Debat Arbeidsmarktbeleid in de gezondheidszorg

Met dank overgenomen van A.S. (Sabine) Uitslag i, gepubliceerd op dinsdag 20 april 2010.

http://www.youtube.com/watch?v=9fY--KsYMOs

Inleiding

Vz de CDA fractie is blij met de brief van de minister en met dit voor de sector zo belangrijke debat.

Investeren in behoud van verpleegkundig personeel- BIG register in 2014

De minister onderschrijft het nut en de noodzaak van een kwaliteitsregister dat door de V&VN wordt ingesteld.

In dit debat wil de CDA fractie graag aandacht voor het behouden van 300.000 verpleegkundigen voor het zo belangrijke BIG register. De inmiddels geregistreerde verpleegkundigen zijn slecht geïnformeerd over de voorwaarden en mogelijkheden voor de herregistratie in het BIG-register. Ook zijn er geen voorzieningen getroffen om de werkervaringeis, noodzakelijk voor herregistratie, op een systematische manier vast te leggen. Hierdoor is de kans reëel dat een groot deel van de beroepsgroep per 2014 niet langer voldoet aan de gestelde eisen en het beroep zal verlaten! Dit kan leiden tot een enorme toename van de arbeidsmarktproblematiek. Is de minister bereid een helpdesk in te richten om actief de knelpunten van de beroepsbeoefenaren te inventariseren? Het CDA ziet graag dat de beroepsgroep zelf in de communicatie rondom de herregistratie, een actieve rol krijgt. Is de minister tevens bereid te investeren in een geautomatiseerde registratie gekoppeld aan het kwaliteitsregister van de beroepsgroep zodat de werkervaring actief kan worden geregistreerd?

Ondernemerschap in zorg

Vz. de vraag naar meer flexibele arbeid neemt maatschappelijk gezien nog altijd toe. Daarnaast verplaatst de patiënt zich maar de vraag blijft hetzelfde. Voor het CDA is en blijft de patiënt het uitgangspunt. Maar wat blijkt nu? De zorgprofessionals zoals verpleegkundigen die de stap al wagen om zelfstandig deze doelstelling en visie in de praktijk te brengen worden enorm gefrustreerd. Waarom VZ? Omdat het convenant die dit alles netjes zou regelen van tafel is geveegd. Laat de minister zich tegenhouden, het CDA hoop vurig van niet!

Gewenste oplossing VZ is dat het uitvoeringsbesluit AWBZ wordt aangepast. Dat niet een organisatie maar een natuurlijk persoon de zorg kan uitvoeren, dan zijn we eruit VZ! In de wet staat het al goed het uitvoeringsbeleid staat het anders. Deze aanpassing moet geen jaren duren wat ons betreft. We zetten veel arbeidskrachten op deze manier on hold in een tijd dat we ze hard nodig hebben. Ziet de minister deze oplossingsrichting zitten? Kan de minister de toezegging doen dat er iemand binnen VWS de regie gaat voeren..verschillende partijen bijeen brengt en zich hard maakt voor deze aanpassing? VZ graag een reactie van de minister op deze punten.

En als deze ZZP-er de wijde wereld in trekt is het wel van belang dat er een ’generale noemer’ komt waaronder de ZZP-er functioneert. De CDA fractie ziet het liefst dat deze rol van de ZZP-er duurzaam kan worden. Heeft de minister ideeën hoe dit op te gaan pakken? Kan de minister toezeggen dat er een plan van aanpak komt om de kwaliteit te garanderen? De CDA fractie ziet graag dat het veld zelf, dus de V&VN Zelfstandigen, hier een actieve rol in vervult.

Commissie Werner

De minister onderkent in zijn brief over de evaluatie van de Commissie Werner dat er nauwelijks VAR’s (verpleegkundige en verzorgende adviesraden) zijn in instellingen waar verzorgenden werken. Welke kaders kan de minister stellen opdat de ontwikkeling van VAR’s wordt gestimuleerd in alle sectoren?

In de brief pleit de minister voor meer aandacht voor functiedifferentiatie. VZ dit is een nobel streven de vraag is nu hoe de minister dit voor zich ziet. De CDA fractie verzoekt de minister een onderzoek te laten plaats vinden welke instellingen en sectoren functiedifferentiatie hebben geïmplementeerd in hun organisatie en dit hebben gekoppeld aan strategisch HRM beleid. En daarmee dus ook aan concrete carrière perspectieven voor verpleegkundigen en verzorgenden en andere zorgfuncties. De best practices moeten als voorbeeld dienen voor de rest van Nederland. Kortom functiedifferentiatie in de praktijk zal moeten! Hoe gat de minister dit aanpakken? Graag een concrete toezegging op dit punt.

De minister geeft aan dat de overheid het zorg-, scholings- en arbeidssysteem zo moet vormgeven dat individuele zorginstellingen gestimuleerd worden hun verantwoordelijkheid op zich te nemen. Maar is er voldoende afstemming tussen VWS en OCW als het gaat om de kwaliteit van de zorgopleidingen en de inhoudelijke afstemming tussen zorg, onderwijs maar ook onderzoeksinstellingen VZ. Deze vraag leg ik graag voor aan de minister.

Taakherschikking

Vz het RVZ rapport wordt vandaag niet besproken. Toch zou ik graag van de minister vernemen of hij het nut en de noodzaak van taakherschikking onderschrijft en deze ontwikkeling samen met het CDA wil stimuleren. Uit het onderzoek verschenen op 8 april jl werd maar weer eens klip en klaar duidelijk dat het inzetten van Nurse Practisinors in de zorg doelmatiger, klantvriendelijker en kostenbesparend is! Met de huidige bezuinigingen voor de boeg kunnen we hier domweg niet meer om heen. Het CDA heeft altijd hoog ingezet op deze ontwikkeling. Dat blijkt ook uit de motie Smilde uit 2008. Graag een reactie van de minister op dit punt.

Gespecialiseerde verpleegkundigen

In het laatst gevoerde debat over de arbeidsmarkt in de zorg heeft de minister het nut en de noodzaak voor het strategisch opleiden van de gespecialiseerde verpleegkundige onderschreven.

In de brief evaluatie Commissie Werner geeft de minister aan om samen met de NVZ, V&VN en NFU met ingang van 2010 een apart fonds op te richten voor opleidingen van gespecialiseerde ziekenhuiswerkers. Heel fijn dat er schot komt in de zaak. Alleen vraagt de CDA fractie zich af hoe het zit met gespecialiseerd GGZ verpleegkundigen. Daarnaast vindt de CDA fractie deze aanpak te vrijblijvend. Er wordt strategisch beleid gemist op dit punt.

Het CDA wil dat duidelijk wordt hoeveel gespecialiseerde verpleegkundigen er moeten worden opgeleid voor de toekomst. Ook is van belang dat de opleidingseisen voor deze gespecialiseerde opleidingen in een landelijke norm worden vastgelegd. Zodat een oncologie verpleegkundige werkzaam in Enschede ook aan de slag kan in het ziekenhuis in Maastricht zonder de opleiding over te moeten doen. Dit werkt namelijk niet stimulerend. Graag een toezegging van de minister op dit punt.

Tot slot VZ ‘verpleegkundig leiderschap’ daar zet het CDA hoog op in. Niet de overheid of de markt bepaalt de kwaliteit van de gezondheidszorg, nee dat zijn de mensen die 24 uur per dag het werk verrichten. Met passie voor de patiënt, met trots op hun vak. Het is dan ook goed in te steken op verpleegkundig leiderschap aan het bed. Daar moeten programma’s voor worden ontwikkeld. Verpleegkundig leiderschap aan het bed bepaalt de kwaliteit en veiligheid van de zorg. En hoe zit het met de invloed van verpleegkundig leiderschap in Raden van Bestuur? Hebben we voldoende bestuurders met kennis van de inhoud? Stimuleert en ondersteunt de bestuurders de ontwikkeling van de VAR’s zodat inhoudelijke kennis wordt ingezet en de link tussen werkvloer en bestuur wordt gemaakt? De VAR is van groot belang als beïnvloedende factor van de bestuurders’

************************************************************************************************

Regiomarge

En daar maakt de CDA fractie zich toch wel zorgen over. Immers het regiomarge model gaat uit van de huidige situatie en ziet een overschot aan niveau 5 opgeleide zorgprofessionals en een tekort aan niveau 4 opgeleide professionals. Maar zijn dit ook de scenario’s die we werkelijk zullen krijgen? Past dit ook op het plaatje van de toekomst?

Wat opvalt is dat in bijna alle scenario’s waarin deze tekorten worden voorspeld onvoldoende is uitgewerkt vanuit welke toekomstvisie van de organisatie van de zorg zich deze tekorten gaan voordoen. De huidige inrichting van ons Gezondheidszorgbestel is het referentiekader. Vraag is of dit referentiekader leidt tot de juiste aanname zoals is weergegeven in de Regiomarge. Want de zorgorganisatie zal de komende decennia sterk wijzigen; enorme versterking van de eerste lijn met o.a. het gevolg van een drukverhogend effect op de huisartsenzorg en bij andere 1e lijn professionals. De tweede en derde lijn voorzieningen worden kleiner in omvang en de hoeveelheid burgers die gebruik zal gaan maken van nu nog AWBZ gelieerde zorg en straks onder de WMO vallend zal sterk toenemen. Een ander sterk beïnvloedende werking gaat uit van de mogelijkheden van de Technologie in Zorg en Welzijn. Te denken valt Telemedicine en Zorg op afstand. De stelling van het CDA is dat wij moeten toewerken naar meer “slimmere zorgverlening” door proces re-design. Het kan dan best zijn dat we anders opgeleide zorgprofessionals nodig hebben. Graag een reactie van de minister.