Brief regering; Plan van aanpak witwassen - Bestrijden witwassen en terrorismefinanciering - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 41 toegevoegd aan dossier 31477 - Bestrijden witwassen en terrorismefinanciering.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Bestrijden witwassen en terrorismefinanciering; Brief regering; Plan van aanpak witwassen |
---|---|
Documentdatum | 18-11-2019 |
Publicatiedatum | 18-11-2019 |
Nummer | KST3147741 |
Kenmerk | 31477, nr. 41 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2018-
2019
Bestrijden witwassen en terrorismefinanciering
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN FINANCIËN EN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 30 juni 2019
Misdaad mag niet lonen. In Nederland niet, in Europa niet en wereldwijd niet.
Door opbrengsten uit misdrijven wit te wassen worden deze van de onderwereld in de bovenwereld gebracht. Dat maakt het voor criminelen mogelijk om buiten het bereik van de overheid te blijven en om ongestoord van die opbrengsten te genieten. Ook kunnen deze illegale opbrengsten worden gebruikt voor de financiering van dezelfde of nieuwe criminele activiteiten. Vaak wordt daarbij gebruik gemaakt van complexe (inter)nationale juridische structuren. Criminelen die het financiële stelsel gebruiken om hun criminele opbrengsten te verhullen, tasten de integriteit en veiligheid van het financiële stelsel ernstig aan. Witwassen is een immens en complex probleem en het is dan ook van groot belang dat witwassen op een gezamenlijke en effectieve wijze wordt tegengaan.
Het afgelopen jaar zijn er in Nederland en in Europa een aantal voorbeelden geweest waar de aanpak van witwassen duidelijk te kort schoot. In Nederland zijn dat onder meer de transactie die ING met het Openbaar Ministerie is overeengekomen als ook door DNB opgelegde sancties. In Europa hebben schandalen rond de Deense Danske Bank, de Maltese Pilatus Bank, de Estse Versobank AS en de Letse ABLV grote impact gehad. Deze voorbeelden maken gebreken in het stelsel zichtbaar en tonen aan dat het noodzakelijk is dat banken hun poortwachtersfunctie beter vervullen. Verder blijkt uit onderzoek dat in Nederland jaarlijks circa 16 miljard euro wordt witgewassen.1 Het gaat hoofdzakelijk om opbrengsten uit drugscriminaliteit en fraude, die ongeveer voor de helft
1 Aard en omvang van criminele bestedingen. Eindrapportage, bijlage bij Kamerstuk 31 477, nr. 28
kst-31477-41 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019
uit het buitenland komen.1 Dit alles vormt voor ons de aanleiding om gezamenlijk een plan van aanpak witwassen op te stellen. We informeren uw Kamer in deze brief over de inhoud en de doelstellingen van het plan van aanpak2.
Voor het voorkomen en bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit bestaat al een uitgebreid wettelijk kader. Een breed pallet aan instellingen en beroepsbeoefenaars voert onderzoek naar cliënten uit en er vindt intensief toezicht en opsporing plaats. Dit plan van aanpak adresseert geconstateerde risico's en bevataanvullingen en intensiveringen. De voorgestelde maatregelen zijn ingedeeld in drie pijlers, maar zijn nadrukkelijk met elkaar verbonden. Witwassen kent vele verschijningsvormen die niet met een enkele maatregel zijn aan te pakken. Gezamenlijk moeten de maatregelen zorgen voor een effectievere aanpak en betere bescherming van ons financieel stelsel. Daarbij wordt ook een bijdrage geleverd aan het vergroten van het lerend vermogen bij alle betrokken partijen.
In pijler 1 verhogen we de barrières zodat het voor criminelen moeilijker is om illegaal verkregen inkomsten binnen het financiële stelsel te brengen. In pijler 2 vergroten we de effectiviteit van de poortwachtersfunctie en het toezicht daarop zodat crimineel vermogen uit ons stelsel wordt geweerd.
In pijler 3 versterken we de opsporing en vervolging zodat criminelen nog sneller en effectiever worden aangepakt. Deze drie pijlers kunnen niet los van elkaar bestaan. Het opwerpen van barrières bemoeilijkt het handelen van criminelen. Dit verkleint het aantal partijen dat met illegaal verkregen vermogen toegang kan krijgen tot het financieel stelsel en bemoeilijkt criminele activiteiten. Het verbeteren van de poortwachtersfunctie, het toezicht en de samenwerking beperkt het illegaal verkregen vermogen dat in ons financieel stelsel terecht komt en levert meer informatie op voor opsporingsinstanties. Een versterkte opsporing moet criminaliteit en het verkrijgen van inkomsten hieruit aanpakken en zo het bezit van illegaal verkregen geld verkleinen.
Het voorkomen en bestrijden van witwassen is een gezamenlijke opgave van zowel het kabinet, toezichthouders, FIU-Nederland, opsporingsautoriteiten en het Openbaar Ministerie als partijen uit de sector, zoals banken, verzekeraars en accountants. Wij hebben in aanloop naar dit plan met deze partijen gesproken en zij scharen zich allen achter dit plan. Gezamenlijk willen wij met deze partijen zorgen dat criminelen geen voet aan de grond krijgen in ons financieel stelsel. Om dit te bewerkstelligen is samenwerking tussen publieke en private partijen van doorslaggevend belang. Intensivering van de bestaande samenwerking en het gezamenlijk stellen van prioriteiten zien wij dan ook als een overkoepelende opgave en een doorlopend proces.
De verschillende maatregelen in het plan van aanpak adresseren de belangrijkste risico's die voor Nederland - met inbegrip van de BES-eilanden - zijn geconstateerd.3 Witwassen stopt echter niet bij de grens. Het tegengaan van witwassen vergt niet alleen een nationale aanpak, maar ook inzet op Europees of wereldwijd niveau op basis van internationaal vastgestelde standaarden. In onderstaande tabel zijn de belangrijkste maatregelen samengevat die wij, samen met de andere betrokkenen, de komende jaren nemen ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit. In de bijlage wordt nader ingegaan op de maatregelen.
Wat we willen bereiken: |
Hoe we dat aanpakken: |
|
|
||
Moeilijker maken voor criminelen om wit te wassen |
Voorkomen misbruik juridische entiteiten en constructies |
|
Tegengaan gebruik grote sommen contant geld |
500 euro biljet en acceptatie ervan bespreken in het MOB. |
|
Beperken risico's van crypto-valuta |
|
|
Tegengaan witwassen op BES-eilanden |
|
|
Blijvend aanscherpen anti-witwasbeleid |
|
-
2.Vergroten effectiviteit poortwachtersfunctie en toezicht
Weren van crimineel verkregen vermogen uit ons financieel stelsel
Verstevigen prioriteitstelling in de bancaire sector
-
-Voldoende investeringen en juiste tone at the top in de sector.
-
-Dialoog van kabinet met sector over poortwach-tersrol.
Vergroten samenwerking en informatie-uitwisseling private instellingen
-
-Wegnemen bestaande wettelijke belemmeringen voor interbancaire gegevensdeling voor samenwerking bij transactiemonitoring en zwarte lijst ongebruikelijke klanten.
-
-Vragen van formeel advies van de AP voor:
-
a)gebruik BSN-nummer/toegang BRP;
-
b)toegang gesloten gedeelte UBO-register.
-
-Bepalen toepasselijkheid uitkomsten onderzoek voor andere financiële instellingen, zoals levensverzekeraars en notarissen.
-
-Binnen Europa en daarbuiten goede voorbeelden van gegevensdeling uitdragen.
Intensiveren publiek-private samenwerking (PPS) en samenwerking tussen publieke instellingen
-
-Samenwerking in het FEC door middel van projecten gericht op specifieke risico's, zoals voorkomen misbruik door of via stichtingen, contanten (illegale betaling), trustsector en beleggingsfraude.
-
-Kennis en expertise vergaren door AMLC-projecten.
-
-Bevorderen gegevensverwerking in samenwerkingsverbanden.
-
-Oprichten Serious Crime Taskforce (SCTF): het delen van witwassubjecten uit de opsporing met grootbanken en vice versa (pilot).
-
-Vaststellen prioriteiten, delen van trends en casussen binnen het FEC PPS en daarbuiten.
-
-Nationaal offensief witwassen binnen FEC PPS.
-
-Uitwisseling expertise tussen banken en autoriteiten als FIU en FIOD.
-
-Waar mogelijk intensiveren informatiestroom tussen FIU-Nederland en toezichthouders.
-
-Onderzoek naar coördinatie en prioriteitstelling.
-
-Vinger aan de pols houden of de capaciteit van toezichthouders voldoende is geborgd.
Monitoren aanpak - Nauwlettend volgen van ontwikkelingen in en trustsector naleving door de trustsector en indien nodig nadere maatregelen nemen.
-
-Tussentijdse monitoring eerste toezichtservarin-gen en beeld naleving trustsector door DNB dit najaar.
-
-Oppakken signalen illegale trustdienstverlening door DNB.
-
-Onderzoek mogelijkheden integrale aanpak (bestuursrecht en strafrecht) trustsector.
Verbeteren naleving - Inzetten op betere signalering van fraude en door accountants corruptie door accountants (FIOD-traject met NBA).
-
-Uitbreiding capaciteit Bureau Financieel Toezicht.
Vergroten effectiviteit - Inzet op Europees toezicht door een nieuw op te op Europees niveau richten centrale toezichthouder.
-
-Inzet op effectieve opvolging van post-mortem onderzoek EC.
Wat we willen bereiken: |
Hoe we dat aanpakken: |
|
|
||
Effectief strafrechtelijk aanpakken van witwassen en ondermijnende criminaliteit |
Verbeteren informatiepositie opsporingsautoriteiten en FIU |
|
Intensivering van opsporing en vervolging |
|
|
Versterken aanpak ondermijning |
|
|
Verbeteren van het afpakken van crimineel verkregen vermogen |
|
Ons doel is het waarborgen van een integer en veilig financieel stelsel.
Dat gaan wij samen doen met de toezichthouders, opsporingsautoriteiten, FIU-Nederland, het Openbaar Ministerie en de betrokken partijen uit de sector. Met die gezamenlijke inzet willen wij de aanpak van witwassen naar een hoger niveau tillen. Nederland wordt in 2021 geëvalueerd door de Financial Action Task Force (FATF) op de maatregelen gericht op het tegengaan van witwassen en financieren van terrorisme en de effectiviteit daarvan. Om de effectiviteit van ons stelsel te verhogen moeten nog een aantal stappen worden gezet, waaraan dit plan van aanpak een wezenlijke bijdrage levert. Wij willen internationaal tot de koplopers op de aanpak van witwassen behoren. De evaluatie door de FATF zien wij als een belangrijk meetmoment om dit te toetsen.
Het voorkomen en bestrijden van witwassen is voortdurend in ontwikkeling en vergt de constante aandacht en samenwerking van alle betrokkenen. Daarom spreken wij aan het einde van het jaar opnieuw de betrokken partijen over de voortgang en effectiviteit van de maatregelen in het plan van aanpak. Daarbij zullen we samen afspraken maken over het vervolg om de aandacht hoog te houden. Wij informeren uw Kamer eind dit jaar over de uitkomsten en de stand van zaken van de maatregelen uit dit plan.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 31 477, nr. 41 5
Door deze en andere informatie uit de beleidscyclus tegengaan witwassen is er scherper zicht ontstaan op de mogelijkheden om het financiële stelsel te versterken ter voorkoming van witwassen. Zie onder andere Monitor anti-witwasbeleid 2014-2016. Eindrapportage. Bijlage bij Kamerstuk 31 477, nr. 28
Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl
National Risk Assessment, bijlage bij Kamerstuk 31 477, nr. 22 en National Risk Assessment Bonaire, Sint Eustatius en Saba, bijlage bij Kamerstuk 31 477, nr. 28