Stop de overvolle treinen, schaf de eerste klas af!

Met dank overgenomen van ROOD i, gepubliceerd op zondag 23 augustus 2020.

De meeste mensen kennen de situatie wel: Je loopt de trein in, en de tweede klas is overvol. Mensen moeten gedwongen op het gangpad staan om de trein te kunnen nemen. Tegelijkertijd is de eersteklascoupé aan de andere kant van de ingang vrijwel leeg. Hooguit twee personen bezetten de comfortabele rode coupé.

En het is nog erger: Zo’n 25% van coupés worden omgebouwd voor de eerste klas, en een zitplekje is 70% duurder dan de tweede klas. Daardoor is een gigantisch deel van de trein bestemd aan zeer rijke passagiers. Dat terwijl het Nederlandse openbaar vervoer al het duurste in de EU is. Als klap op de vuurpijl voert de Nederlandse Spoorwegen al jaren alléén in de tweede klas prijsverhogingen door, om zo reizigers te ‘verleiden’ om de eerste klas in te gaan. Zo zijn zelfs de krappe tweedeklas coupés al bijna onbetaalbaar.

Niet alleen is dit een compleet onrechtvaardig systeem in normale tijd, maar met de komst van de internationale pandemie van COVID-19 maakt dit de situatie gevaarlijk. Het belangrijkste middel tegen de verspreiding van het Coronavirus - afstand houden - is al praktisch onmogelijk met de huidige opzet van de tweede klas. Dat betekent een veilige en ruime eerste klas voor degene die het kunnen betalen, een brandhaard voor besmetting voor reizigers die het al een duur treinkaartje vonden.

Daarom zegt ROOD: Schaf de eerste klas af! De eerste klas coupés moeten worden opengegooid, ten minste in deze coronatijden. Dat zou meer plekken betekenen in de trein, juist voor die essentiële werknemers die daar zo afhankelijk van zijn en een dubbel zo duur treinkaartje niet kunnen betalen.

Maar er moet ook een structurele oplossing komen om het openbaar vervoer echt openbaar te maken voor iedereen. Democratiseer het openbaar vervoer en verlaag structureel de prijs van een treinkaartje. Zo zorgen we er niet alleen voor dat wanneer we open gaan er weer genoeg betaalbare plekken in de treinen zijn, maar dat er ook een écht groen alternatief is voor de vervuilende auto.

Sluit aan bij onze klassenstrijd in coronatijd!