Met één tolkastje door Europa reizen?

Met dank overgenomen van M. (Matthijs) van Miltenburg i, gepubliceerd op woensdag 21 november 2018, 2:57.

Gisteren vond de laatste onderhandelingsronde plaats over grensoverschrijdende regels voor electronische tolsystemen - ‘EETS cross-border interoperability’ in het jargon.

Doel is ervoor te zorgen dat electronische tolsystemen in verschillende Europese lidstaten onderling op elkaar afgestemd raken, opdat reizigers en transporteurs maximaal van de eengemaakte markt gebruik zouden kunnen maken tegen een minimum aan praktische, administratieve en financiële lasten.

Europarlementariër Matthijs van Miltenburg voerde als onderhandelaar namens de ALDE de gesprekken: ‘Als auto’s en vrachtwagens steeds meer de grens over gaan, moeten lidstaten ook meer gaan samenwerken over hun tolsystemen. Dat is logisch. Wij zorgen er met dit pakket bijvoorbeeld voor dat tolbetalingen afdwingbaar zijn, ook voor buitenlandse weggebruikers. We werken ook aan gestroomlijnde regels en informaticasystemen voor automatische nummerplaatherkenning (ANPR), die steeds vaker gebruikt worden ook in kleinere domeinen, zoals stadszone’s. Op middellange termijn willen we het mogelijk maken met maar één kastje aan boord door heel Europa te reizen. Maar met al die gegevens moet natuurlijk wel voorzichtig omgesprongen worden, vandaar de garanties dat al het verzamelde materiaal behandeld wordt in lijn met de Europese gegevensbeschermingsregels (GDPR).”

Dit pakket is maar een eerste stap, maar wel een belangrijke, in de richting van geharmoniseerde regels die ons grensoverschrijdend wegvervoer betrouwbaar, betaalbaar en gebruiksvriendelijk moeten houden.