Voortgangsrapportage over het Deltaplan Grote Rivieren - Voortgang rivierdijkversterkingen - Hoofdinhoud
Deze voortgangsrapportage is onder nr. 125 toegevoegd aan dossier 18106 - Voortgang rivierdijkversterkingen i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Voortgang rivierdijkversterkingen; Voortgangsrapportage over het Deltaplan Grote Rivieren |
---|---|
Documentdatum | 28-04-2003 |
Publicatiedatum | 12-03-2009 |
Nummer | KST67865 |
Kenmerk | 18106, nr. 125 |
Van | Verkeer en Waterstaat (VW) |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2002–2003
18 106
Voortgang rivierdijkversterkingen
Nr. 125
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
1 Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.
Den Haag, 28 april 2003
Bijgaand doe ik u de 15e voortgangsrapportage over het Deltaplan Grote Rivieren toekomen.1 Deze voortgangsrapportage is opgesteld conform de procedureregeling grote projecten en beslaat de periode van 1 juli 2002 tot en met 31 december 2002.
Deze voortgangsrapportage bestaat uit twee onderdelen, te weten de voortgang van de dijkversterkingen en de daarbij behorende financiën van Verkeer en Waterstaat (bijlage 1) en de voortgang van de Maaswerken en de daarbij behorende financiën van Verkeer en Waterstaat (bijlage 2). Deze voortgangsrapportage is de laatste in de serie over het Deltaplan Grote Rivieren en daarmee is het deel over de dijkversterkingen als groot project afgerond.
Voortgang Deltaplan Grote Rivieren
Bij het opstellen van deze voortgangsrapportage is mede gebruik gemaakt van de 17e IPO-rapportage, met als peildatum 1 oktober 2002. Deze rapportage is u per brief van 10 december 2002 separaat toegezonden (TK 2002–2003, 18 106, nr. 120).
In de periode tussen 1 oktober 2002 en 31 december 2002, de peildatum van deze voortgangsrapportage, is bij twee dijkvakken langs het IJssel-meer het vereiste veiligheidsniveau bereikt. De verbetering van de in totaal bijna 50 km waterkering is uitgevoerd door Rijkswaterstaat. In dezelfde periode is de balgstuw Ramspol officieel opgeleverd. Dit betreft het laatste project uit de eerste tranchedijkversterkingen.
In de periode tussen 1 april 2002 en 1 oktober 2002 is circa 16 km waterkering aan de categorie veilig toegevoegd. Per 1 oktober 2002 is circa 775 km veilig. Dat komt overeen met 87% van het totaal van de eersteen tweede tranchedijkversterkingen.
Het IPO verwacht dat in 2003 de projecten Kampen Midden, Andijk-Wervershoof, Dijken Achter Ramspol (laatste twee deeltrajecten, DAR1en
2), Dongemondgebied (deel Sandoel) en Sliedrecht Centrum (één deel-traject) afgerond kunnen zijn. In 2004 volgen de projecten Westervoortse-dijk deel 2, Sliedrecht Centrum (twee resterende trajecten), Dongemond (deel Scheepswerf) en Harlingen (één deeltraject). Voor 2005 staan de resterende projecten gepland, het betreft Zederik, Vianen, Nieuwe Maas-dijkte Krimpen aan de Lek en Harlingen (twee resterende trajecten). Ten opzichte van de vorige voortgangsrapportage is er vertraging ontstaan bij twee projecten, te weten Kampen Midden (nu voorjaar 2003 in plaats van najaar 2002) als gevolg van bodemsanering door verplaatsing van een benzinestation en Dongemond, deel Sandoel (nu eind 2003 in plaats van medio 2003) als gevolg van het opstellen van een nieuw dijkverbeteringsplan.
Voor een aantal thans nog niet gereed zijnde dijktrajecten geldt, dat er noodplannen (en materialen) klaar liggen, om in geval van zeer hoog water te kunnen worden ingezet.
Financiën Verkeer en Waterstaat
De financiële verantwoording heeft betrekking op de uitgaven van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in de periode tot en met 31 december 2002. In de verslagperiode is circa € 20,- miljoen uitgegeven. In de eerste helft van 2002 was circa € 15,- miljoen uitgegeven. Het totaal voor 2002 komt hiermee op circa € 35,- miljoen.
Op basis van de huidige inzichten blijkt dat het totale beschikbare budget op het begrotingsartikel 03.04 - Deltaplan Grote Rivieren - van het Infrastructuurfonds, toereikend is om het resterende programma te kunnen uitvoeren.
Het Deltaplan Grote Rivieren is met deze laatste voortgangsrapportage als groot project beëindigd. De resterende werkzaamheden worden voorgezet en afgerond. De beschikbare middelen zullen bij begroting 2004 worden overgeheveld naar het begrotingsartikel 02.01 - Aanleg waterkeren - van het Infrastructuurfonds. Hiertoe is een voorstel ingediend.
Rijkelse Bemden
Op basis van de op 12 maart 2003 voor de rechtbank Den Haag tussen Verkeer en Waterstaat en de eigenaar - Natuurmonumenten - gemaakte afspraken, wordt thans op constructieve wijze overlegd. Doel is om te komen tot een voor alle betrokken partijen bevredigende oplossing van de kwestie van de gestorte specie. Bij dit overleg wordt gestreefd naar een oplossing met een toegevoegde waarde voor beide partijen. Mocht het niet tot een bevredigende oplossing komen, dan zal de gerechtelijke procedure worden voortgezet.
Ik heb reeds in een eerder stadium, ondermeer ook naar de Tweede Kamer, de bereidheid uitgesproken om, ingeval er niet tot een minnelijke schikking kan worden gekomen, de onder verantwoordelijkheid van mijn ambtvoorganger in de Rijkelse Bemden gestorte specie, te verwijderen. Volledige verwijdering van de gestorte specie zal leiden tot het ontstaan van een diepe plas. Vanwege het geringe maatschappelijke rendement, heeft dit niet mijn voorkeur.
Grensmaas: MER
Op 25 februari 2003 heeft Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg haar goedkeuring gegeven aan de Milieueffectrapportage zoals dat is opgesteld ter voorbereiding van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg
(POL) - aanvulling Grensmaas (streekplanwijziging). In april 2003 wordt de Milieueffectrapportage ter visie gelegd en wordt de inspraak gestart.
Zandmaas: Behandeling Beroepen
Begin maart 2003 zijn de beroepen behandeld die ingesteld waren tegen het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute en het POL-aanvulling Zandmaas/ Maasroute. De uitspraak van de Raad van State wordt medio 2003 verwacht.
Zandmaas: Maaskades
Ten aanzien van de beheer- en onderhoudskosten van de nog aan te leggen kaden langs de onbedijkte Maas, wordt u - conform de afspraak met uw Kamer gemaakt in het Algemeen Overleg van 14 november 2002 -separaat schriftelijk geïnformeerd.
Zandmaas: pakket II, LNV
Voor de financiering van de uitvoering van Zandmaas pakket II is door de voormalige Staatssecretaris van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, ondersteund door mijn ambtsvoorganger, een ICES-claim ingediend van € 227 miljoen, inmiddels is gebleken dat er geen middelen aan de ICES investeringsimpuls zijn toegekend. Om te komen tot een prioritering van natte natuurprojecten heeft het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij een quick scan uitgevoerd. Hierbij is ook de uitvoering van Zandmaas pakket II meegenomen. Naar aanleiding van deze quick scan heeft LNV 30 miljoen euro gereserveerd voor het uitvoering van (onderdelen van) Zandmaas pakket II. Daarnaast heeft LNV aangegeven dat elke euro die de regio nog bijdraagt aan het project door LNV wordt verdubbeld tot een maximum van 5 miljoen euro. De totale bijdrage van LNV aan Zandmaas pakket II zou hiermee op 35 miljoen euro kunnen komen.
Afsluiting Deltaplan Grote Rivieren als groot project
Met het verschijnen van deze 15e voortgangsrapportage wordt het deel dijkversterkingen van het Deltaplan Grote Rivieren als groot project afgesloten. In het Algemeen Overleg van 12 december 2002 is met de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat afgesproken, dat een plan van aanpak met betrekking tot de evaluatie van het Deltaplan Grote Rivieren -deel dijkversterkingen - opgesteld zal worden en voorafgaand aan de evaluatie wordt toegezonden. Thans heb ik dit betreffende plan van aanpak nog in voorbereiding. Eén van de oorzaken van de opgelopen vertraging is nadere afstemming met de, in hetzelfde kader op te stellen, evaluatie van het grote project Westerscheldetunnel. Ik streef er naar om u het plan van aanpak evaluatie Deltaplan Grote Rivieren - deel dijkversterkingen - binnen 2 maanden toe te sturen.
Status van De Maaswerken
Met betrekking tot het onderdeel De Maaswerken merk ik het volgende op. Dit onderdeel van het Deltaplan Grote Rivieren heeft inmiddels een eigenstandige positie binnen dit groot project verworven.
In het Algemeen Overleg van 29 november 2001 is reeds met uw Kamer van gedachten gewisseld over de status van De Maaswerken na beëindiging van het deel dijkversterkingen. Gelet op de bevoegdheid van uw Kamer om een project als groot project aan te merken, verzoek ik u om expliciet uitspraak te doen omtrent de status van de Maaswerken. Pas
nadat uw Kamer De Maaswerken als groot project heeft aangemerkt, kan ik blijven voorzien in een halfjaarlijkse rapportage in het kader van de procedureregeling grote projecten. Indien uw Kamer De Maaswerken niet als groot project aanmerkt, dan zal ik u over de voortgang rapporten in het jaarverslag over het Infrastructuurfonds.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.