Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën voor het jaar 2022 (Vierde incidentele suppletoire begroting inzake uitvoering rechtsherstel box 3 en garantie annuleringskosten LNG-terminal Gasunie) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36140 - Vierde incidentele suppletoire begroting Financiën 2022 (uitvoering rechtsherstel box 3 en garantie annuleringskosten LNG-terminal Gasunie) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën voor het jaar 2022 (Vierde incidentele suppletoire begroting inzake uitvoering rechtsherstel box 3 en garantie annuleringskosten LNG-terminal Gasunie); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 21-06-2022 |
Publicatiedatum | 21-06-2022 |
Nummer | KST361402 |
Kenmerk | 36140, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 140
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën voor het jaar 2022 (Vierde incidentele suppletoire begroting inzake uitvoering rechtsherstel box 3 en garantie annuleringskosten LNG-terminal Gasunie)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Op 26 april 2022 is de tweede incidentele suppletoire begroting 2022 van Financiën inzake LNG invoercapaciteit in de Eemshaven naar de Tweede Kamer verzonden. Op 25 mei 2022 is de eerste suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Staten-Generaal heeft voor beide suppletoire begrotingen nog niet plaatsgevonden. Om deze reden zijn de in de begrotingsstaat opgenomen standen in de kolommen «Vastgestelde begroting» en de in de tabellen in de artikelsgewijze toelichting opgenomen kolommen «stand na suppletoire begrotingen» nog niet definitief.
De Minister van Financiën,
S.A.M. Kaag
kst-36140-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1.1 Artikel - 1 Belastingen
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Verplichtingen |
3.274.531 |
23.400 |
3.297.931 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven (1) + (2) |
3.085.077 |
17.700 |
3.102.777 |
9.700 |
0 |
0 |
0 |
|
2.858.518 |
6.600 |
2.865.118 |
9.700 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
2.443.400 |
4.100 |
2.447.500 |
5.700 |
0 |
0 |
0 |
Eigen personeel |
2.010.491 |
0 |
2.010.491 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inhuur externen |
425.349 |
4.100 |
429.449 |
5.700 |
0 |
0 |
0 |
Overig personeel |
7.560 |
0 |
7.560 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
415.118 |
2.500 |
417.618 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
ICT |
25.591 |
0 |
25.591 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan SSO's |
296.823 |
0 |
296.823 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overig materieel |
92.704 |
2.500 |
95.204 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
|
226.559 |
11.100 |
237.659 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
3.200 |
0 |
3.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vergoeding proceskosten |
3.200 |
0 |
3.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
161 |
0 |
161 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garantie procesrisico's |
161 |
0 |
161 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
14.476 |
0 |
14.476 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarderingskamer |
2.349 |
0 |
2.349 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kadaster |
2.765 |
0 |
2.765 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kamer van Koophandel |
321 |
0 |
321 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
9.041 |
0 |
9.041 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale |
|||||||
organisaties |
460 |
0 |
460 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationale Douaneraad |
178 |
0 |
178 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige internationale organisaties |
282 |
0 |
282 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
352.060 |
0 |
352.060 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ICT opdrachten |
294.027 |
0 |
294.027 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige opdrachten |
58.033 |
0 |
58.033 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
79.679 |
0 |
79.679 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage Logius |
78.379 |
0 |
78.379 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage overige agentschappen |
1.300 |
0 |
1.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Schade)vergoeding |
18.701 |
0 |
18.701 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Schade)vergoedingen |
18.701 |
0 |
18.701 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rente |
121.269 |
11.100 |
132.369 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Belasting- en invorderingsrente |
121.269 |
11.100 |
132.369 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotings- |
|||||||
hoofdstukken |
|
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Toerekening uitgaven aan Douane |
|
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Toerekening uitgaven aan Toeslagen |
|
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten (3) + (4) |
177.279.914 |
0 |
177.279.914 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma-ontvangsten (3) |
177.164.171 |
0 |
177.164.171 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
waarvan: Belastingontvangsten |
176.582.078 |
0 |
176.582.078 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
7.000 |
0 |
7.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doorbelasten kosten vervolging |
7.000 |
0 |
7.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rente |
423.071 |
0 |
423.071 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Belasting- en invorderingsrente |
423.071 |
0 |
423.071 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Boetes en schikkingen |
152.022 |
0 |
152.022 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten boetes en schikkingen |
152.022 |
0 |
152.022 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsontvangsten (4) |
115.743 |
0 |
115.743 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
|||||||
Omschrijving |
Stand na |
Mutatie 4e |
Stand na 4e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
suppletoire |
ISB 2022 |
ISB 2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
begro- |
|||||||
tingen |
|||||||
(inclusief |
|||||||
ISB's) |
|||||||
Verplichtingen |
3.274.531 |
23.400 |
3.297.931 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
316 |
0 |
316 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige verplichtingen |
3.274.215 |
23.400 |
3.297.615 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
Voor de uitvoering van de werkzaamheden voor het rechtsherstel box 3 worden uitgaven voorzien in de periode 2022-2024. De herstelwerkzaamheden box 3 starten per 1 juli 20221. Belastingplichtigen die massaal bezwaar hebben gemaakt voor box 3 (2017-2020) dienen herstel te ontvangen voor de uiterlijke datum van 4 augustus 2022 die volgt uit het arrest van de Hoge Raad. Een spoedige start van de herstelactie is daarom noodzakelijk.
De uitvoeringskosten voor 2022 worden geraamd op € 18 mln. (waarvan € 6,6 mln. uitvoering door de Belastingdienst, € 0,3 mln. uitvoering door Toeslagen (opgenomen op artikel 13 Toeslagen) en € 11,1 mln. belasting-rente). De uitvoeringskosten voor de eerste maanden van 2023 worden geraamd op € 10 mln. (waarvan € 9,7 mln. uitvoering door de Belastingdienst en € 0,3 mln. uitvoering door Toeslagen (opgenomen op artikel 13 Toeslagen)). Dit betreft uitgavenbudgetten.
Een gedeelte van bovengenoemde uitgavenbudgetten betreft middelen voor externe inhuur. Voor deze externe inhuur wordt in 2022 ook de verplichting aangegaan voor de uitgaven in de eerste helft van 2023. Daardoor is het benodigde verplichtingenbudget in 2022 (€ 24 mln., waarvan € 23,4 mln. op artikel 1 Belastingen en € 0,6 mln. op artikel 13 Toeslagen) groter dan de uitgavenmutatie 2022 (€ 18 mln.).
De overige benodigde budgetten voor de uitvoeringskosten 2023 en 2024 zullen later, op de reguliere begrotingsmomenten, worden overgeheveld.
1 Kamerstukken 2021-2022, 32 140, nr. 106 1.2 Artikel - 3 Financieringsactiviteiten publiek- private sector
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Verplichtingen |
5.247.451 |
40.000 |
5.287.451 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
1.560.368 |
0 |
1.560.368 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
20 |
0 |
20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regeling BF |
20 |
0 |
20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
722.917 |
0 |
722.917 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lening KLM |
722.917 |
0 |
722.917 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
6.309 |
0 |
6.309 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen |
3.678 |
0 |
3.678 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opstart Invest International |
2.631 |
0 |
2.631 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking |
827.000 |
0 |
827.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aan-verkooop vermogenstitels |
220.000 |
0 |
220.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL |
330.000 |
0 |
330.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie Invest International |
177.000 |
0 |
177.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
4.122 |
0 |
4.122 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NLFI |
4.122 |
0 |
4.122 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting/onttrekking begrotingsre- |
|||||||
serve |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dotatie begrotingsreserve Gasunie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
1.813.183 |
1.020 |
1.814.203 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
24.000 |
1.020 |
25.020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Premieontvangsten garantie KLM |
24.000 |
0 |
24.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Premieontvangsten garantie Gasunie |
0 |
1.020 |
1.020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
41.463 |
0 |
41.463 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Renteontvangsten lening KLM |
41.463 |
0 |
41.463 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking |
1.743.658 |
0 |
1.743.658 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aan-/verkoop vermogenstitels |
281.300 |
0 |
281.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dividenden staatsdeelnemingen |
1.347.358 |
0 |
1.347.358 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Winstafdracht DNB |
15.000 |
0 |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: rente-inkomsten ESM |
15.000 |
0 |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
4.062 |
0 |
4.062 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NLFI |
4.062 |
0 |
4.062 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tabel 4 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x 1.000) |
|||||||
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Verplichtingen |
5.247.451 |
40.000 |
5.287.451 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
160.000 |
40.000 |
200.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties en vrijwaringen staats- |
|||||||
deelnemingen |
160.000 |
40.000 |
200.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige verplichtingen |
5.087.451 |
0 |
5.087.451 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Stand na |
Mutatie 4e |
Stand na 4e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie Mutatie |
|
suppletoire |
ISB 2022 |
ISB 2022 |
2023 |
2024 |
2025 2026 |
||
begro tingen (inclusief |
|||||||
ISB's) |
|||||||
Verwerving vermogenstitels |
220.000 |
0 |
220.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL |
330.000 |
0 |
330.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie Invest International |
177.000 |
0 |
177.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie TenneT |
4.250.000 |
0 |
4.250.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige betalingsverplichtingen |
10.451 |
0 |
10.451 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting |
|||||||
Verplichtingen |
|||||||
Om de afhankelijkheid van aardgas uit Rusland snel te verminderen met |
|||||||
behoud van leveringszekerheid, |
, heeft Gasunie een tweede LNG-terminal |
||||||
gehuurd. Vanwege de stijgende vraag naar drijvende terminals, is deze tweede terminal met spoed gecontracteerd met de mogelijkheid tot annuleren tot 1 juli 2022 tegen eenmalige kosten van € 50 mln. De Nederlandse staat is voornemens om (conform Europese staatssteun-kaders) voor 80% van dit bedrag garant te staan, wat neerkomt op een |
|||||||
garantie van € 40 mln. |
|||||||
Ontvangsten |
|||||||
Voor het verlenen van de garantie zal Gasunie een marktconforme premie |
|||||||
van € 1,02 mln. betalen. De ontvangen premie zal indien nodig gebruikt worden voor het dekken van (een deel van) de annuleringskosten. |
|||||||
1.3 Artikel - 13 Toeslagen |
|||||||
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van |
beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000) |
||||||
Omschrijving |
Stand na |
Mutatie 4e |
Stand na 4e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie Mutatie |
|
suppletoire |
ISB 2022 |
ISB 2022 |
2023 |
2024 |
2025 2026 |
||
begro tingen (inclusief |
|||||||
ISB's) |
|||||||
Verplichtingen |
1.822.773 |
600 |
1.823.373 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven (1) + (2) |
1.962.185 |
300 |
1.962.485 |
300 |
0 |
0 |
0 |
|
354.055 |
300 |
354.355 |
300 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
343.176 |
300 |
343.476 |
300 |
0 |
0 |
0 |
Eigen personeel |
169.745 |
0 |
169.745 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inhuur externen |
172.381 |
300 |
172.681 |
300 |
0 |
0 |
0 |
Overig personeel |
1.050 |
0 |
1.050 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
10.879 |
0 |
10.879 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ICT |
213 |
0 |
213 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan SSO's |
628 |
0 |
628 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige materiële uitgaven |
10.038 |
0 |
10.038 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1.608.130 |
0 |
1.608.130 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage overige ZBO's/RWT's |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
3.300 |
0 |
3.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Bijdrage aan (inter)nationale |
|||||||
organisaties |
3.300 |
0 |
3.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
45.026 |
0 |
45.026 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ICT opdrachten |
26 |
0 |
26 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige opdrachten |
45.000 |
0 |
45.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
84.445 |
0 |
84.445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
84.445 |
0 |
84.445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Schade)vergoeding |
1.283.555 |
0 |
1.283.555 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Compensatie toeslagengedupeerden |
383.605 |
0 |
383.605 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kwijtschelden private schulden |
308.700 |
0 |
308.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Herstelprogramma voor kinderen |
420.000 |
0 |
420.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Herstelregeling voor ex-partners Herstelregeling voor gedupeerden |
60.000 |
0 |
60.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
andere toeslagen |
47.000 |
0 |
47.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige (schade)vergoedingen |
64.250 |
0 |
64.250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotings- |
|||||||
hoofdstukken Toegerekende uitgaven van |
191.702 |
0 |
191.702 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Belastingen |
191.702 |
0 |
191.702 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Voor een toelichting op de wijziging op de verplichtingen (€ 0,6 mln.) en uitgaven (€ 0,3 mln. in 2022 en € 0,3 mln. in 2023) wordt verwezen naar de toelichting onder artikel 1 Belastingen.
Toelichting twee fouten memorie van toelichting eerste supple-toire begroting 2022
In de eerste suppletoire begroting 2022 zijn twee fouten in de memorie van toelichting ontstaan. Deze hebben geen invloed op het voorstel van wet. Hieronder worden de fouten toegelicht en wordt de juiste informatie geboden.
Er is een onjuiste meerjarige mutatiereeks voor de winstafdracht DNB opgenomen in tabel 12, artikel 3 (Financieringsactiviteiten publiek-private sector). Hier staat een mutatie van € 0 in de jaren 2023 tot en met 2026. De juiste reeks mutaties is - € 1 mln., - € 13 mln., - € 11 mln. en - € 7 mln. voor de jaren 2023 tot en met 2026.
Er is een verkeerde verplichtingenstand opgenomen in tabel 24, artikel 10 (Nog onverdeeld). In de eerste suppletoire begroting staat € 151,777 mln. vermeld; de correcte stand is € 277,681 mln.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 140, nr. 2 6