Brief staatssecretaris over de overdracht van natte waterstaatswerken en de voortgang van het proces van decentralisatie (Brokx-nat) - Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2000

Deze brief is onder nr. 56 toegevoegd aan wetsvoorstel 26800 XII - Vaststelling begroting Verkeer en Waterstaat 2000.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2000; Brief staatssecretaris over de overdracht van natte waterstaatswerken en de voortgang van het proces van decentralisatie (Brokx-nat) 
Document­datum 25-02-2000
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST44286
Kenmerk 26800 XII, nr. 56
Van Verkeer en Waterstaat
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 1999–2000

26 800 XII

Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2000

Nr. 56

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 februari 2000

Ingevolge mijn eerdere toezegging informeer ik u hierbij over de stand van zaken bij de overdracht van natte waterstaatswerken. Tevens geef ik aan hoe ik met het proces van decentralisatie (Brokx-nat) denk verder te gaan.

Een korte terugblik

In 1988 heeft mijn ambtsvoorganger de Stuurgroep Decentralisatie Beheer van Natte Waterstaatswerken (Stuurgroep Brokx-nat) ingesteld. Dit met het doel om het politiek en bestuurlijk zo gewenste proces van decentralisatie een impuls te geven. Aan het instellen van de Stuurgroep Brokx-nat ging vooraf bestuurlijk overleg met het IPO, met de VNG en met de Unie van Waterschappen. Zo bleek de voorkeur uit te gaan naar een decentralisatieproces gebaseerd op open onderhandelingen per waterstaatswerk tussen het Rijk en de overnemende partij. Bij overeenstemming wordt het resultaat van onderhandeling in een overeenkomst tussen betrokken overheden vastgelegd. De formele overdracht geschiedt op gemeenschappelijke voordracht van de Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Financiën via Koninklijk Besluit. De stuurgroep kreeg de opdracht mee om beginselen en uitgangspunten te formuleren, die bij de overdracht van natte waterstaatswerken door partijen in acht genomen konden worden.

In februari 1991 lag er een eindrapport, dat aan uw Kamer is toegestuurd (Kamerstuk vergaderjaar 90/91, 14 391 no. 34). Het eindrapport van de stuurgroep bevat een indicatieve lijst van waterstaatswerken die volgens de uitgangspunten niet tot «essentieel Rijksbeheer» behoren en dus in principe voor overdracht in aanmerking komen. Het eindrapport bevat bovendien (bestuurlijke en financiële) uitgangspunten en beginselen die bij de overdracht gehanteerd zullen worden.

In 1993 heeft de Stuurgroep deze uitgangspunten en beginselen op basis van praktijkervaringen nog eens tegen het licht gehouden. Het resultaat is in december 1993 via een «Aanvulling op het eindrapport» gepubliceerd.

Een belangrijke aanvulling betrof de precieze vaststelling van de gewenningsbijdrage bij overdracht van waterschapseigen taken. Ik heb de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat hierover op 9 november 1993 schriftelijk geïnformeerd (brief HW/AK 162 580).

Stand van zaken

De indicatieve lijst van Brokx-nat bevat 312 waterstaatswerken. In 29 gevallen hebben overlegpartners (Rijk en overnemende partij) samen vastgesteld dat het meer in de rede lag het beheer onder verantwoordelijkheid van het rijk te laten blijven. Zo zijn onder meer een aantal (zomer)kades in de uiterwaarden in het kader van «ruimte voor de rivier» van de lijst afgevoerd (bijlage 4).

Van de resterende 283 objecten is de stand van zaken per 1 juli 1999 als volgt:

– 139 objecten (49%) zijn overgedragen bij Koninklijk Besluit, in het kader van de Wet Herverdeling Wegen (WHW), of per overdrachtsovereenkomst tussen partijen waarbij de formele overdracht bij KB nog niet is geschied (bijlage 1).

Daaronder bevinden zich enkele omvangrijke waterstaatswerken zoals het Kanaal door Walcheren, het Noordhollandsch Kanaal en het Merwedekanaal.

– Bij 33 objecten (11%) heeft de beoogde beheerder formeel aangegeven het beheer niet te willen aanvaarden (bijlage 2). Overwegingen voor afwijzing zijn onder meer: – de functie van het object (bijvoorbeeld oneens met de bestaande beperkingen); – overnemende partij ziet onvoldoende belang bij overname van het beheer; – vermeende financiële risico’s.

– Over 111 waterstaatswerken (39%) wordt nog onderhandeld (bijlage 3).

Bovenstaande cijfers wijken af van de gegevens in de brief aan de 2e Kamer over «Beheer op peil» van 27 oktober 1999 (HKW/AW99/10417). Toen is gemeld dat 175 objecten overgedragen waren; nu zijn dat er 139. Met de mededeling «175 objecten over» werd bedoeld: waterstaatswerken waarvoor het overleg is afgerond dat wil zeggen de overgedragen en feitelijk afgewezen objecten samen.

Hoe verder

Wat te doen met de rijksobjecten die nog niet zijn overgedragen. Door de tijd heen lijkt de ambitie tot overname van rijksobjecten bij andere overheden geleidelijk af te nemen. De achterliggende redenen zijn wellicht vergelijkbaar met bovengenoemde overwegingen voor afwijzing. De decentralisatie vordert nauwelijks meer. Het proces meer tijd geven lijkt niet de juiste remedie.

Het op zijn beloop laten van het decentralisatieproces lijkt verder onwenselijk met het oog op eenduidige beheersverantwoordelijkheden en uit een oogpunt van onzekerheid bij het betrokken personeel.

Daarom ben ik voornemens om dit jaar voor Brokx-nat een «slotronde» te houden en vervolgens een eindbalans op te maken.

Dat betekent in kaart brengen welke objecten om welke redenen nog niet zijn overgedragen. Mede aan de hand hiervan zal ik bezien:

– voor welke werken alsnog binnen afzienbare termijn (maximaal 1 jaar)

overeenstemming tot overdracht te verwachten is; – welke werken bij nadere beschouwing van uitgangspunten van

Brokx-nat toch tot Rijksbeheer blijken te behoren en derhalve niet worden overgedragen; – welke werken wel degelijk overgedragen dienen te worden, maar waarvoor kennelijk een ander proces nodig is dan via overeenstemming en Koninklijk Besluit; in dat geval is overdracht bij wet voor mij een serieuze optie; – welke werken hun functie klaarblijkelijk verloren hebben en dus niet overgedragen maar onttrokken worden aan de publieke functie. Het resultaat van deze slotronde hoop ik voorjaar 2001 in een eindbalans te verwerken. De eindbalans zal tevens bevatten het overzicht van overgedragen objecten met feiten en cijfers over geld en personeel. Ik zal u daarover in het voorjaar van 2001 nader informeren.

Aanpak overdrachten in 2000

Voor Brokx-nat staat het jaar 2000 derhalve in het teken van de slotronde. Lopende onderhandelingen worden voortgezet met het doel de beoogde overdrachten tot een afronding te brengen. Daarbij zal worden aangesloten op de kritische herbezinning ten aanzien van aan het beheer en onderhoud te stellen functionele eisen (serviceniveaus) die momenteel op rijksniveau speelt. In mijn eerder genoemde brief van 27 oktober 1999 heb ik u over deze ontwikkelingen (Beheer op peil) geïnformeerd. De resultaten van deze herbezinning zullen in de (lopende) onderhandelingen over natte overdrachten worden ingebracht. Dit kan vanzelfsprekend gevolgen hebben voor het verwachtingspatroon over de haalbaarheid van overdrachten zoals dat op de peildatum bestond.

Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben over de stand van zaken en over mijn verdere plannen.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, J. M. de Vries

BIJLAGE 1

Formeel bij KB of WHW afgeronde overdrachten en overdrachten waarvoor een overeenkomst is gesloten

 

1

GR

NoordWillemskanaal

2

GR

Westerwoldse A

3

GR

Nieuw Statenzijl

4

GR

Oude Wijmeesterdiep

5

FR

Haven Stavoren

6

FR

Stroobossertrekvaart

7

FR

Haven Terschelling (waterloop)

8

FR

Waddenzeedijk

9

FR

Lauwersmeer (waterloop)

10

DR

Brug Schipborgerdiep

11

DR

NoordWillemskanaal

12

DR

Drentsche Hoofdvaart

13

DR

Meppelerdiep (Drents ged.)

14

DR

van Holtensvaartje

15

OV

Kanaal Almelo–de Haandrik

16

OV

Nieuwe Kanaal Kuinre

17

OV

Tussen Linde en Worstsloot

18

GL

Hanksluis IJssel

19

GL

Boterdijk

20

GL

Ossenwaardse dam

21

GL

Kruisdijk

22

GL

Apeldoornsch Kanaal

23

GL

Toegangsweg stuw Amerongen

24

GL

Diverse watergangen

25

GL

Apeldoorns kanaal Hattem-IJssel

26

FL

Schokkerhaven

27

UT

Nieuwe Wetering Oost

28

UT

Nieuwe Wetering Oost

29

UT

Nieuwe Wetering West

30

UT

Kerkvaart West

31

UT

Kerkvaart West

32

UT

Kerkvaart Oost

33

UT

Vecht

34

UT

Vechtbrug

35

UT

Verbinding Nigtevecht

36

NH

Zuiderhaven Den Oever

37

NH

Buitenhaven Den Oever

38

NH

Nieuwe Diep/Den Helder

39

NH

Zeedoksluis

40

NH

Koopvaardersbinnenhaven

41

NH

NH-kanaal tot Helsdeur

42

NH

Werkhaven Enkhuizen

43

NH

Haven de Haukes

44

NH

Noorderhaven ca.

45

NH

Havens Medemblik/Overlekerkanaal

46

NH

Koopvaardersschutsluis

47

NH

Noord Hollands Kanaal

48

NH

Helderse Zeewering

49

NH

Zeewering Den Helder–Den Oever

50

NH

Noord Holl. Kanaal/ Koegrasdijk

51

NH

Spuisluis Oostoever

52

NH

Balgzandkanaal

53

NH

Weespertrekvaart

54

NH

Vecht (incl. Groote Zeesluis)

55

NH

Gaasp

56

NH

Smalweesp

57

NH

Noord Buiten spaarne

58

NH

Zuid Buiten Spaarne

59

NH

Weespertrekvaart

60

NH

Smalweesp

61

NH

Nieuwe Diep

62

NH

Diem

63

NH

Ilpensloter- en Diemendammersluis

64

NH

Weesperpoortsluis

65

NH

’s-Gravelandsevaart/Uitermeersluis

66

NH

Keetpoortsluis

67

NH

Burgemeester Vissersbrug

68

NH

Noord Hollands kanaal

69

NH

Noord Hollands kanaal

70

NH

Noord Hollands kanaal

95 006 579 91 010 844 91 010 844

91 010 844 95 003 240 93 007 410 98 003 015 98 003 015 95 003 239

93 004 384

94 001 041 94 001 041

94 001 041 Ruilverkaveling

95 003 696 97 002 103 97 002 103

92 002 078 92 007 535 92 007 535 92 007 535 97 002 102 WHW ON-891 97 002 102 91 010 846

96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 95 005 607

95 005 607

96 001 693 96 001 693 96 001 693 96 001 693 95 006 696 95 005 607 95 005 607

91 010 847 95 004 693

95 004 693

92 004 480 92 004 480 92 004 480 94 010 352 94 010 352

96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 Privaatrechtelijk Privaatrechtelijk 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 WHW WHW WHW WHW

 

71

NH

Noord Hollands kanaal

WHW

72

ZH

Havenkanaal Goedereede

91 010 845

73

ZH

Waterkering Goeree Grevelingen

91 010 845

74

ZH

Waterkering Goeree Haringvliet

91 010 845

75

ZH

Zuiderdiepje

91 010 845

76

ZH

Oostvoornse Meer

96 004 527

77

ZH

Brielse Gatdam

96 004 527

78

ZH

Brielse Maasdam

96 004 527

79

ZH

Kust Goeree

97 003 072

80

ZH

Merwedekanaal zuid. van Lek

98 001 100

81

ZH

Verbindingskanaal Arkel

98 001 100

82

ZH

Merwedekanaal ten zuiden van de Lek (wegen)

WHW

83

ZH

Sliksloot

96 005 397

84

ZL

Veerhaven Zijpe

96 004 998

85

ZL

Vluchthaven Zijpe

96 004 998

86

ZL

Eilanddijk Vlissingen

96 003 199

87

ZL

Schelphoek

97 001 122

88

ZL

Oprit weg 486

95 008 253

89

ZL

Oprit weg 492

95 008 253

90

ZL

Kanaal door Walcheren

91 010 539

91

ZL

Nrd Havendam Sophiahaven

95 003 242

92

ZL

Grensweg/Brugweg

97 000 284

93

ZL

Duiker Bathseweg

97 000 284

94

ZL

Percelen Bathseweg

97 000 284

95

ZL

Ged. Westelijke Spuikanaalweg

95 008 253

96

ZL

Kanaal van Sluis naar Brugge (weggedeelte)

WHW

97

ZL

Veerhaven Anna Jacobapolder

97 006 171

98

ZL

Nieuwe Haven Tholen

ZL-4504

99

ZL

Waterkering Zuid Sloe

97 000 284

100

NB

Rijksdam Bath

97 000 284

101

NB

Kribben Sloegebied

97 000 284

102

NB

Bruggen Afwateringskan. Helvoirt

95 002 842

103

NB

Bruggen Afwateringskan. Vught

96 000 866

104

NB

Afwateringskanaal Drongelen

97 003 473

105

NB

Haven Moerdijk

95 002 843

106

NB

Haven Moerdijk

95 002 843

107

NB

Bruggen Peelkanaal/Mill

95 003 239

108

NB

Noordelijke dijk Bergsche Maas

91 010 837

109

NB

Zuidelijke dijk Bergsche Maas

95 004 533

110

NB

Peelkanaal

91 010 981

111

NB

Mark- en gedeelte Wilhelminakanaal

95 008 442

112

NB

Bruggen Peelkanaal/Oploo

96 002 064

113

NB

Traverse Helmond Noord/ZWV

96 002 131

114

NB

Traverse Helmond Zuid/ZWV

95 007 596

115

NB

Nieuwe Merwededijk

93 000 889

116

NB

Sasdijk

93 000 889

117

NB

Weg langs NRD Markiezaatskade

ZL 2983

118

NB

Noord Markiezaatskade

 

119

NB

West Markiezaatskade

 

120

NB

Haven Genderen

NB 4509

121

NB

Oude Dieze

97 003 473

122

NB

Zuidelijke dijk Bergsche Maas

97 003 473

123

NB

Dijken Dieze

97 003 473

124

NB

Ringdijk polder Keent

94 008 355

125

NB

Bruggen Peelkanaal/Wanrooy

97 001 406

126

NB

Krib Sloegebied

97 000 284

127

NB

Haven Peerboom

NB-4509

128

NB

Noorddijk Bergsche Maas/Heusden

NB-4237

129

LI

Afleidingskanaal

96 001 042

130

LI

Peel-afleidingskanaal

91 010 841

131

LI

Voetbrug Hambeek

96 005 358

132

LI

De Geul

’87 waterschap

133

LI

Echter Molenbeek

«

134

LI

Molenbeek

«

135

LI

Kanjel

«

136

LI

Hemelbeek

«

137

LI

Ur

«

138

LI

Voetbrug Swalmen

WHW

139

LI

Gelderns Nierskanaal

LB 2743

BIJLAGE2                                              Afgewezen overdrachten

 

1

FR

2

OV

3

OV

4

NH

5

NH

6

ZH

7

ZH

8

ZH

9

ZH

10

ZH

11

ZL

12

ZL

13

ZL

14

ZL

15

ZL

16

ZL

17

ZL

18

ZL

19

ZL

20

NB

21

NB

22

NB

23

NB

24

NB

25

NB

26

NB

27

NB

28

NB

29

NB

30

LI

31

LI

32

LI

33

LI

Haven Terschelling

Meppelerdiep

Ganzendiep

Rijkshaven Oudeschild

Haven van Marken

Havens Stellendam

Bakkerskil

Hollandsche IJssel tot Gouwe

Strooppot/HI Ambacht

Strooppot/Zwijndrecht

Haven Breskens

Percelen Bathse brug

Zijkan. G/kan. v. Gent/Terneuzen

Zijkan. F/kan. v. Gent/Terneuzen

Ged. haven Bergsediepsluis

Weg Haven Tholen

Wegen voorhaven Bergsediepsluis

Oostkop

Veerhaven Terneuzen

Haven Haagoort

Haven Drongelen

Haven Dussen

Haven Heusden

Vaarweg Spijkerboor – Werkendam

Nieuwe Merwede – Amer

Oude Maasje

Zuiderkanaal

Loswal Nieuwe Merwede/Werkendam

Haven van Sleeuwijk

Zomerkaden Boxmeer

Overlaadhaven Buchten

Zuid-Willemsvaart

Kanaal Wessem–Nederweert

BIJLAGE3                                              Overzicht lopend overleg

 

1

GR

Lauwersmeer

2

FR

Haven Vlieland

3

FR

Lauwersmeer

4

FR

Statendijk

5

OV

Zijtak Vroomshoop

6

OV

Objecten Twenthekanalen

7

OV

Objecten Twenthekanalen

8

OV

Objecten Twenthekanalen

9

OV

Overijsselse Vecht

10

GL

Roswaardse Leidijk

11

GL

Dijk vluchthaven Lobith

12

GL

Peppelgraafsedijk

13

GL

Heerenwaardense Afsluitdijk

14

GL

Duffeltdijk

15

GL

Millingse bandijk

16

GL

Waterkering Maasdijken Heumen

17

GL

Waterkeringen Waaldijken Weurt

18

GL

Boven- en Beneden Spijksedijk

19

GL

West Pannerdense Landdijk

20

GL

Afsluitdijk Oude Rijnmond

21

GL

Muur door Tolkamer

22

GL

Dijk door Tolkamer

23

GL

Herwensedijk

24

GL

Pannerdensedijk

25

GL

Dijk langs Pannerdense Waard

26

GL

jachthaven Hedel

27

UT

Leidsche Rijn

28

UT

Hollandsche IJssel (water)

29

UT

Hollandsche IJssel (sluis)

30

UT

Hollandsche IJssel (brug)

31

UT

Kromme IJssel

32

UT

Keersluis Haarrijn

33

UT

Vleutense Wetering

34

UT

Merwedekanaal in de gemeente Utrecht

35

UT

Merwedekanaal tussen ARK en Lek

36

UT

Vaartsche Rijn (Utrecht)

37

UT

Vaartsche Rijn (Jutphaas)

38

UT

Oude Vaartsche Rijn

39

UT

Leidsche Rijn

40

UT

Vleutense Wetering

41

UT

Catharijnesingel

42

UT

Innundatiekanaal

43

UT

Gemaal Schalwijkse Wetering

44

NH

Zijkanaal C

45

NH

Zijkanaal B

46

NH

Waterkering Haven Medemblik

47

NH

Waterkering Texel

48

NH

Brug Spijkerboor

49

NH

Friesche brug

50

NH

Duivendrechtsebrug

51

NH

Buiksloterdraaibrug

52

NH

Diemerbrug/Sniepbrug

53

NH

Waterkering Velsen

54

NH

Zijkanaal D

55

NH

Zijkanaal E

56

NH

Zijkanaal H

57

NH

Waterkering Noordzeekanaal Hemtunnel

58

NH

Kade rondom Marken

59

NH

Gein/Weesperkarspel

60

NH

Monding van de Vecht te Muiden

61

NH

Naarderpoortbrug

62

NH

Alkmaardermeer

63

NH

Uitgeestermeer

64

NH

Grote Poel Fort Kudelstaart

65

NH

Haventje Kudelstaart

66

ZH

Peulensluis

67

ZH

Lingesluizen te Asperen

68

ZH

Papendrechtse Geul

69

ZH

gekanaliseerde Linge

70

ZH

Zuid Hollandsche Biesbosch

71

ZH

Hollandsche IJssel (water)

72

ZL

73

ZL

74

ZL

75

ZL

76

ZL

77

ZL

78

ZL

79

ZL

80

ZL

81

ZL

82

ZL

83

ZL

84

NB

85

NB

86

NB

87

NB

88

NB

89

NB

90

NB

91

NB

92

NB

93

NB

94

NB

95

NB

96

NB

97

NB

98

NB

99

NB

100

LI

101

LI

102

LI

103

LI

104

LI

105

LI

106

LI

107

LI

108

LI

109

LI

110

LI

111

LI

Loswal Kanaal door Zuid Beveland

Kanaal van Sluis naar Brugge

Westerhaven Vlissingen

Westelijke Rijkswaterleiding (RWL)

Weg langs RWL

Rijkszeewering Terneuzen

Kunstmatig Duin Breskens

Zeewering Kop van Schouwen

Waterkering Buitenhaven Vlissingen

Gedeelte Boulevard Vlissingen

Keersluis Vissershaven Vlissingen

Zandkreek/Veerse Meer

Zuidergat Donge

Zuidergat Donge

Donge

Donge

Haven van Dinteloord

Markkanaal

Zuidwillemsvaart AarleRixtel

Diezekanaal Henriëttewaard Engelen

ZWV Den Bosch – Veghel

ZWV Veghel – Aarle Rixtel

ZWV Omlegging Helmond

ZWV Helmond – Someren

Amertak en Wilhelminakanaal

Wilhelminakanaal

Gronden langs Peelkanaal

Afsluitdijk te Andel

Havens Stein

Noordervaart

Polderdijk

Overkluizing Sleyebeek

Overkluizing afwatering RW 68

Overkluizing afwatering Zevenellenlos.

Panheelderbeek/Sleyebeek

JoJo-haven Maastricht

Zuid-Willemsvaart Maastricht

Verbindingskanaal

Afvoerkanaal

Zuid-Willemsvaart sluis 19 tot grens

BIJLAGE4                                              Afgevoerde overdrachten

 

1

FR

2

FR

3

GL

4

GL

5

GL

6

GL

7

GL

8

GL

9

GL

10

GL

11

GL

12

NH

13

NH

14

NH

15

NH

16

ZH

17

ZH

18

ZH

19

ZH

20

ZL

21

ZL

22

ZL

23

ZL

24

ZL

25

ZL

26

ZL

27

ZL

28

ZL

29

ZL

Lauwersmeer (waterloop)

Tjonger (waterloop)

Verbindingsdam Lobith

Angerense Leidijk

Zomerkade IJssel lo 985 200–985 800

Zomerkade IJssel lo 1002 000–1003 450

Kade IJssel Spankeren

Zomerkade IJssel linkeroever

Zomerkade IJssel rechteroever

Zomerkaden IJssel linker oever

Zomerkaden IJssel rechter oever

2e Rijksbinnenhaven

3e Rijksbinnenhaven

Zijkanaal G

Amstelmeer en Lutjestrand

Polderkade IJssel linkeroever

Otterkanaal/Wantij

Helsloot/Kikvorskil

Haventje bij Barendrechtsebrug

Mattenhaven

Betonhaven

Bouwdok

Delta Expo

Schelphoek

Zeewering Bruinisse

Weg oostelijk Spuikanaalweg

Weg Rammegors

Havenplateau Burghsluis

Batsche Spuikanaal (recr.)

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.