Corona en Internationaal Personenvervoer

Met dank overgenomen van R.J. (Remco) Dijkstra i, gepubliceerd op donderdag 24 september 2020, 2:38.

Voorzitter, na de lockdown in maart en april werd internationaal personenverkeer weer mogelijk. Dat brengt ook risico’s met zich mee. Risico’s op nieuwe besmettingen. Besmettingen van over de grens willen we niet, maar de grenzen sluiten evenmin. Oplossingen zijn niet eenvoudig, daarom kijk ik waar we onduidelijkheid en onzekerheid kunnen wegnemen.

De VVD wil de risico’s van corona beperken, zeker nu reizen, met vele beperkingen, weer mogelijk is. Veiligheid staat voorop. Iedereen verlangt terug naar de tijd vóór het virus. Het internationaal reizen zal er voorlopig anders uit zien.

Ik sprak de afgelopen maanden met verschillende mensen in de reisbranche, deze is zeer zwaar en langdurig getroffen. Er heerst onzekerheid over wat de toekomst brengt.

Ik wil daarom benadrukken dat economisch herstel welkom is voor de reisbranche, maar ook voor de horeca, toeristische bestemmingen, de luchtvaart en alle andere sectoren die door het virus in zwaar weer terecht gekomen zijn. Wij zijn nog niet klaar mee met covid19.

Tegelijkertijd moet Nederland bij herstel de boot niet missen. Als veiligheid voorop staat, hoe kunnen we zorgen dat we wel weer veilig kunnen reizen? Hoe herstellen we de zakelijke, sociale en onze vakantiereizen?

We kennen een prachtig netwerk met internationale verbindingen waar reisorganisaties met 21.000 hardwerkende mensen zich dagelijks inzetten voor tevreden klanten. Dat prachtige netwerk mag niet verloren gaan. Deze blijft nodig en verdient gepaste steun van de overheid. Ook is het belangrijk het gesprek aan te blijven gaan met de reissector over waar oplossingen mogelijk zijn. De overheid als partner.

Voor de consument is het een probleem dat een code oranje geen geldige reden is om een vliegticket te annuleren. Je krijgt je geld dan dus niet terug. Ook wat als de plek waar je op dat moment bent ineens code oranje krijgt?

Toch vertrekken er iedere dag vliegtuigen naar oranje gebieden. Daarom gaan sommige mensen zelf hun reis samenstellen, anders moeten ze halsoverkop terug en extra kosten maken, want bij een georganiseerde reis geldt de plicht voor reisorganisaties om hun klanten terug te halen.

Dit is zo niet langer houdbaar. Zou je niet makkelijker moeten kunnen annuleren vanwege corona? Of vanwege een andere kleur van je bestemming? Dat je eenvoudiger kunt omboeken, je geld, of in ieder geval een werkbare voucher terugkrijgen? Bemoedigend is dat bij boekingen vanaf 1/10 nieuwe afspraken gelden. Kan het plan van de ANVR-voucherbank een rol spelen? En welke initiatieven spelen bij de Europese commissie?

Belangrijk ook; Minister hoe maken we mensen bewuster? Hoe wijzen we mensen op hun eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van handelen? Zonder dat reizen onmogelijk wordt gemaakt?

De VVD wil de reiziger goed laten informeren. Vertrouwen herstellen is nodig. Daar hoort een passend reisadvies bij en uitleg bij de totstandkoming van de kleurcodes voor bestemmingen. Waarom groen, geel, oranje of rood en op basis van welke criteria? De brief van gisteren is nog wat mager.

Kan regionaal maatwerk helpen als het gaat om de status van landen en regio’s? Is enige Europese afstemming hier op zijn plaats en is deze gewenst?

Ik wil het kabinet vragen wat beter kan en welke details van de gehanteerde criteria gelden bij reisadviezen zodat mensen het transparant kunnen controleren. Mensen zijn niet dom en denken zelf ook na.

Er mag best meer uniformiteit komen om bij te dragen aan een veiliger reisomgeving. Wanneer alleen het RIVM-advies leidend is, is dat dan afdoende en het meest verstandig?

Kan het advies dan wellicht eerder worden afgegeven, zodat mensen meer tijd hebben om veilig naar huis te komen? Zonder quarantaine-verplichting.

Schiphol deed hierin een interessante suggestie: digitalisering van het papierwerk, meer en sneller testen en een betere risicobeoordeling per bestemming. Kan daar nog een schriftelijke kabinetsreactie op komen?

De focus van de politiek ligt vandaag erg op de luchtvaart, terwijl we van auto-, boot- of treinverkeer de risico’s veel minder scherp hebben. Ik verneem graag van de Minister wat er voor georganiseerd internationaal boot- en treinverkeer geregeld is? Of daar soortgelijke, strenge protocollen gelden zoals in de luchtvaart.

Volgens mij staat buiten kijf dat volop, snel en accuraat testen nodig is, als we de grens open houden. Het is mijn doel onzekerheid weg te nemen. Mensen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid als ze reizen. Zonder daarbij het reizen onmogelijk te maken en de reisbranche te zien verdampen.