Brief staatssecretaris over de overdracht van natte waterstaatswerken en de voortgang van het proces van decentralisatie (Brokx-nat) - Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2000 - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 56 toegevoegd aan wetsvoorstel 26800 XII - Vaststelling begroting Verkeer en Waterstaat 2000.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2000; Brief staatssecretaris over de overdracht van natte waterstaatswerken en de voortgang van het proces van decentralisatie (Brokx-nat) |
---|---|
Documentdatum | 25-02-2000 |
Publicatiedatum | 12-03-2009 |
Nummer | KST44286 |
Kenmerk | 26800 XII, nr. 56 |
Van | Verkeer en Waterstaat |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 1999–2000
26 800 XII
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2000
Nr. 56
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 februari 2000
Ingevolge mijn eerdere toezegging informeer ik u hierbij over de stand van zaken bij de overdracht van natte waterstaatswerken. Tevens geef ik aan hoe ik met het proces van decentralisatie (Brokx-nat) denk verder te gaan.
Een korte terugblik
In 1988 heeft mijn ambtsvoorganger de Stuurgroep Decentralisatie Beheer van Natte Waterstaatswerken (Stuurgroep Brokx-nat) ingesteld. Dit met het doel om het politiek en bestuurlijk zo gewenste proces van decentralisatie een impuls te geven. Aan het instellen van de Stuurgroep Brokx-nat ging vooraf bestuurlijk overleg met het IPO, met de VNG en met de Unie van Waterschappen. Zo bleek de voorkeur uit te gaan naar een decentralisatieproces gebaseerd op open onderhandelingen per waterstaatswerk tussen het Rijk en de overnemende partij. Bij overeenstemming wordt het resultaat van onderhandeling in een overeenkomst tussen betrokken overheden vastgelegd. De formele overdracht geschiedt op gemeenschappelijke voordracht van de Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Financiën via Koninklijk Besluit. De stuurgroep kreeg de opdracht mee om beginselen en uitgangspunten te formuleren, die bij de overdracht van natte waterstaatswerken door partijen in acht genomen konden worden.
In februari 1991 lag er een eindrapport, dat aan uw Kamer is toegestuurd (Kamerstuk vergaderjaar 90/91, 14 391 no. 34). Het eindrapport van de stuurgroep bevat een indicatieve lijst van waterstaatswerken die volgens de uitgangspunten niet tot «essentieel Rijksbeheer» behoren en dus in principe voor overdracht in aanmerking komen. Het eindrapport bevat bovendien (bestuurlijke en financiële) uitgangspunten en beginselen die bij de overdracht gehanteerd zullen worden.
In 1993 heeft de Stuurgroep deze uitgangspunten en beginselen op basis van praktijkervaringen nog eens tegen het licht gehouden. Het resultaat is in december 1993 via een «Aanvulling op het eindrapport» gepubliceerd.
Een belangrijke aanvulling betrof de precieze vaststelling van de gewenningsbijdrage bij overdracht van waterschapseigen taken. Ik heb de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat hierover op 9 november 1993 schriftelijk geïnformeerd (brief HW/AK 162 580).
Stand van zaken
De indicatieve lijst van Brokx-nat bevat 312 waterstaatswerken. In 29 gevallen hebben overlegpartners (Rijk en overnemende partij) samen vastgesteld dat het meer in de rede lag het beheer onder verantwoordelijkheid van het rijk te laten blijven. Zo zijn onder meer een aantal (zomer)kades in de uiterwaarden in het kader van «ruimte voor de rivier» van de lijst afgevoerd (bijlage 4).
Van de resterende 283 objecten is de stand van zaken per 1 juli 1999 als volgt:
– 139 objecten (49%) zijn overgedragen bij Koninklijk Besluit, in het kader van de Wet Herverdeling Wegen (WHW), of per overdrachtsovereenkomst tussen partijen waarbij de formele overdracht bij KB nog niet is geschied (bijlage 1).
Daaronder bevinden zich enkele omvangrijke waterstaatswerken zoals het Kanaal door Walcheren, het Noordhollandsch Kanaal en het Merwedekanaal.
– Bij 33 objecten (11%) heeft de beoogde beheerder formeel aangegeven het beheer niet te willen aanvaarden (bijlage 2). Overwegingen voor afwijzing zijn onder meer: – de functie van het object (bijvoorbeeld oneens met de bestaande beperkingen); – overnemende partij ziet onvoldoende belang bij overname van het beheer; – vermeende financiële risico’s.
– Over 111 waterstaatswerken (39%) wordt nog onderhandeld (bijlage 3).
Bovenstaande cijfers wijken af van de gegevens in de brief aan de 2e Kamer over «Beheer op peil» van 27 oktober 1999 (HKW/AW99/10417). Toen is gemeld dat 175 objecten overgedragen waren; nu zijn dat er 139. Met de mededeling «175 objecten over» werd bedoeld: waterstaatswerken waarvoor het overleg is afgerond dat wil zeggen de overgedragen en feitelijk afgewezen objecten samen.
Hoe verder
Wat te doen met de rijksobjecten die nog niet zijn overgedragen. Door de tijd heen lijkt de ambitie tot overname van rijksobjecten bij andere overheden geleidelijk af te nemen. De achterliggende redenen zijn wellicht vergelijkbaar met bovengenoemde overwegingen voor afwijzing. De decentralisatie vordert nauwelijks meer. Het proces meer tijd geven lijkt niet de juiste remedie.
Het op zijn beloop laten van het decentralisatieproces lijkt verder onwenselijk met het oog op eenduidige beheersverantwoordelijkheden en uit een oogpunt van onzekerheid bij het betrokken personeel.
Daarom ben ik voornemens om dit jaar voor Brokx-nat een «slotronde» te houden en vervolgens een eindbalans op te maken.
Dat betekent in kaart brengen welke objecten om welke redenen nog niet zijn overgedragen. Mede aan de hand hiervan zal ik bezien:
– voor welke werken alsnog binnen afzienbare termijn (maximaal 1 jaar)
overeenstemming tot overdracht te verwachten is; – welke werken bij nadere beschouwing van uitgangspunten van
Brokx-nat toch tot Rijksbeheer blijken te behoren en derhalve niet worden overgedragen; – welke werken wel degelijk overgedragen dienen te worden, maar waarvoor kennelijk een ander proces nodig is dan via overeenstemming en Koninklijk Besluit; in dat geval is overdracht bij wet voor mij een serieuze optie; – welke werken hun functie klaarblijkelijk verloren hebben en dus niet overgedragen maar onttrokken worden aan de publieke functie. Het resultaat van deze slotronde hoop ik voorjaar 2001 in een eindbalans te verwerken. De eindbalans zal tevens bevatten het overzicht van overgedragen objecten met feiten en cijfers over geld en personeel. Ik zal u daarover in het voorjaar van 2001 nader informeren.
Aanpak overdrachten in 2000
Voor Brokx-nat staat het jaar 2000 derhalve in het teken van de slotronde. Lopende onderhandelingen worden voortgezet met het doel de beoogde overdrachten tot een afronding te brengen. Daarbij zal worden aangesloten op de kritische herbezinning ten aanzien van aan het beheer en onderhoud te stellen functionele eisen (serviceniveaus) die momenteel op rijksniveau speelt. In mijn eerder genoemde brief van 27 oktober 1999 heb ik u over deze ontwikkelingen (Beheer op peil) geïnformeerd. De resultaten van deze herbezinning zullen in de (lopende) onderhandelingen over natte overdrachten worden ingebracht. Dit kan vanzelfsprekend gevolgen hebben voor het verwachtingspatroon over de haalbaarheid van overdrachten zoals dat op de peildatum bestond.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben over de stand van zaken en over mijn verdere plannen.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, J. M. de Vries
BIJLAGE 1
Formeel bij KB of WHW afgeronde overdrachten en overdrachten waarvoor een overeenkomst is gesloten
1 |
GR |
NoordWillemskanaal |
2 |
GR |
Westerwoldse A |
3 |
GR |
Nieuw Statenzijl |
4 |
GR |
Oude Wijmeesterdiep |
5 |
FR |
Haven Stavoren |
6 |
FR |
Stroobossertrekvaart |
7 |
FR |
Haven Terschelling (waterloop) |
8 |
FR |
Waddenzeedijk |
9 |
FR |
Lauwersmeer (waterloop) |
10 |
DR |
Brug Schipborgerdiep |
11 |
DR |
NoordWillemskanaal |
12 |
DR |
Drentsche Hoofdvaart |
13 |
DR |
Meppelerdiep (Drents ged.) |
14 |
DR |
van Holtensvaartje |
15 |
OV |
Kanaal Almelo–de Haandrik |
16 |
OV |
Nieuwe Kanaal Kuinre |
17 |
OV |
Tussen Linde en Worstsloot |
18 |
GL |
Hanksluis IJssel |
19 |
GL |
Boterdijk |
20 |
GL |
Ossenwaardse dam |
21 |
GL |
Kruisdijk |
22 |
GL |
Apeldoornsch Kanaal |
23 |
GL |
Toegangsweg stuw Amerongen |
24 |
GL |
Diverse watergangen |
25 |
GL |
Apeldoorns kanaal Hattem-IJssel |
26 |
FL |
Schokkerhaven |
27 |
UT |
Nieuwe Wetering Oost |
28 |
UT |
Nieuwe Wetering Oost |
29 |
UT |
Nieuwe Wetering West |
30 |
UT |
Kerkvaart West |
31 |
UT |
Kerkvaart West |
32 |
UT |
Kerkvaart Oost |
33 |
UT |
Vecht |
34 |
UT |
Vechtbrug |
35 |
UT |
Verbinding Nigtevecht |
36 |
NH |
Zuiderhaven Den Oever |
37 |
NH |
Buitenhaven Den Oever |
38 |
NH |
Nieuwe Diep/Den Helder |
39 |
NH |
Zeedoksluis |
40 |
NH |
Koopvaardersbinnenhaven |
41 |
NH |
NH-kanaal tot Helsdeur |
42 |
NH |
Werkhaven Enkhuizen |
43 |
NH |
Haven de Haukes |
44 |
NH |
Noorderhaven ca. |
45 |
NH |
Havens Medemblik/Overlekerkanaal |
46 |
NH |
Koopvaardersschutsluis |
47 |
NH |
Noord Hollands Kanaal |
48 |
NH |
Helderse Zeewering |
49 |
NH |
Zeewering Den Helder–Den Oever |
50 |
NH |
Noord Holl. Kanaal/ Koegrasdijk |
51 |
NH |
Spuisluis Oostoever |
52 |
NH |
Balgzandkanaal |
53 |
NH |
Weespertrekvaart |
54 |
NH |
Vecht (incl. Groote Zeesluis) |
55 |
NH |
Gaasp |
56 |
NH |
Smalweesp |
57 |
NH |
Noord Buiten spaarne |
58 |
NH |
Zuid Buiten Spaarne |
59 |
NH |
Weespertrekvaart |
60 |
NH |
Smalweesp |
61 |
NH |
Nieuwe Diep |
62 |
NH |
Diem |
63 |
NH |
Ilpensloter- en Diemendammersluis |
64 |
NH |
Weesperpoortsluis |
65 |
NH |
’s-Gravelandsevaart/Uitermeersluis |
66 |
NH |
Keetpoortsluis |
67 |
NH |
Burgemeester Vissersbrug |
68 |
NH |
Noord Hollands kanaal |
69 |
NH |
Noord Hollands kanaal |
70 |
NH |
Noord Hollands kanaal |
95 006 579 91 010 844 91 010 844
91 010 844 95 003 240 93 007 410 98 003 015 98 003 015 95 003 239
93 004 384
94 001 041 94 001 041
94 001 041 Ruilverkaveling
95 003 696 97 002 103 97 002 103
92 002 078 92 007 535 92 007 535 92 007 535 97 002 102 WHW ON-891 97 002 102 91 010 846
96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 95 005 607
95 005 607
96 001 693 96 001 693 96 001 693 96 001 693 95 006 696 95 005 607 95 005 607
91 010 847 95 004 693
95 004 693
92 004 480 92 004 480 92 004 480 94 010 352 94 010 352
96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 Privaatrechtelijk Privaatrechtelijk 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 96 006 575 WHW WHW WHW WHW
71 |
NH |
Noord Hollands kanaal |
WHW |
72 |
ZH |
Havenkanaal Goedereede |
91 010 845 |
73 |
ZH |
Waterkering Goeree Grevelingen |
91 010 845 |
74 |
ZH |
Waterkering Goeree Haringvliet |
91 010 845 |
75 |
ZH |
Zuiderdiepje |
91 010 845 |
76 |
ZH |
Oostvoornse Meer |
96 004 527 |
77 |
ZH |
Brielse Gatdam |
96 004 527 |
78 |
ZH |
Brielse Maasdam |
96 004 527 |
79 |
ZH |
Kust Goeree |
97 003 072 |
80 |
ZH |
Merwedekanaal zuid. van Lek |
98 001 100 |
81 |
ZH |
Verbindingskanaal Arkel |
98 001 100 |
82 |
ZH |
Merwedekanaal ten zuiden van de Lek (wegen) |
WHW |
83 |
ZH |
Sliksloot |
96 005 397 |
84 |
ZL |
Veerhaven Zijpe |
96 004 998 |
85 |
ZL |
Vluchthaven Zijpe |
96 004 998 |
86 |
ZL |
Eilanddijk Vlissingen |
96 003 199 |
87 |
ZL |
Schelphoek |
97 001 122 |
88 |
ZL |
Oprit weg 486 |
95 008 253 |
89 |
ZL |
Oprit weg 492 |
95 008 253 |
90 |
ZL |
Kanaal door Walcheren |
91 010 539 |
91 |
ZL |
Nrd Havendam Sophiahaven |
95 003 242 |
92 |
ZL |
Grensweg/Brugweg |
97 000 284 |
93 |
ZL |
Duiker Bathseweg |
97 000 284 |
94 |
ZL |
Percelen Bathseweg |
97 000 284 |
95 |
ZL |
Ged. Westelijke Spuikanaalweg |
95 008 253 |
96 |
ZL |
Kanaal van Sluis naar Brugge (weggedeelte) |
WHW |
97 |
ZL |
Veerhaven Anna Jacobapolder |
97 006 171 |
98 |
ZL |
Nieuwe Haven Tholen |
ZL-4504 |
99 |
ZL |
Waterkering Zuid Sloe |
97 000 284 |
100 |
NB |
Rijksdam Bath |
97 000 284 |
101 |
NB |
Kribben Sloegebied |
97 000 284 |
102 |
NB |
Bruggen Afwateringskan. Helvoirt |
95 002 842 |
103 |
NB |
Bruggen Afwateringskan. Vught |
96 000 866 |
104 |
NB |
Afwateringskanaal Drongelen |
97 003 473 |
105 |
NB |
Haven Moerdijk |
95 002 843 |
106 |
NB |
Haven Moerdijk |
95 002 843 |
107 |
NB |
Bruggen Peelkanaal/Mill |
95 003 239 |
108 |
NB |
Noordelijke dijk Bergsche Maas |
91 010 837 |
109 |
NB |
Zuidelijke dijk Bergsche Maas |
95 004 533 |
110 |
NB |
Peelkanaal |
91 010 981 |
111 |
NB |
Mark- en gedeelte Wilhelminakanaal |
95 008 442 |
112 |
NB |
Bruggen Peelkanaal/Oploo |
96 002 064 |
113 |
NB |
Traverse Helmond Noord/ZWV |
96 002 131 |
114 |
NB |
Traverse Helmond Zuid/ZWV |
95 007 596 |
115 |
NB |
Nieuwe Merwededijk |
93 000 889 |
116 |
NB |
Sasdijk |
93 000 889 |
117 |
NB |
Weg langs NRD Markiezaatskade |
ZL 2983 |
118 |
NB |
Noord Markiezaatskade |
|
119 |
NB |
West Markiezaatskade |
|
120 |
NB |
Haven Genderen |
NB 4509 |
121 |
NB |
Oude Dieze |
97 003 473 |
122 |
NB |
Zuidelijke dijk Bergsche Maas |
97 003 473 |
123 |
NB |
Dijken Dieze |
97 003 473 |
124 |
NB |
Ringdijk polder Keent |
94 008 355 |
125 |
NB |
Bruggen Peelkanaal/Wanrooy |
97 001 406 |
126 |
NB |
Krib Sloegebied |
97 000 284 |
127 |
NB |
Haven Peerboom |
NB-4509 |
128 |
NB |
Noorddijk Bergsche Maas/Heusden |
NB-4237 |
129 |
LI |
Afleidingskanaal |
96 001 042 |
130 |
LI |
Peel-afleidingskanaal |
91 010 841 |
131 |
LI |
Voetbrug Hambeek |
96 005 358 |
132 |
LI |
De Geul |
’87 waterschap |
133 |
LI |
Echter Molenbeek |
« |
134 |
LI |
Molenbeek |
« |
135 |
LI |
Kanjel |
« |
136 |
LI |
Hemelbeek |
« |
137 |
LI |
Ur |
« |
138 |
LI |
Voetbrug Swalmen |
WHW |
139 |
LI |
Gelderns Nierskanaal |
LB 2743 |
BIJLAGE2 Afgewezen overdrachten
1 |
FR |
2 |
OV |
3 |
OV |
4 |
NH |
5 |
NH |
6 |
ZH |
7 |
ZH |
8 |
ZH |
9 |
ZH |
10 |
ZH |
11 |
ZL |
12 |
ZL |
13 |
ZL |
14 |
ZL |
15 |
ZL |
16 |
ZL |
17 |
ZL |
18 |
ZL |
19 |
ZL |
20 |
NB |
21 |
NB |
22 |
NB |
23 |
NB |
24 |
NB |
25 |
NB |
26 |
NB |
27 |
NB |
28 |
NB |
29 |
NB |
30 |
LI |
31 |
LI |
32 |
LI |
33 |
LI |
Haven Terschelling
Meppelerdiep
Ganzendiep
Rijkshaven Oudeschild
Haven van Marken
Havens Stellendam
Bakkerskil
Hollandsche IJssel tot Gouwe
Strooppot/HI Ambacht
Strooppot/Zwijndrecht
Haven Breskens
Percelen Bathse brug
Zijkan. G/kan. v. Gent/Terneuzen
Zijkan. F/kan. v. Gent/Terneuzen
Ged. haven Bergsediepsluis
Weg Haven Tholen
Wegen voorhaven Bergsediepsluis
Oostkop
Veerhaven Terneuzen
Haven Haagoort
Haven Drongelen
Haven Dussen
Haven Heusden
Vaarweg Spijkerboor – Werkendam
Nieuwe Merwede – Amer
Oude Maasje
Zuiderkanaal
Loswal Nieuwe Merwede/Werkendam
Haven van Sleeuwijk
Zomerkaden Boxmeer
Overlaadhaven Buchten
Zuid-Willemsvaart
Kanaal Wessem–Nederweert
BIJLAGE3 Overzicht lopend overleg
1 |
GR |
Lauwersmeer |
2 |
FR |
Haven Vlieland |
3 |
FR |
Lauwersmeer |
4 |
FR |
Statendijk |
5 |
OV |
Zijtak Vroomshoop |
6 |
OV |
Objecten Twenthekanalen |
7 |
OV |
Objecten Twenthekanalen |
8 |
OV |
Objecten Twenthekanalen |
9 |
OV |
Overijsselse Vecht |
10 |
GL |
Roswaardse Leidijk |
11 |
GL |
Dijk vluchthaven Lobith |
12 |
GL |
Peppelgraafsedijk |
13 |
GL |
Heerenwaardense Afsluitdijk |
14 |
GL |
Duffeltdijk |
15 |
GL |
Millingse bandijk |
16 |
GL |
Waterkering Maasdijken Heumen |
17 |
GL |
Waterkeringen Waaldijken Weurt |
18 |
GL |
Boven- en Beneden Spijksedijk |
19 |
GL |
West Pannerdense Landdijk |
20 |
GL |
Afsluitdijk Oude Rijnmond |
21 |
GL |
Muur door Tolkamer |
22 |
GL |
Dijk door Tolkamer |
23 |
GL |
Herwensedijk |
24 |
GL |
Pannerdensedijk |
25 |
GL |
Dijk langs Pannerdense Waard |
26 |
GL |
jachthaven Hedel |
27 |
UT |
Leidsche Rijn |
28 |
UT |
Hollandsche IJssel (water) |
29 |
UT |
Hollandsche IJssel (sluis) |
30 |
UT |
Hollandsche IJssel (brug) |
31 |
UT |
Kromme IJssel |
32 |
UT |
Keersluis Haarrijn |
33 |
UT |
Vleutense Wetering |
34 |
UT |
Merwedekanaal in de gemeente Utrecht |
35 |
UT |
Merwedekanaal tussen ARK en Lek |
36 |
UT |
Vaartsche Rijn (Utrecht) |
37 |
UT |
Vaartsche Rijn (Jutphaas) |
38 |
UT |
Oude Vaartsche Rijn |
39 |
UT |
Leidsche Rijn |
40 |
UT |
Vleutense Wetering |
41 |
UT |
Catharijnesingel |
42 |
UT |
Innundatiekanaal |
43 |
UT |
Gemaal Schalwijkse Wetering |
44 |
NH |
Zijkanaal C |
45 |
NH |
Zijkanaal B |
46 |
NH |
Waterkering Haven Medemblik |
47 |
NH |
Waterkering Texel |
48 |
NH |
Brug Spijkerboor |
49 |
NH |
Friesche brug |
50 |
NH |
Duivendrechtsebrug |
51 |
NH |
Buiksloterdraaibrug |
52 |
NH |
Diemerbrug/Sniepbrug |
53 |
NH |
Waterkering Velsen |
54 |
NH |
Zijkanaal D |
55 |
NH |
Zijkanaal E |
56 |
NH |
Zijkanaal H |
57 |
NH |
Waterkering Noordzeekanaal Hemtunnel |
58 |
NH |
Kade rondom Marken |
59 |
NH |
Gein/Weesperkarspel |
60 |
NH |
Monding van de Vecht te Muiden |
61 |
NH |
Naarderpoortbrug |
62 |
NH |
Alkmaardermeer |
63 |
NH |
Uitgeestermeer |
64 |
NH |
Grote Poel Fort Kudelstaart |
65 |
NH |
Haventje Kudelstaart |
66 |
ZH |
Peulensluis |
67 |
ZH |
Lingesluizen te Asperen |
68 |
ZH |
Papendrechtse Geul |
69 |
ZH |
gekanaliseerde Linge |
70 |
ZH |
Zuid Hollandsche Biesbosch |
71 |
ZH |
Hollandsche IJssel (water) |
72 |
ZL |
73 |
ZL |
74 |
ZL |
75 |
ZL |
76 |
ZL |
77 |
ZL |
78 |
ZL |
79 |
ZL |
80 |
ZL |
81 |
ZL |
82 |
ZL |
83 |
ZL |
84 |
NB |
85 |
NB |
86 |
NB |
87 |
NB |
88 |
NB |
89 |
NB |
90 |
NB |
91 |
NB |
92 |
NB |
93 |
NB |
94 |
NB |
95 |
NB |
96 |
NB |
97 |
NB |
98 |
NB |
99 |
NB |
100 |
LI |
101 |
LI |
102 |
LI |
103 |
LI |
104 |
LI |
105 |
LI |
106 |
LI |
107 |
LI |
108 |
LI |
109 |
LI |
110 |
LI |
111 |
LI |
Loswal Kanaal door Zuid Beveland
Kanaal van Sluis naar Brugge
Westerhaven Vlissingen
Westelijke Rijkswaterleiding (RWL)
Weg langs RWL
Rijkszeewering Terneuzen
Kunstmatig Duin Breskens
Zeewering Kop van Schouwen
Waterkering Buitenhaven Vlissingen
Gedeelte Boulevard Vlissingen
Keersluis Vissershaven Vlissingen
Zandkreek/Veerse Meer
Zuidergat Donge
Zuidergat Donge
Donge
Donge
Haven van Dinteloord
Markkanaal
Zuidwillemsvaart AarleRixtel
Diezekanaal Henriëttewaard Engelen
ZWV Den Bosch – Veghel
ZWV Veghel – Aarle Rixtel
ZWV Omlegging Helmond
ZWV Helmond – Someren
Amertak en Wilhelminakanaal
Wilhelminakanaal
Gronden langs Peelkanaal
Afsluitdijk te Andel
Havens Stein
Noordervaart
Polderdijk
Overkluizing Sleyebeek
Overkluizing afwatering RW 68
Overkluizing afwatering Zevenellenlos.
Panheelderbeek/Sleyebeek
JoJo-haven Maastricht
Zuid-Willemsvaart Maastricht
Verbindingskanaal
Afvoerkanaal
Zuid-Willemsvaart sluis 19 tot grens
BIJLAGE4 Afgevoerde overdrachten
1 |
FR |
2 |
FR |
3 |
GL |
4 |
GL |
5 |
GL |
6 |
GL |
7 |
GL |
8 |
GL |
9 |
GL |
10 |
GL |
11 |
GL |
12 |
NH |
13 |
NH |
14 |
NH |
15 |
NH |
16 |
ZH |
17 |
ZH |
18 |
ZH |
19 |
ZH |
20 |
ZL |
21 |
ZL |
22 |
ZL |
23 |
ZL |
24 |
ZL |
25 |
ZL |
26 |
ZL |
27 |
ZL |
28 |
ZL |
29 |
ZL |
Lauwersmeer (waterloop)
Tjonger (waterloop)
Verbindingsdam Lobith
Angerense Leidijk
Zomerkade IJssel lo 985 200–985 800
Zomerkade IJssel lo 1002 000–1003 450
Kade IJssel Spankeren
Zomerkade IJssel linkeroever
Zomerkade IJssel rechteroever
Zomerkaden IJssel linker oever
Zomerkaden IJssel rechter oever
2e Rijksbinnenhaven
3e Rijksbinnenhaven
Zijkanaal G
Amstelmeer en Lutjestrand
Polderkade IJssel linkeroever
Otterkanaal/Wantij
Helsloot/Kikvorskil
Haventje bij Barendrechtsebrug
Mattenhaven
Betonhaven
Bouwdok
Delta Expo
Schelphoek
Zeewering Bruinisse
Weg oostelijk Spuikanaalweg
Weg Rammegors
Havenplateau Burghsluis
Batsche Spuikanaal (recr.)
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.