Tweede nota van wijziging - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2018 - Hoofdinhoud
Deze nota van wijziging is onder nr. 20 toegevoegd aan wetsvoorstel 34775 VI - Vaststelling begroting Justitie en Veiligheid 2018 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2018; Nota van wijziging; Tweede nota van wijziging |
---|---|
Documentdatum | 24-11-2017 |
Publicatiedatum | 24-11-2017 |
Nummer | KST34775VI20 |
Kenmerk | 34775 VI, nr. 20 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 775 VI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2018
Nr. 20 TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 24 november 2017
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
De begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor het jaar 2018 komt te luiden:
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2018 (bedragen x 1.000)
Art.
Omschrijving
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
12.174.787
12.184.717
1.596.196
Justitie en Veiligheid
31
Politie
5.688.856
5.698.229
500
33
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
714.834
714.834
1.122.957
36
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
278.667
278.667
0
37
Migratie
1.181.800
1.181.800
156.600
91
Apparaat Kerndepartement
429.165
429.722
26.581
92
Nominaal en onvoorzien
22.254
22.254
0
93
Geheim
3.067
3.067
0
Rechtsbescherming
32
Rechtspleging en rechtsbijstand
1.458.644
1.458.644
206.078
34
Straffen en Beschermen
2.397.500
2.397.500
83.480
Toelichting
Algemeen
Aanpassing departementale begrotingsstaat
In deze aanvullende nota van wijziging wordt verdere budgettaire uitwerking gegeven aan een aantal maatregelen uit het regeerakkoord en worden tevens de budgettaire consequenties verwerkt van het intrekken van het wetsvoorstel voor een eigen bijdrage in de kosten voor de strafvordering en de slachtofferzorg (TK 2017-2018 34 700, nr. 50).
De mutaties leiden niet tot een negatieve bijstelling op reeds aangegane verplichtingen.
Artikelsgewijze toelichting
Toelichting op de uitgaven- en verplichtingenmutaties
Artikel 31 Politie
Maatregel B5 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 100 miljoen euro. Voor de politie komt dit bedrag onder meer beschikbaar als eerste stap in de uitbreiding van de capaciteit, zoals beoogd in het Regeerakkoord.
Met deze middelen wordt geïnvesteerd in het werven en opleiden van nieuwe medewerkers. Dit leidt tot een kwantitatieve en kwalitatieve versterking: enerzijds wordt de capaciteit op termijn met 480 fte vergroot, anderzijds wordt het opleidingsniveau verhoogd. Nieuwe medewerkers worden zowel ingezet in de wijk als bij de recherche. Om de werving te faciliteren wordt de basis opleidingscapaciteit van de Politieacademie uitgebreid. Ook wordt extra aandacht besteed aan de zorg voor personeel, met als doel om te voorkomen dat politieagenten met gezondheidsproblemen te kampen krijgen. In totaal is voor dit alles 69 miljoen euro beschikbaar.
De verbreding en verdieping van de aanpak van cybercrime leidt tot meer en betere onderzoeken; de kwantiteit en kwaliteit van de digitale expertise van de politie wordt hiertoe vergroot. Met state of the art middelen worden de eenheden gefaciliteerd, zodat zij (ook decentraal) cyberonderzoeken kunnen uitvoeren. Verder wordt geïnvesteerd in het versterken van de uitrusting (bv. body cams) ten behoeve van versterking van de politieoperatie op straat en in de politie-eigen cybersecurity. Het Team Internationale Misdrijven wordt (sterker) geëquipeerd door inzet van flexibele capaciteit en specifieke kennis om internationale misdrijven op te lossen. Voor dit alles is 31 miljoen euro begroot.
Voor de uitwerking van de andere doelstellingen in het regeerakkoord, zoals de (vormgeving van de) flexibiliseringsagenda wordt gezamenlijk met het Ministerie van JenV, Regioburgemeesters, Openbaar Ministerie en politie bezien hoe dit plaats kan vinden. Het streven is dat deze uitwerking bij voorjaarsnota 2018 op hoofdlijnen gereed is. Het streven is dat deze uitwerking bij voorjaarsnota 2018 op hoofdlijnen gereed is voor de besluitvorming over de volgende tranche.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Intrekken wetsvoorstel eigen bijdrageregeling
De uitvoering van het (ingetrokken) wetsvoorstel zou plaatsvinden bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het restant van de uitvoeringsmiddelen die hiervoor zijn begroot op artikel 32 (de strafvordering) valt vrij (2,8 miljoen euro) en wordt, voor zover niet verrekend met de gederfde ontvangsten, overgeboekt (2,0 miljoen euro) naar artikel 92 «nominaal en onvoorzien» (zie ook toelichting ontvangstenmutaties).
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Voorkomen vechtscheidingen
Maatregel B15 uit het regeerakkoord leidt op artikel 34 tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 1,7 miljoen euro. Echtscheidingen die problematisch verlopen kunnen veel schade aanrichten bij ex-echtelieden en eventuele kinderen. Landelijk beleid ten aanzien van het voorkomen van «vechtscheidingen» zal gericht zijn op het wegnemen van knelpunten die deze schade veroorzaken. Het belang van het kind dient te allen tijde voorop te staan, wat maakt dat het contact van het kind met de ouders en grootouders wordt bevorderd. Voor de uitvoering van deze maatregel wordt 0,3 miljoen euro verantwoord op het apparaatsartikel 91.
Vrijwilligerswerk gedetineerden
Maatregel B16 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 1 miljoen euro. DJI geeft uitvoering aan een bestaande subsidieregeling waaruit vrijwilligerswerk wordt bekostigd. In samenspraak met de vrijwilligersorganisaties wordt het subsidiekader aangepast teneinde een effectievere besteding van de middelen mogelijk te maken.
Daarnaast zal er in 2018 een pilot worden uitgevoerd bij de reclassering voor vrijwilligers. Vanaf 2019 zal worden bezien hoe de middelen, mede in het licht van het nieuwe subsidiekader, tussen DJI en/of reclassering worden verdeeld.
Regionaal uitstapprogramma Prostituees
Maatregel B17 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 2 miljoen euro. Door structureel geld beschikbaar te stellen voor een landelijk dekkend netwerk van uitstapprogramma’s worden mensen die de prostitutie willen verlaten geholpen. Dit in het kader van het kabinetsbeleid om mensen in de prostitutie te beschermen tegen misstanden zoals uitbuiting en mensenhandel. De strijd tegen mensenhandel wordt daarom versterkt en wordt er geïnvesteerd in internationaal opsporingsonderzoek. In bronlanden van mensenhandel wordt een vaste politieliaison gestationeerd.
Intrekken wetsvoorstel eigen bijdragen
De uitvoering van het (ingetrokken) wetsvoorstel zou plaatsvinden bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het restant van de uitvoeringsmiddelen die hiervoor zijn begroot op artikel 34 (slachtofferzorg) valt vrij (0,1 miljoen euro) en wordt overgeboekt naar artikel 92 «nominaal en onvoorzien» (zie ook toelichting ontvangstenmutaties).
Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Voorkomen vechtscheidingen
Maatregel B15 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 0,3 miljoen euro. Het betreft hier de uitvoeringskosten van de maatregel die bij artikel 34 is opgenomen.
Artikel 92 Nominaal en onvoorzien
Intrekken wetsvoorstel eigen bijdragen
De uitvoering van het (ingetrokken) wetsvoorstel zou plaatsvinden bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het restant van de uitvoeringsmiddelen, voor zover niet verrekend met de gederfde ontvangsten, valt vrij (2,1 miljoen euro) en wordt op artikel 92 «nominaal en onvoorzien» verantwoord (zie ook toelichting ontvangstenmutaties).
Toelichting op de ontvangstenmutaties
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand en Artikel 34 Straffen en Beschermen
Intrekken wetsvoorstel eigen bijdragen (artikel 32 en 34)
Het wetsvoorstel voor een eigen bijdrage in de kosten voor de strafvordering en de slachtofferzorg is ingetrokken (TK 2017-2018 34 700, nr. 50). De ontvangsten die hiervoor op de begroting van JenV waren geraamd komen nu te vervallen. Met de derving is rekening gehouden bij de begrotingsvoorbereiding 2017, door reservering van de betreffende middelen op de aanvullende post. De middelen worden nu aan de begroting van JenV worden toegevoegd, waarbij de mutatie op de ontvangstenbegroting per saldo budgetneutraal is.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen worden per gewijzigd artikel de standen ontwerpbegroting 2018 vóór deze nota van wijziging, de mutaties, en de standen ontwerpbegroting 2018 ná de nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Meerjarige doorwerking verplichtingen (Bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2018
2019
2020
2021
2022
31
Politie
Stand vóór nota van wijziging
5.588.856
5.700.417
5.644.863
5.536.637
5.448.218
B5 Politie
100.000
100.000
100.000
100.000
100.000
Stand na de nota van wijziging
5.688.856
5.800.417
5.744.863
5.636.637
5.548.218
32
Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand vóór nota van wijziging
1.461.453
1.430.309
1.419.189
1.415.696
1.412.245
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK
-2.809
-2.809
-2.809
-2.809
-2.809
Stand na de nota van wijziging
1.458.644
1.427.500
1.416.380
1.412.887
1.409.436
33
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand vóór nota van wijziging
712.834
688.089
681.895
676.270
676.488
B17 Regionaal uitstapprogramma Prostituees
2.000
3.000
3.000
3.000
3.000
Stand na de nota van wijziging
714.834
691.089
684.895
679.270
679.488
34
Straffen en Beschermen
Stand vóór nota van wijziging
2.394.928
2.516.742
2.528.842
2.488.935
2.469.044
B15 Voorkomen vechtscheidingen
1.700
2.700
B16 Vrijwilligerswerk gedetineerden
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK
-
-128
-
-4
-
-4
-
-4
-
-4
Stand na de nota van wijziging
2.397.500
2.520.438
2.529.838
2.489.931
2.470.040
36
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand vóór nota van wijziging
278.667
282.745
287.955
287.955
287.955
Stand na de nota van wijziging
278.667
282.745
287.955
287.955
287.955
37
Migratie
Stand vóór nota van wijziging
1.181.800
965.397
898.481
888.869
875.521
Stand na de nota van wijziging
1.181.800
965.397
898.481
888.869
875.521
91
Apparaat Kerndepartement
Stand vóór nota van wijziging
428.865
415.811
419.480
412.367
413.812
B15 Voorkomen vechtscheidingen
300
300
Stand na de nota van wijziging
429.165
416.111
419.480
412.367
413.812
92
Nominaal en onvoorzien
Stand vóór nota van wijziging
20.137
20.483
20.508
19.720
-
-244.984
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK
2.117
113
113
113
113
Stand na de nota van wijziging
22.254
20.596
20.621
19.833
-
-244.871
93
Geheim
Stand vóór nota van wijziging
3.067
3.067
3.067
3.067
3.067
Stand na de nota van wijziging
3.067
3.067
3.067
3.067
3.067
Totaal Ministerie van Justitie en Veiligheid
Stand vóór nota van wijziging
12.070.607
12.023.060
11.904.280
11.729.516
11.341.366
B5 Politie
100.000
100.000
100.000
100.000
100.000
B15 Voorkomen vechtscheidingen
2.000
3.000
0
0
0
B16 Vrijwilligerswerk gedetineerden
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
B17 Regionaal uitstapprogramma Prostituees
2.000
3.000
3.000
3.000
3.000
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK
-
-820
-
-2.700
-
-2.700
-
-2.700
-
-2.700
Stand na de nota van wijziging
12.174.787
12.127.360
12.005.580
11.830.816
11.442.666
Meerjarige doorwerking uitgaven (Bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2018
2019
2020
2021
2022
31
Politie
Stand vóór nota van wijziging
5.598.229
5.709.070
5.645.710
5.536.637
5.448.218
B5 Politie
100.000
100.000
100.000
100.000
100.000
Stand na de nota van wijziging
5.698.229
5.809.070
5.745.710
5.636.637
5.548.218
32
Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand vóór nota van wijziging
1.461.453
1.430.309
1.419.189
1.415.696
1.412.245
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK
-
-2.809
-
-2.809
-
-2.809
-
-2.809
-
-2.809
Stand na de nota van wijziging
1.458.644
1.427.500
1.416.380
1.412.887
1.409.436
33
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand vóór nota van wijziging
712.834
688.089
681.895
676.270
676.488
B17 Regionaal uitstapprogramma Prostituees
2.000
3.000
3.000
3.000
3.000
Stand na de nota van wijziging
714.834
691.089
684.895
679.270
679.488
34
Straffen en Beschermen
Stand vóór nota van wijziging
2.394.928
2.516.742
2.528.842
2.488.935
2.469.044
B15 Voorkomen vechtscheidingen
1.700
2.700
0
0
0
B16 Vrijwilligerswerk gedetineerden
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK
-
-128
-
-4
-
-4
-
-4
-
-4
Stand na de nota van wijziging
2.397.500
2.520.438
2.529.838
2.489.931
2.470.040
36
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand vóór nota van wijziging
278.667
282.745
287.955
287.955
287.955
Stand na de nota van wijziging
278.667
282.745
287.955
287.955
287.955
37
Migratie
Stand vóór nota van wijziging
1.181.800
965.397
898.481
888.869
875.521
Stand na de nota van wijziging
1.181.800
965.397
898.481
888.869
875.521
91
Apparaat Kerndepartement
Stand vóór nota van wijziging
429.422
415.811
419.480
412.367
413.812
B15 Voorkomen vechtscheidingen
300
300
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
429.722
416.111
419.480
412.367
413.812
92
Nominaal en onvoorzien
Stand vóór nota van wijziging
20.137
20.483
20.508
19.720
-
-244.984
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK
2.117
113
113
113
113
Stand na de nota van wijziging
22.254
20.596
20.621
19.833
-
-244.871
93
Geheim
Stand vóór nota van wijziging
3.067
3.067
3.067
3.067
3.067
Stand na de nota van wijziging
3.067
3.067
3.067
3.067
3.067
Totaal Ministerie van Justitie en Veiligheid
Stand vóór nota van wijziging
12.080.537
12.031.713
11.905.127
11.729.516
11.341.366
B5 Politie
100.000
100.000
100.000
100.000
100.000
B15 Voorkomen vechtscheidingen
2.000
3.000
0
0
0
B16 Vrijwilligerswerk gedetineerden
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
B17 Regionaal uitstapprogramma Prostituees
2.000
3.000
3.000
3.000
3.000
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK
-
-820
-
-2.700
-
-2.700
-
-2.700
-
-2.700
Stand na de nota van wijziging
12.184.717
12.136.013
12.006.427
11.830.816
11.442.666
Meerjarige doorwerking ontvangsten (Bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2018
2019
2020
2021
2022
31
Politie
Stand vóór nota van wijziging
500
500
500
500
500
Stand na de nota van wijziging
500
500
500
500
500
32
Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand vóór nota van wijziging
229.498
277.446
289.219
290.119
290.119
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage
-
-23.420
-
-37.500
-
-39.100
-
-40.000
-
-40.000
Stand na de nota van wijziging
206.078
239.946
250.119
250.119
250.119
33
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand vóór nota van wijziging
1.122.957
1.205.408
1.236.959
1.194.510
1.155.510
Stand na de nota van wijziging
1.122.957
1.205.408
1.236.959
1.194.510
1.155.510
34
Straffen en Beschermen
Stand vóór nota van wijziging
87.480
101.240
101.480
101.480
101.480
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage
-
-4.000
-
-5.000
-
-5.000
-
-5.000
-
-5.000
Stand na de nota van wijziging
83.480
96.240
96.480
96.480
96.480
36
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand vóór nota van wijziging
0
0
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
0
0
0
0
0
37
Migratie
Stand vóór nota van wijziging
156.600
0
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
156.600
0
0
0
0
91
Apparaat Kerndepartement
Stand vóór nota van wijziging
26.581
17.424
16.425
15.706
15.706
Stand na de nota van wijziging
26.581
17.424
16.425
15.706
15.706
92
Nominaal en onvoorzien
Stand vóór nota van wijziging
0
0
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
0
0
0
0
0
93
Geheim
Stand vóór nota van wijziging
0
0
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
0
0
0
0
0
Totaal Ministerie van Justitie en Veiligheid
Stand vóór nota van wijziging
1.623.616
1.602.018
1.644.583
1.602.315
1.563.315
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage
-
-27.420
-
-42.500
-
-44.100
-
-45.000
-
-45.000
Stand na de nota van wijziging
1.596.196
1.559.518
1.600.483
1.557.315
1.518.315
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker