Verzoek inzake Dag van de Publieke Dienstverlening 23 juni 2022

1.

Kerngegevens

Officiële titel Verzoek inzake Dag van de Publieke Dienstverlening 23 juni 2022
Document­datum 19-05-2022
Publicatie­datum 19-05-2022
Commissie(s) Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Commissie SZW

Aan alle Kamerleden

Plaats en datum:

Den Haag, 18 mei 2022

Betreft:

Uitnodiging voor en verzoek inzake Dag van de Publieke Dienstverlening 23 juni 2022

Ons kenmerk:

2022Z09760/2022D20161

Bijlage:

Programma Dag van de Publieke Dienstverlening 23 juni 2022

Geachte Kamerleden,

(met name van de commissies BiZa, DiZa, J&V, SZW, OCW, VWS, Financiën, EZK en I&W),

De Tweede Kamer organiseert op donderdag 23 juni 2022 van 13.00 tot 17.30 uur een evenement in het kader van de Dag van de Publieke Dienstverlening. Er worden onder andere rondetafelgesprekken en gespreksrondes georganiseerd.

Met de brief van de voorzitter van de commissie SZW van 31 maart 2022 bent u uitgenodigd voor de Dag van de Publieke Dienstverlening, die dit jaar voor het eerst zal worden georganiseerd.

De dag zal plaatsvinden op 23 juni 2022, in navolging van de Public Service Day van de Verenigde Naties. Op deze dag zal overheidsbreed de uitvoering en dienstverlening aan de politiek worden gepresenteerd en zal het gesprek aangegaan worden over hoe het staat met de uitvoering en dienstverlening binnen Nederland.1

Een aantal commissies heeft desgevraagd suggesties aangeleverd voor uit te nodigen uitvoeringsorganisaties en te behandelen onderwerpen die door de voorbereidingsgroep2 zijn verwerkt in het programma voor die middag. Hartelijk dank daarvoor.

Doel van de dag van de Publieke Dienstverlening

Het doel van het programma in de Tweede Kamer op de dag van de Publieke Dienstverlening is (in aansluiting op de motie3) om breed en intensief in gesprek gaan met de diverse uitvoeringsorganisaties. Het gaat daarbij om het achterhalen in hoeverre de professional rekening kan houden met de menselijke maat, welk beleid en regelgeving moeilijk toe te passen blijken in de praktijk, wat de nadelen en knelpunten zijn, waar de mensen die met uitvoeringsorganisaties te maken hebben tegenaan lopen, hoe dat wordt aangepakt en wat de rol van de politiek hierbij is of zou moeten zijn.

De dag is een jaarlijks terugkerende dag, waarop de regering presenteert hoe het overheidsbreed gesteld is met de Staat van de Uitvoering. Met de opbrengsten van deze dag kan de Kamer verder in debat gaan met het kabinet.

Rondetafelgesprekken

Tijdens de openbare rondetafelgesprekken, die in drie commissiezalen simultaan georganiseerd worden, kunt u met meerdere uitvoeringsorganisaties in gesprek gaan. De indeling voor de drie openbare rondetafelgesprekken die zullen plaatsvinden van 14.40 - 15.40 uur:

  • Kadaster, IND, Nationale Politie, CJIB (cluster commissies BiZa, DiZa en J&V);
  • UWV, CAK, DUO, Inspectie OCW en Inspectie VWS (cluster commissies SZW, OCW en VWS);
  • Belastingdienst, Toeslagen, Kamer van Koophandel, RVO (cluster commissies Financiën, DiZa en EZK).

    Tijdens de rondetafelgesprekken zullen dilemma’s in de uitvoering aan de orde komen en hoe het contact beter kan vormkrijgen tussen uitvoerders en Kamerleden.4

    De dilemma’s zijn bijvoorbeeld rechtmatigheid versus rechtvaardigheid (maatwerk versus gelijke behandeling), zie onder andere het programma van Werk aan Uitvoering5, de conclusies en aanbevelingen van de commissie Bosman (TCU)6 en het vervolg (plenaire debat van 24 maart 2022 en ingediende moties)7.

    De genodigden voor de rondetafelgesprekken wordt gevraagd om vooraf schriftelijk bestaande informatie over hun (uitvoerings)organisatie, zoals een factsheet, te sturen. De factsheets zullen worden opgenomen in de reader voor de commissieleden en openbaar beschikbaar komen via de website van de Tweede Kamer.

    Gespreksrondes

    Aansluitend op de rondetafelgesprekken zullen gespreksrondes plaatsvinden waarbij Kamerleden in gesprek gaan met uitvoerders (mensen van de werkvloer) van zes geselecteerde uitvoeringsorganisaties en beleidsambtenaren van de ministeries in kleine groepjes van circa zes mensen. Deze gesprekken hebben een informeel en besloten karakter en zijn niet openbaar (te volgen). Er zijn twee rondes van circa 25 minuten gepland. De centrale vraagstelling van die gespreksrondes:

    Hoe is de dienstverlening te verbeteren, zodat de cliënt/burger beter bediend kan worden?

    Aanmelding

    Gaarne vernemen wij uiterlijk 7 juni 2022, of uw in de gelegenheid bent om aan de middag deel te nemen en welk rondetafelgesprek en welke gespreksrondes uw voorkeur hebben. Verder benadrukken we graag dat ook leden uit de overige Kamercommissies van harte welkom zijn om gedurende de middag deel te nemen aan een of meerdere activiteiten. Zie hiervoor het programma in de bijlage van deze uitnodiging. U kunt uw aanmelding mailen naar cie.szw@tweedekamer.nl. Het definitieve programma van deze middag mailen wij u zodra dat definitief is vastgesteld.

    De Dag van de Publieke Dienstverlening zal plaatsvinden op donderdag 23 juni 2022, van 13.00 - 17.30 uur (inclusief borrel) in de centrale hal en commissiezalen. Mede dankzij uw inzet belooft het een interessante middag te worden.

    Hoogachtend,

    de Kamerleden van de voorbereidingsgroep van de vaste commissies voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Binnenlandse Zaken,

    Don Ceder (CU, voorzitter), Daan de Kort (VVD), Mark Strolenberg (VVD), Hind Dekker-Abdulaziz (D66), Senna Maatoug (GL) en Liane den Haan (Fractie Den Haan).

    namens deze,

    de griffier van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

    H.J. Post

    Programma Dag van de Publieke Dienstverlening op donderdag 23 juni 2022 - versie 18 mei 2022

    Centrale Hal

    12.50 - 13.00 uur ontvangst deelnemers en start stagekraam waar Kamerleden stages kunnen aanvragen bij uitvoeringsorganisaties (rest van de middag)

    13.00 - 13.10 uur start met opening/inleiding door de Kamervoorzitter

    13.10 - 13.30 uur interview8 met Carola Schouten, Evert Jan Slootweg en een vertegenwoordiger Landelijke Cliëntenraad door Don Ceder en Senna Maatoug.

    Commissiezalen

    13.30 - 14.25 uur drie (openbare) rondetafelgesprekken met uitvoeringsorganisaties en Kamerleden (simultaan in 3 verschillende zalen):

    • Zaal 1: Kadaster, IND, Nationale Politie, CJIB (cluster Commissies BiZa, DiZa en J&V)
    • Zaal 2: UWV, CAK, DUO, Inspectie OCW en Inspectie VWS (cluster Commissies SZW, OCW en VWS)
    • Zaal 3: Belastingdienst, Toeslagen, Kamer van Koophandel, RVO (cluster Commissies Financiën, EZK, DiZa)

    14.25 - 14.40 uur koffie/thee pauze

    14.40 - 15.40 uur (besloten) gespreksrondes in twee delen met medewerkers uitvoeringsorganisaties, beleidsambtenaren van het ministerie en Kamerleden (2 rondes in diverse commissiezalen). Deze gesprekken hebben een informeel en besloten karakter en zijn niet openbaar (te volgen):

    14.40 - 15.05 uur gespreksronde 1 (met uitvoeringsorganisaties, beleidsambtenaren van het ministerie en Kamerleden)

    • Zaal 1 - met de Nationale Politie;
    • Zaal 2 - met de IND;
    • Zaal 3 - met de Belastingdienst;
    • Zaal 4 - met Rijkswaterstaat;
    • Zaal 5 - met de VNG;
    • Zaal 6 - met het UWV.

    15.05 - 15.10 uur Kamerleden wisselen van zaal

    15.10 - 15.40 uur gespreksronde 2 (met dezelfde uitvoeringsorganisaties, beleidsambtenaren van het ministerie en Kamerleden)

    15.40 - 15.50 uur pauze

    15.50 - 16.00 uur afsluiting door Don Ceder

    16.00 - 17.30 uur borrel

    1 Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie Tielen en Ceder, die op 28 september 2021 met algemene stemmen is aangenomen. In deze motie wordt de regering opgeroepen een jaarlijkse Dag van de Uitvoering te organiseren met daarbij een rol voor de Kamer. Ook de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU) heeft hier eerder een aanbeveling toe gedaan (zie aanbeveling 6 van het rapport van de TCU, Klem tussen balie en beleid).

    2 De voorbereidingsgroep bestaat uit de leden Ceder (CU, voorzitter), De Kort (VVD), Strolenberg (VVD), Dekker-Abdulaziz (D66), Maatoug (GL) en Den Haan (Fractie Den Haan).

    3 Motie Tielen, Ceder, Kamerstuk 26 448, nr. 657.

    4 Bijvoorbeeld knelpuntenbrief UWV en knelpuntenbrief SVB, bijlagen van Kamerstuk 26 448, nr. 652 van 6 juli 2021.

    5 Kabinet: Kabinetsreactie en rapport 'Werk aan Uitvoering' (15 maart 2021).

    6 Commissie Bosman, eindrapport van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU): Klem tussen balie en beleid van 25 februari 2021.

    7 Ongecorrigeerd stenogram van het plenaire debat over het rapport van de TCU, zie Recente Kamerstukken | Tweede Kamer der Staten-Generaal.

    8 Carola Schouten is minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, Evert Jan Slootweg (Kamerlid) was lid van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties (commissie Bosman)

    Tweede Kamer der Staten-Generaal

    Postbus 20018

    2500 EA Den Haag

    • T. 
      070-3182211
    • E. 
      cie.szw@tweedekamer.nl

 
 
 
 

3.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.