Brief commissie aan bewindspersoon: Aanvullende vragen over plan van aanpak inzake de invoeringstoets Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) - Regels in verband met de uitbreiding van het toezicht op nieuwe zorgaanbieders (Wet toetreding zorgaanbieders)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Aanvullende vragen over plan van aanpak inzake de invoeringstoets Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza)
Document­datum 31-03-2023
Publicatie­datum 31-03-2023
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer

DER STATEN-GENERAAL

Commissie VWS

Aan de minister voor Langdurige Zorg en Sport

Plaats en datum: Betreft:

Den Haag, 5 april 2023

Aanvullende vragen over plan van aanpak inzake de invoeringstoets Wet toetreding

zorgaanbieders (Wtza)

2023Z05543

Ons kenmerk:

Geachte mevrouw Helder,

De invoeringstoets is een belangrijk instrument om er tijdig achter te komen hoe nieuwe wetgeving in de praktijk voor burgers, bedrijven en uitvoeringsorganisaties uitpakt.1 Het kabinet heeft aangegeven open te staan voor alle vormen van samenwerking met de Tweede Kamer op het gebied van de invoeringstoets, waaronder het betrekken van input vanuit de Kamer.2

In uw brief van 6 maart 2023 heeft u op verzoek van de vaste Kamercommissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna: de commissie) uiteengezet hoe u de invoeringstoets op de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) vorm wilt geven.3 Naar aanleiding daarvan en in lijn met de brief van de commissie voor de Werkwijze aan de vaste Kamercommissies van 16 januari 20234 heeft de commissie op de procedurevergadering van 5 april jl. besloten u aanvullend nog het volgende te verzoeken.

De onderwerpen van de invoeringstoets

De commissie verzoekt u in de invoeringstoets nader in te gaan op de gevolgen van de wet voor mensen en private partijen en voor de uitvoering, inclusief de gevolgen op grond van de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza), amendementen en lagere regelgeving.5

Meer specifiek verzoekt de commissie u in te gaan op de gevolgen van de meldplicht, vergunningsplicht (incl. de toetsing op een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG)) en de uitbreiding van de jaarverantwoordingsplicht, en daarbij in ieder geval aandacht te besteden aan de domeinen ICT & gegevensdeling, regeldruk en communicatie.

Is er bijvoorbeeld ten behoeve van het toezicht op de naleving van de meldplicht een koppeling gemaakt tussen gegevens uit het Handelsregister over ingeschreven zorgaanbieders en de gedane meldingen, of bestaan hier technische en/of juridische barrières? Zijn er andere cross-checks die zinvol zijn om uit te voeren maar waarvoor nu juridische belemmeringen zijn c.q. worden verondersteld?5 Wat is al bekend over de regeldruk die gepaard gaat met de verschillende onderdelen van de wet voor de verschillende doelgroepen, inclusief kleinere aanbieders? In hoeverre komt dat overeen met eerdere aannames? Wat zijn de ervaringen met de communicatie over de verschillende onderdelen van de wet? Hebben nieuwe en bestaande zorgaanbieders tijdig en laagdrempelig kennis kunnen nemen van de eisen waaraan zij moeten voldoen, en zijn zij ook daadwerkelijk goed geïnformeerd? En in hoeverre hebben bijvoorbeeld ook bestaande aanbieders die zich hadden moeten melden, zich ook gemeld?

1 Zie: Werkgroep versterking functies Tweede Kamer, Versterking functies Tweede Kamer. Meer dan de som der delen, bijlage bij Kamerstukken II 2021/22, 35992, nr. 1

2 Kamerstukken II 2022/23, 35510, nr. 103.

3 Kamerstukken II 2022/23, 34768, nr. 65.

4 Brief van de commissie voor de Werkwijze over de invoeringstoets, kenmerk 2022Z17788.

5 Zie ook de zes voorlopige centrale vragen zoals opgenomen in Kamerstukken II 2021/22, 35510, nr. 96.

6 Zie bijvoorbeeld ook het rapport van de Algemene Rekenkamer, Een zorgelijk gebrek aan daadkracht. Onderzoek naar de effectiviteit van zorgfraudebestrijding, Kamerstukken II 2021/22, 28828, nr. 132.

Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

In uw brief geeft u aan dat de openbare jaarverantwoording geen onderdeel uitmaakt van de invoeringstoets omdat de verantwoording uiterlijk 31 december 2023 openbaar wordt. De commissie merkt op dat dit onderdeel al wel in werking is getreden en ook voorafgaand aan de openbaarmaking al verplichtingen voor zorgaanbieders in het leven heeft geroepen. De commissie verzoekt u daarom in de invoeringstoets dit onderdeel van de wet ook mee te nemen, en waar relevant ook in de gaan op de overheveling van taken van de Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd (IGJ) naar de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), en eventuele knelpunten die zich hierbij voordoen. Tot slot verzoekt de commissie u om in de invoeringstoets ook op herkenbare wijze in te gaan op de uitvoering van aangenomen moties en toezeggingen bij de behandeling van de Wtza en de AWtza, voor zover deze betrekking hebben op de uitvoering van deze wetten.

Lerende aanpak

De invoeringstoets is een relatief nieuw instrument en het kabinet heeft aangegeven een lerende aanpak te kiezen. De commissie onderschrijft het belang van een dergelijke aanpak en verzoekt u ten behoeve van het leerproces in deze voor VWS eerste invoeringstoets ook aan te geven:

  • • 
    Hoe de ervaringen van de relevante doelgroepen in beeld zijn gebracht om zo goed mogelijk zicht te krijgen op ervaren knelpunten en onbedoelde effecten in de praktijk. De commissie verzoekt u daarbij in ieder geval ook in te gaan op het perspectief van kleinere aanbieders, zzp'ers en cliënten.
  • • 
    Wat, voor zover die in de praktijk al in beeld zijn gekomen, mogelijke wetswijzigingen of andere beleidsopties zijn om gesignaleerde knelpunten te kunnen oplossen, inclusief eventuele suggesties van betrokken ketenpartijen voor verbetering en vereenvoudiging van de uitvoering en het toezicht op de naleving van de wet.7
  • • 
    In meer algemene zin in te gaan op de geleerde lessen bij de totstandkoming van deze invoeringstoets.
  • • 
    De inbreng en zienswijzen van de betrokken ketenpartners CIBG, IGJ en NZa en andere partijen als bijlage bij de invoeringstoets op te nemen.

Tot slot

Bij dezen breng ik u het besluit van de commissie over. Ik verzoek u de commissie uiterlijk 8 mei a.s. te informeren of en zo ja op welke wijze de verzoeken van de commissie kunnen worden ingewilligd.

Hoogachtend,

de griffier van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

M.E. Esmeijer

7 In de brief van 21 april 2022 wijst het kabinet ook op het belang van de kwaliteitscirkel, de PDCA-cyclus. Waar in de invoeringstoets knelpunten worden gevonden (de 'check-fase') zullen zij opgepakt moeten worden (de 'act-fase') [Kamerstukken 2021/22, 35510, nr. 96).

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.