudelijk zijn deze bekend, de leerboeken die daarop zijn gebaseerd zijn klaar. Nu zijn dus de scholen aan zet: zij bereiden zich voor, leraren maken bijvoorbeeld een keuze uit de beschikbare methoden. Wat nu voor alles
moet gebeuren, en wat ik dus ga doen, is, dat scholen en leraren «met rust worden gelaten», dat wil zeggen: dat zij de gelegenheid krijgen hun energie te steken in een goede voorbereiding.
Voor de langere termijn werden de profielcommissies ingesteld. Zij hadden de opdracht om te bezien hoe, uitgaande van de overeengekomen profielen/vakken per 2007, de verdere ontwikkeling zou kunnen plaatsvinden: inhouden binnen de vakken (bijvoorbeeld de gewenste plaats van grammatica in het talenonderwijs in verhouding tot functionele taalvaardigheden etc.), aansluiting met hoger onderwijs e.d. In plaats daarvan hebben de profielcommissies iets heel anders gedaan: zij hebben opnieuw geheel nieuwe profielen (vakkenpakketten) voorgesteld, terwijl de pas afgesproken profielen nog moeten worden ingevoerd. Die nieuwe profielen stuiten op inhoudelijke bewaren (zie mijn brief van 21 december 2006). Los van die inhoudelijke bezwaren staat het overheersende praktische bezwaar dat een en ander voor de scholen onuitvoerbaar is (er zijn geen keuzen gemaakt) en dat zij, middenin een ingrijpend proces van vernieuwing per 1 augustus 2007, met voorstellen worden geconfronteerd waarin het weer allemaal anders zou moeten. Ik neem daarvan afstand. De VO-Raad heeft dat eveneens gedaan (zie VO-Flits van januari 2007 of www.vo-raad.nl/nieuws). De voorstellen van de profielcommissies zijn bedoeld als ontwerp, dat wil zeggen de commissies zouden daarover commentaren afwachten om daarna te komen met een definitief advies (1 augustus 2007). Naar aanleiding van mijn kritiek hebben de profielcommissies mij meegedeeld dat zij deze, en andere commentaren, tot onderwerp van beraad zullen maken om zo te komen tot het advies op 1 augustus 2007. In de tussentijd zal ik u op de hoogte stellen van eventuele commentaren van organisaties die ik ontvang. Verdere vervolgstappen zijn van mij, in afwachting van de resultaten van de overwegingen van de profielcommissies, niet te verwachten. Vanzelfsprekend ontvangt de Kamer na 1 augustus 2007 het definitieve advies en een reactie daarop. Ik gun de scholen van harte, dat zij nu werk kunnen maken van de invoering van een nieuwe profielstructuur per 1 augustus 2007, die een aanzienlijke verbetering is.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. J. A. van der Hoeven
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.