Brief regering; Extra reistijd Haringvlietbrug - Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2021

Deze brief is onder nr. 92 toegevoegd aan wetsvoorstel 35570 A - Vaststelling begroting Infrastructuurfonds 2021 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2021; Brief regering; Extra reistijd Haringvlietbrug
Document­datum 29-07-2021
Publicatie­datum 24-08-2021
Nummer KST35570A92
Kenmerk 35570 A, nr. 92
Commissie(s) Infrastructuur en Waterstaat (IW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2020-

2021

35 570 A

Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2021

Nr. 92

BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 29 juli 2021

Op 30 juni jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de beperkingen op de Haringvlietbrug voor het wegverkeer en de scheepvaart (Kamerstuk 35 570 A, nr. 88).

In deze brief heb aangegeven dat ik vanwege veiligheidsoverwegingen genoodzaakt ben om de maximumsnelheid op de Haringvlietbrug terug te brengen naar 50 km/h en het verkeer over één rijstrook te laten rijden. Daarbij heb ik gemeld dat de extra reistijd rond de Haringvlietbrug met deze maatregelen tijdens een avondspits op een werkdag uitkomt op ongeveer 30 minuten.

Momenteel wordt de extra reistijd nader onderzocht. Uit de eerste berekeningen is naar voren gekomen dat extra reistijd tijdens de avondspits voor de A29 in zuidelijke richting 68 minuten en in noordelijke richting 40 minuten zou kunnen bedragen. Op de parallelle A4/16 is de extra reistijd 20 minuten. Deze berekeningen gaan overigens uit van de reisprognoses voor het jaar 2023. Voorts is nog geen rekening gehouden met forse inzet van mobiliteitsmanagement. De eerste voorlopige resultaten zijn met relevante wegbeheerders en veiligheidsregio's gedeeld. Verder onderzoek, onder andere naar effecten op de ochtendspits, wordt thans uitgevoerd. Zodra dit onderzoek is afgerond informeer ik u.

Daarnaast zal in lijn met motie van de leden Geurts en De Groot (Kamerstuk 29 398, nr. 947) bij een monitoring worden bezien of het

kst-35570-A-92 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021

mogelijk is de maatregelen voor het wegverkeer te verlichten, bijvoorbeeld met maatwerk in de spits, uitzonderingen voor hulpdiensten en het ov of trajectcontrole, binnen de grenzen van wat veilig mogelijk is.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

  • C. 
    van Nieuwenhuizen Wijbenga

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 570 A, nr. 92 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.