Besluit 2008/768 - Gemeenschappelijk kader voor het verhandelen van producten
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Besluit nr. 768/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende een gemeenschappelijk kader voor het verhandelen van producten en tot intrekking van Besluit 93/465/EEG van de Raadofficiële Engelstalige titel
Decision No 768/2008/EC of the European Parliament and of the Council of 9 July 2008 on a common framework for the marketing of products, and repealing Council Decision 93/465/EECRechtsinstrument | Besluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2008/768 |
Origineel voorstel | COM(2007)53 ![]() ![]() |
Celex-nummer173 | 32008D0768 |
Document | 09-07-2008 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 13-08-2008; OJ L 218, 13.8.2008,Special edition in Croatian: Chapter 15 Volume 012 |
Inwerkingtreding | 09-07-2008; in werking datum document |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
13.8.2008 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 218/82 |
BESLUIT Nr. 768/2008/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 9 juli 2008
betreffende een gemeenschappelijk kader voor het verhandelen van producten en tot intrekking van Besluit 93/465/EEG van de Raad
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,
Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 7 mei 2003 heeft de Commissie een mededeling aan de Raad en het Europees Parlement gepubliceerd met als titel „Verbetering van de tenuitvoerlegging van de nieuweaanpakrichtlijnen”. In zijn resolutie van 10 november 2003 (3) heeft de Raad het belang erkend van de nieuwe aanpak als passend en doeltreffend regelgevingsmodel dat technologische vernieuwing mogelijk maakt en het concurrentievermogen van de Europese industrie verbetert, bevestigd dat de beginselen van de nieuwe aanpak ook op nieuwe gebieden moeten worden toegepast en tegelijkertijd erkend dat er behoefte is aan een duidelijker kader voor conformiteitsbeoordeling, accreditatie en markttoezicht. |
(2) |
Dit besluit stelt gemeenschappelijke beginselen en referentiebepalingen vast die bedoeld zijn om in alle sectorale wetgeving te worden toegepast, zodat een coherente basis voor de herziening of herschikking van die wetgeving wordt gelegd. Het besluit vormt dan ook een algemeen, horizontaal kader voor toekomstige wetgeving tot harmonisering van de voorwaarden voor het verhandelen van producten, en is een referentietekst voor de bestaande wetgeving op dit gebied. |
(3) |
De referentiebepalingen in dit besluit behelzen definities en algemene verplichtingen voor marktdeelnemers, alsook een reeks conformiteitsbeoordelingsprocedures waaruit de wetgever een passende keuze kan maken. Het besluit omvat ook voorschriften voor de CE-markering. Daarnaast omvat het referentiebepalingen betreffende de eisen waaraan conformiteitsbeoordelingsinstanties moeten voldoen om bij de Commissie te kunnen worden aangemeld als instantie die bekwaam is om de desbetreffende conformiteitsbeoordelingsprocedures uit te voeren en betreffende de aanmeldingsprocedure. Het besluit bevat ook referentiebepalingen betreffende procedures voor producten die een risico meebrengen, teneinde de veiligheid op de markt te waarborgen. |
(4) |
Bij de opstelling van wetgeving met betrekking tot een product dat reeds onder andere Gemeenschapsbesluiten valt, moet met die besluiten rekening worden gehouden om de samenhang van alle wetgeving betreffende hetzelfde product te waarborgen. |
(5) |
Omwille van specifieke sectorale behoeften kan het echter gerechtvaardigd zijn gebruik te maken van andere oplossingen op het gebied van regelgeving. Dit geldt met name wanneer er reeds een specifiek, uitgebreid geheel van rechtsregels bestaat voor een bepaalde sector, bijvoorbeeld op het gebied van diervoeders en levensmiddelen, cosmetica en tabaksproducten, gemeenschappelijke marktordeningen voor landbouwproducten, plantengezondheid en plantenbescherming, menselijk bloed en menselijke weefsels, geneesmiddelen voor menselijk en diergeneeskundig gebruik en chemicaliën, dan wel wanneer sectorale behoeften een specifieke aanpassing van de gemeenschappelijke beginselen en referentiebepalingen vergen, zoals bijvoorbeeld op het gebied van medische apparatuur, bouwproducten en uitrusting voor de scheepvaart. Deze aanpassingen mogen ook verband houden met de in bijlage II beschreven modules. |
(6) |
Bij het opstellen van wetgeving kan de wetgever omwille van specifieke kenmerken van de betrokken sector geheel of... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.PB C
- 2.PB C
- 3.PB C
- 5.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 165 van 30-4-2004 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 165 van 30-4-2004; rectificatie in Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 191 van 28-5-2004, pagina 1
.
- 13.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 220 van 30-8-1993, pagina 23.
- 16.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.
- 17.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 18.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 19.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 20.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 21.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 22.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 23.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 24.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 25.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 26.De betrokken producten en de te verrichten tests worden in het wetgevingsinstrument gespecificeerd.
- 27.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 28.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 29.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 30.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 31.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 32.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.
- 33.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan worden bepaald dat het certificaat gedurende een beperkte periode geldig is.
- 34.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 35.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 36.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 37.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 38.De betrokken producten en de te verrichten tests worden in het wetgevingsinstrument gespecificeerd.
- 39.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 40.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 41.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 42.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 43.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 44.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 45.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 46.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 47.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 48.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 49.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 50.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 51.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 52.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 53.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 54.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 55.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 56.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 57.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 58.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 59.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 60.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 61.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 62.In het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid van de fabrikant worden beperkt.
- 63.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 64.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 65.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 66.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 67.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 68.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 69.In het specifieke wetgevingsinstrument kan een andere termijn worden vastgesteld..
- 70.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 71.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 72.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 73.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 74.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 75.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 76.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 77.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 78.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 79.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 80.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan worden bepaald dat het certificaat gedurende een beperkte periode geldig is.
- 81.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 82.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 83.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 84.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 85.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 86.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 87.PB C
- 88.PB C
- 89.PB C
- 91.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 165 van 30-4-2004 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 165 van 30-4-2004; rectificatie in Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 191 van 28-5-2004, pagina 1
.
- 99.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 220 van 30-8-1993, pagina 23.
- 102.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.
- 103.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 104.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 105.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 106.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 107.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 108.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 109.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 110.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 111.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 112.De betrokken producten en de te verrichten tests worden in het wetgevingsinstrument gespecificeerd.
- 113.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 114.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 115.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 116.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 117.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 118.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.
- 119.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan worden bepaald dat het certificaat gedurende een beperkte periode geldig is.
- 120.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 121.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 122.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 123.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 124.De betrokken producten en de te verrichten tests worden in het wetgevingsinstrument gespecificeerd.
- 125.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 126.Het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid beperken.
- 127.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 128.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 129.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 130.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 131.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 132.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 133.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 134.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 135.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 136.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 137.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 138.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 139.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 140.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 141.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 142.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 143.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 144.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 145.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 146.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 147.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 148.In het specifieke wetgevingsinstrument kan de keuzevrijheid van de fabrikant worden beperkt.
- 149.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 150.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 151.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 152.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 153.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 154.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 155.In het specifieke wetgevingsinstrument kan een andere termijn worden vastgesteld..
- 156.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 157.De inhoud van de technische documentatie voor de betrokken producten wordt in het specifieke wetgevingsinstrument gespecificeerd.De documentatie omvat, voor zover relevant voor de beoordeling, bijvoorbeeld:- een algemene beschrijving van het product;- ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede
- 158.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 159.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 160.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 161.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 162.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 163.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 164.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 165.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 166.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan worden bepaald dat het certificaat gedurende een beperkte periode geldig is.
- 167.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere regeling worden vastgesteld.
- 168.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 169.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 170.De frequentie kan in de specifieke wetgevingsinstrumenten worden gespecificeerd.
- 171.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden vastgesteld.
- 172.In de specifieke wetgevingsinstrumenten kan een andere termijn worden
- 173.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 174.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.