Nota van wijziging - Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten, in verband met afschaffing van de kortdurende uitkering en aanscherping van de wekeneis

Deze nota van wijziging is onder nr. 8 toegevoegd aan wetsvoorstel 29738 - Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met aanscherping van de wekeneis i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten, in verband met afschaffing van de kortdurende uitkering en aanscherping van de wekeneis; Nota van wijziging  
Document­datum 07-12-2004
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST82227
Kenmerk 29738, nr. 8
Van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2004–2005

29 738

Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten, in verband met afschaffing van de kortdurende uitkering en aanscherping van de wekeneis

Nr. 8

NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 7 december 2004

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

1

Het opschrift komt te luiden:

Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met aanscherping van de wekeneis

2

Artikel Ikomt te luiden:

ARTIKEL I. WIJZIGING VAN DE WERKLOOSHEIDSWET

De Werkloosheidswet wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 17, onderdeel a, komt te luiden:

  • a. 
    in 52 weken onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van werkloosheid in ten minste 39 weken als werknemer arbeid heeft verricht;.

B

Artikel 17a wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    In het eerste lid wordt «39» vervangen door: 52.
  • 2. 
    In het tweede en vierde lid wordt «26» vervangen door: 39.
  • 3. 
    Het derde lid komt te luiden: 3. Bij algemene maatregel van bestuur kan voor bepaalde groepen

werknemers het in artikel 17, onderdeel a, bedoelde aantal van 39 weken of van 52 weken lager worden gesteld.

C

Aan Hoofdstuk XB wordt een artikel waarvan de nummering aansluit op het laatste artikel van dat hoofdstuk toegevoegd, luidende:

De artikelen 17, onderdeel a, en 17a en de daarop berustende bepalingen, zoals die luidden op de dag voor inwerkingtreding van de Wet van (datum) tot wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met aanscherping van de wekeneis (Stb. ...), blijven van toepassing op een recht op uitkering waarvan de eerste werkloosheidsdag is gelegen voor die dag.

3

Artikel II wordt als volgt gewijzigd:

  • a. 
    Onderdeel A vervalt.
  • b. 
    Onderdeel D komt te luiden: D

Artikel 63 komt te luiden:

Artikel 63

Voor de toepassing van artikel 9, vierde lid, wordt, indien artikel 130h van de Werkloosheidswet op de in dat lid bedoelde uitkering van toepassing was, voor «artikel 47 van de Werkloosheidswet» gelezen: artikel 52 van de Werkloosheidswet, zoals dat artikel luidde op 31 december 2003.

4

De artikelen III, V en VI vervallen.

5

Artikel IV komt te luiden:

ARTIKEL IV. WIJZIGING VAN DE INVOERINGSWET STELSELHERZIENING SOCIALE ZEKERHEID

De Invoeringswet stelselherziening sociale zekerheid wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 12, tweede lid, wordt «39» vervangen door: 52. B

Na artikel 78 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 78a

Artikel 12, tweede lid, zoals dat luidde op de dag voor inwerkingtreding van de Wet van (datum) tot wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met aanscherping van de wekeneis (Stb. ...), blijft van toepassing op een recht op uitkering waarvan de eerste werkloosheidsdag is gelegen voor die dag.

Artikel VII komt te luiden:

ARTIKEL VII. WIJZIGING VAN DE WET KINDEROPVANG

In artikel 6, eerste lid, onderdeel h, van de Wet kinderopvang wordt «artikel 29, derde lid» vervangen door: artikel 29, tweede lid.

Toelichting1

  • 1. 
    Algemeen

In de conceptverklaring van het kabinet van 8 november 2004 in reactie op het conceptakkoord tussen in de Stichting van de Arbeid vertegenwoordigde centrale organisaties van werkgevers en werknemers, is opgenomen dat het kabinet de behandeling van het wetsvoorstel inzake de afschaffing van de kortdurende uitkering aanhoudt tot 1 april 2005. De Sociaal Economische Raad (SER) levert voor 1 april het advies over de toekomstbestendigheid van de WW. Een SER-advies dat (volgens ramingen van het Centraal Planbureau (CPB)) vormt geeft aan eenzelfde volumereductie in de Werkloosheidswet (WW) als de kabinetsvoornemens zal voor het kabinet zeer zwaarwegend zijn.

De behandeling van de door het kabinet voorgestelde wijziging in de referte-eisen WW wordt voortgezet. Definitieve besluitvorming over de invoering wordt genomen mede in het licht van het SER-advies. Het staat de SER vrij om, op dezelfde wijze als ten aanzien van de kortdurende uitkering, vóór 1 april 2005 alternatieven aan te dragen.

Naar aanleiding van het bovenstaande worden in deze nota van wijziging alle bepalingen die betrekking hebben op het afschaffen van de kortdurende uitkering uit het wetsvoorstel gehaald.

  • 2. 
    Financiële gevolgen

In de memorie van toelichting is vermeld dat uit onderzoek kan geconcludeerd worden dat aanscherping van de wekeneis van de huidige 26 uit 39 weken naar 39 uit 52 weken leidt tot een instroomreductie in de WW van 9%. Dit betreft de instroomreductie in zowel de kortdurende uitkering als de loongerelateerde uitkering. Uitgesplitst in uitkeringssoort resulteert de aanscherping in een instroomreductie van 15% bij de kortdurende uitkering, en van 8% bij de loongerelateerde uitkering. In de memorie van toelichting is alleen het effect van het aanscherpen van de wekeneis op de instroom in de loongerelateerde uitkering besproken. Omdat voorgesteld werd de kortdurende uitkering af te schaffen was het effect van het aanscherpen van de wekeneis op de kortdurende uitkering niet relevant.

In onderstaande tabel is nu ook het effect van het aanscherpen van de (verlaagde) wekeneis voor kortdurende uitkeringen opgenomen.

De aanscherping van de wekeneis zal leiden tot een volumereductie die oploopt van 7 000 uitkeringsjaren in 2005, naar 18 000 uitkeringsjaren in 2007, tot 21 000 uitkeringsjaren structureel (zie tabel 1). Dit levert een bruto besparing (uitkeringslasten WW, TW en uitvoeringskosten en TW) op van 120 mln euro in 2005 tot 393 mln euro structureel.

Nu het voorstel is beperkt tot het aanscherpen van de wekeneis daalt het directe effect op de uitvoeringskosten tot € 22 mln.

1 Het concept-besluit op grond van artikel 17a, Werkloosheidswet, is ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

6

Volume-effecten WW aanscherpen wekeneis per 1-4-2005:

 
 

2005

2006

2007

2008

Structureel

   

(*1000 uitkeringsjaren)

 

Aanscherpen reguliere

         

wekeneis

  • 7
  • 13
  • 17
  • 19
  • 19

Aanscherpen verlaagde

         

wekeneis

0

  • 1
  • 1
  • 1
  • 2

Bruto volumereductie

  • 7
  • 14
  • 18
  • 20
  • 21

Doorstroom FWI

3678

8

Totaal netto-reductie

  • 4
  • 8
  • 11
  • 12
  • 13

Financiële effecten aanscherpen wekeneis

per 1-4-2005:

   
 

2005

2006

2007 (*€1 miljoen)

2008

Structureel

Aanscherpen reguliere

         

wekeneis

  • 116
  • 237
  • 310
  • 353
  • 362

Aanscherpen verlaagde

         

wekeneis

  • 5
  • 11
  • 17
  • 22
  • 31

Totaal brutobesparing

  • 120
  • 248
  • 327
  • 376
  • 393

(inclusief uitvoeringskosten en

         

TW)

         

Doorstroom FWI32

65

84

96

100

Totaal netto-besparing

  • 89
  • 183
  • 243
  • 280
  • 293

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A. J. de Geus

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.