Richtlijn 2005/29 - Oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt en tot wijziging van Richtlijn 84/450/EEG, Richtlijnen 97/7/EG, 98/27/EG en 2002/65/EG van het Europees Parlement en de Raad en van Verordening 2006/2004 („Richtlijn oneerlijke handelspraktijken”)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 12 juni 2005 tot 11 december 2007 en moest uiterlijk op 12 juni 2007 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2005/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt en tot wijziging van Richtlijn 84/450/EEG van de Raad, Richtlijnen 97/7/EG, 98/27/EG en 2002/65/EG van het Europees Parlement en de Raad en van Verordening (EG) nr. 2006/2004 van het Europees Parlement en de Raad („Richtlijn oneerlijke handelspraktijken”)

officiële Engelstalige titel

Directive 2005/29/EC of the European Parliament and of the Council of 11 May 2005 concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market and amending Council Directive 84/450/EEC, Directives 97/7/EC, 98/27/EC and 2002/65/EC of the European Parliament and of the Council and Regulation (EC) No 2006/2004 of the European Parliament and of the Council (‘Unfair Commercial Practices Directive’)
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2005/29
Origineel voorstel COM(2003)356 NLEN
Celex-nummer119 32005L0029

3.

Key dates

Document 11-05-2005
Bekendmaking in Publicatieblad 11-06-2005; Special edition in Croatian: Chapter 15 Volume 008,Special edition in Romanian: Chapter 15 Volume 014,OJ L 149, 11.6.2005,Special edition in Bulgarian: Chapter 15 Volume 014
Inwerkingtreding 12-06-2005; in werking datum publicatie +1 zie art 20
12-12-2007; Toepassing zie art 19
Deadline 28-11-2021; zie art 13.5
Einde geldigheid 11-12-2007; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 14 stilzwijgende opheffing door 32006L0114
29-12-2009; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 16.1 stilzwijgende opheffing door 32009L0022
13-06-2014; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 15.1 stilzwijgende opheffing door 32011L0083
16-01-2020; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 16.2 stilzwijgende opheffing door 32017R2394
18-06-2026; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 15.2 stilzwijgende opheffing door 32023L2673
31-12-9999
Omzetting 12-06-2007; ten laatste zie art. 19

4.

Wettekst

11.6.2005   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 149/22

 

RICHTLIJN 2005/29/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 11 mei 2005

betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt en tot wijziging van Richtlijn 84/450/EEG van de Raad, Richtlijnen 97/7/EG, 98/27/EG en 2002/65/EG van het Europees Parlement en de Raad en van Verordening (EG) nr. 2006/2004 van het Europees Parlement en de Raad

(„Richtlijn oneerlijke handelspraktijken”)

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,

Gezien het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

In artikel 153, lid 1 en lid 3, onder a), van het Verdrag is bepaald dat de Gemeenschap dient bij te dragen tot de verwezenlijking van een hoog niveau van consumentenbescherming door middel van maatregelen die zij op grond van artikel 95 van het Verdrag neemt.

 

(2)

De interne markt omvat volgens artikel 14, lid 2, van het Verdrag een ruimte zonder binnengrenzen waarin het vrije verkeer van goederen en diensten en de vrijheid van vestiging zijn gewaarborgd. De ontwikkeling van eerlijke handelspraktijken binnen die ruimte is van wezenlijk belang om grensoverschrijdende activiteiten te bevorderen.

 

(3)

De wetten van de lidstaten betreffende oneerlijke handelspraktijken vertonen duidelijke verschillen, die aanzienlijke concurrentieverstoringen en belemmeringen voor een goede werking van de interne markt kunnen veroorzaken. Wat reclame betreft, worden bij Richtlijn 84/450/EEG van de Raad van 10 september 1984 inzake misleidende reclame (3), minimumcriteria ter harmonisatie van wetgeving op het gebied van misleidende reclame vastgesteld, hetgeen de lidstaten echter niet belet voorschriften te handhaven of aan te nemen die consumenten een verdergaande bescherming bieden. Daardoor lopen de bepalingen van de lidstaten inzake misleidende reclame sterk uiteen.

 

(4)

Deze verschillen scheppen onduidelijkheid over de vraag welke nationale regels van toepassing zijn op oneerlijke handelspraktijken die de economische belangen van de consumenten schaden en werpen een groot aantal belemmeringen op voor ondernemingen en consumenten. Deze barrières verhogen de kosten voor ondernemingen die de vrijheden van de interne markt willen gebruiken, met name wanneer zij over de grenzen heen willen verkopen, reclamecampagnes willen voeren of aan verkoopbevordering willen doen. Daarnaast maken deze verschillen consumenten onzeker over hun rechten en wordt hun vertrouwen in de interne markt ondermijnd.

 

(5)

Bij gebreke van uniforme regels op communautair niveau, kunnen belemmeringen voor het grensoverschrijdend verrichten van diensten, het vrije verkeer van goederen en de vrijheid van vestiging volgens de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen gerechtvaardigd zijn, indien zij tot doel hebben erkende doelstellingen van algemeen belang te beschermen en indien zij met deze doelstellingen evenredig zijn. In het licht van de communautaire doelstellingen zoals neergelegd in de Verdragsbepalingen en het afgeleide communautaire recht inzake het vrije verkeer, en in overeenstemming met het beleid van de Commissie inzake commerciële communicatie zoals vermeld in haar mededeling „De follow-up van het groenboek inzake commerciële communicatie in de interne markt”, moeten deze belemmeringen worden weggenomen. Dat kan alleen door op communautair niveau uniforme regels vast te stellen die een hoog niveau van consumentenbescherming waarborgen en door bepaalde rechtsbegrippen op communautair niveau te verduidelijken tot het niveau dat noodzakelijk is...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2003)356 - Oneerlijke "business-to-consumer"-handelspraktijken op de interne markt en tot wijziging van de richtlijnen 84/450/EEG, 97/7/EG en 98/27/EG (richtlijn oneerlijke handelspraktijken)
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit120

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    COM(2001) 531 def.

     
  • 2. 
    Zie het groenboek over de consumentenbescherming in de Europese Unie, COM(2001)531 def., de follow-up van het groenboek, COM(2002)289 def., de reacties op de raadplegingen en de studies op

     
  • 3. 
    Raad Interne Markt/Consumentenzaken/Toerisme, 1 maart 2002, zie 6503/02 (Presse 41).

     
  • 4. 
    COM(2002) 289 def.

     
  • 5. 
    De reacties op de follow-upmededeling zijn beschikbaar op

     
  • 6. 
    Insert details of report location on website when available.

     
  • 7. 
    www.zew.de/erfstudyresults/

     
  • 8. 
    Economic Reform: report on the functioning of Community product and capital markets COM(2002) 743 final

     
  • 9. 
    COM(2001) 736 def.

     
  • 10. 
    Eurobarometer 57.2 en Flash Eurobarometer 128: Public opinion in Europe: Views on business-to-consumer cross-border trade, 14 november 2002.

     
  • 11. 
    europa.eu.int/comm/public_opinion/ flash/fl131_en.pdf

     
  • 12. 
    Voor een bespreking van de gebruikte bronnen, zie de uitgebreide effectbeoordeling. De studie van GFA is beschikbaar op

     
  • 13. 
    Eurobarometer 58.1 Financial Services.

     
  • 14. 
    Eurobarometer 57.2 en Flash Eurobarometer 128: Public opinion in Europe: Views on business-to-consumer cross-border trade, 14 november 2002.

     
  • 15. 
    Ibid. 68% van de respondenten vermeldde minder strenge consumentenbeschermingsnormen als een zeer of vrij belangrijke factor. Uitgangspunt in elk van deze gevallen: consumenten die minder vertrouwen hebben in een aankoop in een ander EU-land dan in het hunne.

     
  • 16. 
    Richtlijn 1984/450/EG, laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 1997/55/EG.

     
  • 17. 
    Voor nadere informatie, zie de uitgebreide effectbeoordeling die samen met dit voorstel is gepubliceerd, deel 1.4.

     
  • 18. 
    Ibid.

     
  • 19. 
    Eurobarometer 57.2 en Flash Eurobarometer 128: Public opinion in Europe: Views on business-to-consumer cross-border trade, 14 november 2002. Zie ook de uitgebreide effectbeoordeling, deel 1.3.

     
  • 20. 
    europa.eu.int/comm/consumers/ cons_int/safe/_shop/fair/bus/pract/green/pap/comm/responses/ followup/business_europe/emota.pdf.

     
  • 21. 
    europa.eu.int/comm/consumers/ cons_int/safe_shop/fair_bus_pract/green_pap_comm/responses_ followup/business_europe/easa.pdf.

     
  • 22. 
    Eurobarometer 57.2 and Flash Eurobarometer 128: Public opinion in Europe: Views on business-to-consumer cross-border trade, 14 November 2002.

     
  • 23. 
    Bevindingen van een kwantitatieve enquête in Eurobarometer 57.2.

     
  • 24. 
    Bv. Télefonica, Pernod Ricard, PartyLite, Nuskin, Nature's Own, Mary Kay, Herbalife, GNLD, Amway, de Zweedse marketingfederatie, de BEUC, de UK National Consumer Council and Consumers' Association en de Verbraucherzentrale Bundesverband.

     
  • 25. 
    Voor nadere informatie over alternatieve benaderingen die overwogen, maar verworpen zijn, zie de uitgebreide effectbeoordeling die samen met dit voorstel is gepubliceerd.

     
  • 26. 
    Bv. Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 299 van 12-12-1995, pagina 11-12); Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997, pagina 19-28); Richtlijn 93/13/EEG van de Raad van 5 april 1993 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten (PB L 95, 21.4.1993, blz. 29-34); Richtlijn 85/577/EEG van de Raad van 20 december 1985 betreffende de bescherming van de consument bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 372 van 31-12-1985, pagina 31-33).

     
  • 27. 
    Zie bv. zaak C-315/92, Verband Sozialer Wettbewerb e.V. tegen Clinique Laboratoires SNC en Estée Lauder Cosmetics GmbH,
     
  • 28. 
    Richtlijn 84/450/EEG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 250 van 19-9-1984), zoals gewijzigd bij Richtlijn 97/55/EG.

     
  • 29. 
    Richtlijn 87/102/EEG van de Raad van 22 december 1986 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet en daarop volgende wijzigingen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 278 van 11-10-1988, pagina 33).

     
  • 30. 
    Richtlijn 2000/31/EG van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2000 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij, met name de elektronische handel, in de interne markt (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 178 van 17-7-2000, pagina 1-16 pdf icoon).

     
  • 31. 
    Bijvoorbeeld artikel 11 van Richtlijn 97/7/EG.

     
  • 32. 
    Ante.

     
  • 33. 
    Artikel 10 van Richtlijn 90/314/EEG, artikel 11, lid 1, van Richtlijn 97/7/EG, artikel 8 van Richtlijn 98/6/EG en artikel 31 van het voorstel betreffende consumentenkrediet.

     
  • 34. 
    Artikel 16 van Richtlijn 97/7/EG, artikel 7 van Richtlijn 98/6/EG en artikel 9 van Richtlijn 1999/44/EG.

     
  • 35. 
    PB L
     
  • 36. 
    PB C
     
  • 37. 
    PB C
     
  • 38. 
    'Follow-up van het groenboek inzake commerciële communicatie in de interne markt' - Mededeling van de Commissie. COM(1998) 121 def. van 4.3.1998.

     
  • 39. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 250 van 19-9-1984, pagina 17.

     
  • 40. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 290 van 23-10-1997, pagina 18.

     
  • 41. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 166 van 11-6-1998, pagina 51 pdf icoon.

     
  • 42. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997, pagina 19.

     
  • 43. 
    Richtlijn 89/552/EEG van de Raad van 3 oktober 1989 betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 298 van 17-10-1989, pagina 23), zoals gewijzigd bij Richtlijn 97/36/EG.

     
  • 44. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997, pagina 19.

     
  • 45. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 158 van 23-6-1990, pagina 59.

     
  • 46. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 280 van 29-10-1994, pagina 83.

     
  • 47. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 80 van 18-3-1998, pagina 27 pdf icoon.

     
  • 48. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 311 van 28-11-2001, pagina 67 pdf icoon.

     
  • 49. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 178 van 17-7-2000, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 50. 
    COM(2002) 443 def.

     
  • 51. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 42 van 12-2-1987, pagina 48.

     
  • 52. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 61 van 10-3-1990, pagina 14.

     
  • 53. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 101 van 1-4-1998, pagina 17 pdf icoon.

     
  • 54. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 271 van 9-1-2002, pagina 16-24 pdf icoon.

     
  • 55. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 41 van 13-2-2002, pagina 20-34 pdf icoon.

     
  • 56. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 9 van 15-1-2003, pagina 3 pdf icoon.

     
  • 57. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 345 van 19-12-2002, pagina 1-51 pdf icoon.

     
  • 58. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 11-8-1992, pagina 1-23.

     
  • 59. 
    Voor nadere informatie, zie de bijgevoegde toelichting.

     
  • 60. 
    COM(2001) 531 def.

     
  • 61. 
    Zie het groenboek over de consumentenbescherming in de Europese Unie, COM(2001)531 def., de follow-up van het groenboek, COM(2002)289 def., de reacties op de raadplegingen en de studies op

     
  • 62. 
    Raad Interne Markt/Consumentenzaken/Toerisme, 1 maart 2002, zie 6503/02 (Presse 41).

     
  • 63. 
    COM(2002) 289 def.

     
  • 64. 
    De reacties op de follow-upmededeling zijn beschikbaar op

     
  • 65. 
    Insert details of report location on website when available.

     
  • 66. 
    www.zew.de/erfstudyresults/

     
  • 67. 
    Economic Reform: report on the functioning of Community product and capital markets COM(2002) 743 final

     
  • 68. 
    COM(2001) 736 def.

     
  • 69. 
    Eurobarometer 57.2 en Flash Eurobarometer 128: Public opinion in Europe: Views on business-to-consumer cross-border trade, 14 november 2002.

     
  • 70. 
    europa.eu.int/comm/public_opinion/ flash/fl131_en.pdf

     
  • 71. 
    Voor een bespreking van de gebruikte bronnen, zie de uitgebreide effectbeoordeling. De studie van GFA is beschikbaar op

     
  • 72. 
    Eurobarometer 58.1 Financial Services.

     
  • 73. 
    Eurobarometer 57.2 en Flash Eurobarometer 128: Public opinion in Europe: Views on business-to-consumer cross-border trade, 14 november 2002.

     
  • 74. 
    Ibid. 68% van de respondenten vermeldde minder strenge consumentenbeschermingsnormen als een zeer of vrij belangrijke factor. Uitgangspunt in elk van deze gevallen: consumenten die minder vertrouwen hebben in een aankoop in een ander EU-land dan in het hunne.

     
  • 75. 
    Richtlijn 1984/450/EG, laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 1997/55/EG.

     
  • 76. 
    Voor nadere informatie, zie de uitgebreide effectbeoordeling die samen met dit voorstel is gepubliceerd, deel 1.4.

     
  • 77. 
    Ibid.

     
  • 78. 
    Eurobarometer 57.2 en Flash Eurobarometer 128: Public opinion in Europe: Views on business-to-consumer cross-border trade, 14 november 2002. Zie ook de uitgebreide effectbeoordeling, deel 1.3.

     
  • 79. 
    europa.eu.int/comm/consumers/ cons_int/safe/_shop/fair/bus/pract/green/pap/comm/responses/ followup/business_europe/emota.pdf.

     
  • 80. 
    europa.eu.int/comm/consumers/ cons_int/safe_shop/fair_bus_pract/green_pap_comm/responses_ followup/business_europe/easa.pdf.

     
  • 81. 
    Eurobarometer 57.2 and Flash Eurobarometer 128: Public opinion in Europe: Views on business-to-consumer cross-border trade, 14 November 2002.

     
  • 82. 
    Bevindingen van een kwantitatieve enquête in Eurobarometer 57.2.

     
  • 83. 
    Bv. Télefonica, Pernod Ricard, PartyLite, Nuskin, Nature's Own, Mary Kay, Herbalife, GNLD, Amway, de Zweedse marketingfederatie, de BEUC, de UK National Consumer Council and Consumers' Association en de Verbraucherzentrale Bundesverband.

     
  • 84. 
    Voor nadere informatie over alternatieve benaderingen die overwogen, maar verworpen zijn, zie de uitgebreide effectbeoordeling die samen met dit voorstel is gepubliceerd.

     
  • 85. 
    Bv. Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 299 van 12-12-1995, pagina 11-12); Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997, pagina 19-28); Richtlijn 93/13/EEG van de Raad van 5 april 1993 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten (PB L 95, 21.4.1993, blz. 29-34); Richtlijn 85/577/EEG van de Raad van 20 december 1985 betreffende de bescherming van de consument bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 372 van 31-12-1985, pagina 31-33).

     
  • 86. 
    Zie bv. zaak C-315/92, Verband Sozialer Wettbewerb e.V. tegen Clinique Laboratoires SNC en Estée Lauder Cosmetics GmbH,
     
  • 87. 
    Richtlijn 84/450/EEG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 250 van 19-9-1984), zoals gewijzigd bij Richtlijn 97/55/EG.

     
  • 88. 
    Richtlijn 87/102/EEG van de Raad van 22 december 1986 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet en daarop volgende wijzigingen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 278 van 11-10-1988, pagina 33).

     
  • 89. 
    Richtlijn 2000/31/EG van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2000 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij, met name de elektronische handel, in de interne markt (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 178 van 17-7-2000, pagina 1-16 pdf icoon).

     
  • 90. 
    Bijvoorbeeld artikel 11 van Richtlijn 97/7/EG.

     
  • 91. 
    Ante.

     
  • 92. 
    Artikel 10 van Richtlijn 90/314/EEG, artikel 11, lid 1, van Richtlijn 97/7/EG, artikel 8 van Richtlijn 98/6/EG en artikel 31 van het voorstel betreffende consumentenkrediet.

     
  • 93. 
    Artikel 16 van Richtlijn 97/7/EG, artikel 7 van Richtlijn 98/6/EG en artikel 9 van Richtlijn 1999/44/EG.

     
  • 94. 
    PB L
     
  • 95. 
    PB C
     
  • 96. 
    PB C
     
  • 97. 
    'Follow-up van het groenboek inzake commerciële communicatie in de interne markt' - Mededeling van de Commissie. COM(1998) 121 def. van 4.3.1998.

     
  • 98. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 250 van 19-9-1984, pagina 17.

     
  • 99. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 290 van 23-10-1997, pagina 18.

     
  • 100. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 166 van 11-6-1998, pagina 51 pdf icoon.

     
  • 101. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997, pagina 19.

     
  • 102. 
    Richtlijn 89/552/EEG van de Raad van 3 oktober 1989 betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 298 van 17-10-1989, pagina 23), zoals gewijzigd bij Richtlijn 97/36/EG.

     
  • 103. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997, pagina 19.

     
  • 104. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 158 van 23-6-1990, pagina 59.

     
  • 105. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 280 van 29-10-1994, pagina 83.

     
  • 106. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 80 van 18-3-1998, pagina 27 pdf icoon.

     
  • 107. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 311 van 28-11-2001, pagina 67 pdf icoon.

     
  • 108. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 178 van 17-7-2000, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 109. 
    COM(2002) 443 def.

     
  • 110. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 42 van 12-2-1987, pagina 48.

     
  • 111. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 61 van 10-3-1990, pagina 14.

     
  • 112. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 101 van 1-4-1998, pagina 17 pdf icoon.

     
  • 113. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 271 van 9-1-2002, pagina 16-24 pdf icoon.

     
  • 114. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 41 van 13-2-2002, pagina 20-34 pdf icoon.

     
  • 115. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 9 van 15-1-2003, pagina 3 pdf icoon.

     
  • 116. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 345 van 19-12-2002, pagina 1-51 pdf icoon.

     
  • 117. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 11-8-1992, pagina 1-23.

     
  • 118. 
    Voor nadere informatie, zie de bijgevoegde toelichting.

     
  • 119. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 120. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.