Richtlijn 2006/66 - Batterijen en accu's, alsook afgedankte batterijen en accu's
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2006/66/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 september 2006 inzake batterijen en accu's, alsook afgedankte batterijen en accu's en tot intrekking van Richtlijn 91/157/EEGofficiële Engelstalige titel
Directive 2006/66/EC of the European Parliament and of the Council of 6 September 2006 on batteries and accumulators and waste batteries and accumulators and repealing Directive 91/157/EECRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2006/66 |
Origineel voorstel | COM(2003)723 ![]() ![]() |
Celex-nummer209 | 32006L0066 |
Document | 06-09-2006 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 26-09-2006; OJ L 266, 26.9.2006,Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 053,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 056,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 053 |
Inwerkingtreding | 26-09-2006; in werking datum publicatie zie art 29 26-09-2008; Gedeeltelijke toepassing zie art 28 |
Einde geldigheid | 17-08-2025; gedeeltelijk einde van de geldigheid zie 32023R1542 art. 95 31-12-2025; gedeeltelijk einde van de geldigheid zie 32023R1542 art. 95(b) 18-08-2026; gedeeltelijk einde van de geldigheid zie 32023R1542 art. 95(c) 18-02-2027; gedeeltelijk einde van de geldigheid zie 32023R1542 art. 95(a) 30-06-2027; opgeheven door 32023R1542 |
Omzetting | 28-09-2008; ten laatste |
26.9.2006 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 266/1 |
RICHTLIJN 2006/66/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 6 september 2006
inzake batterijen en accu's, alsook afgedankte batterijen en accu's en tot intrekking van Richtlijn 91/157/EEG
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 175, lid 1, en artikel 95, lid 1, voor wat betreft de artikelen 4, 6 en 21 van deze richtlijn,
Gezien het voorstel van de Commissie (1),
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (2),
Gezien het advies van het Comité van de Regio's (3),
Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag en gezien de gemeenschappelijke ontwerp-tekst die op 22 juni 2006 door het Bemiddelingscomité is goedgekeurd (4),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Het is wenselijk de nationale maatregelen betreffende batterijen en accu's, alsook afgedankte batterijen en accu's te harmoniseren. Hoofddoel van deze richtlijn is het negatieve effect van batterijen en accu's, alsook afgedankte batterijen en accu's op het milieu te minimaliseren en zo bij te dragen aan de bescherming, instandhouding en verbetering van de kwaliteit van het milieu. Artikel 175, lid 1, van het Verdrag vormt daarom de rechtsgrondslag. Op communautair niveau moeten echter, op basis van artikel 95, lid 1, van het Verdrag, ook maatregelen worden genomen om de vereisten inzake het gehalte aan zware metalen en de markering van batterijen en accu's te harmoniseren en zo een vlot functioneren van de interne markt te verzekeren en verstoring van de concurrentie in de Gemeenschap te vermijden. |
(2) |
In de Mededeling van de Commissie van 30 juli 1996 betreffende de actualisering van de communautaire strategie voor het afvalbeheer werden richtsnoeren vastgesteld voor het toekomstige afvalbeleid van de Gemeenschap. Die mededeling benadrukt hoe noodzakelijk het is de hoeveelheden gevaarlijke stoffen in het afval te reduceren en wijst op de potentiële voordelen van voor de gehele Gemeenschap geldende regels ter beperking van de aanwezigheid van dergelijke stoffen in producten en in productieprocédés. Verder wordt verklaard dat niet te vermijden afval opnieuw zou moeten worden gebruikt of nuttig toegepast met het oog op de herwinning van zijn samenstellende materialen of het energiegehalte ervan. |
(3) |
In de resolutie van de Raad van 25 januari 1988 betreffende een communautair actieprogramma tegen milieuverontreiniging door cadmium (5) werd een beperking van het gebruik van cadmium tot gevallen waarvoor geen geschikte alternatieven bestaan en inzameling en regeling van cadmiumbevattende accu's en batterijen aangemerkt als een van de belangrijkste elementen van de strategie ter bestrijding van de verontreiniging door cadmium in het belang van de bescherming van de gezondheid van de mens en het milieu. |
(4) |
De Richtlijn 91/157/EEG van de Raad van 18 maart 1991 inzake batterijen en accu's die gevaarlijke stoffen bevatten (6) heeft de wetgevingen van de lidstaten op dit gebied dichter bij elkaar gebracht. De doelstellingen van die richtlijn zijn evenwel niet volledig verwezenlijkt. Ook in Besluit nr. 1600/2002/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juli 2002 tot vaststelling van het zesde Milieuactieprogramma van de Europese Gemeenschap (7) en in Richtlijn 2002/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 januari 2003 betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA) (8) is onderstreept dat Richtlijn 91/157/EEG moet worden herzien. Richtlijn 91/157/EEG is dus aan herziening toe en moet omwille van de duidelijkheid worden vervangen. |
(5) |
Teneinde de milieudoelstellingen van deze richtlijn te verwezenlijken wordt het op de markt brengen van bepaalde kwik of cadmium houdende batterijen en accu's... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.The Freedonia Group, 'World Batteries'-rapport, gepubliceerd in oktober 2002. De EPBA heeft de geraamde groei van de markt voor batterijen, uitgedrukt in ton, becijferd op 1 % per jaar.
- 2.'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence, juli 2003.
- 3.Batterijen voor algemene doeleinden worden doorgaans gebruikt in klokken, draagbare audio- en andere apparatuur en in zaklantaarns, speelgoed en camera's.
- 4.Knoopbatterijen zijn kleine muntvormige batterijtjes die worden toegepast in gehoorapparaten, horloges en kleine draagbare apparatuur.
- 5.Draagbare oplaadbare batterijen worden doorgaans gebruikt in snoerloze en mobiele telefoons, elektrische gereedschappen, noodverlichting, laptops en elektrische apparaten voor huishoudelijk gebruik.
- 6.
- 7.
- 8.De resterende 2 % omvat NiMH-batterijen en andere types.
- 9.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 78 van 26-3-1991, pagina 38.
- 11.Richtlijn 93/86/EEG van de Commissie van 4 oktober 1993 tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 91/157/EEG van de Raad inzake batterijen en accu's die gevaarlijke stoffen bevatten - Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 264 van 23-10-93, pagina 51.
- 12.'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence, juli 2003.
- 13.Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 76 van 11-3-1997, pagina 1.
- 15.Zie artikel 8, lid 1, derde en vierde streepje, van het 6MAP.
- 16.Zie artikel 8, lid 2, punt iv, van het 6MAP.
- 17.Zie artikel 1 van Richtlijn 91/157/EEG.
- 18.www.johannesburgsummit.org/html/ documents/summit_docs/2309_planfinal.htm in het bijzonder paragraaf 21.
- 19.Mededeling van de Commissie 'Naar een thematische strategie inzake afvalpreventie en afvalrecycling', COM(2003) 301def. van 27.5.2003.
- 20.Mededeling van de Commissie 'Geïntegreerd productbeleid', COM(2003)302 def. van 18.6.2003.
- 21.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 269 van 21-10-200, pagina 34.
- 24.In de elfde overweging.
- 27.Zie mededeling COM(2002) 275 def. van de Commissie van 6.6.2002: 'Europese Governance: een betere wetgeving'.
- 28.Beschikking 2000/532/EG van de Commissie van 3.5.2000 tot vervanging van Beschikking 94/3/EG houdende vaststelling van een lijst van afvalstoffen overeenkomstig artikel 1, onder a), van Richtlijn 75/442/EEG van de Raad betreffende afvalstoffen en Beschikking 94/904/EG van de Raad tot vaststelling van een lijst van gevaarlijke afvalstoffen overeenkomstig artikel 1, lid 4, van Richtlijn 91/689/EEG van de Raad betreffende gevaarlijke afvalstoffen, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 226 van 6-9-2000, pagina 3
.
- 29.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 196 van 6-8-1967, pagina 1.
- 30.Zie 'Global Mercury Assessment', Milieuprogramma van de Verenigde Naties - Chemische Stoffen; Genève, Zwitserland, december 2002.
- 31.Anorganisch kwik dat in het water terechtkomt, wordt in het bodemsediment in methylkwik omgezet. Methylkwik stapelt zich gemakkelijk op in de weefsels van levende organismen en wordt via de voedselketen in vissen geconcentreerd. Methylkwik heeft chronische effecten en veroorzaakt hersenschade.
- 32.Emission Inventory Guidebook, december 2000.
- 33.Zie persmededeling van 5 juni 2002 van het Bundeskartellamt, www.umweltbundesamt.de/
- 34.Zie risicobeoordeling, cadmiumoxide/metallisch cadmium; definitief ontwerp, juli 2003: ecb.jrc.it/php-pgm/
- 35.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 224 van 3-9-1993, pagina 34.
- 36.Stof die als carcinogeen voor de mens moet worden beschouwd.
- 37.Stof die aanleiding geeft tot bezorgdheid in verband met mogelijke mutagene effecten bij de mens.
- 38.Stof die aanleiding geeft tot bezorgdheid in verband met de menselijke vruchtbaarheid / stof die aanleiding geeft tot bezorgdheid in verband met mogelijke ontwikkelingstoxicologische effecten bij de mens.
- 39.'Targeted Risk Assessment' (TRAR) van het gebruik van cadmiumoxide in batterijen, ontwerp-eindrapport, mei 2003, blz. 67. In dit rapport wordt gesteld dat de uiteindelijke bijdrage daarvan tot het globale cadmiumgehalte afhankelijk is van de gewichtsverdeling van de diverse afvalcomponenten.
- 40.TRAR van het gebruik van cadmiumoxide in batterijen, ontwerp-eindrapport, mei 2003, blz. 28.
- 41.Zie rapport 'Risks to Health and the Environment related to the Use of Lead in Products'; TNO-rapport STB-01-39 (definitief) europa.eu.int/comm/enterprise/ chemicals/legislation/markrestr/studies/lead.pdf
- 42.Stof waarvan bekend is dat zij ontwikkelingstoxicologische effecten heeft bij de mens.
- 43.Stof die aanleiding geeft tot bezorgdheid in verband met mogelijke ontwikkelingstoxicologische effecten bij de mens.
- 44.Zie het profiel van de loodindustrie in het on-line document 'Lead: the facts', Icon 2001; www.ldaint.org/factbook/ factbookch3.htm
- 45.Europees Milieuagentschap, 'Environmental Signals 2002'.
- 46.'EU-focus op afvalbeheer', Europese Commissie, DG Milieu, augustus 1999.
- 49.Percolaat ontstaat wanneer door het gewicht van het afval zelf, dan wel ten gevolge van doelbewuste compactie, vloeistoffen uit het afval worden geperst ("primair percolaat"), alsook bij doorsijpeling van water op stortplaatsen ("secundair percolaat"). Het percolatiewater kan afkomstig zijn van neerslag, irrigatie, grondwater, of percolaat dat binnen de stortplaats circuleert.
- 50.'Targeted Risk Assessment Report' (TRAR), ontwerp-eindrapport van mei 2003, opgesteld door België in het kader van Verordening (EEG) nr. 793/93.
- 51.Het SCTEE zal bij de Europese Commissie advies uitbrengen over de globale wetenschappelijke kwaliteit van het rapport.
- 52.Zie het TRAR-ontwerp-eindrapport van mei 2003, blz. 133. Een en ander is gebaseerd op de volgende aannames: draagbare NiCd-batterijen zijn verantwoordelijk voor 0-50 % van de totale hoeveelheid cadmium in MSW; het totale cadmiumgehalte van MSW op drooggewichtbasis bedraagt 10 g/ton; en 24,4 % van de gebruikte draagbare nikkel-cadmium-batterijen wordt uiteindelijk verbrand, 75,6 % gestort.
- 53.'Impact Assessment on Selected Policy Options for the Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 54.'Impact Assessment on Selected Policy Options for the Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 55.TRAR, definitief ontwerp, mei 2003, blz. 7. Overigens wordt in het TRAR zelf ook gewezen op het ontbreken van een methodiek voor de beoordeling van bepaalde effecten: 'noch het effect van de uitgestelde cadmiumemissies bij hergebruik van verbrandingsresiduen, noch het effect van de verwachte toekomstige toename van het cadmiumgehalte van bodemas en vliegas op de herbruikbaarheid van die verbrandingsresiduen werd gekwantificeerd' (blz. 6) en 'de vervuiling van het grondwater ten gevolge van de vluchtige emissies van stortplaatsen werd in dit TRAR niet gekwantificeerd omdat een leidraad ontbreekt waarop die berekeningen zouden kunnen worden gebaseerd' (blz. 7).
- 56.In het UK bijvoorbeeld worden de ingezamelde industriële NiCd-batterijen gestort (zie 'Analysis of the Environmental Impacts and Financial Costs of a Possible New Directive on Batteries', ERM 2000). In Zweden worden alle alkali-mangaan- en zink-koolstof-batterijen na de inzameling gestort. In Duitsland wordt circa 30 % van de draagbare batterijen die worden ingezameld, afzonderlijk gestort.
- 57.'Impact Assessment on Selected Policy Options for the Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 58.
- 59.Men vergelijke b.v. het metaalgehalte van zinkerts (15 %) met het zinkgehalte van batterijen (20 %).
- 60.Life Cycle Inventory of Recycling Portable Nickel-Cadmium Batteries, Rydh, C.J., Karlström, M. (2002), Resources, Conservation and Recycling, nr. 34, blz. 289-309.
- 61.Metaller, materialflöden i samhället, Naturwardsverket, rapport 4506, blz. 27.
- 62.Overeenkomstig de mededeling van de Commissie over effectbeoordeling dienen effectbeoordelingen te worden gebruikt om vast te stellen welke positieve en negatieve gevolgen de voorgestelde beleidsmaatregelen waarschijnlijk zullen hebben, waardoor het mogelijk wordt met kennis van zaken een politiek oordeel over het voorstel te vormen en kennelijke interacties vast te stellen bij de verwezenlijking van concurrerende doelstellingen. De effectbeoordeling dient overeenkomstig het 'beginsel van de evenredige analyse' te worden uitgevoerd, d.w.z. dat de diepte van de analyse in verhouding dient te staan tot het belang van de mogelijke gevolgen (COM(2002) 276 def.).
- 63.'Impact Assessment on Selected Policy Options for the Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 64.TRAR betreffende het gebruik van cadmiumoxide in batterijen, ontwerp-eindrapport, mei 2003.
- 65.Om deze reden is een aantal lidstaten (Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Zweden) reeds overgestapt van een inzamelingssysteem met beperkte opzet (waarvan de totstandbrenging krachtens Richtlijn 91/157/EEG is vereist) op een inzamelingssysteem voor alle batterijen. Voor laatstgenoemd type inzamelingssysteem wordt ook door de EPBA gepleit in haar tweestappenplan ("Two Steps Towards a Better Environment", EPBA; november 1997).
- 66.Belanghebbende partijen hebben aangevoerd dat er geen koppeling dient te zijn met de jaarlijks verkochte hoeveelheid batterijen, gezien de toegenomen gebruikstijd van batterijen (tot 15 jaar) en het feit dat consumenten batterijen 'hamsteren' (zij bewaren de batterijen vaak langere tijd thuis, ook nadat deze onbruikbaar zijn geworden). Deze berekeningswijze draagt de voorkeur van de EPBA weg.
- 67.Zie artikel 6, vierde streepje, en artikel 7, lid 1, van Richtlijn 91/157/EG als gewijzigd.
- 68.'Rechargeable Battery Management and Recycling: A Green Design Educational Module', Rebecca Lankey and Francis McMichael, 1999.
- 69.'Life Cycle Assessment of Recycling Portable Nickel-Cadmium Batteries', Carl Johan Rydh and Magnus Karlström, 2002.
- 70.Volgens Bio Intelligence is dit het percentage recycleerbare materialen in NiCd-batterijen. (zie 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003, blz. 59). EBRA stelt een minimale recyclage voor van 70 gewichtsprocent van nikkel-cadmium-batterijen. In de industriële praktijk wordt naar schatting tot 80 % van het gemiddelde gewicht van industriële NiCd-batterijen gerecycleerd.
- 71.'Environmental assessment of vanadium redox and lead-acid batteries for stationary energy storage', C.J. Rydh, Journal of Power Sources, 80 (1999), 21-29.
- 72.Zie de uiteenzetting van het standpunt van EBRA van 25 april 2003, ingediend in het kader van de raadpleging van belanghebbenden.
- 73.In 2002 zamelde Oostenrijk 44 % van de in dat jaar verkochte batterijen in, hetgeen EUR 1.115/ton kostte; in België was dat 59 % en respectievelijk EUR 3.765/ton.
- 74.Zie 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003, blz. 133 in een hogekosten-scenario met een recyclagegraad van ten minste 90 %.
- 75.Ervan uitgaande dat een inzamelingscijfer van 160- 200 gram per inwoner zou vereisen dat er nog eens 50.000 ton draagbare batterijen wordt ingezameld.
- 76.Vergelijk dit met de raming van EPBA (juli 2003) dat een inzameling van 40.000 ton zou resulteren in potentiële kosten van EUR 43 miljoen per jaar.
- 77.Zie 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 78.Zie 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003. Bio Intelligence eindverslag van juli 2003.
- 79.Vergelijk de netto recyclingkosten van EUR 0- EUR 300 per ton met stortingskosten van EUR 120 per ton; zie ook 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003. Bio Intelligence, eindverslag van juli 2003.
- 80.Dit beginsel geldt enkel voor gebieden die niet binnen de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschappen vallen.
- 81.Zie artikel 5 van het EG-Verdrag.
- 82.COM(2003) 203 def. van 18.6.2003.
- 83.COM(97)009 def.
- 84.Nog een indicator hiervan zouden de Power Purchasing Parities (PPP) kunnen zijn.
- 85.In deze context zijn de in de Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad - Interne markt en milieu, COM (1999) 263 def., neergelegde beginselen in aanmerking genomen.
- 86.PB C......
- 87.PB C......
- 88.PB C......
- 89.Advies van het Europees Parlement van .. .. ... (PB C .......), gemeenschappelijk standpunt van de Raad van .. . .. (PB C .....) en Besluit van het Europees Parlement van.. .. .... (PB C ......). .....
- 90.COM(96) 399 def. van 30.7.1996.
- 91.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 78 van 26-3-1991, pagina 38. Richtlijn als gewijzigd bij Richtlijn 98/101/EG van de Commissie (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 1 van 5-1-1999, pagina 1
) en aangepast aan de technische vooruitgang bij Richtlijn 93/86/EEG van de Commissie of 4 oktober 1993 tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 91/157/EEG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 264 van 23-10-1993, pagina 51).
- 98.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997.
- 99.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 322 van 9-11-2002 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 322 van 9-11-2002.
- 104.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 377 van 31-12-1991, pagina 48.
- 105.The Freedonia Group, 'World Batteries'-rapport, gepubliceerd in oktober 2002. De EPBA heeft de geraamde groei van de markt voor batterijen, uitgedrukt in ton, becijferd op 1 % per jaar.
- 106.'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence, juli 2003.
- 107.Batterijen voor algemene doeleinden worden doorgaans gebruikt in klokken, draagbare audio- en andere apparatuur en in zaklantaarns, speelgoed en camera's.
- 108.Knoopbatterijen zijn kleine muntvormige batterijtjes die worden toegepast in gehoorapparaten, horloges en kleine draagbare apparatuur.
- 109.Draagbare oplaadbare batterijen worden doorgaans gebruikt in snoerloze en mobiele telefoons, elektrische gereedschappen, noodverlichting, laptops en elektrische apparaten voor huishoudelijk gebruik.
- 110.
- 111.
- 112.De resterende 2 % omvat NiMH-batterijen en andere types.
- 113.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 78 van 26-3-1991, pagina 38.
- 115.Richtlijn 93/86/EEG van de Commissie van 4 oktober 1993 tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 91/157/EEG van de Raad inzake batterijen en accu's die gevaarlijke stoffen bevatten - Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 264 van 23-10-93, pagina 51.
- 116.'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence, juli 2003.
- 117.Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 76 van 11-3-1997, pagina 1.
- 119.Zie artikel 8, lid 1, derde en vierde streepje, van het 6MAP.
- 120.Zie artikel 8, lid 2, punt iv, van het 6MAP.
- 121.Zie artikel 1 van Richtlijn 91/157/EEG.
- 122.www.johannesburgsummit.org/html/ documents/summit_docs/2309_planfinal.htm in het bijzonder paragraaf 21.
- 123.Mededeling van de Commissie 'Naar een thematische strategie inzake afvalpreventie en afvalrecycling', COM(2003) 301def. van 27.5.2003.
- 124.Mededeling van de Commissie 'Geïntegreerd productbeleid', COM(2003)302 def. van 18.6.2003.
- 125.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 269 van 21-10-200, pagina 34.
- 128.In de elfde overweging.
- 131.Zie mededeling COM(2002) 275 def. van de Commissie van 6.6.2002: 'Europese Governance: een betere wetgeving'.
- 132.Beschikking 2000/532/EG van de Commissie van 3.5.2000 tot vervanging van Beschikking 94/3/EG houdende vaststelling van een lijst van afvalstoffen overeenkomstig artikel 1, onder a), van Richtlijn 75/442/EEG van de Raad betreffende afvalstoffen en Beschikking 94/904/EG van de Raad tot vaststelling van een lijst van gevaarlijke afvalstoffen overeenkomstig artikel 1, lid 4, van Richtlijn 91/689/EEG van de Raad betreffende gevaarlijke afvalstoffen, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 226 van 6-9-2000, pagina 3
.
- 133.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 196 van 6-8-1967, pagina 1.
- 134.Zie 'Global Mercury Assessment', Milieuprogramma van de Verenigde Naties - Chemische Stoffen; Genève, Zwitserland, december 2002.
- 135.Anorganisch kwik dat in het water terechtkomt, wordt in het bodemsediment in methylkwik omgezet. Methylkwik stapelt zich gemakkelijk op in de weefsels van levende organismen en wordt via de voedselketen in vissen geconcentreerd. Methylkwik heeft chronische effecten en veroorzaakt hersenschade.
- 136.Emission Inventory Guidebook, december 2000.
- 137.Zie persmededeling van 5 juni 2002 van het Bundeskartellamt, www.umweltbundesamt.de/
- 138.Zie risicobeoordeling, cadmiumoxide/metallisch cadmium; definitief ontwerp, juli 2003: ecb.jrc.it/php-pgm/
- 139.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 224 van 3-9-1993, pagina 34.
- 140.Stof die als carcinogeen voor de mens moet worden beschouwd.
- 141.Stof die aanleiding geeft tot bezorgdheid in verband met mogelijke mutagene effecten bij de mens.
- 142.Stof die aanleiding geeft tot bezorgdheid in verband met de menselijke vruchtbaarheid / stof die aanleiding geeft tot bezorgdheid in verband met mogelijke ontwikkelingstoxicologische effecten bij de mens.
- 143.'Targeted Risk Assessment' (TRAR) van het gebruik van cadmiumoxide in batterijen, ontwerp-eindrapport, mei 2003, blz. 67. In dit rapport wordt gesteld dat de uiteindelijke bijdrage daarvan tot het globale cadmiumgehalte afhankelijk is van de gewichtsverdeling van de diverse afvalcomponenten.
- 144.TRAR van het gebruik van cadmiumoxide in batterijen, ontwerp-eindrapport, mei 2003, blz. 28.
- 145.Zie rapport 'Risks to Health and the Environment related to the Use of Lead in Products'; TNO-rapport STB-01-39 (definitief) europa.eu.int/comm/enterprise/ chemicals/legislation/markrestr/studies/lead.pdf
- 146.Stof waarvan bekend is dat zij ontwikkelingstoxicologische effecten heeft bij de mens.
- 147.Stof die aanleiding geeft tot bezorgdheid in verband met mogelijke ontwikkelingstoxicologische effecten bij de mens.
- 148.Zie het profiel van de loodindustrie in het on-line document 'Lead: the facts', Icon 2001; www.ldaint.org/factbook/ factbookch3.htm
- 149.Europees Milieuagentschap, 'Environmental Signals 2002'.
- 150.'EU-focus op afvalbeheer', Europese Commissie, DG Milieu, augustus 1999.
- 153.Percolaat ontstaat wanneer door het gewicht van het afval zelf, dan wel ten gevolge van doelbewuste compactie, vloeistoffen uit het afval worden geperst ("primair percolaat"), alsook bij doorsijpeling van water op stortplaatsen ("secundair percolaat"). Het percolatiewater kan afkomstig zijn van neerslag, irrigatie, grondwater, of percolaat dat binnen de stortplaats circuleert.
- 154.'Targeted Risk Assessment Report' (TRAR), ontwerp-eindrapport van mei 2003, opgesteld door België in het kader van Verordening (EEG) nr. 793/93.
- 155.Het SCTEE zal bij de Europese Commissie advies uitbrengen over de globale wetenschappelijke kwaliteit van het rapport.
- 156.Zie het TRAR-ontwerp-eindrapport van mei 2003, blz. 133. Een en ander is gebaseerd op de volgende aannames: draagbare NiCd-batterijen zijn verantwoordelijk voor 0-50 % van de totale hoeveelheid cadmium in MSW; het totale cadmiumgehalte van MSW op drooggewichtbasis bedraagt 10 g/ton; en 24,4 % van de gebruikte draagbare nikkel-cadmium-batterijen wordt uiteindelijk verbrand, 75,6 % gestort.
- 157.'Impact Assessment on Selected Policy Options for the Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 158.'Impact Assessment on Selected Policy Options for the Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 159.TRAR, definitief ontwerp, mei 2003, blz. 7. Overigens wordt in het TRAR zelf ook gewezen op het ontbreken van een methodiek voor de beoordeling van bepaalde effecten: 'noch het effect van de uitgestelde cadmiumemissies bij hergebruik van verbrandingsresiduen, noch het effect van de verwachte toekomstige toename van het cadmiumgehalte van bodemas en vliegas op de herbruikbaarheid van die verbrandingsresiduen werd gekwantificeerd' (blz.
6) en 'de vervuiling van het grondwater ten gevolge van de vluchtige emissies van stortplaatsen werd in dit TRAR niet gekwantificeerd omdat een leidraad ontbreekt waarop die berekeningen zouden kunnen worden gebaseerd' (blz.
7).
- 160.In het UK bijvoorbeeld worden de ingezamelde industriële NiCd-batterijen gestort (zie 'Analysis of the Environmental Impacts and Financial Costs of a Possible New Directive on Batteries', ERM 2000). In Zweden worden alle alkali-mangaan- en zink-koolstof-batterijen na de inzameling gestort. In Duitsland wordt circa 30 % van de draagbare batterijen die worden ingezameld, afzonderlijk gestort.
- 161.'Impact Assessment on Selected Policy Options for the Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 162.
- 163.Men vergelijke b.v. het metaalgehalte van zinkerts (15 %) met het zinkgehalte van batterijen (20 %).
- 164.Life Cycle Inventory of Recycling Portable Nickel-Cadmium Batteries, Rydh, C.J., Karlström, M. (2002), Resources, Conservation and Recycling, nr. 34, blz. 289-309.
- 165.Metaller, materialflöden i samhället, Naturwardsverket, rapport 4506, blz. 27.
- 166.Overeenkomstig de mededeling van de Commissie over effectbeoordeling dienen effectbeoordelingen te worden gebruikt om vast te stellen welke positieve en negatieve gevolgen de voorgestelde beleidsmaatregelen waarschijnlijk zullen hebben, waardoor het mogelijk wordt met kennis van zaken een politiek oordeel over het voorstel te vormen en kennelijke interacties vast te stellen bij de verwezenlijking van concurrerende doelstellingen. De effectbeoordeling dient overeenkomstig het 'beginsel van de evenredige analyse' te worden uitgevoerd, d.w.z. dat de diepte van de analyse in verhouding dient te staan tot het belang van de mogelijke gevolgen (COM(2002) 276 def.).
- 167.'Impact Assessment on Selected Policy Options for the Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 168.TRAR betreffende het gebruik van cadmiumoxide in batterijen, ontwerp-eindrapport, mei 2003.
- 169.Om deze reden is een aantal lidstaten (Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Zweden) reeds overgestapt van een inzamelingssysteem met beperkte opzet (waarvan de totstandbrenging krachtens Richtlijn 91/157/EEG is vereist) op een inzamelingssysteem voor alle batterijen. Voor laatstgenoemd type inzamelingssysteem wordt ook door de EPBA gepleit in haar tweestappenplan ("Two Steps Towards a Better Environment", EPBA; november 1997).
- 170.Belanghebbende partijen hebben aangevoerd dat er geen koppeling dient te zijn met de jaarlijks verkochte hoeveelheid batterijen, gezien de toegenomen gebruikstijd van batterijen (tot 15 jaar) en het feit dat consumenten batterijen 'hamsteren' (zij bewaren de batterijen vaak langere tijd thuis, ook nadat deze onbruikbaar zijn geworden). Deze berekeningswijze draagt de voorkeur van de EPBA weg.
- 171.Zie artikel 6, vierde streepje, en artikel 7, lid 1, van Richtlijn 91/157/EG als gewijzigd.
- 172.'Rechargeable Battery Management and Recycling: A Green Design Educational Module', Rebecca Lankey and Francis McMichael, 1999.
- 173.'Life Cycle Assessment of Recycling Portable Nickel-Cadmium Batteries', Carl Johan Rydh and Magnus Karlström, 2002.
- 174.Volgens Bio Intelligence is dit het percentage recycleerbare materialen in NiCd-batterijen. (zie 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003, blz. 59). EBRA stelt een minimale recyclage voor van 70 gewichtsprocent van nikkel-cadmium-batterijen. In de industriële praktijk wordt naar schatting tot 80 % van het gemiddelde gewicht van industriële NiCd-batterijen gerecycleerd.
- 175.'Environmental assessment of vanadium redox and lead-acid batteries for stationary energy storage', C.J. Rydh, Journal of Power Sources, 80 (1999), 21-29.
- 176.Zie de uiteenzetting van het standpunt van EBRA van 25 april 2003, ingediend in het kader van de raadpleging van belanghebbenden.
- 177.In 2002 zamelde Oostenrijk 44 % van de in dat jaar verkochte batterijen in, hetgeen EUR 1.115/ton kostte; in België was dat 59 % en respectievelijk EUR 3.765/ton.
- 178.Zie 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003, blz. 133 in een hogekosten-scenario met een recyclagegraad van ten minste 90 %.
- 179.Ervan uitgaande dat een inzamelingscijfer van 160- 200 gram per inwoner zou vereisen dat er nog eens 50.000 ton draagbare batterijen wordt ingezameld.
- 180.Vergelijk dit met de raming van EPBA (juli 2003) dat een inzameling van 40.000 ton zou resulteren in potentiële kosten van EUR 43 miljoen per jaar.
- 181.Zie 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003.
- 182.Zie 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003. Bio Intelligence eindverslag van juli 2003.
- 183.Vergelijk de netto recyclingkosten van EUR 0- EUR 300 per ton met stortingskosten van EUR 120 per ton; zie ook 'Impact Assessment on Selected Policy Options for Revision of the Battery Directive', Bio Intelligence 2003. Bio Intelligence, eindverslag van juli 2003.
- 184.Dit beginsel geldt enkel voor gebieden die niet binnen de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschappen vallen.
- 185.Zie artikel 5 van het EG-Verdrag.
- 186.COM(2003) 203 def. van 18.6.2003.
- 187.COM(97)009 def.
- 188.Nog een indicator hiervan zouden de Power Purchasing Parities (PPP) kunnen zijn.
- 189.In deze context zijn de in de Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad - Interne markt en milieu, COM (1999) 263 def., neergelegde beginselen in aanmerking genomen.
- 190.PB C......
- 191.PB C......
- 192.PB C......
- 193.Advies van het Europees Parlement van .. .. ... (PB C .......), gemeenschappelijk standpunt van de Raad van .. . .. (PB C .....) en Besluit van het Europees Parlement van.. .. .... (PB C ......). .....
- 194.COM(96) 399 def. van 30.7.1996.
- 195.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 78 van 26-3-1991, pagina 38. Richtlijn als gewijzigd bij Richtlijn 98/101/EG van de Commissie (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 1 van 5-1-1999, pagina
1) en aangepast aan de technische vooruitgang bij Richtlijn 93/86/EEG van de Commissie of 4 oktober 1993 tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 91/157/EEG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 264 van 23-10-1993, pagina 51).
- 202.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997.
- 203.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 322 van 9-11-2002 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 322 van 9-11-2002.
- 208.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 377 van 31-12-1991, pagina 48.
- 209.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 210.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.