Brief Europese Commissie; Reactie op het subsidiariteitsbezwaar - EU-voorstel: Europees Globaliseringsfonds (2014 - 2020) COM (2011) 608 - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 3 toegevoegd aan dossier 33105 - EU-voorstel: Europees Globaliseringsfonds (2014 – 2020).
Inhoudsopgave
Officiële titel | EU-voorstel: Europees Globaliseringsfonds (2014 - 2020) COM (2011) 608; Brief Europese Commissie; Reactie van de Europese Commissie op het subsidiariteitsbezwaar van het Nederlandse parlement over het Europees Globaliseringsfonds |
---|---|
Documentdatum | 11-07-2012 |
Publicatiedatum | 11-07-2012 |
Nummer | KST331053 |
Kenmerk | 33105, nr. 3 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2011–2012
33 105
EU-voorstel: Europees Globaliseringsfonds (2014–2020) COM (2011) 608 i
Nr. 3
1 Een brief van gelijke strekking is door de vicevoorzitter van de Europese Commissie aangeboden aan de Voorzitter van de Eerste Kamer.
BRIEF VAN DE VICEVOORZITTER VAN DE EUROPESE COMMISSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Brussel, 13 juni 2012
De Commissie is de Eerste en de Tweede Kamer erkentelijk voor hun gemotiveerde advies over het voorstel voor een verordening betreffende het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering (EGF) 2014–2020 {COM (2011) 608 definitief i} en biedt haar verontschuldigingen aan voor dit late antwoord1.
Er zij opgewezen dat de lidstaten zelf besluiten of zij een bijdrage uit het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering aanvragen, welke ontslagen werknemers moeten worden geholpen, welke maatregelen worden uitgevoerd en hoeveel begrotingsmiddelen hiervoor worden gebruikt. De lidstaten leggen de maatregelen altijd ten uitvoer volgens hun eigen wetgeving, procedures en regels.
Dankzij het EGF hoeven de lidstaten het echter niet te laten bij de maatregelen die gebruikelijk zijn bij massaontslagen, maar kunnen zij werknemers die hun baan hebben verloren individueel begeleiden, langer ondersteunen en laten profiteren van maatregelen die op grond van de algemene regelingen (nog) niet beschikbaar zijn.
Het EGF kan worden gebruikt om innovatieve acties en werkwijzen uit te proberen – als de lidstaten dit willen.
De Commissie deelt de opvatting dat de verantwoordelijkheid voor het ondersteunen van ontslagen werknemers in de eerste plaats bij de lidstaten ligt. De criteria voor steunverlening uit het EGF houden in dat het fonds alleen kan worden aangesproken bij grootschalige ontslagen met gevolgen op Europees niveau.
De Commissie zal de verschillende instellingen en belanghebbenden binnenkort de uitkomst doen toekomen van de tussentijdse evaluatie van de doeltreffendheid en van de duurzaamheid van de resultaten van het
EGF. Ik hoop dat de resultaten die tot dusver zijn geboekt, de Eerste en de Tweede Kamer zullen overtuigen van de meerwaarde van dit fonds.
Ten slotte zou ik u nog willen meedelen dat de Commissie momenteel drie nieuwe EGF-aanvragen onderzoekt die de Nederlandse regering in december 2011 heeft ingediend op grond van de «crisis»-uitzonderingsbepaling. Nederland is overigens een van de landen die de meeste EGF-aanvragen hebben ingediend.
De Commissie verheugt zich op de voortzetting van de politieke dialoog met de Eerste en Tweede Kamer.
De vicevoorzitter van de Europese Commissie, Marosˇ Sˇ efcˇ ovicˇ