Verordening 2022/2480 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 1025/2012 wat betreft de besluiten van Europese normalisatieorganisaties over Europese normen en Europese normalisatieproducten

1.

Wettekst

19.12.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 323/1

 

VERORDENING (EU) 2022/2480 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 14 december 2022

tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1025/2012 wat betreft de besluiten van Europese normalisatieorganisaties over Europese normen en Europese normalisatieproducten

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad (3) voorziet in regels voor het opstellen van Europese normen en Europese normalisatieproducten voor producten en diensten ter ondersteuning van de wetgeving en het beleid van de Unie.

 

(2)

Overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EU) nr. 1025/2012 kan de Commissie een of meer Europese normalisatieorganisaties verzoeken een Europese norm of een Europees normalisatieproduct op te stellen.

 

(3)

Europese normen en Europese normalisatieproducten spelen een belangrijke rol voor de interne markt en consumentenbescherming. Normen bepalen niet alleen de technische aspecten van producten en diensten, maar spelen ook een belangrijke rol voor werknemers, consumenten en het milieu. Geharmoniseerde normen kunnen worden gebruikt om een vermoeden te vestigen dat producten die op de markt zullen worden aangeboden in overeenstemming zijn met de essentiële eisen die voor die producten in de toepasselijke harmonisatiewetgeving van de Unie zijn vastgesteld, en tegelijkertijd de kwaliteit en veiligheid van producten en diensten voor de consument waarborgen en het milieu beschermen.

 

(4)

In het verleden zijn de praktijken binnen de Europese normalisatieorganisaties wat betreft hun interne governance en besluitvormingsprocedures veranderd. Ten gevolge van die veranderingen hebben de Europese normalisatieorganisaties hun samenwerking met internationale en Europese belanghebbenden geïntensiveerd. Zo’n samenwerking wordt op prijs gesteld omdat zij bijdraagt tot een transparant, open, onpartijdig en op consensus gebaseerd normalisatieproces. Wanneer Europese normalisatieorganisaties voldaan aan normalisatieverzoeken ter ondersteuning van de wetgeving en het beleid van de Unie, is het echter van wezenlijk belang dat bij hun interne besluiten rekening wordt gehouden met de belangen, beleidsdoelstellingen en waarden van de Unie, alsook met openbare belangen in het algemeen.

 

(5)

In overeenstemming met de artikelen 5 en 6 van Verordening (EU) nr. 1025/2012 zijn deugdelijke procedures en een evenwichtige weergave van de belangen van belanghebbenden, waaronder de belanghebbenden die onder meer “kleine en middelgrote ondernemingen en milieu-, sociale en consumentenbelangen vertegenwoordigen, essentieel en moet dan ook daarvoor worden gezorgd. Binnen de Europese normalisatieorganisaties dient rekening te worden gehouden met de standpunten en de inbreng van alle belanghebbenden. Voorts moet bij het nemen van besluiten met betrekking tot Europese normen en Europese normalisatieproducten waarom uit hoofde van artikel 10, lid 1, van Verordening (EU) nr. 1025/2012 is verzocht, rekening worden gehouden met de standpunten die naar voren zijn gebracht bij de door de nationale normalisatie-instellingen gehouden nationale raadplegingen.

 

(6)

De nationale normalisatie-instellingen spelen een wezenlijke rol in het normalisatiesysteem, zowel op het niveau van de Unie, overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1025/2012, als op het niveau van de lidstaten. De nationale normalisatie-instellingen zijn derhalve het best in staat om ervoor te zorgen dat de belangen, beleidsdoelstellingen en waarden van de Unie, alsook de openbare belangen in het algemeen, naar behoren in aanmerking worden genomen binnen de Europese normalisatieorganisaties. Daarom is het noodzakelijk om hun rol in de besluitvormingsorganen van de Europese normalisatieorganisaties te versterken wanneer die instellingen besluiten nemen over Europese normen en Europese normalisatieproducten waarom de Commissie uit hoofde van artikel 10, lid 1, van Verordening (EU) nr. 1025/2012 heeft verzocht, zonder dat dit gevolgen mag hebben voor de belangrijke rol die wordt vervuld door de bredere basis van belanghebbenden bij de voorbereiding van effectieve normen die inspelen op het algemeen belang en marktbehoeften.

 

(7)

De besluitvormingsorganen van de Europese normalisatieorganisaties staan niet alleen open voor deelname door nationale normalisatie-instellingen, maar ook onder meer door nationale normalisatieorganisaties van toetredende landen, kandidaat-lidstaten en andere landen die formeel lid zijn geworden van de betrokken Europese normalisatieorganisaties en met de Unie een overeenkomst hebben gesloten om te zorgen voor convergentie van de regelgeving. Om te voorkomen dat die organisaties van deelname aan de werkzaamheden van de betrokken besluitvormingsorganen worden uitgesloten, hoeft alleen te worden bepaald dat de in die organen genomen besluiten over Europese normen en Europese normalisatieproducten waarom uit hoofde van artikel 10, lid 1, van Verordening (EU) nr. 1025/2012 is verzocht, uitsluitend worden genomen door vertegenwoordigers van de nationale normalisatie-instellingen zonder andere eisen op te leggen aan de werkzaamheden van de besluitvormingsorganen van de Europese normalisatieorganisaties. Deelname door de nationale normalisatieorganisaties van derde landen aan de werkzaamheden van de Europese normalisatieorganisaties mag geen beletsel vormen voor de vaststelling van besluiten over Europese normen en Europese normalisatieproducten waarom de Commissie heeft verzocht, indien een dergelijk besluit alleen de steun krijgt van de nationale normalisatie-instellingen van de lidstaten en de EER-landen.

 

(8)

Om te zorgen voor de doeltreffendheid van het vereiste dat in de besluitvormingsorganen van Europese normalisatieorganisaties genomen besluiten over Europese normen en Europese normalisatieproducten waarom de Commissie uit hoofde van artikel 10, lid 1, van Verordening (EU) nr. 1025/2012 heeft verzocht, uitsluitend worden genomen door vertegenwoordigers van nationale normalisatie-instellingen, dient te worden bepaald dat de Commissie dergelijke verzoeken alleen kan indienen bij een Europese normalisatieorganisatie die voldoet aan dat vereiste.

 

(9)

Normalisatieprocedures brengen besluiten met zich die specifieke werkstromen vereisen, en deze dienen als afzonderlijke onderwerpen te worden aangemerkt. Met dergelijke onderwerpen wordt gestart om een nieuwe Europese norm of een nieuw Europees normalisatieproduct te ontwikkelen dan wel om een bestaande Europese norm of een bestaand Europees normalisatieproduct te herzien, samen te voegen, te wijzigen of te corrigeren.

 

(10)

Verordening (EU) nr. 1025/2012 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.

 

(11)

Om de Europese normalisatieorganisaties in staat te stellen hun reglement van orde waar nodig aan te passen om te voldoen aan de vereisten van deze verordening, moet de toepassing ervan worden uitgesteld,

HEBBEN DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Artikel 10 van Verordening (EU) nr. 1025/2012 wordt als volgt gewijzigd:

 

1)

Lid 1 wordt vervangen door:

“1.   De Commissie kan, binnen de in de Verdragen bepaalde grenzen van de bevoegdheden, een of meer Europese normalisatieorganisaties verzoeken om binnen een bepaalde termijn een Europese norm of een Europees normalisatieproduct op te stellen, mits de desbetreffende Europese normalisatieorganisatie voldoet aan lid 2 bis”. Europese normen en Europese normalisatieproducten moeten marktgestuurd zijn, rekening houden met het algemeen belang en met de beleidsdoelen die duidelijk in het verzoek van de Commissie staan vermeld, en gebaseerd zijn op consensus. De Commissie bepaalt aan welke inhoudelijke vereisten het gevraagde document moet voldoen en binnen welke termijn het moet worden vastgesteld.”.

 

2)

Het volgende lid wordt ingevoegd:

“2 bis.   Zonder afbreuk te doen aan andere adviezen, zorgt elke Europese normalisatieorganisatie ervoor dat de volgende besluiten over de in lid 1 bedoelde Europese normen en Europese normalisatieproducten uitsluitend worden genomen door vertegenwoordigers van de nationale normalisatie-instellingen binnen het bevoegde besluitvormingsorgaan van die organisatie:

 

a)

besluiten over de aanvaarding en weigering van normalisatieverzoeken;

 

b)

besluiten over de aanvaarding van nieuwe onderwerpen die nodig zijn om aan het normalisatieverzoek te voldoen, en

 

c)

besluiten tot vaststelling, herziening en intrekking van Europese normen of Europese normalisatieproducten.”.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Zij is van toepassing met ingang van 9 juli 2023.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Straatsburg, 14 december 2022.

Voor het Europees Parlement

De voorzitter

  • R. 
    METSOLA

Voor de Raad

De voorzitter

  • M. 
    BEK
 

  • (2) 
    Standpunt van het Europees Parlement van 22 november 2022 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad) en besluit van de Raad 8 december 2022.
  • (3) 
    Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende Europese normalisatie, tot wijziging van de Richtlijnen 89/686/EEG en 93/15/EEG van de Raad alsmede de Richtlijnen 94/9/EG, 94/25/EG, 95/16/EG, 97/23/EG, 98/34/EG, 2004/22/EG, 2007/23/EG, 2009/23/EG en 2009/105/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Beschikking 87/95/EEG van de Raad en Besluit nr. 1673/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 316 van 14.11.2012, blz. 12).
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.