Bijlagen bij COM(2024)175 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)175 - .
document COM(2024)175
datum 25 april 2024
bijlage bij die verordening te wijzigen met het oog op de invoering, schrapping of aanpassing van verwijzingen naar nationale wetgeving of vereisten en naar Europese of internationale rechtshandelingen, en teneinde de EMSWe-dataset vast te stellen en te wijzigen. Zo moet de EMSWe-dataset ook regelmatig worden bijgewerkt om afstemming te verzekeren met de datavereisten van de douane in bijlage B bij Verordening (EU) 2015/24462 en bijlage B bij Verordening (EU) 2015/24473 en het daarmee verband houdende EU-douanedatamodel, en met het FAL-compendium4 van de IMO in het kader van het Verdrag inzake het vergemakkelijken van het internationale verkeer ter zee, waardoor de interoperabiliteit tussen verschillende autoriteiten wordt bevorderd.

De in artikel 3 genoemde bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen, wordt aan de Commissie toegekend voor een termijn van vier jaar vanaf 14 augustus 2019. De bevoegdheidsdelegatie wordt stilzwijgend met dezelfde termijnen verlengd, tenzij het Parlement of de Raad zich uiterlijk drie maanden voor het einde van elke termijn tegen die verlenging verzet.

Overeenkomstig artikel 23, lid 2, moet de Commissie een verslag over de bevoegdheidsdelegatie opstellen. Die verplichting wordt met dit verslag nagekomen.


2. Uitoefening van gedelegeerde bevoegdheden

Tussen de inwerkingtreding van Verordening (EU) 2019/1239 op 15 augustus 2019 en de publicatie van dit verslag heeft de Commissie haar bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen eenmaal uitgeoefend. Op 7 november 2022 heeft zij Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/205 van de Commissie tot aanvulling van Verordening (EU) 2019/1239 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de vaststelling van de dataset van het Europees maritiem éénloketsysteem en tot wijziging van de bijlage daarbij5 (de gedelegeerde verordening) vastgesteld.

De gedelegeerde verordening is vastgesteld na de in artikel 3, lid 3, van de EMSWe-verordening vastgestelde termijn van 15 augustus 2021. De vertraging bij de vaststelling van de gedelegeerde verordening hield verband met de complexe datamodellering als gevolg van een groot aantal rechtsgrondslagen. Tegelijk was het voor de autoriteiten van de lidstaten moeilijk om de lijst van nationale meldingsverplichtingen met de bijbehorende data-elementen die van aangevers in de havens worden verlangd, tijdig bij de Commissie in te dienen. Ook de COVID-19-crisis had gevolgen voor de dataverzameling, omdat de zeevaartautoriteiten van de lidstaten betrokken waren bij het beheer van verschillende crisissituaties en voorrang moesten geven aan gezondheidskwesties.

In de gedelegeerde verordening is de EMSWe-dataset vastgesteld: de volledige lijst van data-elementen die voortvloeien uit meldingsverplichtingen die zijn opgenomen in de bijlage bij de EMSWe-verordening. De dataset is uitgebreid en veelomvattend en is onderverdeeld in 92 datagroepen, die elk een of meer data-elementen bevatten. In totaal bevat de dataset meer dan 1 120 data-elementen, met inbegrip van de identificatiecode, de naam, de beschrijving en het formaat. Daarnaast wordt voor elk data-element verwezen naar de mapping van het EU-douanedatamodel en naar het IMO-compendium (indien van toepassing) en naar alle relevante codelijsten of toepasselijke bedrijfsvoorschriften.

Bovendien werden via de gedelegeerde verordening wijzigingen aangebracht in de bijlage bij de EMSWe-verordening, waarin de meldingsverplichtingen nader worden omschreven. Die wijzigingen waren nodig omdat de onderliggende wetgeving werd bijgewerkt, zoals de wijziging of vervanging van bestaande Europese, nationale en internationale wetgeving en de opname van specifiekere verwijzingen naar de geldende wetteksten. Als gevolg van de vele wijzigingen werd de bijlage volledig vervangen.

Overeenkomstig de beginselen die zijn neergelegd in het Interinstitutioneel Akkoord van 13 april 2016 over beter wetgeven6 moet de Commissie vóór de vaststelling van een gedelegeerde handeling de door elke lidstaat aangewezen deskundigen raadplegen. Bij het opstellen van de gedelegeerde verordening heeft de Commissie deskundigen van de lidstaten en exploitanten uit de zeevaartsector geraadpleegd die deel uitmaken van de subgroep EMSWe-deskundigen van de stuurgroep op hoog niveau voor het beheer van het digitale maritieme systeem en digitale maritieme diensten7, die de bepalingen van de gedelegeerde handeling steunden.

Gedurende het procedurele en besluitvormingsproces heeft de Commissie ervoor gezorgd dat de desbetreffende documenten op passende wijze aan zowel het Parlement als de Raad werden toegezonden. Het Parlement en de Raad hadden geen bezwaar tegen de vaststelling van de gedelegeerde verordening.

Om een snelle bijwerking van de lijst van relevante verplichtingen in de bijlage bij de EMSWe-verordening en van de EMSWe-dataset te verzekeren, is de Commissie van mening dat zij bevoegd moet blijven om gedelegeerde handelingen vast te stellen zolang de EMSWe-verordening van toepassing is. Gezien de sterke afhankelijkheid van de EU-wetgeving, de internationale verdragen en de nationale wetgeving, die voortdurend evolueren, verwacht de Commissie dat ook de EMSWe-dataset altijd weer zal moeten worden bijgewerkt. Om de goede uitvoering en werking van het Europees maritiem éénloketsysteem te waarborgen, blijft de bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen of te wijzigen daarom noodzakelijk. In dat verband bespreken de diensten van de Commissie, met de hulp van het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid, met deskundigen van de lidstaten de behoefte aan een nieuwe gedelegeerde verordening van de Commissie in 2024 om de EMSWe-dataset te wijzigen en de lijst van relevante meldingsverplichtingen uit hoofde van de EMSWe-verordening aan te passen.

3. Conclusie

Met dit verslag voldoet de Commissie aan haar verplichting om aan het Europees Parlement en de Raad verslag uit te brengen over haar gebruik van gedelegeerde bevoegdheden uit hoofde van artikel 23 van de EMSWe-verordening. De Commissie presenteert dit verslag over het gebruik van haar bevoegdheden aan het Parlement en de Raad zoals bepaald in artikel 23 van de EMSWe-verordening.

De Commissie heeft de haar bij de EMSWe-verordening toegekende gedelegeerde bevoegdheden actief en op passende wijze uitgeoefend. Tegelijk is de Commissie van mening dat een verlenging van die bevoegdheidsdelegatie om gedelegeerde handelingen vast te stellen passend was en blijft, overeenkomstig artikel 23 van de EMSWe-verordening (stilzwijgende verlenging). Dankzij die verlenging zal de Commissie de EMSWe-verordening kunnen blijven aanvullen en het toepassingsgebied van de EMSWe-verordening en de EMSWe-dataset, waarin wordt bepaald wat er in elk nationaal maritiem éénloketsysteem moet worden gemeld, kunnen blijven actualiseren, waardoor een geharmoniseerde uitvoering van de EMSWe-verordening wordt gewaarborgd.

De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad kennis te nemen van dit verslag.


1 PB L 198 van 25.7.2019, blz. 64.

2 PB L 343 van 29.12.2015, blz. 1. Link naar de recentste geconsolideerde versie: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/2023-03-14

3 PB L 343 van 29.12.2015, blz. 558. Link naar de recentste geconsolideerde versie: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/2023-03-15

4 https://imocompendium.imo.org/public/IMO-Compendium/Current/index.htm.

5 PB L 33 van 3.2.2023, blz. 24.

6 PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1.

7 https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups/consult?lang=nl&groupID=3450.

NL NL