Barrières wegnemen: gelijke toegang tot online producten voor consumenten

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op donderdag 26 mei 2016, 17:54.

Het internet is bedoeld om u onbeperkt toegang tot kennis te geven, maar als u online winkelt, kan het gebeuren dat je een product of dienst niet kan aanschaffen omwille van uw woonland. De Europese Commissie i heeft nieuwe regels voorgesteld om een einde te maken aan dit zogenaamde geoblocking, evenals manieren om een echte digitale interne markt te creëren in Europa.

Op 25 mei heeft de Commissie haar voorstellen voor het verbeteren van e-commerce en de actualisering van de bestaande audiovisuele regels in de plenaire vergadering aan de leden gepresenteerd.

Tijdens het debat bespraken de leden ook geoblocking, de praktijk van sommige bedrijven om consumenten het gebruik van hun online diensten in een ander land te weigeren - vaak zonder rechtvaardiging - en om de consument door te sturen naar een lokale winkel met andere prijzen en producten.

Een resolutie van het Parlement over de digitale interne markt van januari stelde dat geoblocking op basis van IP-adres, postadres of het land van afgifte van credit cards niet gerechtvaardigd is en daarom moet eindigen.

Volgens het voorstel van de Commissie moeten klanten uit andere lidstaten dezelfde toegang als lokale klanten genieten, als er geen gerechtvaardigde beperkingen zijn. Echter, het voorstel bevat vrijstellingen voor vervoer, financiële diensten en audiovisuele diensten. Verkopers zijn ook niet verplicht om in alle EU-landen te leveren.

Het voorgestelde e-commerce pakket bevat ook regels voor pakketdiensten en over consumentrechten met betrekking tot online producten en diensten.

De door de Commissie voorgestelde aanpassing van de audiovisuele regels is bedoeld om een eerlijke uitgangspositie tussen de traditionele omroepen en online aanbieders van mediadiensten te creëren. De plannen omvatten flexibelere reclameregels en dezelfde regels wat betreft bescherming van minderjarigen voor traditionele media, platforms waarop films worden gedeeld, zoals YouTube, en video-op-verzoekdiensten, zoals Netflix.

In 2015 en begin 2016 heeft de Commissie verwante voorstellen gepresenteerd voor geharmoniseerde regels voor contractuele rechten bij aanschaf van digitale content, online en verkoop op afstand van goederen en de regels voor wanneer u uw online filmdienst in het buitenland wilt gebruiken. In februari 2016 publiceerde zij ook een voorstel over radiofrequenties om mobiele internetdiensten te stimuleren.

Daarnaast is de Commissie van plan voor het einde van het jaar voorstellen te presenteren over BTW-vereenvoudiging, cyberveiligheid en auteursrechten

REF. : 20160523STO28475