Tweede nota van wijziging - Wijziging van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en enkele andere wetten in verband met premiedifferentiatie en marktwerking (Wet premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen)

Deze nota van wijziging is onder nr. 22 toegevoegd aan wetsvoorstel 24698 - Wet premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en enkele andere wetten in verband met premiedifferentiatie en marktwerking (Wet premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen); Tweede nota van wijziging  
Document­datum 07-11-1996
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST17688
Kenmerk 24698, nr. 22
Van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 1996–1997

24 698

Wijziging van de wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en enkele andere wetten in verband met premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (Wet premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen)

Nr. 22

TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 7 november 1996

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

Artikel I wordt als volgt gewijzigd:

In onderdeel U wordt de aanhef van 1°. vervangen door: Het eerste lid, onderdeel c, wordt vervangen door:.

b

Onderdeel W wordt als volgt gewijzigd:

1°. In het voorgestelde artikel 75, vierde lid, wordt na de zinsnede «strekt zich uit tot rechtsopvolgers onder algemene titel van de eigen risicodrager» ingevoegd de zinsnede: en tot het risico dat overgaat op de verkrijgende werkgever als bedoeld in artikel 75b, vierde en zesde lid.

2°. Aan het voorgestelde artikel 75a wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 5. 
    Indien de door de bedrijfsvereniging toegekende arbeidsongeschiktheidsuitkering geheel of ten dele niet aan de werknemer, bedoeld in het eerste lid, wordt betaald wegens het genieten van loon als bedoeld in artikel 44, derde lid, wordt na afloop van een kalenderkwartaal het gezamenlijke bedrag van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en de niet uitbetaalde vakantie-uitkeringen, vermeerderd met het bedrag aan premies dat de eigen risicodrager bij wel-uitbetaling daarover op grond van enige wet verschuldigd zou zijn en dat niet op de uitkeringen in mindering kan worden gebracht, door de eigen risicodrager aan ’s Rijks kas afgedragen.

3°. Het voorgestelde artikel 75b wordt als volgt gewijzigd:

a

  • 1. 
    In het tweede, derde, vierde en zesde lid vervalt telkens de zinsnede «of een deel daarvan».
  • 2. 
    Aan het artikel wordt een zevende lid toegevoegd, luidende: 7. Indien slechts een deel van de onderneming overgaat als bedoeld in het tweede lid, vindt het tweede, vierde en zesde lid toepassing, naar rato van het deel van de loonsom dat het overgegane deel van de onderneming deel uitmaakte van de gehele onderneming in het kalenderjaar voorafgaande aan dat van overgang.

4°. In het voorgestelde artikel 75d, tweede lid, wordt de zinsnede «voor wie hij dat risico draagt» vervangen door: voor wie hij het risico, bedoeld in artikel 75a, eerste lid, draagt.

5°. In het voorgestelde artikel 75e worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  • 1. 
    In het eerste lid wordt de eerste zin vervangen door: De eigen risicodrager stelt, uiterlijk dertien weken na het ontstaan van de ongeschiktheid tot werken van de werknemer voor wie hij het risico, bedoeld in artikel 75a, eerste lid, draagt, een reïntegratieplan op als bedoeld in artikel 71a. Hij behoeft dit plan niet aan de bedrijfsvereniging over te leggen.
  • 2. 
    In het tweede lid wordt de zinsnede «bedoeld in artikel 71a» vervangen door: bedoeld in het eerste lid.
  • 3. 
    In het vierde lid wordt de zinsnede «gericht op de herintreding van die werknemer in het arbeidsproces» vervangen door: gericht op het herstel van de arbeidsgeschiktheid, teneinde de herintreding van die werknemer in het arbeidsproces te bevorderen.

6°. In het voorgestelde artikel 75f, eerste lid, onderdeel c, vervalt het woord «van».

Onderdeel X wordt als volgt gewijzigd:

1°. In het voorgestelde artikel 76a, onderdeel b, wordt «de artikelen 76b, 78 en 78a» vervangen door: de artikelen 76b en 78.

2°. Aan het voorgestelde artikel 76c wordt, onder vervanging van de punt aan het einde van onderdeel g door een puntkomma, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • h. 
    de gelden die de bedrijfsvereniging ontvangt door het heffen van de vervangende premie, bedoeld in artikel 78, zesde lid, over door de eigen risicodrager te betalen arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

3°. Aan het voorgestelde artikel 76d wordt, onder vervanging van de punt aan het einde van onderdeel m door een puntkomma, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • n. 
    het gezamenlijke bedrag van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en de vakantie-uitkeringen die niet zijn uitbetaald wegens het genieten van loon als bedoeld in artikel 44, derde lid, en dat op grond van artikel 44, vierde lid, wordt afgedragen aan ’s Rijks kas, vermeerderd met het bedrag aan premies dat de bedrijfsvereniging bij wel-uitbetaling daarover op grond van enige wet verschuldigd zou zijn en dat niet op de uitkeringen in mindering kan worden gebracht.

c

4°. Aan het voorgestelde artikel 76e wordt, onder vervanging van de punt aan het einde van onderdeel g door een puntkomma, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • h. 
    met inachtneming van artikel 76c, onderdeel h, de gelden die de bedrijfsvereniging ontvangt door het heffen van de vervangende premie, bedoeld in artikel 78, zesde lid.

5°. Het voorgestelde artikel 76f, eerste lid, wordt vervangen door: 1. Ten laste van de Arbeidsongeschiktheidskas komen gedurende de periode van vijf jaar te rekenen vanaf de dag waarop een arbeidsongeschiktheidsuitkering is ingegaan:

  • a. 
    de door de bedrijfsvereniging te betalen arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, alsmede de op grond van enige wet over deze uitkeringen door de bedrijfsvereniging verschuldigde premies die niet op deze uitkeringen in mindering kunnen worden gebracht;
  • b. 
    het gezamenlijke bedrag van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en de vakantie-uitkeringen die in de in de aanhef bedoelde periode niet zijn uitbetaald wegens het genieten van loon als bedoeld in artikel 44, derde lid, en dat op grond van artikel 44, vierde lid, wordt afgedragen aan ’s Rijks kas, vermeerderd met het bedrag aan premies dat de bedrijfsvereniging bij wel-uitbetaling daarover op grond van enige wet verschuldigd zou zijn en dat niet op de uitkeringen in mindering kan worden gebracht.

d

Onderdeel AA wordt als volgt gewijzigd:

De voorgestelde artikelen 87c en 87d worden vervangen door:

Artikel 87c

In afwijking van artikel 7:10, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht beslist de bedrijfsvereniging binnen dertien weken na ontvangst van het bezwaarschrift.

Artikel 87d

Indien bezwaar wordt gemaakt tegen een besluit waaraan een medische of arbeidskundige beoordeling ten grondslag ligt, beslist de bedrijfsvereniging, in afwijking van artikel 7:10 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zeventien weken of, indien zij advies vraagt aan een deskundige die niet onder haar verantwoordelijkheid werkzaam is binnen eenentwintig weken, na ontvangst van het bezwaarschrift.

Artikel 87e

Het bezwaar of beroep van een werkgever tegen de in artikel 75a, vierde lid, bedoelde betaling danwel tegen de in artikel 78, derde of vierde lid, bedoelde opslag of korting kan niet zijn gegrond op de grief, dat de arbeidsongeschiktheidsuitkering ten onrechte of tot een te hoog bedrag is vastgesteld.

II

Aan het voorgestelde artikel II wordt, onder vervanging van de punt aan het einde van onderdeel m door een puntkomma, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • n. 
    het gezamenlijke bedrag van de WAO-conforme uitkeringen en de vakantie-uitkeringen die met overeenkomstige toepassing van artikel 44, derde lid, van de WAO niet zijn uitbetaald en dat met overeenkomstige toepassing van artikel 44, vierde lid, van de WAO wordt afgedragen aan

’s Rijks kas, vermeerderd met het bedrag aan premies dat het FAOP bij wel-uitbetaling daarover op grond van enige wet verschuldigd zou zijn en dat niet op deze uitkeringen in mindering kan worden gebracht.

III

Artikel III wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    In de aanhef wordt «Wet financiële voorzieningen ABP» vervangen door: Wet financiële voorzieningen privatisering ABP.
  • 2. 
    In het voorgestelde artikel 21a van de Wet financiële voorzieningen privatisering ABP wordt het eerste lid, onderdeel b, verletterd tot onderdeel c waarna een nieuw onderdeel b wordt ingevoegd, luidende:
  • b. 
    het gezamenlijke bedrag van de WAO-conforme uitkeringen en de vakantie-uitkeringen die in de in de onderdeel a bedoelde periode met overeenkomstige toepassing van artikel 44, derde lid, van de WAO niet zijn uitbetaald en dat met overeenkomstige toepassing van artikel 44, vierde lid, van de WAO wordt afgedragen aan ’s Rijks kas, vermeerderd met het bedrag aan premies dat het FAOP bij wel-uitbetaling daarover op grond van enige wet verschuldigd zou zijn en dat niet op deze uitkeringen in mindering kan worden gebracht.

IV

In het derde lid van het voorgestelde artikel VI wordt «artikel 25» vervangen door: artikel 26a, tweede en derde lid.

V

Artikel VII wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    De zinsnede «Wet privatisering ABP» wordt vervangen door: Wet financiële voorzieningen privatisering ABP, waarna voor de tekst van het artikel het cijfer 1. wordt geplaatst.
  • 2. 
    Toegevoegd wordt een tweede lid, luidende:
  • 2. 
    Onder overgang van een onderneming als bedoeld in artikel 78, vierde lid, wordt uitsluitend verstaan, de overgang van een onderneming die heeft plaatsgevonden op of na de dag van inwerkingtreding van deze wet.

VI

Voor de tekst van artikel IX wordt het cijfer 1. geplaatst. Toegevoegd wordt een tweede lid, luidende:

  • 2. 
    In afwijking van het eerste lid treden van Artikel I, onderdeel AA, de artikelen 87b en 87d in werking met ingang van 1 januari 1997. Indien het Staatsblad waarin deze wet wordt geplaatst, dan wel het Staatsblad waarin de Invoeringswet nieuwe en gewijzigde arbeidsongeschiktheidsregelingen wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 1996, treden de in de eerste zin genoemde artikelen in werking met ingang van de eerste dag van de kalendermaand na zowel de datum van uitgifte van Staatsblad waarin deze wet wordt geplaatst als de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin de Invoeringswet nieuwe en gewijzigde arbeidsongeschiktheidsregelingen wordt geplaatst.

Toelichting

I, onder a

In de eerder onder 1° van onderdeel U voorgestelde wijziging van artikel 68 werd ten onrechte niet gerefereerd aan het eerste lid, onderdeel c, doch slechts aan onderdeel c van artikel 68.

I, onder b

Door de aanpassing van artikel 75, vierde lid, wordt verduidelijkt dat de garantie ook bij overgang van een onderneming blijft gelden, voorzover zij ziet op de verplichtingen van overdragende werkgever die overgaan op de verkrijgende werkgever.

Met de toevoeging van een nieuw vijfde lid aan het voorgestelde artikel 75a wordt bereikt, dat indien de eigen risicodrager de arbeidsongeschiktheidsuitkering niet hoeft te betalen vanwege het feit dat de betrokken werknemer WSW-werkzaamheden verricht als bedoeld in artikel 44, derde lid, van de WAO, hij gehouden is het hiermee gemoeide bedrag af te dragen aan ’s Rijks kas. Deze regeling stemt overeen met de regeling bedoeld in artikel 44, vierde lid, van de WAO, op grond waarvan de bedrijfsvereniging gehouden is het bedrag gemoeid met de wegens WSW-werkzaamheden niet betaalde arbeidsongeschiktheidsuitkeringen af te dragen aan ’s Rijks kas.

De wijziging van het voorgestelde artikel 75b is van technische aard. In plaats van in de verschillende leden van artikel 75b te refereren aan de overdracht van een deel van een onderneming, wordt thans in het voorgestelde zevende lid geregeld, hoe de voorgaande bepalingen van artikel 75b moeten worden toegepast indien slechts een deel van de onderneming wordt overgedragen.

De wijziging van het voorgestelde artikel 75d is slechts bedoeld ter verduidelijking en daarmee eveneens uitsluitend van technische aard.

Door aanpassing van de eerste zin van het eerste lid van artikel 75e zijn de verplichtingen van de eigen risicodrager betreffende het reïntegratieplan verduidelijkt.

De eigen risicodrager dient evenals een omslaglid na dertien weken van ongeschiktheid tot werken van de werknemer een reïntegratieplan op te stellen. Hij behoeft dit plan echter niet aan de bedrijfsvereniging over te leggen.

Voorts blijkt nu duidelijk uit de wettekst dat de eigen risicodrager voor alle werknemers voor wie hij dat risico draagt een reïntegratieplan dient op te stellen. Uit het huidige artikel 71a van de WAO volgt namelijk dat deze verplichting alleen bestaat ten aanzien van werknemers voor wie een werkgever bij ziekte een loondoorbetalingsplicht heeft. Dit betreft werknemers met een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.

Ten aanzien van werknemers die verzekerd zijn op de voet van artikel 4 of 5 van de werknemersverzekeringen vloeit deze verplichting dus niet voort uit artikel 71a van de WAO. Daarom kan laatstgenoemd artikel niet zonder meer gelden voor eigen risicodragers; deze dragen immers ook het risico voor de zogenaamd fictief verzekerden. Door de aanpassing van het eerste lid van artikel 75e voorziet dit artikellid in een nadere bepaling inzake de verplichtingen van de eigen risicodrager met betrekking tot het opstellen van een reïntegratieplan.

De aanpassing van het vierde lid voorziet erin duidelijker te maken dat de door het Tica te formuleren minimumeisen betrekking dienen te hebben op de inspanningen van de eigen risicodrager om het herstel van de arbeidsgeschiktheid van de werknemer te bevorderen.

I, onder c

Met de voorgestelde onderdelen h bij artikel 76c (zie onder 2°) en artikel 76e (zie onder 4°) wordt bereikt, dat de door de eigen risicodrager verschuldigde vervangende premie, bedoeld in artikel 78, zesde lid, met betrekking tot de door hem te betalen arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, niet ten gunste komt van de Arbeidsongeschiktheidskas, doch van het Arbeidsongeschiktheidsfonds. Het ligt immers niet in de rede de eigen risicodrager bij te laten dragen aan de uit de Arbeidsongeschiktheidskas te financieren arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

Het voorgestelde onderdeel n bij artikel 76d (zie onder 3°), alsmede de wijziging van het eerste lid van artikel 76f (zie onder 5°), zijn opgenomen omdat niet geregeld was, dat de op grond van artikel 44, vierde lid, van de WAO aan het Rijk af te dragen gelden ten laste moeten worden gebracht van het Arbeidsongeschiktheidsfonds respectievelijk van de Arbeidsongeschiktheidskas.

I, onder d

In de toelichting bij artikel LIV van het wetsvoorstel Invoeringswet is uiteengezet dat de bepalingen die vereist zijn voor een goede werking van de medische bezwaarschriftprocedure afzonderlijk en bij voorrang in werking zullen treden. Met het oog op die afzonderlijke inwerkingtreding zijn de bepalingen in de WAO die daarmee verband houden vernummerd. Dit betreft dus geen inhoudelijke wijziging.

II en III

De onder II en III opgenomen wijzigingen van de voorgestelde artikelen II en III vormen een pendant van de hiervoor onder I, onder b, besproken wijzigingen en behoeven geen nadere toelichting.

IV

Deze wijziging betreft een herstel van een verkeerde verwijzing.

V

Het aan artikel VII toe te voegen tweede lid houdt verband met het volgende. Bij de uitvoering van het voorgestelde artikel 78, vierde lid, betreffende de berekening van opslagen en kortingen in de situatie dat er sprake is van een overgang van onderneming doet zich een uitvoeringstechnisch probleem voor. Zonder nadere clausulering zouden de uitvoeringsinstellingen gehouden zijn om ook voor het verleden – dat wil zeggen: voor de periode voor de inwerkingtreding van deze wet – na te gaan of er sprake is geweest van een overgang van een onderneming. Het opsporen van dergelijke overgangen is uitvoeringstechnisch gezien echter ondoenlijk. Vandaar dat ervoor gekozen is het voorgestelde artikel 78, vierde lid, uitsluitend van toepassing te doen zijn op overgangen van onderneming die zich hebben voorgedaan op of na de dag van inwerkingtreding van deze wet.

VI

Het nieuwe tweede lid van artikel IX betreft de aangepaste inwerkingtreding van de bepalingen ten behoeve van de medische bezwaarschriftprocedure. Zie hiervoor mede de toelichting bij artikel LIV van de Invoeringswet.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, F. H. G. de Grave

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.