Brief van de vaste commissie voor OCW ter aanbieding onderzoeksrapporrten 'Invoering competentiegerichte kwalificatiedossiers in het mbo' - Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie

Deze brief is onder nr. 2 toegevoegd aan dossier 31524 - Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie; Brief van de vaste commissie voor OCW ter aanbieding onderzoeksrapporrten 'Invoering competentiegerichte kwalificatiedossiers in het mbo' 
Document­datum 12-02-2009
Publicatie­datum 18-02-2009
Nummer KST127846
Kenmerk 31524, nr. 2
Van Staten-Generaal (SG)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2008–2009

31 524

Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie

Nr. 2

1 Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

BRIEF VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Den Haag, 12 februari 2009

De leden van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bieden u bij deze de onderzoeksrapporten inzake het parlementair onderzoek «invoering competentiegerichte kwalificatiedossiers in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo)» aan, die zij op 11 februari 2009 in ontvangst hebben genomen.

De doelstelling van dit, door de Kamer uitgezette onderzoek was het inwinnen van informatie waarmee de Kamer de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het mbo kan beoordelen en in het verdere traject tot weloverwogen beslissingen kan komen, onder meer over de wetgeving die het sluitstuk vormt van de invoering van het competentiegericht onderwijs.

De probleemstelling bij het onderzoek luidde als volgt: In hoeverre voldoet de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het mbo aan de eisen die de Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen stelt in haar eindrapport «Tijd voor Onderwijs»? Ofwel, in hoeverre is de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het mbo «Dijsselbloem-proof»?

Deze probleemstelling viel vervolgens uiteen in vier deelvragen, die in elk van de deelonderzoeken diende te worden beantwoord.

A.  In hoeverre zijn de verschillende fasen in het beleidsproces (voorbereiding, opstelling, besluitvorming, uitvoering en evaluatie) goed doorlopen ten aanzien van de ontwikkeling en invoering van de kwalificatiedossiers in het mbo (reconstructie van het proces);1

B.  In hoeverre voldoet de inhoud van de kwalificatiedossiers aan de verwachtingen en in hoeverre zijn de kwalificatiedossiers af te stemmen op het Europees Kwalificatiekader (internationaal vergelijkend onderzoek);1

C.  Voldoet de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het mbo aan de randvoorwaarden geld, tijd en expertise (onderzoek naar rand-voorwaarden);1

D.  In hoeverre worden de nieuwe kwalificatiedossiers in het mbo breed

gedragen door betrokkenen (werkgevers, besturen, schoolleiding, docenten en leerlingen) (onderzoek naar draagvlak).1

Deelonderzoek (A) is uitgevoerd door het Bureau Overheidsuitgaven en Onderzoek (BOR) van de Tweede Kamer. Deelonderzoek (B) is uitgevoerd door bureau Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt (KBA). Deelonderzoek (C) is uitgevoerd door het Instituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven (IOO). Deelonderzoek (D) is uitgevoerd door bureau Regioplan.

De rapporten zijn als bijlagen bij deze brief gevoegd.

De voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Van Bochove

3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.