Europese klimaatwet (‘Fit for 55’) moet socialer

Met dank overgenomen van E.M.R. (Esther) de Lange i, gepubliceerd op woensdag 14 juli 2021, 14:56.

De Europese Commissie presenteerde vandaag het langverwachte wetgevingspakket dat ervoor moet zorgen dat de Europese Unie 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Dit ‘Fit for 55’-pakket omvat wetsvoorstellen die grote gevolgen hebben voor gezinnen en bedrijven en is onderdeel van de Green Deal van Frans Timmermans. Het CDA is blij dat er nu eindelijk concrete plannen zijn om de klimaatdoelen te halen, maar zet wel een aantal vraagtekens bij het pakket van de klimaatcommissaris.

CDA-delegatieleider Esther de Lange is als vicevoorzitter van de EVP-fractie woordvoerder op dit pakket: “Er is nu actie nodig om de klimaatverandering tegen te gaan, de Europese Klimaatwet is daarom hoognodig. De aarde goed achterlaten voor onze kinderen is een vorm van rentmeesterschap, wat wij als CDA hoog in het vaandel hebben staan. En vergis je niet, 55% minder uitstoot in 2030 is een gigantische opgave, daar hebben we nog minder dan 10 jaar voor. Daar hebben we weloverwogen, gedegen onderbouwd én sociaal beleid voor nodig. Met oog voor de gevolgen voor het dagelijks leven van Nederlanders en andere Europeanen.” De Lange wil voorkomen dat de lasten vooral op de smalste schouders komen te liggen: “Je kunt niet groen doen als je rood staat en wie net na lang sparen een zuinige verwarmingsketel of benzineauto heeft gekocht, zou nu nogmaals op kosten worden gejaagd. We moeten voorkomen dat woningeigenaren of mensen die hun auto nodig hebben om mobiel te zijn, eenzijdig de rekening gepresenteerd krijgen.”

Voor het CDA moet het klimaatbeleid dus ambitieus, maar ook sociaal zijn. De Lange: “De intenties zijn vast goed, maar het is nog maar de vraag of het voorgestelde Climate Action Social Facility daadwerkelijk bij die gezinnen terecht komt die de steun het hardst nodig hebben. De energietransitie moet niet alleen te doen zijn voor de Teslarijder met een laadpaal in de voortuin, maar ook voor heel normale Nederlandse gezinnen. Wij willen garanties dat dit geld gericht mensen en bedrijven helpt om de omschakeling naar duurzamere mobiliteit te maken in heel Europa en niet alleen de kassen van de lidstaten spekt.”

print