Verbied gepersonaliseerde advertenties een maand voor de verkiezingen - Hoofdinhoud
Door Paul Tang op 25 november 2021 Delen
Zojuist presenteerde Eurocommissaris Věra Jourová het langverwachte wetsvoorstel dat desinformatie rondom verkiezingen onmogelijk moet maken door meer transparantie te bieden over politieke advertenties en over targetingtechnieken. Ik hoopte op een krachtige aanpak, maar ben teleurgesteld:
“Desinformatie is een vergif voor de democratie, maar de Europese Commissie durft geen ingrijpend en effectief antidotum te presenteren. Het targetten van individuele kiezers blijft mogelijk en adverteren tot aan het stemhokje blijft toegestaan.”
Transparantie
In de regulering legt de Europese Commissie nieuwe transparantie-eisen op aan alle politieke advertentie dienstverleners. Zo moeten adverteerders voortaan gaan labellen dat een advertentie politieke bedoelingen heeft en onthullen wie de financierder is van de reclame. Ook moeten advertentieplatforms inzicht gaan geven in de targeting en amplificatietechnieken.
“Van Trumps presidentsverkiezing tot aan het Oekraïnereferendum kleven geruchten van desinformatie. Toch weet niemand van de hoed en de rand, waardoor wantrouwen in de democratie wordt gevoed. We moeten daarom niet alleen inzetten op transparantie, maar verder gaan door een verbod op alle gepersonaliseerde politieke advertenties in te voeren tot een maand voor de verkiezingen.”
Na kerst nemen we het voorstel in behandeling in het Europees Parlement, net als de Raad van de Europese Unie. In april 2023 treedt het voorstel naar verwachting in werking.