Brief minister over een parallelle Kaagbaan op Schiphol in relatie tot het project Toekomstige Nederlandse Luchtvaart Infrastructuur - Planologische kernbeslissing Schiphol en omgeving

Deze brief is onder nr. 71 toegevoegd aan wetsvoorstel 23552 - Planologische kernbeslissing Schiphol en omgeving i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Planologische kernbeslissing Schiphol en omgeving; Brief minister over een parallelle Kaagbaan op Schiphol in relatie tot het project Toekomstige Nederlandse Luchtvaart Infrastructuur 
Document­datum 02-05-1997
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST21138
Kenmerk 23552, nr. 71
Van Verkeer en Waterstaat
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 1996–1997

23 552

Planologische Kernbeslissing Schiphol en omgeving

Nr. 71

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ’s-Gravenhage, 2 mei 1997

Door middel van deze brief informeer ik u over de gedachtevorming met betrekking tot een Parallelle Kaagbaan op Schiphol in relatie tot het project Toekomstige Nederlandse Luchtvaart Infrastructuur (TNLI). Dit in antwoord op de tijdens het ordedebat van 29 april 1997 door de leden van de Tweede Kamer Rosenmuller en Crone gestelde vraag over dit onderwerp.

Dit onderwerp is aan de orde geweest in het Algemeen Overleg met de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat op 16 april 1997. In dit overleg hebben enige leden mij vragen gesteld over een krantenbericht, waarin gesteld werd dat op mijn departement onderzoek werd verricht naar een mogelijke aanleg van een Parallelle Kaagbaan. Ik heb toen medegedeeld dat een dergelijk onderzoek op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat niet werd verricht. Tevens heb ik desgevraagd over mogelijke activiteiten van Amsterdam Airport Schiphol (A.A.S.) in deze het standpunt ingenomen dat het A.A.S., evenals ieder ander, vrij staat om alternatieve luchthaven – danwel baanconfiguraties, te onderzoeken. Tot slot heb ik in dit overleg gewezen op het volgende in de Perspectievennota TNLI door het kabinet aangekondigde nader onderzoek: «Welke (on)mogelijkheden zijn er om met behulp van een herconfiguratie en/of optimalisatie van het banenstelsel de capaciteit van Schiphol te vergroten met nadrukkelijke inachtneming van de grenzen die aan milieu en externe veiligheid in de PKB Schiphol en Omgeving zijn gesteld?» Ik heb daarbij aangegeven dat in het kader van deze aankondiging een toekomstig onderzoek naar een Parallelle Kaagbaan tot de mogelijkheden behoort.

In het kader van de voorbereiding van het in de Perspectievennota aangekondigde nader onderzoek heeft de projectorganisatie TNLI in de afgelopen periode op vele aspecten informatie verzameld.

Hierbij is onder andere gekeken naar de reeds ten tijde van het Project Mainport en Milieu Schiphol (PMMS) uitgevoerde onderzoeken naar diverse varianten voor een parallelle Kaagbaan.

De resultaten van deze onderzoeken zijn opgenomen in het Integraal Milieu-effectrapport Schiphol en Omgeving (IMER) van december 1993, hoofdstuk 7 «Het meest milieuvriendelijke alternatief.»

Tevens wordt op de Parallelle Kaagbaan ingegaan in de Nota van toelichting bij de ontwerp-PKB Schiphol en omgeving (PKB deel 1, december 1993) in paragraaf 3.5 en in paragraaf 8.3.

Op grond van deze informatie heeft de Stuurgroep TNLI, waarin de departementen van Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, van Economische Zaken, van Algemene Zaken en van Defensie zijn vertegenwoordigd, op 25 april 1997 besloten dit in de Perspectievennota aangekondigde specifieke onderzoek toe te spitsen op de (on)mogelijkheden van een Parallelle Kaagbaan. De opdrachtverlening voor dit onderzoek wordt momenteel voorbereid.

Naar aanleiding van de vraag welke andere informatie wordt verzameld dan wel welk ander onderzoek momenteel gedaan wordt, kan ik u melden dat op basis van de Perspectievennota en de uitkomsten van de discussies die plaatsvinden c.q. hebben plaatsgevonden, een onderzoeksprogramma zal worden vastgesteld.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, A. Jorritsma-Lebbink

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.