Europese regelgeving milieuzones

Met dank overgenomen van M. (Matthijs) van Miltenburg i, gepubliceerd op woensdag 1 augustus 2018, 3:01.

Het is hoog tijd dat er eenduidige en eenvoudige Europese regelgeving komt voor milieuzones. Momenteel houdt elk land er zijn eigen regels op na en zijn er zelfs binnen een land tussen de steden grote verschillen. Dit leidt tot veel onduidelijkheid en ongemak bij automobilisten en vrachtwagenchauffeurs. Daarnaast is het momenteel vaak lastig om buitenlandse voertuigen te beboeten, waardoor vooral binnenlandse voertuigen worden gestraft voor overtredingen. Dat moet eerlijker. Ik heb de Commissie opgeroepen onderzoek te doen naar deze versnippering en informatie tussen landen uit te wisselen om de handhaving te bevorderen. Lees hieronder mijn vragen aan de Commissie:

Vraag met verzoek om schriftelijk antwoord aan de Commissie

Artikel 130 van het Reglement

Matthijs van Miltenburg (ALDE)

Betreft: Milieuzones

Door gebrekkig bronbeleid en grote tekortkomingen in uitvoering van Europese regels worden veel Europese steden gedwongen om schone lucht voor burgers te bevorderen door het instellen van

milieuzones. Echter, door de groeiende varieteit aan regels is er sprake van verschillende standaarden voor milieuzones in Europese steden. Daarbovenop komen verschillen in tolsystemen en parkeerbeleid tussen steden. Het gebrek aan afstemming tussen allerlei systemen leidt tot verwarring en ongemak voor automobilisten, inwoners en bedrijven. Bovendien is het in voorkomende gevallen niet altijd mogelijk om regels voor milieuzones te handhaven voor voertuigen uit andere lidstaten.

  • Is de Commissie bereid een studie uit te voeren naar de versnippering in aanpak en de effecten? Kan de Commissie haar bevindingen op korte termijn toelichten in het Europees Parlement?
  • Is de Commissie bereid om de uitwisseling van best practices te faciliteren zodat fragmentatie van invoering van milieuzones kan worden tegengegaan? Wat is de reactie van de Commissie op het

verzoek van EMIS enquetecommissie (Resolutie 2016/2908(RSP) paragraaf 69) en zou de Commissie een vrijwillig keurmerk voor voertuigen met ultra lage emissies willen ontwikkelen dat

steden kunnen gebruiken voor milieuzones?

  • Op welke manier zal de Commissie zorgdragen voor het bevorderen van effectieve handhaving, ook voor grensoverschrijdende overtredingen?