Vergadering: EP-Commissie Emissiemetingen in de automobielsector, Brussel

Paul-Henri Spaakgebouw (PHS) in Brussel
© Kevin Bergenhenegouwen
datum 30 augustus 2016 15:00 - 18:30
plaats Brussel, België
locatie Paul-Henri Spaak (PHS) i Toon locatie
zender EbS+
zaal P3C050
aanwezigen G. (Günter) Verheugen i e.a.
organisatie EP-Commissie Emissiemetingen in de automobielsector (opgeheven) (EMIS) i

15.00 - 18.30 uur

  • 1. 
    Aanneming van de agenda
  • 2. 
    Mededelingen van de voorzitter
  • 3. 
    Hoorzitting met de heer Peter Lakin, Vice President, Sales, Programs and Marketing, Faurecia Emissions Control Technologies, Faurecia Group

EMIS/8/06834

* * *

  • 4. 
    Hoorzitting met de heer Günter Verheugen, commissaris voor Ondernemingen en Industrie van 2004 t/m 2010

EMIS/8/07163

  • 5. 
    Rondvraag
  • 6. 
    Volgende vergaderingen

·5 september 2016, 15.00 - 18.30 uur (Brussel)

·12 september 2016, 19.00 - 22.30 uur (Straatsburg)


1.

Commissievergadering Europees Parlement

2.

EP-Commissie Emissiemetingen in de automobielsector (opgeheven) (EMIS)

Deze enquêtecommissie van het Europees Parlement onderzocht het dieselgate-schandaal bij Volkwagen en mogelijke andere gevallen in de auto-industrie. De enquêtecommissie probeerde onder andere in een aantal hoorzittingen antwoord te krijgen op vragen rond het schandaal, zoals of verschillende (Europese) instanties tekenen die op fraude duidden al dan niet moedwillig negeerden.

Op 28 februari 2017 stemde de commissie in met het eindrapport. In het rapport staat dat de lidstaten tekort zijn geschoten met het toezicht op autofabrikanten en de testen voor de uitstoot van schadelijke stoffen. De enquêtecommissie stelde voor een nieuw onafhankelijk Europees agentschap op te richten dat zou moeten toezien op de goedkeuring van nieuwe autotypes door nationale keuringsinstanties. Dit voorstel kreeg niet genoeg steun van de rest van Europees Parlement. De aanbeveling om de Europese Commissie de bevoegdheid te geven auto te mogen herkeuren kon wel op afdoende steun rekenen, net als de aanbevelingen om consumenten het recht te geven op een schadevergoeding van autofabrikanten indien er gesjoemeld is met de testen.

3.

Meer over...

4.

Meer informatie