Brief minister over verkoop aandelen KPN - Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2006

Deze brief is onder nr. 18 toegevoegd aan wetsvoorstel 30300 IXB - Vaststelling begroting Financiën 2006.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2006; Brief minister over verkoop aandelen KPN 
Document­datum 20-12-2005
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST93520
Kenmerk 30300 IXB, nr. 18
Van Financiën (FIN)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2005–2006

30 300 IXB

Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2006

Nr. 18

BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 december 2005

Op dinsdag 6 december 2005 heeft de Staat der Nederlanden 8% van zijn belang in KPN N.V. (KPN) verkocht. Op grond van artikel 34 lid 8 Comptabiliteitswet doe ik u hierbij verslag van deze verkoop.

De Minister van Financiën, G. Zalm

Samenvatting

De Staat heeft op 6 december 2005 105 mln aandelen KPN herplaatst. Dit pakket is herplaatst door ABN Amro Rothschild. Bovendien heeft de Staat 60 mln aandelen aan KPN verkocht op basis van gelijke voorwaarden. De opbrengst van de verkoop bedraagt circa € 1,4 mrd en wordt aangewend voor aflossing van de staatsschuld. Na de transactie resteert een staatsbelang van net onder 8%. De staat heeft zijn gouden aandeel, tegen ontvangst van de nominale waarde ervan van € 0,48, inmiddelsverkocht aan KPN, die heeft toegezegd tot het moment van intrekking ervan, het bijzonder aandeel niet opnieuw uit te geven. KPN zal het besluit tot vernietiging van het bijzonder aandeel agenderen op de algemene aandeelhoudersvergadering van 11 april 2006.

Belang van de staat

In januari 2005 heb ik u geïnformeerd over de laatste verkoop van aandelen KPN en daarbij een historische context geschetst van de positie van het kabinet inzake de terugtrekking van de Staat uit KPN. Zonder deze te herhalen iswellicht het belangrijkste om in herinnering te brengen dat, tegen de achtergrond van zowel de veranderende telecommunicatiemarkt, alsde wet- en regelgeving en het toezichtregime, het kabinet in 2000 heeft aangegeven het wenselijk te achten dat de Staat zich terugtrekt als bijzonder en gewoon aandeelhouder in KPN1. In 2003 reduceerde de Staat via een aandelenverkoop zijn belang van ca 30% tot 19%. In januari 2005 isdit belang verder teruggebracht tot ca. 14%.2

Op 19 juli 2005 verliep de «lockup»-periode; vanaf dat moment stond het de Staat vrij tot een verdere afbouw van zijn belang over te gaan. Vanwege het verkoopprocesvan Nozema waarbij KPN partij was, is gewacht totdat KPN zijn interesse in en bod op Nozema bekend heeft gemaakt, en er een principe-overeenkomst tussen de Staat en de uiteindelijke koper van Nozema isgesloten, waarmee de markt volledig geïnformeerd was. Ondanksdat niet zeker wasof een verkoop van aandelen KPN tijdensdit verkoopprocesvan Nozema zou kwalificeren als(het misbruik maken van) voorwetenschap, heeft de staat uit zorgvuldigheid gemeend met de verkoop van aandelen KPN te wachten tot het moment dat zekerheid verkregen werd op dit punt. Wellicht ten overvloede: de Staat isniet betrokken geweest bij KPN’s keuze om op Nozema te bieden.

1  Brief aan de Kamer, 9 juni 2000, nr. vw00000681, zie ook Kamerstukken II 2004–2005, 28 165, nr. 30.

2  Kamerstukken II, 2004–2005, 28 165, nr. 20.

Gelet op de gunstige marktomstandigheden voor een dergelijke markt-transactie en gelet op de gunstige ontwikkeling van de koers in de afgelopen maanden heeft de Staat, in overleg met zijn adviseurs (financieel adviseur N.M. Rothschild & Sons en juridisch adviseur Stibbe/Herbert Smith) voorbereidingen getroffen voor een verdere reductie van zijn belang in KPN. Ter illustratie: de koersvan het aandeel KPN wasde afgelopen maanden forsgestegen (ten opzichte van een koersvan rond € 6,50 eind april 2005, wasde koerszo’n 30% gestegen tot € 8,41 slotkoers op 5 december 2005, de vooravond van de transactie). De Staat laat zich leiden door het staatsdeelnemingenbeleid dat voorschrijft te verkopen zodra het publiek belang adequaat isgeborgd via wet- en regelgeving met adequaat toezicht en waarbij de primaire intentie om bij verkoop een zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren ten behoeve van directe reductie van de staatsschuld. De mogelijkheid van een eventuele toevoeging aan het Fonds Economische Structuurversterking (die volgt wanneer rentebesparingen op de afgeloste Staatsschuld de na verkoop gederfde dividenden overstijgen) is geen expliciet punt van overweging bij het bepalen van het verkoopmoment.

1  De bevoegdheden van dit «bijzonder aandeel» staan in de Statuten vermeld. Op grond van dit «bijzonder aandeel» isonder meer de goedkeuring van de Staat nodig voor fusies en splitsingen die de structuur van de vennootschap ingrijpend wijzigen en voor de uitgifte van aandelen. De Staat en KPN hebben in 1998 afspraken gemaakt over de wijze waarop van deze bevoegdheden gebruik wordt gemaakt.

2  Kamerstukken II 2004–2005, 27 638, nr. 4.

3  Zie KPN persbericht van 16 december 2005 op www.kpn.com.

Verkoop december 2005

Op dinsdagavond 6 december is een aantal banken gevraagd een bod uit te brengen op 105 miljoen aandelen KPN. Het selectieproces van de banken heeft plaatsgevonden door een tenderprocedure waarbij de banken konden bieden op verschillende typen transacties. Op basis van deze biedingen isbesloten het pakket aandelen aan ABN AMRO Rothschild te verkopen. De transactiestructuur is zodanig vormgegeven dat ABN AMRO Rothschild het totale prijsrisico overneemt. Bovendien heeft de Staat 60 mln aandelen aan KPN verkocht op basis van gelijke voorwaarden alswerden gerealiseerd in de tenderprocedure. Alsonder-deel van deze verkoop heeft de Staat zich verbonden aan een zogenaamde «lock-up» periode van 180 dagen. Dit betekent dat de Staat gedurende een half jaar in beginsel niet opnieuw tot verkoop zal overgaan.

De totale opbrengst voor de Staat bedraagt circa € 1,4 miljard. De verkoopopbrengst dient ter aflossing van de staatsschuld. De hieruit voortvloeiende rentebesparingen overtreffen de gederfde dividenden niet, waardoor geen toevoeging aan het FondsEconomische Structuurversterking plaatsvindt (noch vindt er onttrekking plaats). Na de verkoop resteert een staatsbelang in KPN van net onder 8%.

Gouden aandeel

De Staat beschikte naast het pakket gewone aandelen ook over het «bijzonder aandeel».1 De Staat heeft in juli 2005 duidelijkheid verschaft over zijn intentie om dit bijzonder aandeel af te stoten op moment dat het belang van de Staat in KPN substantieel is teruggebracht, dat wil zeggen tot rond of onder de 10%.2 Met deze transactie vermindert het resterend belang van de staat in KPN tot onder 8% en de Staat heeft inmiddels zijn bijzonder aandeel verkocht en overgedragen aan KPN tegen ontvangst van de nominale waarde van het aandeel van € 0,48. KPN heeft inmiddels aangekondigd dat het op de eerstvolgende Algemene Vergadering van Aandeelhouders, voorzien op 11 april 2006, zal voorstellen om middels een statutenwijziging het bijzonder aandeel te schrappen en dat KPN tot die tijd het bijzonder aandeel zal gebruiken, noch zal verkopen.3 Met de verkoop van het bijzonder aandeel aan KPN heeft de Staat alsaandeel-houder geen additionele rechten meer ten opzichte van de overige «gewone» aandeelhouders.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.