Jaarverslag van het Fonds Economische Structuurversterking (D) - Jaarverslag en slotwet Fonds Economische Structuurversterking 2009; Jaarverslag

Dit jaarverslag i is onder nr. 1 toegevoegd aan wetsvoorstel 32360 D - Jaarverslag en slotwet Fonds Economische Structuurversterking 2009.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Jaarverslag en slotwet Fonds Economische Structuurversterking 2009; Jaarverslag van het Fonds Economische Structuurversterking (D)
Document­datum 25-08-2011
Publicatie­datum 12-05-2010
Nummer KST139645
Kenmerk 32360 D, nr. 1
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2009–2010

32 360 D                                Jaarverslag en slotwet Fonds Economische

Structuurversterking 2009

Nr. 1                                                        JAARVERSLAG VAN HET FONDS ECONOMISCHE STRUCTUUR-

VERSTERKING (D)

Aangeboden 19 mei 2010

 

Inhoudsopgave

blz.

A.

Algemeen

Aanbieding van het jaarverslag en verzoek tot dechargeverle-

4

 

ning

7

 

Bedrijfsvoeringsparagraaf

9

B

Jaarrekening

10

1.

Verantwoordingsstaten

1.1. De verantwoordingsstaat van het Fonds economische structuurversterking voor de uitgaven en de ontvang-

10

 

sten

10

2.

Financiële toelichting bij de verantwoordingsstaten

11

 

I. Inleiding

11

 

II. Financieel beheer

11

 

III. Grondslagen van de financiële verantwoording

11

 

2.1. toelichting bij de uitgavenartikelen

12

 

2.2. toelichting bij de ontvangstenartikelen

21

3.

Saldibalans

22

Algemeen

A ALGEMEEN

Aanbieding van het jaarverslag en verzoek tot dechargeverlening van de Minister van Economische Zaken en de Minister van Financiën aan de Voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Hierbij bied ik, mede namens de Minister van Financiën, het jaarverslag met betrekking tot de begroting van het Fonds economische structuurversterking (D) over het jaar 2009 aan.

Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoeken wij de beide Kamers van de Staten-Generaal de Ministers van Economische Zaken en Financiën decharge te verlenen over het in het jaar 2009 gevoerde financiële beheer met betrekking tot de uitvoering van de begroting van het Fonds economische structuurversterking (Fes).

Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld van haar bevindingen en haar oordeel met betrekking tot:

  • a. 
    het gevoerde financieel en materieelbeheer;
  • b. 
    de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;
  • c. 
    de financiële informatie in het jaarverslag;
  • d. 
    de saldibalans;
  • e. 
    de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
  • f. 
    de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoeringvan het Fes.

Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden.

Bij het besluit tot dechargeverlening dienen, naast het onderhavig jaarverslag en het hierboven genoemde rapport van de Algemene Rekenkamer, de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:

  • a. 
    Het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2009. Dit jaarverslag wordt separaat aangeboden.
  • b. 
    De slotwet van het Fes over het jaar 2009. De slotwet is als afzonderlijk kamerstuk gepubliceerd.
  • c. 
    Het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2009 met betrekking tot de onderzoeken, bedoeld in artikel 83 van de Comptabiliteitswet 2001. Dit rapport, dat betrekking heeft op het onderzoek van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk, wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aangeboden.
  • d. 
    De verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2009 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2009, alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2009 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 83, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001). Het besluit tot dechargeverlening kan niet

Algemeen

worden genomen, voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.

De Minister van Economische Zaken, M. J. A. van der Hoeven

Algemeen

Dechargeverlening door de Tweede Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van Tweede Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.

Dechargeverlening door de Eerste Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Eerste Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.

Algemeen

Bedrijfsvoeringsparagraaf van het Fonds Economische Structuurversterking

De Minister van Economische Zaken en de Minister van Financiën verklaren hierbij als volgt:

De controle op de rechtmatigheid van de uitgaven en de ontvangsten is onderdeel van de accountantscontrole van de financiële overzichten, die deel uitmaken van het jaarverslag van de departementen waaraan bijdragen in de begroting worden verleend respectievelijk van welke ontvangsten worden overgedragen aan het Fes. De realisatie op de toezeggingen maakt derhalve onderdeel uit van de accountantscontrole bij de jaarverslagen van deze departementen.

De Fes-beheerder heeft in januari 2010 de rijksbetaalstukken van de betrokken departementen ontvangen betreffende de projectuitgaven in het jaar 2009. Een feitelijk rapport van bevindingen inzake het rijksbetaal-stuk ondertekend door de betrokken departementale auditdienst zorgt voor assurance.

Uiterlijk 31 mei 2010 ontvangt de Fes-beheerder van elk betrokken departement een verantwoording over de uitgaven in jaar 2009 vanuit het Fes voorzien van een specifieke accountantsverklaring van de desbetreffende departementale auditdienst.

In 2009 is op een gestructureerde wijze aandacht besteed aan het financieel beheer, het materieel beheer en de daartoe behorende administraties van het Fes. Dit heeft geleid tot beheerste bedrijfsprocessen.

Jaarrekening

B Jaarrekening

  • 1. 
    Verantwoordingsstaat

1.1. De verantwoordingsstaat van het Fonds economische structuurversterking voor de uitgaven en de ontvangsten

 

Verantwoordingsstaat 2009 van het Fonds economische structuurversterking Bedragen in € 1000

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

Art. Omschrijving Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie*

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Uitgaven Ontvang- Uitgaven sten

Ontvangsten

Uitgaven Ontvangsten

Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen

11      Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer en vervoer

12      Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid

13      Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie

14      Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke ordening

15      Projecten in voorbereiding

Sub-totaal uitgaven

Ontvangsten van het fonds

21 Ontvangsten uit aardgasbaten

Sub-totaal ontvangsten

Saldi

31 Voordelig eindsaldo/beginsaldo

Totaaltelling

 

1 133 893

 

747 081

 

274 850

 

288 406

 

526 638

 

525 146

 

121 356

 

163 501

 

421 132

 

-

 

2 477 869

 

1 724 134

 
 

2 477 869

 

1 724 134

 

2 477 869

 

1 724 134

386 812

13 556

  • 1 492

42 145 421 132

753 735

2 477 869

2 477 869

1 724 134

1 724 134

753 735

753 735

753 735

753 735

  • De gerealiseerde uitgavenbedragen zijn steeds naar boven afgerond (€ 1000). De gerealiseerde ontvangstenbedragen zijn steeds rekenkundig afgerond (€ 1000).

Jaarrekening

2 FINANCIËLE TOELICHTING BIJ DE VERANTWOORDINGSSTATEN

Algemeen

I. Inleiding

In 2009 is vanuit het fonds € 1 724,1 mln. aan bijdragen verstrekt aan de diverse begrotingen en is € 1 724,1 mln. ontvangen.

(x€1000)                                                                                 uitgaven             ontvangsten

Ramingindebegroting 2009                                                   2477 869                     2477 869

Realisatie 2009                                                                            1724 134                     1724 134

Verschil                                                                                         –753 735                     –753 735

II.  Financieel beheer

Het Fes is een verdeelfonds dat bijdragen verstrekt aan de begrotingen van de vakdepartementen ten behoeve van economische structuurversterkende projecten. Ten laste van het fonds komen derhalve geen directe betalingen aan projecten. De feitelijke projectuitgaven worden verantwoord in de jaarverslagen van de desbetreffende vakdepartementen. Deze departementen zijn verantwoordelijk voor de rechtmatigheid en doelmatigheid van de met Fes-bijdragen gedekte uitgaven.

In bijlage 2 van het Jaarverslag van het Fes over het jaar 2007 (TK 2007– 2008, 31 444 D, nr. 1), is voor het eerst een monitoringssrapportage opgenomen, waarin globaal wordt ingegaan op afwijkingen in budget en/of planning van lopende projecten. Afgesproken is om tweejaarlijks hierover te rapporteren in het Jaarverslag van het Fes. Omdat de monitoringsrap-portage ingaat op de afwijkingen in budget en/of planning van lopende projecten, is er nu voor gekozen om de informatie over de voortgang van de projecten te integreren in de toelichting bij de uitgavenartikelen en niet in een aparte bijlage. Dezelfde (voortgangs)informatie gepresenteerd in bijlage 2 van het Jaarverslag 2007 is dus terug te vinden in hoofdstuk 2.1 van het onderhavige Jaarverslag. Voor inzicht in de stand van zaken en belangrijkste ontwikkelingen van alle projecten/programma’s verwijs ik naar de afzonderlijke departementale begrotingen, waar beleidsmatig verantwoording wordt afgelegd.

Met ingang van het begrotingsjaar 2010 (dus in het Jaarverslag over het jaar 2010) zal nader worden ingaan op de besluitvorming die heeft plaatsgevonden in het betreffende begrotingsjaar. Hiertoe is reeds de opzet van de begroting 2010 (TK 2009–2010, 32 123 D, nr. 2) aangepast.

III.  Grondslagen van de financiële verantwoording

De financiële verantwoording is opgesteld overeenkomstig de Comptabiliteitswet. In de instellingswet van 21 december 1995 is opgenomen dat in afwijking van de Comptabiliteitswet de begroting en de financiële verantwoording van het Fes uitsluitend op kasbasis worden gepresenteerd. De uitgaven en ontvangsten worden middels verrekeningen ten laste, respectievelijk ten gunste van het Fes gebracht. Bepalend voor het dienstjaar

Jaarrekening

waarin de verrekeningen worden geboekt is de valutadatum waarop de boeking door de Rijkshoofdboekhouding (RHB) is verwerkt.

In het Coalitieakkoord is afgesproken dat het Fes een vaste voeding krijgt die niet meer fluctueert als gevolg van mutaties in de gasbaten. Daarom wordt – vooruitlopend op een wijziging van de Wet Fonds economische structuurversterking, Stb. 1996, 51 en 52 (Feswet) en op basis van de begrotingswet 2009 – in het jaar 2009 de gasbatenvoeding van het fonds gevormd door de niet-belastingontvangsten van de staat uit aardgasbaten voor het bedrag dat daarvoor in de begrotingsstaat is opgenomen. Het in de begrotingsstaat opgenomen bedrag voor de gasbatenvoeding van het Fes in 2009 is derhalve gelijk aan de totale uitgaven geraamd in het jaar 2009. De voeding uit aardgasbaten wordt derhalve niet meer berekend als een percentage van de gasbaten.

Door de hierboven toegelichte manier van vaststellen van de gasbaten-voeding van het fonds is de Fes-voeding uit incidentele baten niet meer relevant en is derhalve komen te vervallen. Dit was ook al het geval in 2008. Omdat de ontvangsten uit aardgasbaten in het jaar 2009 en later zo zijn vastgesteld dat de uitgaven in enig jaar geheel gedekt kunnen worden, is ook het voordelig saldo niet meer relevant (evenals in 2008).

2.1 Toelichting bij de uitgavenartikelen

Artikel 11 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer & vervoer

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2009                                                                              1133 893

Realisatie 2009                                                                                                                     747 081

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)                                – 386 812

Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord die zijn verrekend met het Infrastructuurfonds en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in het kader van verkeer en vervoer. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2009 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan € 5 mln.) nader worden toegelicht.

Jaarrekening

Specificatie

(x€ 1 000)

Raming Realisatie          Verschil Begr.

Art.

  • 1. 
    Bereikbaarheid/voorfinanciering f 12 mld pakket
  • 2. 
    Infrastructuur Noordvleugel
  • 3. 
    Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A’dam
  • 4. 
    Programma filevermindering
  • 5. 
    Quick Wins vaarwegen
  • 6. 
    Slimme benuttingsmaatregelen spoor
  • 7. 
    Quick Wins wegen/Aanpak knooppunten
  • 8. 
    Bijdrage systeemkosten tolheffing
  • 9. 
    Betere benutting hoofdwegen Dynamisch verkeersmanagement
  • 10. 
    Voorfinanciering GIS
  • 11. 
    Bereikbaarheid en stedelijke ontwikkeling
 

867 053

465 053

  • 402 000

IF

Divers

-

41 212

41 212

IF

12

30 000

2 340

  • 27 660

IF

12

-

26 005

26 005

IF

12

15 000

3 000

  • 12 000

IF

15

10 000

-

  • 10 000

IF

13

4 000

-824

  • 4 824

IF

12

10 000

11 845

1 845

IF

17

-

610

610

IF

12

  • 33 000
  • 33 000

-

VenW

36

230 840

230 840

-

IF

Divers

1 133 893

747 081

-386 812

   

Totaal

1.  Bereikbaarheid/voorfinanciering f 12 mld. pakket

Voor het Bereikbaarheid/voorfinanciering f 12 mld. pakket, dat bestaat uit meerdere (deel)projecten, heeft een kasschuif plaatsgevonden van middelen van 2009 naar 2011. Deze Fes-middelen waren reeds overgeboekt naar het Infrastructuurfonds.

2.  Noordvleugel

Ten behoeve van het project Noordvleugel (Besluit Randstad Urgent) is een Fes-bijdrage van € 3 278 mln. toegekend aan het Infrastructuurfonds. Dit project is er op gericht op een duurzame wijze de economische concurrentiepositie van de Randstad te versterken, waarbij de ontwikkeling en ontsluiting van Almere een belangrijk en urgent vraagstuk is. Doordat de voorbereidende werkzaamheden met betrekking tot dit project sneller verlopen dan was begroot is een bedrag van ongeveer € 41 mln. meer gedeclareerd in 2009.

3.  Praktijkproef verbetering doorstroming A10 Amsterdam

Door de veelheid van projecten die lopen in de regio Amsterdam (Spoedwet, Fileproof, Mobiliteitsaanpak, Centrales op orde) en de noodzaak de planningen van deze projecten goed op elkaar af te stemmen, is er voor het project Praktijkproef verbetering doorstroming A10 van het Infrastructuurfonds in 2009 ongeveer € 28 mln. minder gerealiseerd dan eerder begroot.

4.  Programma filevermindering

Doordat het programma filevermindering van het Infrastructuurfonds thans voorspoedig wordt uitgevoerd, is de onderuitputting uit eerdere jaren (als gevolg van bestuurlijke afstemming met de regio’s en langere voorbereidingstijd in verband met het innovatieve karakter van de deelprojecten) van ongeveer € 32 mln. in 2009 grotendeels weggewerkt (ongeveer € 26 mln.).

5.  Quick wins vaarwegen

Door de subsidieaanvragers zijn de subsidie-bedragen in een trager kasritme opgevraagd dan eerder werd verwacht.

6. Slimme benuttingsmaatregelen spoor

De benuttingsmaatregel Spoor van het Infrastructuurfonds wordt in

samenhang met andere werkzaamheden uitgevoerd. Daarbij worden de

Specificatie

Jaarrekening

werkzaamheden op elkaar afgestemd. Dit impliceert voor de FES-bijdrage slimme benuttingsmaatregelen spoor dat deze in 2009 niet opgevraagd konden worden.

Artikel 12 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2009 Realisatie 2009

274 850 288 406

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

13 556

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van milieu en duurzaamheid. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2009 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan € 5 mln.) nader worden toegelicht.

(x€ 1 000)

Raming Realisatie          Verschil Begr.

Art.

  • 1. 
    Luchtkwaliteit VROM (totaal)
  • 2. 
    Innovatie KRW
  • 3. 
    Innovatieprogramma duurzaam openbaar busvervoer
  • 4. 
    UKR CO2 afvangtechnologie
  • 5. 
    PIEDWGO
  • 6. 
    Energy efficiency bedrijfsleven
  • 7. 
    Luchtkwaliteit, LNV
  • 8. 
    Synergie KRW
  • 9. 
    Duurzaamheid-UKR
  • 10. 
    Westerschelde
  • 11. 
    Duurzaamheid-Europese aanbestedingsregeling CO2 opslag
  • 12. 
    Kas als energiebron
  • 13. 
    CATO 2
  • 14. 
    Duurzame mobiliteit
  • 15. 
    Bodemsanering
  • 16. 
    Duurzaamheid-Verhoging budget besparingstender UKR
  • 17. 
    Duurzaamheid-Energiebesparingstender UKR
  • 18. 
    Duurzaamheid-Verhoging budget 4e tender UKR
  • 19. 
    Duurzaamheid-biobrandstoffen
  • 20. 
    Milieutechnologie PromT
  • 21. 
    Duurzaamheid-Ophoging budget EOS Demo-tender
  • 22. 
    Groninger pijpleiding
  • 23. 
    Groene grondstoffen, LNV
  • 24. 
    Groene grondstoffen, EZ
  • 25. 
    Gebouwde omgeving
  • 26. 
    Duurzame electriciteitsvoorziening
  • 27. 
    Nieuw Gas
  • 28. 
    Wind op zee
  • 29. 
    Ketenefficiency, LNV
  • 30. 
    MEP
 

69 700

97 444

27 744

VROM

5

25 500

16 550

-8 950

IF

11

-

7 482

7 482

VenW

36

6 000

-

  • 6 000

EZ

4

6 000

-

  • 6 000

WWI

2

-

4 448

4 448

EZ

4

4 300

-74

  • 4 374

LNV

21

8 360

12 474

4 114

IF

11

3 850

-

-3 850

EZ

4

7 000

4 201

  • 2 799

LNV

23

2 500

18

  • 2 482

VROM

3

-

2 016

2 016

LNV

21

-

2000

2 000

EZ

4

-

1 440

1 440

VW

36

16 600

17 967

1 367

VROM

4

1 200

-

  • 1 200

EZ

4

2000

865

  • 1 135

EZ

4

7 500

6 585

  • 915

EZ

4

3 500

4 173

673

VenW

36

4 900

4 243

  • 657

VROM

7

1 040

1 311

271

EZ

4

4 000

3 772

  • 228

VROM

4

-

163

163

LNV

21

-

117

117

EZ

4

-

104

104

WWI

2

-

86

86

EZ

4

-

57

57

EZ

4

-

43

43

EZ

4

-

21

21

LNV

21

00 900

100 900

-

EZ

4

Totaal

274 850

288 406

13 556

Jaarrekening

1.  Luchtkwaliteit VROM (totaal)

Het dossier Luchtkwaliteit van het Ministerie van VROM betreft een drietal onderwerpen, namelijk 1) Luchtwassers, 2) Verkeersmaatregelen, zoals stimulering roetfilters en 3) het pakket aan lokale maatregelen tegen fijn stof en beperken NOx emissies (NSL). In totaal is voor Luchtkwaliteit € 27,7 mln. meer gerealiseerd dan eerder begroot. Dit hangt voornamelijk samen met NSL. Het budget voor dit onderdeel is in 2009 met ongeveer € 40 mln. opgehoogd door toekenning van de 4e tranche aan dit project en toevoeging vanuit het aanvullend beleidsakkoord. Echter door complexe plannen en uitvoerige toetsing voorafgaand aan het verstrekken van subsidie, is ongeveer € 14 mln. van de middelen voor NSL niet tot besteding gekomen. Per saldo is op dit onderdeel dus circa € 26 mln. meer gerealiseerd in 2009.

2. Innovatie KRW

Voor het project Innovatie KRW van het Infrastructuurfonds is in 2009 ongeveer € 9 mln. minder uitgegeven dan begroot. Dit project is gericht op het stimuleren van innovatieve oplossingen voor de hardnekkige problemen die in de weg staan van doelrealisatie van de EU Kaderrichtlijn Water (KRW), middels een tenderregeling. De vertraging wordt veroorzaakt doordat de 2e tender in plaats van dit voorjaar pas in het najaar is gepubliceerd.

3. Innovatieprogramma duurzaam openbaar busvervoer

Voor het project Innovatieprogramma duurzaam openbaar busvervoer is in 2009 vanuit het Fes meerjarig een bedrag van € 10 mln. overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van VenW. Dit project betreft een investeringsagenda voor schone bussen, waarbij ondermeer concessieverleners een financiële tegemoetkoming kunnen krijgen in de meerkosten die optreden om innovatie technologie te beproeven in de praktijk. Van de Fes-bijdrage van € 10 mln., is een bedrag van ongeveer € 7 mln. in 2009 tot besteding gekomen.

4. UKR CO2 afvangtechnologie

Voor de UKR-tender (Unieke Kansen Regeling) CO2 afvangtechnologie is € 20 mln vanuit het Fes toegekend. Deze middelen zijn bedoeld voor de stimulering van innovatieve ontwikkelingen van CO2 afvangtechnieken. Hiervoor hebben oorspronkelijk een drietal projecten subsidie gekregen. Inmiddels is echter één project ingetrokken. Een tweede project is nog niet van start gegaan in verband met het wijzigen van de locatie en deelnemers van het project. Het laatste project wordt momenteel wel uitgevoerd, maar gelet op de stand van zaken van dit project zijn nog geen voorschotten uitgekeerd.

5. PIEDWGO

Voor het programma innovatieve energiebesparing en duurzame warmte gebouwde omgeving (PIEDWGO) van het Ministerie van VROM/WWI zijn in 2009 geen uitgaven gedeclareerd bij het Fes. De middelen voor dit project zijn in eerste instantie toegekend aan VROM/WWI, maar in de loop van 2009 is besloten om dit te beleggen bij andere departementen (OCW en EZ) om aan te sluiten bij de reeds bestaande structuur (subsidieregelingen). Omdat dit in 2009 nog niet formeel is afgehandeld, zijn nog geen uitgaven gedeclareerd bij het Fes.

Jaarrekening

Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2009 Realisatie 2009

526 638 525 146

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

1 492

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van kennis en innovatie. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2009 worden in onderstaande tabel gepresenteerd op hoofdlijnen gepresenteerd.

Specificatie

(x€ 1 000)

Raming Realisatie          Verschil Begr.

Art.

  • 1. 
    Bsik-projecten
  • 2. 
    Diverse onderwijs projecten
  • 3. 
    MS&ICT
  • 4. 
    Vitale infrastructuur
  • 5. 
    Inn. Programma’s en toponderzoek
  • 6. 
    Overig
 

139 673

127 033

  • 12 640

Divers

Divers

170 415

172 099

1 684

Divers

Divers

3 178

10 480

7 302

Divers

Divers

2 940

6 677

3 737

Divers

Divers

24 719

27 189

2 470

Divers

Divers

185 713

181 668

  • 4 045

Divers

Divers

Totaal

526 638

525 146

1 492

In Bijlage I bij dit jaarverslag vindt u een uitgebreide specificatie van de verschillen op artikel 13 Kennis en innovatie. De belangrijkste verschillen (groter dan € 5 mln.) uit Bijlage I zijn:

Kennis Bsik-projecten

Voor de Bsik-projecten (Besluit subsidies investeringen kennisinfrastructuur) van het Ministerie van OCW is € 25,2 mln. minder gerealiseerd dan begroot. Dit grote verschil tussen raming en realisatie wordt veroorzaakt doordat een aantal consortia in 2009 geen voorschot heeft opgevraagd. Omdat de regeling voorschrijft dat jaarlijks een voorschot moet worden opgevraagd voordat het Ministerie van OCW tot betaling overgaat, zijn in 2009 minder uitgaven gedaan

Voor de Bsik-projecten van het Ministerie van EZ is € 15,6 mln. meer gerealiseerd dan begroot door aanpassing van het voorschotregime. Daarnaast is voor het Bsik-project NanoNed in 2009 een nabetaling gedaan op een declaratieverzoek uit 2008 dat in eerste instantie onvoldoende was onderbouwd.

Diverse onderwijsprojecten

In 2009 is voor het project VMBO/Funderend onderwijs van het Ministerie van OCW € 23,5 mln. meer uitgegeven dan begroot. De middelen voor dit project worden ondermeer besteed aan de stimulering van Brede scholen in het primair onderwijs. Omdat de subsidieregeling «Regeling stimule-

Jaarrekening

ring aanpassing huisvesting brede scholen 2009» later is gepubliceerd dan eerder voorzien, is ook het budget wat voor 2008 beschikbaar was in 2009 uitgegeven. De in 2008 opgelopen vertraging is dus in 2009 ingelopen.

Stichting Kennisnet is het expertisecentrum als het gaat om ICT in het onderwijs en voert het Fes-project Kennis (ICT en onderwijs) van het Ministerie van OCW uit. Kennis ICT en onderwijs. Stichting Kennisnet ziet het als opdracht om scholen en onderwijsinstellingen onafhankelijke diensten aan te bieden bij het effectief inzetten van ICT. Zo kan de kwaliteit van het leren verder toenemen. Door vertraging in het programma «stimuleren gebruik digitaal lesmateriaal» en het programma «digitale examens» is ongeveer € 3,5 mln. minder uitgegeven in 2009 dan eerder voorzien. Daarnaast heeft een terugvordering van ongeveer € 5.4 mln. plaatsgevonden. Het betreft hierbij oude subsidies uit de jaren voorafgaand aan 2009 voor projecten die succesvol zijn afgerond en waarvan middelen resteren. Deze terugvordering is in mindering gebracht op de Fes-declaratie van het Ministerie van OCW. In totaal is daarom voor het Fes-project Kennis (ICT en Onderwijs) ongeveer € 8,9 mln. minder gerealiseerd dan eerder geraamd.

Rendement en excellentie:

In 2009 is voor het Project Rendement en Excellentie van het Ministerie van OCW € 5,2 mln. minder gerealiseerd dan begroot. Omdat subsidies worden toegekend aan onderwijsinstellingen en de uitgaven afhankelijk zijn van welke instellingen uiteindelijk subsidie krijgen, wijken de feitelijke uitgaven af van de oorspronkelijke begroting (theoretische inschatting).

Overig

Voor het project Centre for Translational Molecular Medicine (CTMM) van het Ministerie van EZ is ongeveer € 16,3 mln. meer gerealiseerd in 2009. Dit project is gericht op predispositie, vroegtijdige diagnose en depersonaliseerde behandeling van patiënten. De hogere uitgaven worden deels veroorzaakt door de toekenning van de 2e tranche aan middelen voor dit Fes-project en deels doordat de middelen uit de 1e tranche sneller tot besteding komen dan eerder voorzien. Door toekenning van de tweede tranche van € 75 mln. komt de totale Fes-bijdrage aan dit project op ongeveer € 150 mln.

In 2009 is € 10,9 mln. minder uitgegeven voor het project RSV van het Ministerie van VWS dan begroot. Dit project is gericht op het financieren van preklinisch en klinisch onderzoek dat noodzakelijk is om het RSV-vaccin te kunnen laten registreren voor toelating tot de markt. De vertraging is opgetreden doordat de partners die het project uitvoeren te maken hebben met transities. Het bedrijf dat een deel van het project in eerste instantie zou uitvoeren werd overgenomen door een ander bedrijf. Interne prioritering heeft er toe geleid dat de geplande productie van klinisch materiaal niet kon worden uitgevoerd. De opdracht is, na veel overleg en herevaluatie van bestaande contracten, verleend aan het bedrijf dat de oorspronkelijke partner heeft overgenomen.

Voor het project TTI Farma van het Ministerie van VWS is in 2009 ongeveer € 7,7 mln. minder gerealiseerd dan begroot. De uitgaven zijn lager uitgevallen door verrekening van de te hoge bevoorschotting in voorgaande jaren in verband met vertraging (latere start) van de gesubsidieerde projecten. Deze vertraging werd veroorzaakt door de langere tijd die nodig was om de IP (Intellectual Property) arrangementen tot stand te

Jaarrekening

brengen. IP arrangementen zijn nodig zodra een consortium wordt gevormd (uit bedrijfsleven en kennisinstellingen) dat een onderzoeksproject gaat uitvoeren om te regelen waar de octrooien en licenties terecht komen.

In het aanvullende beleidsakkoord is afgesproken dat het kabinet naast extra uitgaven ter stimulering van de economie ook FES-middelen inzet voor o.a. grootschalige researchprojecten/leraren. In dit kader is er in 2009 voor € 6,8 mln. aan FES-middelen toegekend voor het project Surfnet7 (Gigaport3) van het Ministerie van OCW.

Artikel 14 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke ordening

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2009 Realisatie 2009

121 356 163 501

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

42 145

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van milieu en duurzaamheid. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2009 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan € 5 mln.) nader worden toegelicht.

Specificatie

(x€ 1 000)

Raming Realisatie          Verschil Begr.

Art.

  • 1. 
    BIRK + saneringsregeling
  • 2. 
    Nijmegen Waalfront
  • 3. 
    Noordelijke IJ-oevers
  • 4. 
    Bossche Spoorzone
  • 5. 
    Maastricht Belvedere
  • 6. 
    Internationale Campus Eindhoven
  • 7. 
    Vitaliteit steden/Sleutelprojecten
  • 8. 
    Planvormingskosten NoRu
  • 9. 
    Greenports
  • 10. 
    Sleutelprojecten Rotterdam
  • 11. 
    Geluidskaarten
  • 12. 
    Klimaatbuffers
  • 13. 
    Archeologisch bodemonderzoek (Malta)
  • 14. 
    Mooi Nederland
  • 15. 
    Waterdunen
  • 16. 
    Klavertje 4 (Greenport Venlo)
  • 17. 
    Primaviera
  • 18. 
    BIRK/A2 Maastricht
 

50 967

25 254

  • 25 713

VROM

2

-

17 500

17 500

VROM

2

-

14 112

14 112

VROM

2

-

13 000

13 000

VROM

2

-

10 000

10 000

VROM

2

-

7 000

7 000

EZ

3

24 289

30 897

6 608

VROM

2

-

4 584

4 584

VROM

2

8 100

4 093

  • 4 007

LNV

22

-

3 000

3 000

IF

13

3 000

44

  • 2 956

VROM

2

3 000

143

  • 2 857

VROM

2

-

1 976

1 976

OCW

14

9 500

7 764

  • 1 736

VROM

2

-

1 634

1 634

VROM

2

11 500

11 500

-

LNV

22

6 000

6 000

-

LNV

22

5 000

5 000

-

IF

12

Totaal

121 356

163 501

42 145

1. BIRK + saneringsregeling

Het project BIRK (Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit) + saneringsregeling van het Ministerie van VROM is vertraagd door uitvoeringspro-

Jaarrekening

blemen bij een aantal gesubsidieerde projecten, waardoor de voorschotbetalingen achter lopen op schema. In 2009 is daarom 25,7 mln. minder gerealiseerd. Naar 13 projecten zijn inmiddels brieven gestuurd om voortgang in beeld te krijgen en spoedige uitvoering verder te stimuleren.

2. Nijmegen Waalfront

Voor het project Nijmegen Waalfront van het Ministerie van VROM is in 2009 € 17,5 mln. toegekend uit het Nota Ruimte budget. Dit project beoogt ondermeer de ruimtelijke en stedelijke kwaliteit in het nationaal stedelijk netwerk te verbeteren. De totale Fes-bijdrage aan dit project bedraagt € 25 mln.

3. Noordelijke IJ-oevers

Voor het project Bossche Spoorzone van het Ministerie van VROM is in 2009 ongeveer € 14,1 mln. toegekend uit het Nota Ruimte budget. Dit project is gericht op het realiseren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven in research & development en de creatieve sector. De totale Fes-bijdrage aan dit project bedraagt € 30 mln.

4. Bossche Spoorzone

Voor het project Bossche Spoorzone van het Ministerie van VROM is in 2009 de totale bijdrage uit het Nota Ruimte budget voor dit project van € 13 mln. toegekend. Dit project omvat de integrale gebiedsontwikkeling van een nieuw centrumstedelijk gebied ten westen van het spoor en van de historische binnenstad van Den Bosch en beoogt de transformatie van een bedrijventerrein naar een gemengd gebied met wonen en werken (Kop van ’t Zand) en het leggen van een verbindende schakel tussen twee stadsdelen waardoor een completer gebied ontstaat (Ponte Palazzo).

5. Maastricht Belvedère

Voor het project Maastricht Belvedère van het Ministerie van VROM is in 2009 de totale bijdrage uit het Nota Ruimte budget voor dit project van € 10 mln. toegekend. Het doel van dit project is de herinrichting van het Belvedère gebied (beslaat ongeveer 280 hectare aan de noordwest kant van Maastricht) dat één van de krachtigste schakels vormt in ruimtelijke, fysieke en economische ontwikkeling van de stad en omliggende regio in de komende twintig jaar.

6. Internationale campus Eindhoven

Voor het project Internationale campus Eindhoven van het Ministerie van EZ is in 2009 € 7 mln. toegekend uit het Fes budget voor sterke regio’s. Dit project is gericht op de totstandkoming van een infrastructuur voor de internationale kenniswerkers en hun kinderen van 0 tot 18 jaar, onder andere middels het optimaliseren van de huidige educatieve voorzieningen.

7. Vitaliteit steden/Sleutelprojecten:

De uitgaven voor Sleutelprojecten van het Ministerie van VROM zijn ongeveer € 6,6 mln. hoger dan eerder begroot. Het Rijk ondersteunt de projecten rond de HSL-locaties: Amsterdam-Zuidas, Rotterdam Centraal, Den Haag Nieuw Centraal, Utrecht Centraal, Arnhem Centraal/Coehoorn-Noord en Breda Stationskwartier. Deze zes projecten worden de Nieuwe Sleutelprojecten (NSP) genoemd. De hogere uitgaven hebben betrekking op de Sleutelprojecten Utrecht (€ 2,7 mln.), Breda (€ 2,5 mln.) en Arnhem (€ 1,4 mln.).

Jaarrekening

Artikel 15 Projecten in voorbereiding

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2009                                                                                 421 132

Realisatie 2009                                                                                                                                 –

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)                                – 421 132

Op het artikel «Projecten in voorbereiding» worden bijdragen geraamd aan projecten waarvoor door de Fes-beheerders aan de betrokken departementen nog geen daadwerkelijke (definitieve) toezegging heeft plaatsgevonden, omdat deze projecten nog in de voorbereidende fase zijn. Daarnaast worden op dit artikel alle middelen geraamd die wel zijn toegezegd, maar nog niet zijn overgeheveld naar de desbetreffende departementale begrotingen. Voor zover middelen niet in 2009 werden aangewend, schuiven ze ten behoeve van die projecten door naar latere jaren.

Het verschil bestaat uit:

  • 1. 
    Het overboeken van een bedrag van circa € 395 mln. uit 2008 naar 2009 bij Voorjaarsnota 2009 (diverse projecten) in verband met gewijzigde kasritmes.
  • 2. 
    Meerdere mutaties bij Voorjaarsnota 2009, Najaarsnota 2009 en Slotwet 2009 (in totaal circa € 631 mln.), die de overboeking van middelen van artikel 15 Projecten in voorbereiding naar de desbetreffende uitgavenartikelen betreffen.
  • 3. 
    Het overboeken van de overige middelen (circa € 185 mln.) bij Slotwet 2009 naar latere jaren in verband met gewijzigde kastritmes.

Jaarrekening

2.2 Toelichting bij de ontvangstenartikelen Artikel 21 Ontvangsten uit aardgasbaten

Ontvangstenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)

Ontvangsten

Stand vastgestelde begroting 2009                                                                              2477 869

Realisatie 2009                                                                                                                  1724 134

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)                                – 753 735

In het Coalitieakkoord is afgesproken dat het Fes een vaste voeding krijgt die niet meer fluctueert als gevolg van mutaties in de gasbaten. Daarom wordt – vooruitlopend op een wijziging van de Wet Fonds economische structuurversterking, Stb. 1996, 51 en 52 (Feswet) en op basis van de begrotingswet 2009 – in het jaar 2009 de gasbatenvoeding van het fonds gevormd door de niet-belastingontvangsten van de staat uit aardgasbaten voor het bedrag dat daarvoor in de begrotingsstaat is opgenomen. Het in de begrotingsstaat opgenomen bedrag komt overeen met de totale uitgaven geraamd in het jaar 2009.

De voeding uit aardgasbaten wordt derhalve niet meer berekend als een percentage van de gasbaten en komt overeen met de gerealiseerde kasuitgaven in 2009 van € 1 724 mln. Hiermee wordt dezelfde werkwijze gevolgd als in 2008.

Jaarrekening

3 Saldi

Artikel 31 Voordelig eindsaldo/beginsaldo

Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)

Uitgaven (eind-saldo)

Ontvangsten (beginsaldo)

Stand vastgestelde begroting 2009 Realisatie 2009

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

Omdat de ontvangsten uit aardgasbaten in het jaar 2009 zo zijn vastgesteld dat de uitgaven in het jaar 2009 gedekt kunnen worden is het voordeling eindsaldo niet meer relevant. Hiermee wordt dezelfde werkwijze gevolgd als in 2008.

Saldibalans

 

Saldibalans per 31 december 2009 van het Fonds economische structuurversterking (bedragen x € 1 mln)

Uitgaven ten laste van de begroting Rekening-courant RIC ultimo 2009 Extra-comptabele vordering

1 724,1 Ontvangsten ten gunste van de begroting – Rekening-courant RIC ultimo 2008 113,5 Tegenrekening extra-comptabele vordering

1 724,1 113,5

Totaal

1 837,6 Totaal

1 837,6

Toelichting (bedragen x € 1000)

Uitgaven ten laste van de begroting (€ 1 724 134)

Betreft de in 2009 verrekende bijdragen aan andere departementen

Rekening-courant RIC ultimo 2009 (€ 0) Saldo op valutadatum 31 december 2009.

Extra comptabele Vordering (Voorfinanciering € 113 540)

Per 31 december 2009 lopen nog vier Fes-toezeggingen waarin sprake is

van voorfinanciering voor in totaal € 268,1 mln.:

+ Voorfinanciering GIS van het Ministerie van VenW € 169 mln.

+ Beelden voor de toekomst van het Ministerie van OCW: betreft een

voorfinanciering van € 64,2 mln. + Respiratoir Syncytieel Virus (RSV) van het Ministerie van VWS: betreft

een voorfinanciering van € 27,9 mln. + Internationale campus Eindhoven van het Ministerie van EZ: betreft

een voorfinanciering van € 7 mln.

Per 31 december 2008 is een bedrag ad € 137,8 mln. feitelijk voorgefinancierd. In 2009 is hierop terugontvangen een bedrag ad € 33 mln. betreffende de voorfinanciering GIS, dat conform de bestendige gedragslijn in mindering van bezwaar op artikel 11 van de Fes begroting is verantwoord. Daarnaast is in 2009 aan voor het project Internationale campus Eind-

Jaarrekening

hoven € 7 mln. en voor het project RSV € 1,7 mln. aan voorfinanciering

verstrekt. Het eindsaldo 2009 aan voorfinanciering bedraagt derhalve

€ 113,5 mln.:

+ Voorfinanciering GIS van het Ministerie van VenW € 104,0 mln.

+ Respiratoir Syncytieel Virus (RSV) van het Ministerie van VWS: € 2,5

mln. + Internationale campus Eindhoven van het Ministerie van EZ € 7,0 mln.

Ontvangsten ten gunste van de begroting (€ 1 724 134) Betreft de in 2009 verrekende ontvangsten.

Rekening-courant RIC ultimo 2008 (€ 0) Saldo op valutadatum 31 december 2008.

Jaarrekening

Bijlage I

Specificatie Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie

(x€ 1 000)

Raming Realisatie          Verschil Begr.

Art.

 
  • 1. 
    Bsik-projecten

139 673

127 033

  • 12 640
   

Kennis Bsik OCW

52 647

27 401

  • 25 246

OCW

16

Kennis Bsik EZ

52 851

68 431

15 580

EZ

2 en 4

Kennis Bsik VenW (Leven met water en processysteeminnovatie)

8 158

3 911

  • 4 247

VenW

Divers

Kennis Bsik VROM

16 033

11 872

  • 4 161

VROM

Divers

Kennis Bsik LNV

5 760

8 529

2 769

LNV

26

Kennis Bsik VWS

-

2 241

2 241

VWS

42

Kennis Bsik IF (Transumo)

4 224

4 648

424

IF

Divers

  • 2. 
    Diverse onderwijs projecten

170 415

172 099

1 684

   

VMBO/funderend onderwijs

1 000

24 471

23 471

OCW

1 en 3

Kennis (ICT en onderwijs)

47 776

38 853

-8 923

OCW

10

Rendement en excellentie

10 000

4 764

  • 5 236

OCW

7

Beroepsonderwijs in bedrijf (totaal)

10 000

7 694

  • 2 306

OCW

4

Leren door te experimenteren

5 000

3 243

  • 1 757

OCW

3

Fonds beroepsonderwijs – bedrijfsleven

9 610

7 860

  • 1 750

EZ

3 en 5

Onderwijs en ondernemerschap

7 000

5 848

  • 1 152

EZ

3

Kennis, onderzoek en innovatie, EZ

18 888

17 940

  • 948

EZ

2

Investeringsagenda beta en techniek

13 175

13 321

146

OCW

1, 3 en 6

Beelden voor de toekomst

22 922

23 058

136

OCW

14

Kennis, onderzoek en innovatie

11 944

11 947

3

OCW

16

Versnelling VVE

13 100

13 100

-

OCW

1

  • 3. 
    MS&ICT

3 178

10 480

7 302

   

Les 2.0

-

663

663

OCW

3

Mediamania

-

542

542

OCW

3

Multi-VIT

-

494

494

BZK

4

Choice

-

394

394

JenG

2

Virtuele Games als uitdagend Leermiddel

280

672

392

OCW

3

Samen veilig voorbereid

-

379

379

BZK

4

Versterken buurtcommunity

-

340

340

WWI

 

Innovatief jongerenportaal

-

326

326

JenG

2

KiSS

-

322

322

JenG

2

Ketenintegratie trombosedienst

-

313

313

VWS

42

Game IIENS

-

309

309

OCW

3

Games to Learn

293

561

268

OCW

3

Wisebits 2.0

-

266

266

OCW

3

Pico Bello

-

257

257

VWS

42

SVP

-

248

248

OCW

3

Groeien door games

240

-

  • 240

OCW

3

Leren is een virtuele wereld

240

480

240

OCW

3

Welkom in onze wijk

-

240

240

WWI

 

Birth

-

237

237

VWS

42

Digitale leergemeenschap

-

219

219

OCW

3

NEXT

-

217

217

WWI

 

Wereldscholen

-

203

203

OCW

3

Suppleo

-

166

166

OCW

3

Koala

-

120

120

VWS

42

Remedie

-

120

120

VWS

42

Kijk mijn wijk

-

107

107

WWI

 

LOGO

-

82

82

OCW

3

Special learning community

-

77

77

OCW

3

TeleMedisch Centrum Nederland

126

127

1

VWS

42

Business games a la carte

193

193

-

OCW

3

Madonna

200

200

-

VWS

42

Toegankelijke internetbehandeling

225

225

-

VWS

42

Landelijke uitrol sectorspecifieke EDP

247

247

-

VWS

42

Opschaling Video Teleconsult

379

379

-

VWS

42

Slimmer veilig

413

413

-

BZK

4

Beste zorg beloond

342

342

-

VWS

42

  • 4. 
    Vitale Infrastructuur

2 940

6 677

3 737

   

NAVI

700

2 512

1 812

BZK

15

Compartimentering dijken

-

1 174

1 174

IF

11

Jaarrekening

Specificatie Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie

(x€ 1 000)

Raming Realisatie          Verschil Begr.

Art.

Cameratoezicht sensoring en triggering

CBRN-security

Bescherming tegen elektronische aanvallen

XIRAF

Reconstructie dmv 3D camerabeelden

  • 5. 
    Inn. programma’s en toponderzoek

WCFS+

Technostarters in de creatieve industrie

Scheidingstechnologie PPS

Haaglanden

VIA

Potato genoom sequencing

TTI Groene Genetica

GATE

Phytophthora

Voorstel NICIS

  • 6. 
    Overig

CTMM

RSV

TTI Farma

Surfnet7/Gigaport

NL Centrum Biodiversiteit (NCB)

NICIS

Transitie samenwerking TU’s

TTI Watertechnologie

BMM

Sleutelgebieden

Hersenen en cognitie

Holst Center

Kennis voor klimaat

Impuls veterinaire aviaire influenza

Technocentra

Innovatievouchers

Technostarters

Plantkundig onderzoek

Transgene gewassen

Grootschalige research faciliteiten

Parelsnoer

Genomics

 

-

800

800

Just

13

-

313

313

Just

13

300

-

  • 300

BZK 5

 

921

821

  • 100

Just

13

1 019

1 057

38

Just

13

24 719

27 189

2 470

   

8 250

9 327

1 077

EZ

2

1 250

1 458

208

EZ

2

3 420

6 380

2 960

EZ

2

1 259

630

  • 629

IF

11

1 500

1 032

  • 468

Just

13

750

750

-

LNV

26

5 000

1 739

-3 261

LNV

26

2000

2000

-

OCW

16

1 290

1 290

-

LNV

26

-

2 583

2 583

WWI

 

185 713

181 668

-4 045

   

3 561

19 875

16 314

EZ

2

12 600

1 700

  • 10 900

VWS

41

29 297

21 625

-7 672

VWS

42

-

6 800

6 800

OCW

 

-

4 700

4 700

OCW

 

3 084

  • 282
  • 3 366

WWI

37

10 066

7 066

-3 000

OCW

7

7 100

4 231

  • 2 869

EZ

2

7 000

4 231

  • 2 769

EZ

2

10 582

8 295

  • 2 287

EZ

2

-

2000

2000

OCW

 

6 000

4 333

  • 1 667

EZ

2

10 000

11 102

1 102

VROM

8

2 200

1 366

  • 834

LNV

26

9 136

9 796

660

OCW

5

11 835

12 486

651

EZ

2

7 505

6 957

  • 548

EZ

2

2 035

1 675

  • 360

LNV

21

2 800

2 800

-

VROM

6

10 162

10 162

-

OCW

16

7 750

7 750

-

OCW

16

33 000

33 000

-

OCW

16

Totaal

526 638

525 146

1 492


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.