Volgen van afgestudeerden

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze aanbeveling is op 9 december 2017 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling van de Raad van 20 november 2017 over het volgen van afgestudeerden (Voor de EER relevante tekst. )

officiële Engelstalige titel

Council Recommendation of 20 November 2017 on tracking graduates (Text with EEA relevance. )
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Origineel voorstel COM(2017)249 NLEN
Celex-nummer i 32017H1209(01)

3.

Key dates

Document 20-11-2017; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 09-12-2017; PB C 423 p. 1-4

4.

Wettekst

9.12.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 423/1

 

AANBEVELING VAN DE RAAD

van 20 november 2017

over het volgen van afgestudeerden

(Voor de EER relevante tekst)

(2017/C 423/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name de artikelen 165 en 166,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De inzetbaarheid op de arbeidsmarkt van afgestudeerden die onderwijs en opleiding verlaten, is in veel lidstaten een punt van zorg, met name doordat de arbeidsparticipatie van pas afgestudeerden in het hoger onderwijs in de Unie na de financiële crisis van 2008 niet volledig is hersteld (1) en de werkgelegenheidssituatie van afgestudeerden van beroepsonderwijs- en beroepsopleidingsprogramma’s van lidstaat tot lidstaat verschilt.

 

(2)

Derhalve werden de lidstaten in de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten voor 2015 (2) aangemoedigd om in samenwerking met de sociale partners de productiviteit en inzetbaarheid te bevorderen door te zorgen voor voldoende relevante kennis, vaardigheden en competenties.

 

(3)

Om die doelstelling te verwezenlijken is kwaliteitsvolle informatie over wat afgestudeerden doen nadat ze hun kwalificatie hebben behaald of onderwijs en opleiding hebben verlaten essentieel, niet alleen om te begrijpen waarom afgestudeerden in bepaalde regio’s en economische sectoren of afgestudeerden van bepaalde studierichtingen in het hoger onderwijs of in beroepsonderwijs en -opleiding problemen op het gebied van inzetbaarheid op de arbeidsmarkt ondervinden, maar ook om daar oplossingen voor aan te dragen. De waarde van dergelijke informatie wordt zowel in de normen en richtsnoeren voor kwaliteitsborging in de Europese ruimte voor hoger onderwijs (ESG) (3) als in het Europees referentiekader voor kwaliteitsborging in beroepsonderwijs en -opleiding (EQAVET) (4) onderstreept.

 

(4)

Aangezien de systemen voor het verzamelen, analyseren en benutten van gegevens over de resultaten voor afgestudeerden in het hoger onderwijs en in beroepsonderwijs en -opleiding in veel delen van de Unie niet goed ontwikkeld zijn, is er evenwel behoefte aan betere informatie op basis waarvan studenten weloverwogen studiekeuzes kunnen maken, of op basis waarvan onderwijsprogramma’s of overheidsbeleid kunnen worden uitgestippeld.

 

(5)

De overgang naar de arbeidsmarkt wordt bovendien grotendeels bepaald door de economische context, het niveau van de kwalificatie en de studierichting. Ook sociaal-demografische factoren en de sociaal-economische achtergrond van de familie zijn van invloed (5). Daarom is het verzamelen van gegevens over het effect van deze uiteenlopende factoren van groot belang om het probleem grondig aan te pakken.

 

(6)

Hoewel veel lidstaten systemen voor het volgen van afgestudeerden ontwikkelen, is de uitwisseling van kennis, goede praktijken en wederzijds leren beperkt.

 

(7)

Aangezien de bestaande vergelijkbare gegevens een beperkte reikwijdte hebben en gegevens die op nationaal niveau worden verzameld niet vergelijkbaar zijn met die van andere lidstaten, is het moeilijk conclusies te trekken uit verschillen in trends en resultaten in verschillende landen en regio’s.

 

(8)

Uit de resultaten van de openbare raadpleging (6) over de agenda van de Unie voor de modernisering van het hoger onderwijs bleek dat de vrees bestaat dat het hoger onderwijs niet voorziet in de kennis, vaardigheden en competenties die afgestudeerden nodig hebben om te gedijen in een snel veranderend onderwijs- en werkgelegenheidsklimaat, en dat in sommige lidstaten het aanbod aan vaardigheden nog steeds slecht op de vraag is afgestemd.

 

(9)

De lidstaten pleiten voor maatregelen op EU-niveau om de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.