Brief staatssecretaris over huisvesting van de staf Commando Landstrijdkrachten te Utrecht - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006

Deze brief is onder nr. 3 toegevoegd aan wetsvoorstel 30300 X - Vaststelling begroting Defensie 2006.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006; Brief staatssecretaris over huisvesting van de staf Commando Landstrijdkrachten te Utrecht 
Document­datum 26-09-2005
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST89937
Kenmerk 30300 X, nr. 3
Van Defensie (DEF)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2005–2006

30 300 X

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006

Nr. 3

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 26 september 2005

Inleiding

Met de Kamerbrief van 4 februari 2005 (kamerstuk 29 800X nr. 61) heb ik u geïnformeerd over mijn voornemen om de staf van het Commando Landstrijdkrachten (CLAS) op de Kromhoutkazerne in Utrecht te huisvesten. Tevens heb ik gemeld dat dit nieuwbouwproject is aangemerkt als een pilot «Publiek Private Samenwerking (PPS)» op het gebied van infrastructuur en een aantal ondersteunende diensten. Met deze brief informeer ik u nader over het project «Huisvesting staf CLAS» en over het voornemen hiervoor de PPS-methodiek toe te passen.

Huidige situatie

De Kromhoutkazerne (KHK) ligt in de gemeente Utrecht tegenover het

stadion Galgenwaard aan de oostrand van de gemeente en is zowel met

het openbaar vervoer als de auto goed bereikbaar. Het bestemmingsplan

«Rijnsweerd Zuid» spreekt over een militaire bestemming voor de gehele

KHK. Thans zijn onder meer de onderstaande eenheden op het KHK

gehuisvest:

– de School Technische Dienst, die volgens de planning eind 2005 zal

verhuizen; – de Mechanische Centrale werkplaats Wielvoertuigen – Utrecht (MCW-Utrecht) die eind 2005 elders zal worden ondergebracht; – de staf Paresto (de Defensie catering organisatie) blijft gehuisvest op de KHK.

Verder beschikt het complex over diverse facilitaire voorzieningen zoals sportfaciliteiten, geneeskundige voorzieningen en legering. De huidige MCW-locatie is verontreinigd. Voordat met de nieuwbouw kan worden aangevangen, zal de bestaande infrastructuur van deze locatie worden gesloopt en zal de bodem worden gesaneerd.

Nieuwe Behoefte

Naast de reeds genoemde komst van staf CLAS is ook de huisvesting van een aantal andere organisatiedelen van de Bestuursstaf, de Defensie Materieel Organisatie en het Commando DienstenCentra op de KHK voorzien. Er is sprake van een behoefte van ongeveer 2000 werkplekken. Om in de toekomst meer organisatiedelen op de KHK te kunnen accommoderen, wordt bij de behoeftestelling rekening gehouden met een geleidelijke uitbreiding van het aantal werkplekken naar 3000. Zowel de beschikbare ruimte als het bestemmingsplan staan dit toe.

Door de concentratie van de eenheden op de KHK wordt het mogelijk drie andere defensielocaties af te stoten. Het betreft het Complex Hogeweg (Amersfoort), de Luitenant-generaal Knoopkazerne (Utrecht) en het Overste Den Oudencomplex (Utrecht). Verder is op dit moment een deel van de staf CLAS ondergebracht op de Frank van Bijnen-/Koning Willem III Kazerne (Apeldoorn). Na vertrek van de staf CLAS wordt de Koninklijke marechaussee de hoofdgebruiker van dit complex.

Financiële consequenties

Overeenkomstig de door het ministerie van Financiën voorgeschreven PPS-methodiek heeft de firma Deloitte Treasury & Capital Markets B.V. in opdracht van Defensie een vergelijkend onderzoek uitgevoerd, de Publiek Private Comparator (PPC), naar de traditionele methode en de PPS-methode van bouwen en onderhouden van infrastructuur en de wijze waarop de ondersteunende diensten worden uitgevoerd. Bij de traditionele methode ontwerpt, financiert, onderhoudt en exploiteert Defensie (op de gebruikelijke wijze) de infrastructuur en draagt zelf zorg voor de facilitaire dienstverlening op het complex.

Bij de PPS-methode ontwerpt, bouwt, financiert, onderhoudt en exploiteert een marktpartij of consortium de infrastructuur en levert zij bovendien een aantal, vooraf overeengekomen diensten. Defensie betaalt de marktpartij hiervoor jaarlijks een vergoeding over een langdurige contractperiode. Defensie behoudt het eigendom van de grond en gebouwen. Na de contractperiode krijgt Defensie de volledige beschikkingsmacht over de infrastructuur.

De door Deloitte uitgevoerde PPC, waarvan de resultaten door Defensie zijn gevalideerd, brengt volgens de PPS-methode over een periode van 23 jaar (3 jaar voorbereiding en bouw en 20 jaar gebruik) kosten van ongeveer € 193 miljoen met zich mee, terwijl voor de traditionele methode ongeveer € 211 miljoen geraamd worden. Mede op grond hiervan heb ik besloten het project voort te zetten met de PPS-methode.

De sloop en de sanering van een deel van de KHK zal op de gebruikelijke wijze door Defensie worden uitgevoerd. De kosten hiervoor bedragen ongeveer € 3 miljoen en zijn in de defensiebegroting opgenomen.

Personele consequenties

Met de PPS-constructie besteedt Defensie een aantal overeengekomen diensten uit aan een private partij. Dit betekent dat deze private partij ten dele de werkzaamheden van het bij Defensie werkzame personeel overneemt. De exacte reductie van het aantal arbeidsplaatsen is afhankelijk van het dienstenpakket dat zal worden uitbesteed. In geval van overtolligheid streeft Defensie naar het zoveel mogelijk overnemen van dit personeel door de private partij waarmee het PPS-contract wordt gesloten.

Risico’s

De toepassing van de PPS-methodiek is een voor Defensie geheel nieuwe wijze van aanbesteden van vastgoed en diensten. PPS heeft zowel gevolgen voor de bouw van nieuwe infrastructuur als voor de wijze waarop de ondersteunende diensten op het complex worden uitbesteed en uitgevoerd. Een projectorganisatie wordt in het leven geroepen waarin voldoende expertise op het gebied van PPS-constructies van binnen en buiten Defensie wordt samengebracht. Tevens is zorggedragen voor een strakke regievoering.

Voortzetting van het project

Ik ben voornemens de regievoering over het project «Huisvesting staf CLAS» binnen de ambtelijke top van het ministerie van Defensie te beleggen en de Commandant Commando Dienstencentra verantwoordelijk te maken voor de projectuitvoering. In de volgende projectfase zullen onder meer de lijst met uit te besteden diensten en de outputspecificaties worden opgesteld. Bovendien zal een Public Sector Comparator (PSC) worden ontwikkeld, een financieel benchmarkinstrument om de biedingen van de marktpartijen te kunnen vergelijken met de uitvoering van het project in eigen beheer. Na de definitieve keuze voor de uitvoering van het project met de PPS-methode en de ondertekening van het contract kan met de bouw van de infrastructuur worden aangevangen. De oplevering van de nieuwbouw is niet eerder dan ultimo 2008 voorzien.

De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.