COM(2008)195 - Wijziging van de richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG met betrekking tot bepaalde informatieverplichtingen van middelgrote ondernemingen en de verplichting een geconsolideerde jaarrekening op te stellen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Kerngegevens
  2. Key dates
  3. Gerelateerde informatie
  4. Resulterende wetgeving
  5. Uitgebreide versie
  6. EU Monitor

1.

Kerngegevens

officiële titel

Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG met betrekking tot bepaalde informatieverplichtingen van middelgrote ondernemingen en de verplichting een geconsolideerde jaarrekening op te stellen

officiële Engelstalige titel

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directives 78/660/EEC and 83/349/EEC as regards certain disclosure requirements for medium-sized companies and obligation to draw up consolidated accounts
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Besluitvormingsprocedure Gewone wetgevingsprocedure (COD)
COM-nummer22 COM(2008)195 NLEN
Extra COM-nummers SEC(2008)464; SEC(2008)466; SEC(2008)467
Procedurenummer24 2008/0084(COD)
Celex-nummer25 52008PC0195

2.

Key dates

Document 17-04-2008
Online publicatie 17-04-2008
Besluit 18-06-2009; Richtlijn 2009/49
Bekendmaking in Publicatieblad26 26-06-2009; Special edition in Croatian: Chapter 17 Volume 002,OJ L 164, 26.6.2009

3.

Gerelateerde informatie

  • Toelichting

4.

Resulterende wetgeving

  • Richtlijn 2009/49 - Wijziging van de Richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad met betrekking tot bepaalde informatieverplichtingen van middelgrote ondernemingen en de verplichting een geconsolideerde jaarrekening op te stellen
 

5.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de Europese rechtsgrond, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

6.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 222 van 14-8-1978, pagina 11. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 2006/46/EG van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 224 van 16-8-2006, pagina pdf icoon

    1).

     
  • 2. 
    Definities in artikel 11 (kleine vennootschappen) en artikel 27 (middelgrote vennootschappen) van de vierde richtlijn vennootschapsrecht.

     
  • 3. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 193 van 18-7-1983, pagina 1. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 2006/99/EG van de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 363 van 20-12-2006, pagina 137 pdf icoon).

     
  • 4. 
    Conclusies van het voorzitterschap van de Europese Raad te Brussel
     
  • 5. 
    Conclusies van het voorzitterschap van de Europese Raad te Brussel
     
  • 6. 
    EU-project inzake het meten en het verminderen van administratieve kosten, tweede tussentijds verslag, 15 januari 2008, blz. 37. Het eindverslag zal op de website van de Commissie beschikbaar worden gesteld.

     
  • 7. 
    Werkdocument van de Commissie
     
  • 8. 
    Verordening (EG) nr. 1606/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 19 juli 2002 betreffende de toepassing van internationale standaarden voor jaarrekeningen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 243 van 11-9-2002, pagina pdf icoon

    1).

     
  • 9. 
    Zie onder meer de door Ramboll Management verrichte studie, waartoe de Commissie opdracht had gegeven
     
  • 10. 
    Mededeling van de Commissie over een vereenvoudiging van het ondernemingsklimaat op het gebied van vennootschapsrecht, financiële verslaggeving en controle van jaarrekeningen
     
  • 11. 
    Verslag over de tenuitvoerlegging van de vierde richtlijn in de lidstaten op 1 januari 1998, blz. 2, 38 en 62. Beschikbaar op de website van DG MARKT: ec.europa.eu/internal_market/accounting/docs

     
  • 12. 
    Ramboll Management. Juli 2007.
     
  • 13. 
    Tenuitvoerlegging van de vierde richtlijn in lidstaten: samenvatting van de bevindingen van een studie van de tenuitvoerlegging van Vierde Richtlijn 78/660/EEG in de lidstaten van de Europese Unie op 1 januari 1998, DG Interne markt, financiële diensten - Financiële informatie en vennootschapsrecht (zie voetnoot nr. 12) blz. 54, 59.

     
  • 14. 
    Blijkens door het Verenigd Koninkrijk verstrekte gegevens zijn er in het Verenigd Koninkrijk 1,6 miljoen vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid actief, waarvan 51 000 groepen vormen. Daarvan stellen slechts 10 000 groepen geconsolideerde jaarrekeningen op. Daarvan stellen 1 000 groepen geconsolideerde jaarrekeningen op terwijl zij slechts dochterondernemingen van te verwaarlozen betekenis hebben.

     
  • 15. 
    Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 325 van 24-12-2002, pagina 53 pdf icoon.

     
  • 16. 
    PB C
     
  • 17. 
    PB C
     
  • 18. 
    COM(2007) 394 van 10.7.2007.

     
  • 19. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 222 van 17-8-1978, pagina 11. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 2006/99/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 363 van 20-12-2006, pagina 137 pdf icoon).

     
  • 20. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 193 van 18-7-1983, pagina 1. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 2006/99/EG.

     
  • 21. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 243 van 11-9-2002, pagina pdf icoon
     
  • 22. 
    De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
     
  • 23. 
    De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
     
  • 24. 
    Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
    Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
     
  • 25. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 26. 
    Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.
     
  • 27. 
    Dit bindende besluit van de Europese Unie bevat doelstellingen waar alle lidstaten van de Europese Unie aan moeten voldoen. De lidstaten zijn verplicht de doelstellingen te verwezenlijken; de wijze waarop staat de lidstaten vrij. Lidstaten zijn verantwoordelijk voor de juiste en tijdige implementatie van richtlijnen.