Bijdrage debat Europees wetsvoorstel luchtvaartveiligheid

Met dank overgenomen van M. (Matthijs) van Miltenburg i, gepubliceerd op maandag 11 juni 2018, 2:56.

“Europa bereikt weer een nieuwe mijlpaal om vliegen nóg veiliger te maken. Met nieuwe Europese regels voor het gebruik en registratie van drones. Met nieuwe kansen om de specifieke kennis van luchtvaartinspecteurs overal in Europa in te zetten. Met nieuwe taken voor EASA om in te kunnen grijpen als de veiligheid van de luchtvaart in het geding is.

Maar nieuwe regels, nieuwe kansen, nieuwe taken, vragen om samenwerking tussen EASA en verschillende autoriteiten in de Europese lidstaten. Zo ben ik verheugd dat er een Europees systeem komt om Europese luchtvaartmaatschappijen te waarschuwen voor gevaarlijke vliegroutes. Rampen als die met vlucht MH17 kunnen op die manier in de toekomst mogelijk worden voorkomen. Maar dat vergt een goed ontwikkeld samenspel tussen nationale inlichtingendiensten, luchtvaartautoriteiten, de Europese Commissie én EASA. Inlichtingendiensten gaan informatie verzamelen en delen over risico´s bij het vliegen over conflictgebieden. Gezamenlijke risicoanalyses worden opgesteld zodat EASA de Europese luchtvaartsector tijdig kan waarschuwen voor gevaren.

Dat vraagt om onderling vertrouwen; Dat vraagt om samenwerking; Dat vraagt om papieren regels om te zetten in werkbare oplossingen. Ik roep dan ook de landen op om eensgezind en krachtig samen te werken met EASA en de Europese Commissie.

Voorzitter, morgen brengen we de nieuwe EASA-verordening in stemming, maar de veiligheid vraagt vandaag al en elke komende dag om actie. Want met de veiligheid van passagiers mag niet gesold worden. Nooit.

Dank u.”