Brief minister over de Ke-problematiek inzake het tweede voorstel tot wijziging van het Gebruiksplan Schiphol 1997 - Geluidszones rond Schiphol

Deze brief is onder nr. 2 toegevoegd aan dossier 25466 - Geluidszones rond Schiphol.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Geluidszones rond Schiphol; Brief minister over de Ke-problematiek inzake het tweede voorstel tot wijziging van het Gebruiksplan Schiphol 1997 
Document­datum 17-09-1997
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST23781
Kenmerk 25466, nr. 2
Van Verkeer en Waterstaat
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 1997–1998

25 466

Geluidszones rondom Schiphol

Nr. 2

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

’s-Gravenhage, 17 september 1997

Mede namens mijn ambtgenote van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, informeer ik u hierbij over de Ke-problematiek inzake het tweede voorstel tot wijziging van het Gebruiksplan Schiphol 1997.

Deze brief gaat achtereenvolgens in op de voorgeschiedenis, de ontwikkeling bij ongewijzigd gebruik, de door Amsterdam Airport Schiphol voorgestelde maatregelen en de beoordeling en afweging van deze maatregelen.

Voorgeschiedenis

Op 26 augustus 1997 heb ik u geïnformeerd over de problemen met de nacht (LAeq)-zone. De etmaal (Ke)-zone is toen slechts zijdelings aan de orde geweest. Op 21 en 23 mei 1997 heeft de directeur Luchtvaartinspectie aan Amsterdam Airport Schiphol (AAS) schriftelijk medegedeeld dat hij naast een dreigende en feitelijke overschrijding van de nacht (LAeq)-zone tevens een dreigende overschrijding van de (Ke)-zone had geconstateerd.

Op 14 juli 1997 heb ik van AAS een eerste voorstel tot wijziging van het Gebruiksplan Schiphol 1997 ontvangen. Hierin werden vooral maatregelen voorgesteld ter oplossing van de problemen met de nacht (LAeq)-zone. Nadat dit voorstel door mij bij brief van 4 augustus 1997 niet was vastgesteld, heb ik AAS op 18 augustus 1997 bij brief gevraagd opnieuw een voorstel tot wijziging in te dienen. Gezien de door mij aangekondigde maatregelen ter oplossing van de nachtproblematiek diende dit voorstel zich te richten op het oplossen van de problemen met de etmaal (Ke)-zone.

Op 3 september 1997 heb ik het pakket aan nachtmaatregelen, zoals met u besproken, formeel aangeboden aan AAS, zodat AAS deze maatregelen,

die tevens van invloed zijn op de etmaal (Ke)-zone, kon verwerken in het tweede herziene gebruiksplan.

Op 11 september 1997 heeft Amsterdam Airport Schiphol (AAS) mij het tweede voorstel tot wijziging van het Gebruiksplan Schiphol 1997 ter vaststelling doen toekomen. AAS geeft in dit voorstel aan welke maatregelen, naast de door mij voorgenomen maatregelen gericht op de problematiek met de nacht (Laeq)-zone, getroffen zullen worden ter voorkoming van een overschrijding van de etmaal (Ke)-zone gedurende de resterende maanden van 1997.

Ontwikkeling bij ongewijzigd gebruik

Op basis van de gegevens over het feitelijk gebruik van Schiphol in de periode 1 januari tot 1 september 1997, alsmede het geprognotiseerde gebruik in de periode 1 september tot 1 januari 1998 conform het door mij vastgestelde Gebruiksplan Schiphol 1997 is geconstateerd dat indien er geen maatregelen genomen worden er in de resterende maanden van 1997 overschrijdingen van de etmaal (Ke)-zone zullen optreden op de volgende plaatsen:

– In het verlengde van de Buitenveldertbaan ter hoogte van de Amstel. Alhoewel het hier gaat om agrarisch/recreatief gebied heeft het effect op de direct aansluitende woonbebouwing in Amstelveen-noord en Buitenveldert. Bovendien is deze overschrijding het meest ernstig, zowel door de geografische omvang als door de omvang in Ke (2,0 Ke).

– Op twee lokaties in het verlengde van de Aalsmeerbaan bij Oude Meer en tussen Aalsmeer en Kudelstaart. Bij de laatste lokatie gaat het om agrarisch gebied maar wel direct aansluitend aan de woonbebouwing.

– Op diverse lokaties in het verlengde van de Zwanenburgbaan, nabij het Noordzeekanaal, tussen Hoofddorp en Vijfhuizen en ter hoogte van Rijsenhout. Hierbij gaat het om agrarisch gebied.

Alhoewel met name de laatste twee punten vallen in agrarisch gebied, heeft dit mogelijk, binnen de zone, een uitstraling naar aanpalende bebouwing.

De dreigende overschrijdingen variëren tussen 0,3 Ke en 2,0 Ke.

In opdracht van mij uitgevoerde aanvullende berekeningen per 16 september 1997 hebben uitgewezen dat inmiddels sprake is van een feitelijke overschrijding van de etmaal (Ke)-zone. Deze heeft plaatsgevonden op een punt in het verlengde van de Buiten-veldertbaan ter hoogte van de Amstel en bedraagt 0,4 Ke.

Geconstateerd is dat naast dreigende overschrijdingen van de etmaal (Ke)-zone ook onderschrijdingen optreden op een groot aantal andere plaatsen. Het gaat hierbij vooral om de lobben bij de Kaagbaan en bij de Zwanenburgbaan, maar ook op plaatsen nabij de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Hierdoor hebben bijvoorbeeld Leimuiden, Sassenheim, Spaarndam, Assendelft, Amsterdam-west, Bovenkerk en Uithoorn dit jaar een lagere geluidsbelasting. AAS heeft aan mij berekeningen gepresenteerd die aangeven dat als gevolg van deze onderschrijdingen in plaats van de toegestane 15 100 in 1997 ruim 12 000 woningen vallen binnen de etmaalcontour. De wettelijke handhavingssystematiek staat echter niet toe dat overschrijdingen op de ene plaats gecompenseerd worden door onderschrijdingen elders.

Door AAS voorgestelde maatregelen

De door AAS in het tweede voorstel tot wijziging van het gebruiksplan Schiphol 1997 voorgestelde maatregelen zullen er in de praktijk toe leiden dat er tijdens landingspiek-perioden vanaf 1 oktober 1997 in toenemende mate geen tweede landingsbaan meer beschikbaar zal zijn. Afhankelijk van de optredende weersomstandigheden gaat het om de volgende maatregelen, waarbij de laatste drie maatregelen het gevolg zijn van de eerste twee maatregelen en elkaar in de tijd opvolgen (domino-effect):

– Het gebruik van de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan krijgt de hoogste preferentie in de landingspieken.

Deze maatregel gaat in per 11 september 1997.

– De Buitenveldertbaan zal niet meer gebruikt worden in de landingspieken als tweede landingsbaan.

Deze maatregel gaat in per 1 oktober 1997.

– Idem voor de Zwanenburgbaan op een nog door AAS vast te stellen datum tussen 1 oktober en 31 december 1997.

– Idem voor de Aalsmeerbaan op een nog door AAS vast te stellen datum tussen 1 november en 31 december 1997.

– De Aalsmeerbaan zal niet meer gebruikt worden in de startpieken als tweede startbaan.

Deze maatregel gaat in op een nog door AAS vast te stellen datum tussen 1 oktober en 31 december 1997.

Deze maatregelen komen bovenop de reeds per 1 augustus 1997 doorgevoerde sluiting van het zuidelijk gebruik van de Zwanenburgbaan en het per 1 september 1997 voor de duur van 1 maand sluiten van de baan 22/24 (Schiphol-oost baan) voor rechte naderingen over Amsterdam.

Beoordeling

Conform artikel 30b Luchtvaartwet dien ik het gewijzigde gebruiksplan binnen drie weken, mede namens mijn ambtgenote van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, te beoordelen en AAS van mijn besluit in kennis te stellen. Daarbij staan twee wegen open:

– Indien uit het gewijzigde gebruiksplan blijkt dat uitvoering van de door AAS voorgestelde maatregelen leidt tot een gebruik van Schiphol dat naar verwachting in 1997 blijft binnen de etmaal (Ke)-zone, kan het plan worden vastgesteld.

Opgemerkt moet worden dat er wel nog een aantal niet uit te sluiten factoren zijn die van invloed kunnen zijn op de 35 Ke zone. Dat zijn afwijkende weersomstandigheden, vertragingen op de dag die doorschuiven naar na 18.00 uur en dus een hogere straffactor toegekend krijgen. Ook is niet te voorspellen of er maatschappij- en zullen zijn die andere vliegtypen inzetten, met een hogere of lagere geluidsbelasting dan in de schema’s zijn opgenomen.

– Gezien de aard en de omvang van de feitelijke en dreigende overschrijding van de etmaal (Ke)-zone enerzijds en de informatie die mij bereikt over de effecten van de door AAS voorgestelde maatregelen anderzijds kan worden bezien welke andere reacties op het gewijzigde gebruiksplan mogelijk zijn.

Ten aanzien van de aard en de omvang van de feitelijke en dreigende overschrijdingen van de etmaal (Ke)-zone worden de volgende argumenten naar voren gebracht:

– Zoals hiervoor al is aangegeven treden naast dreigende overschrijdingen van de etmaal (Ke)-zone ook onderschrijdingen op op een groot aantal andere plaatsen.

– In het voorgaande is eveneens aangegeven dat volgens de door AAS aangereikte berekeningen in 1997 ruim 12 000 woningen vallen binnen de etmaalcontour in plaats van de in de PKB toegestane 15 100 woningen.

Ten aanzien van de mogelijke effecten van de door AAS voorgestelde maatregelen bereikt mij van verschillende partijen de volgende informatie:

– De maatregelen kunnen aanzienlijke economische effecten hebben.

Doordat de operationele capaciteit van Schiphol in de piekuren tot de helft wordt teruggebracht zullen op korte termijn luchtvaartmaatschappijen, passagiers, touroperators, verladers, expediteurs en afhandelingsmaatschappijen direct getroffen worden.

Op langere termijn kunnen ook indirecte effecten optreden, zoals een teruglopende aantrekkelijkheid van Schiphol en omgeving als vestigingsplaats voor bedrijven en een minder sterke concurrentie-positie voor Schiphol en de KLM.

– De maatregelen kunnen leiden tot een verplaatsing van de geluidshinder, doordat door het ontzien van bepaalde banen meer gebruik zal moeten worden gemaakt van andere banen.

– De maatregelen kunnen ook leiden tot een toename van de luchtverontreiniging doordat vanwege de beperkte capaciteit op Schiphol vliegtuigen «in de wacht worden gezet». Bovendien zal dit dan leiden tot een toename van het kerosinegebruik.

– Tenslotte kunnen de maatregelen een druk leggen op de veiligheid. Dit omdat afgeweken wordt van het preferentieel baangebruiksysteem en vanwege extra drukte op en rond Schiphol mede als gevolg van optredende vertragingen.

Goede afweging essentieel

Om te komen tot een afgewogen besluit over het voorliggende gewijzigde gebruiksplan en de daarin opgenomen maatregelen ter oplossing van de etmaalproblematiek zal ik mij op korte termijn nader oriënteren door het laten uitvoeren van aanvullende berekeningen door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en overleg met betrokken partijen. Bovendien heb ik de Commissie Geluidhinder Schiphol (CGS) verzocht mij met spoed over het gewijzigde gebruiksplan te adviseren.

Op basis van deze nadere oriëntatie zal ik, in overleg met mijn ambts-genote van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, een besluit nemen. Het kan zijn dat er besloten wordt het gebruiksplan vast te stellen dan wel dat er een besluit genomen wordt om het gebruiksplan vast te stellen met nadere aanpassingen. Dit laatste indien zou blijken dat de te nemen maatregelen disproportioneel zijn ten opzichte van de ondervonden hinder.

Het voorgaande heeft uitsluitend betrekking op de periode tot 1 januari 1998, omdat dan een nieuw gebruiksplan van kracht wordt. Bovendien worden per 1 april 1998 de effecten van de slotcoördinatie in de dienstregeling zichtbaar.

Ik stel het op prijs tijdens het ingelaste Algemeen Overleg van donderdag 18 september 1997 over de problematiek rond de etmaal (Ke)-zone alsmede over de te kiezen weg ter oplossing van dit probleem met u van gedachten te wisselen.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, A. Jorritsma-Lebbink

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.