Brief minister bij het Businessplan van CONNEKT, kenniscentrum verkeer en vervoer te Delft - Milieu en Economie

Deze brief is onder nr. 20 toegevoegd aan dossier 25405 - Milieu en Economie.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Milieu en Economie; Brief minister bij het Businessplan van CONNEKT, kenniscentrum verkeer en vervoer te Delft 
Document­datum 22-03-1999
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST34236
Kenmerk 25405, nr. 20
Van Verkeer en Waterstaat (VW)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 1998–1999

25 405

Milieu en Economie

Nr. 20

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

’s-Gravenhage, 22 maart 1999

Hierbij bied ik u ter kennisname aan het Businessplan CONNEKT, kenniscentrum verkeer en vervoer en informeer ik u over de stand van zaken van dit kenniscentrum. Reeds eerder bent u per brief van 20 januari 1998 (25 405, nr. 19) over de voortgang geïnformeerd.

De stand van zaken van het kenniscentrum:

  • 1. 
    Het kenniscentrum, inleiding

Met het kenniscentrum, CONNEKT geheten, wordt beoogd het strategisch belang van de transportsector veilig te stelllen. Door bestaande kennis toegankelijk te maken en nieuwe kennis te creëren kan het bedrijfsleven zich vernieuwen. Omdat invloed kan worden uitgeoefend op de ontwikkeling van het transportbeleid zal de beleidsconsistentie toenemen. Nieuwe kennis kan het transportsysteem wijzigen, zal de bedrijven ten goede komen en zal in het onderwijs tot beter opgeleide werknemers leiden. Een integrale aanpak van de hele transportketen is daarbij van groot belang. CONNEKT geeft duurzame antwoorden op wezenlijke vragen, zowel vragen op het terrein van het goederen- en personen transportsysteem als vragen over alle vervoersmodaliteiten. Het kenniscentrum wil een transparant, hoogwaardig, (inter)nationaal en gezaghebbend centrum worden. Vanwege de verwevenheid van publieke en private betrokkenheid bij het transportsysteem is het kenniscentrum dé plaats voor samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en universiteiten. CONNEKT draagt zorg voor vraaggestuurde kennisontwikkeling, als mede voor goede kennisontsluiting en -toepassing. Het kenniscentrum richt zich op programmering van onderzoek; kennisinstellingen krijgen opdracht het onderzoek uit te voeren. Door een lange termijn commitment van bedrijfsleven en overheid wordt de financiering van het centrum veilig gesteld.

  • 2. 
    Besluitvorming Interdepartementale Commissie Economische Structuurversterking

De Interdepartementale Commissie Economische Structuurversterking heeft in oktober 1998 het Kabinet positief geadviseerd over extra investeringen in de economische structuur, waarbij voor het onderdeel versterking kennisinfrastructuur voor de periode 1999–2002 f 35 mln. is gereserveerd voor het kenniscentrum CONNEKT. Wel werd aanvullende informatie gevraagd over het commitment van private partijen, de bundeling van bestaande intermediaire instellingen, onderbouwing van het onderzoeksbudget en de financiering van uit andere departementen. Sinds de indiening van het Businessplan in september 1998 is het kenniscentrum verder ontwikkeld. In bijgaand businessplan CONNEKT1 zijn op basis van de inbreng van de bestaande intermediaire organisaties en de daaraan gelieerde organisaties, de programma’s en projecten verder uitgewerkt.

ICES heeft in de vergadering van 23 februari 1999 ingestemd met het businessplan CONNEKT. Tezamen met de rapportages over andere kenniscentra zal ICES het Kabinet informeren over de voortgang van de kenniscentra.

  • 3. 
    Bundeling van intermediaire organisaties

Zoals uit het businessplan naar voren komt zijn het Centrum Transport Technologie (CTT), Intelligente Transport Systemen Nederland (ITS nl) en het Projectbureau Integrale Verkeers- en Vervoerstudies (Pb IVVS) gevraagd tezamen het nieuwe kenniscentrum te vormen. Deze instellingen zijn thans werkzaam op het terrein van verkeer en vervoer. Deze instellingen hebben op basis van het businessplan met de integratie ingestemd.

Stichting Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Wateren Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW), het Nederlands Instituut voor Maritiem Onderzoek (NIM), Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam (KMR) en Novem hebben een bredere doelstelling dan CONNEKT; hier is samenwerking uitgangspunt. Deze instellingen hebben met deze samenwerking ingestemd.

De Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) is een onderdeel van het departement. Het strategisch onderzoek dat door AVV wordt verricht zal inhoudelijk worden afgestemd met de onderzoeksprogrammering van CONNEKT. Onderzoek dat zich goed leent voor Publiek Private Samenwerking zal door AVV bij CONNEKT worden ingebracht. Het betreft zowel vraaggestuurd onderzoek ten behoeve van beleidsvorming of de uitvoering ervan, als anticiperend onderzoek.

  • 4. 
    Commitment van private partijen

Een aantal bedrijven en instellingen is gevraagd als founding father zitting te nemen in de Raad van Toezicht van CONNEKT. Deze founding fathers financieren de helft van de kosten van de basisstructuur (50% van f 3,5 mln). In de bijlage zijn de verkregen toezeggingen opgenomen. Daarnaast brengen CTT en ITS nl. de deelnemende partijen uit het bedrijfsleven als contribuanten (ca f 1 mln./jaar) in. Overigens zal daarnaast per programma c.q. project altijd sprake zijn van publiek-private samenwerking en financiering. In de ICES-I periode zijn daarmee goede ervaringen opgedaan.

  • 5. 
    Onderbouwing van het onderzoeksbudget

In het businessplan is het initieel onderzoeksprogramma opgenomen,

1 Ter inzage gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie.

waarbij vier werkstromen worden onderscheiden:

–    een verkennend en integraal programma

–    start programma’s voor personen- en goederenvervoer

–    een fundamenteel onderzoeksprogramma

–    en afgeleid/gerelateerd onderzoek

Voor zover thans relevant zijn deze programma’s uitgewerkt en van een meerjaren raming voorzien. Hierbij is mede gebruik gemaakt van de verworven kennis uit de ICES-I periode. Verdergaande detaillering zal in de praktijk plaatsvinden. Daarbij zal ook specifiek aandacht besteed worden aan de veranderingen, die onder invloed van ICT in de maatschappij kunnen optreden voor wat betreft ruimte, tijd en schaal dimensies, aangezien verwacht mag worden dat deze veranderingen een groot indirect effect zullen hebben op verkeer en vervoer.

  • 6. 
    Tijdschema

De concept statuten zullen op korte termijn informeel met de Europese Unie worden besproken teneinde na te gaan of de beoogde werkwijze van het kenniscentrum conform het beleid ten aanzien van steunverlening zal kunnen gaan verlopen.

In het tweede kwartaal zal de Tweede Kamer de concept statuten voorgelegd krijgen.

Het kenniscentrum wordt privaat opgericht na gebleken instemming van de Tweede Kamer.

Evaluaties van het kenniscentrum vinden plaats conform ICES richtlijnen. Het kenniscentrum CONNEKT zal in Delft in de TU wijk gehuisvest worden. Gestreefd wordt naar een bundeling van kennis op deze locatie.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, T. Netelenbos

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.