Oproep aan Commissie voor betere bescherming vliegtuigpassagiers

Met dank overgenomen van M. (Matthijs) van Miltenburg i, gepubliceerd op donderdag 26 juli 2018, 2:57.

Vraag met verzoek om schriftelijk antwoord (Prioritair) aan de Commissie

Artikel 130 van het Reglement

Matthijs van Miltenburg (ALDE)

Betreft: Passagiersrechten in de luchtvaart

Nog altijd is er veel onduidelijkheid rondom de passagiersrechten in de luchtvaart. Bij vertragingen en annuleringen van vluchten is het niet eenvoudig voor passagiers om hun recht te halen bij luchtvaartmaatschappijen en vindt naleving van regelgeving niet altijd plaats. Ryanair gaf deze week, via een brief gericht aan EUClaim, aan geen claims in behandeling te nemen die worden ingediend via tussenbureaus. Ryanair wil enkel nog verzoeken in behandeling nemen ingediend door de passagier. In praktijk blijkt echter dat individuele claims vaak geen of een negatieve reactie krijgen. Europa heeft een verantwoordelijkheid consumenten te beschermen. De verordening 261/2004 voorziet hier onvoldoende in en moet worden aangescherpt. Het Europees Parlement heeft reeds stappen ondernomen, en is het nu zaak dat de Raad in beweging komt.

  • - 
    Is de Europese Commissie op de hoogte van de brief van Ryanair gericht aan EUClaim? Zo ja, hoe oordeelt de Europese Commissie hierover?
  • - 
    Is de Europese Commissie bereid opnieuw bij de Raad van de Europese Unie aan te dringen op voortgang bij de herziening van Verordening nr. 261/2004 zodat Europese consumenten makkelijker hun recht kunnen halen bij luchtvaartmaatschappijen als Ryanair? En zo ja, welke concrete stappen gaat de Europese Commissie zetten om dit te bewerkstelligen?